وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۸ روش برای افزایش اعتماد به نفس چند دقیقه قبل از مصاحبه

مطمئنا می‌دانید که یکی از کلیدی‌ترین نکته‌ها و عوامل برای موفقیت، داشتن اعتماد به نفس است. همان‌طور که استفانی توما، مربی حرفه‌ای و نویسنده کتاب اعتماد به نفس درونگرا توضیح می‌دهد، “بسیار مهم است که در مصاحبه شغلی اعتماد به نفس داشته باشید، چرا که خودباوری باعث می‌شود دیگران به شما ایمان داشته باشند و در واقع شما را بیشتر قبول داشته باشند. حتی اگر روی کاغذ بهترین مهارت‌ها را داشته باشید، اگر در مصاحبه با سری خم و همچنین صدایی ضعیف ظاهر شوید و قادر به بیان موفقیت‌های خود نباشید، با مصاحبه کنندگان ارتباط برقرار نخواهید کرد – یا در بدترین حالت ممکن آن شغل را به دست نیاورید و استخدام نشوید.”

اما خبر خوش برای رفع این مشکل این است، که قبل از مصاحبه هفته‌ها یا حتی چند ساعت زمان کافی است تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. در این مقاله هشت روش را بیان خواهیم کرد که می‌توانید با انجام آنها دقایقی قبل از شروع مصاحبه شغلی و مواجهه با کارشناس استخدام و کارفرما، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و با اطمینان حاضر شوید تا بر استرس مصاحبه شغلی مقابله کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱. با خودتان در آینه صحبت کنید

قبل از اینکه وسایل خود را بردارید و به سمت شرکت مورد نظر برای مصاحبه بروید، خود را در آینه نگاه کنید و بگویید، “این شغل از آن من است. من عالی هستم و این شغل متعلق به من است.” (اگر احساس می‌کنید که این کار و صحبت با خودتان در آینه کاری احمقانه به نظر می‌آید، پس برای صحبت با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود اقدام کنید.)

۲. به دستاوردهای گذشته خود فکر کنید

آلیشیا داگرتی، مشاور شغلی در این باره می‌گوید، یک دقیقه زمان بگذارید تا “به زمانی فکر کنید که در موقعیت‌های مختلف بهترین نمایش را داشتید و اینجاست که به این باور می‌رسید که از پس کارهای بسیاری بر می‌آیید.” او می‌گوید، حتی اگر قبل از مصاحبه نیز احساس دستپاچه بودن می‌کنید هم نگران نباشید، چرا که “آن شخص شما هستید”. “این احساس را در خود قبول کنید و آن را با خود به اتاق مصاحبه ببرید.”

۳. مدیتیشن انجام دهید

افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

استفانی توما، مشاور شغلی و نویسنده کتاب “اعتماد به نفس درونگرا” می‌گوید، اگر تمایل دارید قبل از مصاحبه اضطراب را کنار بگذارید، “پنج دقیقه وقت بگذارید تا ذهن خود را پاک کنید و روی نفس خود تمرکز کنید.” او پیشنهاد می‌کند چهار بار نفس عمیق بکشید، مدت کوتاهی نفس خود را حبس کنید و سپس چهار بار بازدم داشته باشید. “این کار به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنید، بنابراین می‌توانید با اعتماد به نفس بالا در جلسه مصاحبه شغلی بدرخشید.”

۴. حالت بدنی و طرز قرار گرفتن اعضای بدن را تغییر دهید

برخی از افراد پس از “تغییر وضعیت بدن به شکل قدرتمندتر از پاها، کمری صاف، دستان یا بازوهای کاملاً کشیده مانند” سوپرمن یا زن شگفت انگیز “احساس اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند. این ترفند و روش را امتحان کنید و اگر نسبت به آن حس اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردید، آن را در مصاحبه بعدی خود اجرا کنید. اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی را فراموش نکنید.

۵- برای مصاحبه‌های آنلاین صحنه را آماده کنید و چند برگه تقلب کنار خود داشته باشید

اگر مصاحبه ویدیویی و آنلاین دارید، قبل از هر کاری از امکانات اتصال قبل از مصاحبه به خوبی مطمئن شوید. دوربین و نور خود را آزمایش کنید، یک دفترچه و یک لیوان آب کنار دست خود قرار دهید و حتما قبل از شروع از سرویس بهداشتی استفاده کنید. پروفایل لینکدین و یا وب‌سایت خود را در تب مرورگر خود باز کنید، یا پرینتی از مهم‌ترین دستاوردهای خود در کنار خود قرار دهید. در نهایت نیز توصیه می‌کنیم که بهترین جا را برای قرار گرفتن هنگام مصاحبه انتخاب کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۶. روی تشکر و حق شناسی تمرکز کنید

توما پیشنهاد می‌کند قبل از مصاحبه خود لیستی از مواردی باید از آنها تشکر کنید، تهیه کنید. او می‌گوید: “این امکان را برای خودتان فراهم کنید که احساسات‌تان را نشان دهید و آنها را نیز با مصاحبه کنندگان به اشتراک بگذارید.” “این لحظات سپاسگزاری دید مثبتی از شما برای افراد مقابل ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در مصاحبه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.”

۷. در ذهن خود مصاحبه را موفقیت آمیز تجسم کنید

افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

توما می‌گوید: “تجسم ابزاری قدرتمند است.” (برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تجسم همان تأثیر فعالیت واقعی را بر روی مغز دارد.) توما توصیه می‌کند قبل از مصاحبه خود تصور کنید که همه چیز به خوبی پیش می‌رود و اجازه دهید این تصور شما را به سمت تبدیل شدن به واقعیت پیش ببرد.

۸- مقداری درباره مصاحبه دید مثبت به دست آورید

در حالی که مصاحبه‌های شغلی مهم هستند، اما به یاد داشته باشید که مصاحبه “فقط یک مکالمه است”. “به خود یادآوری کنید که طرف دیگر میز یک شخص قرار دارد – انسانی زنده که مانند شما نفس می‌کشد و تردیدها، ترس‌ها و داستان خود را برای گفتن دارد. نفس عمیق بکشید و از خود بپرسید “چه چیزی می‌توانم در این جلسه یاد بگیرم؟” سپس لبخند بزنید و به کار خود ادامه دهید.”

در پایان اینکه شما نباید بگذارید که نفس مصاحبه شما را دچار وحشت کند و باید با این روش‌ها اعتماد به نفس خود را بیشتر کنید تا بتوانید از آن به عنوان برگ برنده استفاده کنید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.