وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم؟

آیا شرایط لازم برای این عنوان شغلی را دارم؟ اگر به یک سوال به درستی پاسخ ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر از میزان حقوق و دستمزد بپرسند، بهترین پاسخ چه خواهد بود؟ این‌ها برخی از سوالاتی است که پیش از مصاحبه ذهن کارجو را آشفته می‌کند. در میان این همه سوال اساسی، پرسشی برای کاربر به وجود می‌آید که گرچه در ظاهر مسخره به نظر می‌رسد، اما به نکته مهمی اشاره می‌کند: چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم؟

شاید برای عده‌ای این سوال مطرح شود که نوع پوشش من در مصاحبه چه ارتباطی با توانایی‌هایم در انجام آن شغل دارد؟ خب، در پاسخ باید بگوییم درست است که این توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربه شماست که به استخدامتان منجر می‌شود، اما نحوه معرفی کردن این مشخصات می‌تواند تاثیر بسیار عمیقی بر روی مسئول استخدام داشته باشد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

خوشتان بیاید یا نه، اولین برخورد در مصاحبه از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که شما برای اولین بار با مصاحبه کننده روبرو می‌شوید، او در همان نگاه اول بر اساس لباس، زبان بدن و نوع بیانتان شما را قضاوت می‌کند. در واقع، ظاهر شما بازتابی از سطح حرفه‌ای‌گری شماست و کارفرمایان از نوع پوششتان خواهند فهمید چقدر این فرصت شغلی را جدی گرفته‌اید. بنابراین زمانی که انتخاب بین شما و یک کارجوی شلخته باشد، به نظر شما کارفرما کدام یکی را انتخاب خواهد کرد؟

در مقاله پیش رو سعی کردیم نکات مهم درباره انتخاب لباس برای مصاحبه شغلی را بیان کنیم. بنابراین اگر این موضوع به نوعی برای شما نیز دغدغه است، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در ایران تلنت رزومه بسازید

تحقیق کنید

زمانی بود که طبق قانون سازمان‌ها و ادارات دولتی، مردان در روز اول مصاحبه با کت‌و‌شلوار رسمی و خانم‌ها با مقنعه و مانتوی اداری به مصاحبه می‌رفتند. به مرور زمان و با پا گرفتن شرکت‌های خصوصی در کشور، سخت‌گیری‌های مرتبط با پوشش نیز کم‌رنگ‌تر از قبل شد و در حال حاضر کارکنان شرکت‌ها می‌توانند با لباس‌های راحت‌تر و امروزی‌تر به محل کار بروند. با این حال، این موضوع به این معنی نیست که می‌توانید در زمان مصاحبه هر لباسی بپوشید زیرا برخی از شرکت‌ها هنوز به نوع پوشش در محیط کار اهمیت می‌دهند.

اگر برای سوال چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم؟ پاسخی به ذهنتان نمی‌رسد، بهترین راهکار این است که پیش از مصاحبه کمی تحقیق کنید. برای این کار می‌‎‌توانید به وب‌سایت شرکت یا شبکه‌های اجتماعی آن مراجعه کنید. آیا تصاویری از فضای داخلی مجموعه وجود دارد؟ آیا موقعیت شغلی مورد نظر در یک شرکت بزرگ با فرهنگ سازمانی نزدیک به ادارات دولتی قرار دارد یا یک استارتاپ کوچک است که فضایی صمیمانه دارد؟ آیا این مجموعه رویکردی مدرن به نوع پوشش کارمندان دارد یا قوانین سختی برای لباس کار کارمندان خود در نظر گرفته است؟ دانستن این موضوع نگاه خوبی از فرهنگ سازمانی آن مجموعه به شما خواهد داد.

متاسفانه فرمول خاصی برای نحوه پوشش در زمان مصاحبه وجود ندارد. پوشیدن کت‌و‌شلوار رسمی در یک محیط کاری صمیمانه به اندازه پوشیدن تی‌شرت کوتاه و شلوار جین در مصاحبه با یک اداره دولتی عجیب است. اگر هیچ اطلاعاتی از فرهنگ سازمانی آن مجموعه در دسترس نیست، بهترین راه این است که رایج‌ترین و مرسوم‌ترین نوع پوشش را برای خود انتخاب کنید. 

تمیز، مرتب و اتو کشیده باشید

چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم؟

همانطور که گفتیم، مصاحبه‌کننده در همان نگاه اول شما را بر اساس ظاهرتان قضاوت می‌کند. پوشیدن لباس کثیف و چروک تنها یک پیام برای مصاحبه‌کننده دارد: این شخص نمی‌تواند کار را به درستی انجام دهد.

همانطور که گفتیم بهتر است لباسی با رنگی خنثی و مرسوم به تن کنید. پوشیدن لباس تنگ (یا بیش از حد گشاد) در حین مصاحبه صورت خوشی ندارد. بهتر است لباس‌تان به شکلی باشد که نه خودتان و نه مصاحبه‌کننده معذب شوید.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصاحبه مو و ناخن‌هایتان را نیز تمیز و مرتب کنید. پوشیدن لباس مرتب و تمیز بدون رعایت بهداشت فایده ندارد. بهتر است بدانید که این مصاحبه تنها فرصت شما برای به دست آوردن فرصت شغلی مذکور است، پس بهتر است بهترین خودتان باشید.

از قوانین رسمی‌تر باشید

حتی اگر قوانین شرکت مورد نظر به کارمندان اجازه می‌دهد با لباس‌های غیر رسمی و راحت در محل کار حاضر شوند، بهتر است شما کمی رسمی‌تر از کارکنانش به مصاحبه بروید. به عبارت دیگر، بهتر است تا زمانی که کار را نگرفته‌اید، لباس‌های راحتی و غیر رسمی‌تان را در کمد نگه دارید.

از رنگ‌های خنثی استفاده کنید

در سال ۲۰۱۳، نظرسنجی وب‌سایت CareerBuilder نشان داد که اکثر کارفرمایان رنگ آبی را مناسب‌ترین رنگ برای لباس مصاحبه می‌دانند. بعد از آبی، رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و طوسی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

به طور کلی، پوشیدن رنگ‌های خنثی مناسب‌ترین انتخاب است زیرا رنگ‌هایی هستند که توجه را به خود جلب نمی‌کنند و هم با دیگر رنگ‌ها به خوبی ترکیب می‌شوند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

عطر و اسپری را از خود دور کنید

بهتر است در زمان حضور در جلسه مصاحبه از عطر، اسپری و افترشیو استفاده نکنید. شاید خودتان از بوی خوش عطرتان احساس رضایت کنید، اما باید بدانید که ممکن است اسباب حواس‌پرتی مصاحبه‌کننده را فراهم کنید؛ به خصوص اگر مصاحبه‌کننده حساسیت و آلرژی داشته باشد. به عنوان یک متخصص بهتر است که شما را با مهارت‌ها و تجاربتان به یاد داشته باشند، نه با بوی عطرتان!

کفش تمیز و راحت به پا کنید

چگونه برای مصاحبه شغلی لباس بپوشیم؟

آیا نمی‌دانید چه کفشی برای مصاحبه بپوشید؟ خب، بهتر است کفشی سبک و راحت بپوشید. پوشیدن کفش بیش از حد رسمی به اندازه پوشیدن یک جفت صندل در مصاحبه جلوه خوبی ندارد.

البته باید توجه کنید آنچه اهمیت دارد، وضعیت ظاهری کفش‌هایتان است. کفش‌هایتان باید تمیز، شیک و دارای فُرم مناسب باشند.

لباسی بپوشید که اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرد

مهم‍‌ترین چیزی که در طول مصاحبه شغلی به آن نیاز دارید، اعتماد به نفس است. داشتن اعتماد به نفس به اندازه رزومۀ خوب تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین لباسی بپوشید که این ویژگی را در شما برجسته کند.

در مصاحبه شغلی چه چیزی به همراه نداشته باشیم؟

  • ·         در هنگام مصاحبه آدامس نخورید
  • ·         قهوه یا نوشیدنی به همراه نداشته باشید
  • ·         در صورت امکان، تتوی خود را بپوشانید
  • ·         بیش از اندازه زیورآلات و جواهر نپوشید

همانطور که در بالا اشاره کردیم پروتکل خاصی برای پوشیدن لباس در زمان مصاحبه وجود ندارد. با این حال، شما باید لباسی بپوشید که در نگاه اول شخصی موقر و مسئولیت‌پذیر به نظر بیایید. مطمئناً رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌تواند در انتخاب پوشش مصاحبه به شما کمک کند.

اگر هم اکنون به دنبال کار جدید هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط با سوالات رایج مصاحبه کاری را نیز مطالعه نمایید.

منبع hbr
مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. احسان محمدی می‌گوید

    به نظر میرسه این مقاله ترجمه صرف از یک متن خارجی باشه و اینکه ارزش ها و دیدگاه های کارفرمایان و مصاحبه کنندگان ایرانی قطعا با خارجی ها متفاوته. کاش این مقاله حاصل یه تحقیق بود که در داخل کشور انجام شده بود.

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام جناب آقای محمدی
      امیدواریم به زودی بتوانیم با کمک کارفرمایان عزیز ایرانی چنین تحقیقی را به سرانجام برسانیم.
      ممنون از دیدگاهتون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.