وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه بر استرس مصاحبه شغلی غلبه کنیم؟

آیا تا به حال در حین مصاحبه کاری استرس و اضطراب را تجربه کرده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، نگران نباشید. شما تنها کسی نیستید که در حین مصاحبه از استرس زیاد، دست و پایش را گم می‌کند. ما به خوبی می‌دانیم که استرس مصاحبه شغلی می‌تواند زندگی را دشوار کند و حتی شانس به دست آوردن آن شغل را نیز از بین ببرد.

اما خوشبختانه، با درک این موضوع که داشتن استرس در مصاحبه شغلی می‌تواند به عملکرد بهتر در مصاحبه شغلی منجر شود و با کمی تمرین خواهید توانست استرس مصاحبه شغلی را به خوبی مدیریت کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید بر استرس مصاحبه کاری غلبه کنید و طی مصاحبه، مسئولان استخدام را تحت تاثیر قرار دهید.

خودتان را برای مصاحبه آماده کنید

تمرین سخت پیش از مصاحبه می‌تواند با استرس مصاحبه به خوبی مقابله کند. شما باید مهارت‌های خود را بشناسید و طی مصاحبه با ذکر چند مثال، توضیح دهید که چگونه با استفاده از مهارت‌هایتان توانسته‌اید بر مشکلات غلبه کرده و نتایج مثبت به دست آورید. مطمئناً اگر شخصی درونگرا باشید، استرس مصاحبه کاری برایتان دو چندان خواهد بود. با این حال، اگر می‌خواهید در این رابطه بیشتر بدانید، مطالعه مقاله چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

درباره شرکت مورد نظر تحقیق کنید

پیش از مصاحبه درباره شرکت مورد نظر تحقیق مفصلی انجام دهید. در نتیجه، طی مصاحبه می‌توانید دلایل و علایق خود برای کار کردن در آن مجموعه را توضیح دهید.

برای تحقیق، در ابتدا نام مجموعه را در گوگل جستجو کنید و اخبار مرتبط با آن‌ها را در خبرگزاری‌ها دنبال کنید. به این ترتیب از آخرین اخبار و اتفاقات آن مجموعه مطلع خواهید شد. همچنین، می‌توانید مطالب و محتوای موجود در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی آن شرکت را مطالعه کنید و حتی نام مدیر مجموعه و مسئول استخدام آنجا را به خاطر بسپارید.

تمرین کنید

از قدیم شنیده‌ایم که “کار نیکو کردن از پر کردن است”. جلسات مصاحبه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در جلسات مصاحبه شغلی عموماً سوالاتی مشابه از سوابق و رزومۀ کارجو پرسیده می‌شود. برای آنکه بتوانید با اعتماد به نفس در جلسه مصاحبه حاضر شوید باید برای این سوالات رایج استخدامی پاسخی مناسب داشته باشید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که نباید این پرسش و پاسخ‌ها را حفظ کنید، بلکه باید منظور مصاحبه‌کننده از مطرح کردن این سوالات را بدانید. در این صورت است که خواهید توانست عملکرد خوبی در مصاحبه داشته باشید. اضطراب و نگرانی می‌تواند روند مصاحبه را برایتان دشوار کند و شما را به عنوان فردی کم توان نشان دهد.

تمرین مداوم باعث می‌شود تا در جلسه مصاحبه تسلط بیشتری بر سوالات، رفتار و حتی لرزش دست و صدایتان داشته باشید. اگر بیش از حد اضطراب دارید پیشنهاد می‌کنیم که روبروی آینه تمرین کنید یا از تمرینات خود فیلم بگیرید. این کار باعث می‌شود از طرز نشستن، صحبت کردن و حالات صورت و دستانتان آگاه شوید و در صورت نیاز، آن‌ها را اصلاح کنید.

زودتر از وقت مقرر در محل مصاحبه حاضر شوید

زود رسیدن به محل مصاحبه به شما امکان می‌دهد تا با محیط شرکت آشنا شوید و در چند دقیقه باقیمانده به مصاحبه، افکار خود را جمع‌بندی کنید. همچنین به یاد داشته باشید که این مصاحبه تنها یک گفتگو ساده برای آشنایی شما با سازمان و بررسی توانایی شما در تناسب با اندازه آنجاست.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

منفی بافی نکنید

استرس مصاحبه شغلی معمولاً بر اساس فرضیات ذهنی خودمان به وجود می‌آید. شناسایی و مقابله با افکار منفی می‌تواند میزان اضطراب شما را کاهش دهد. برخی از افکار منفی که می‌توانند میزان استرس در مصاحبه را افزایش دهند:

  • باید این شغل را به دست بیاورم، در غیر این صورت تا آخر عمر بیکار می‌مانم: باید بدانید که این فکر منفی تنها عملکردتان در مصاحبه را تخریب می‌کند. مطمئناً این تنها فرصت شغلی برای شما نیست.
  • به یک سوال به اشتباه پاسخ دادم. دیگر نمی‌توانم در این شرکت استخدام شوم: یک پاسخ اشتباه، شما را از گردانه رقابت خارج نمی‌کند. به مصاحبه شغلی مانند یک آزمون نگاه کنید که به دست آوردن رتبه ۸۰ از ۱۰۰ نیز برای استخدام کافیست.
  • مطمئنم که در مصاحبه از من سوالی خواهند پرسید که پاسخ آن را نمی‌دانم: اگر برای مصاحبه آماده باشید، خواهید توانست توانایی‌های خود را به خوبی معرفی کنید. اگر در طول مصاحبه نتوانستید به سوالی پاسخ دهید، از مصاحبه کننده بخواهید که در آخر مصاحبه بار دیگر سوال را مطرح کند. به این ترتیب خواهید توانست به مرور در طول مصاحبه به این پرسش پاسخ دهید.

طبیعی رفتار کنید

در بیشتر مواقع، ممکن است استرس و اضطراب مصاحبه شغلی باعث بروز رفتاری غیر عادی در ما شود. باید به این نکته توجه کنیم که مصاحبه شغلی، اتاق بازجویی نیست. فردی که در مقابل ما قرار دارد هم نمی‌خواهد ما را بازجویی کند. به مصاحبه مانند یک گفتگوی دوستانه نگاه کنید تا استرس به بهتر بودنتان لطمه‌ای نزند.

اشتباهات را به عنوان بخشی از روند کار بپذیرید

کارفرمایان می‌دانند که همه افراد عالی و بی‌نقص نیستند. به همین دلیل به دنبال افرادی با انگیزه و با انعطاف‌پذیری بالا هستند. اگر بتوانید خود را به عنوان فردی ایده‌آل‌گرا معرفی کنید، کارفرما شما را به عنوان بهترین گزینه موجود در نظر خواهد گرفت. اگر بتوانید در مصاحبه شغلی این کار را انجام بدهید، در کارتان نیز قادر به داشتن بهترین عملکرد خواهید بود.

شغل‌های دیگری نیز برای شما وجود دارند

نیازی نیست که برای یک مصاحبه شغلی فشار زیادی را متحمل شوید. این نکته را به یاد داشته باشید که نباید همه‌ی تخم‌مرغ‌ها را درون یک سبد قرار دهید. اگر این تنها شغل و مصاحبه‌ی موجود برای شماست، داشتن استرس زیاد تا حدی قابل قبول است. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید موقعیت شغلی مورد نظر را به دست آورید، باید بدانید که شغل‌های دیگری نیز برایتان وجود دارند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.