وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

استفاده از ایران سلری چگونه به مذاکره حقوق و دستمزد کمک می‌کند؟

اگر بخواهیم برای عبارت «حقوق و دستمزد» تعریف دقیقی ارائه کنیم به چنین جمله‌ای خواهیم رسید: «میزان حقوق و دستمزد یعنی خرید خدمت، دانش و تجربه افراد و پرداخت به ازای دریافت این تجربیات». بحث میزان حقوق و دستمزد همواره یکی از جنجالی‌ترین و چالش‌برانگیزترین مباحث در سازمان‌ها بوده و به عنوان یکی از اولویت‌های کارکنان برای رضایت شغلی، ترک شغل و یا انگیزه گرفتن برای ادامه کار شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید:  حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر است؟


محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

حداقل میزان حقوق و دستمزد هر ساله توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌شود. افراد تازه کار و کارمندان دولت عموماً بر اساس نرخ مصوب شورای عالی کار حقوق دریافت می‌کنند. با این حال، میزان پرداخت حقوق و دستمزد در بخش خصوصی داستان دیگری دارد.

میزان حقوق و دستمزد در بخش خصوصی از جمله مسائلی است که در آن شفافیت چندانی وجود ندارد. برخی از کارفرمایان به دلیل پرداخت مالیات و حق بیمه کمتر، عدم ایجاد رقابت و نارضایتی بین کارکنان، منتشر نکردن اطلاعات مالی و … تمایل چندانی به شفاف بودن در این زمینه ندارند. از طرف دیگر، موضوع عدم شفافیت میزان دریافتی در کارکنان به شکل زیادگویی یا کم‌گویی در بین شاغلان و کارجویان نمایان است. بسیاری از کارجویان تصور می‌کنند با زیاد گفتن میزان دستمزد دریافتی‌شان احترام بیشتری کسب می‌کنند و این امکان را خواهند داشت که برای دریافت‌های بعدی‌شان بهتر مذاکره کنند.

این نبود شفافیت در پرداخت حقوق و دستمزد، در زمان استخدام و یا جا‎‌به‌جایی کارکنان مشکل‌ساز خواهد شد. در این شرایط، هم کارفرما و هم کارجو با این سوال روبرو هستند که افرادی با توانایی و تجربه مشابه، در سازمانی مشابه چقدر حقوق می‌گیرند؟

این خلاء و شکاف موجود در میزان پرداخت‌های بازار کار، دقیقاً بستری است که Iransalary.com بر آن متولد شد تا پاسخگوی این سوال باشد که: حقوق مناسب چقدر است؟


بیشتر بخوانید: عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟


داستان تولد ایران سلری!

همانطور که در بالا اشاره کردیم آگاهی از نرخ رایج حقوق و دستمزدها در بازار کار همواره یکی از دغدغه‌های مهم شاغلان و کارفرمایان کشور بوده است.

شرکت ایران تلنت از سال ۱۳۹۲ با هدف ایجاد مرجعی جامع و شفاف از میانگین حقوقِ گروه‌های شغلی مختلف، گزارش‌هایی را تحت عنوان «گزارش حقوق و دستمزد» منتشر کرد. هدف اصلی از انتشار این گزارش‌ها، ایجاد شفافیت در مورد نرخ دستمزدها در بازار و ساخت الگوریتمی بوده که بر اساس آن بتوان تاثیر عوامل و فاکتورهای مختلف بر میزان دستمزد در سطوح مختلف را بررسی کرد.

با توجه به استقبال مخاطبان از این گزارش‌های سالانه، در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفته شد که با راه‌اندازی سامانۀ هوشمندی، فرآیند جستجو و اطلاع از حقوق‌های دریافتی برای کاربران تسهیل شود.

به این ترتیب بود که ایران سلری متولد شد؛ سامانه‌ای که به کاربران کمک می‌کند تا به سادگی از میانگین دریافتی در گروه شغلی مربوط به خود مطلع شده و تاثیر عوامل مختلف بر افزایش و کاهش حقوق‌شان را بسنجند.

چرا باید از ایران سلری استفاده کنیم؟

به زبان ساده، ایران سلری ابزاری است برای آنکه بفهمیم افراد در سِمت‌های شغلی مختلف در شرکت‌های مختلف و در شهرهای مختلف ایران در چه محدوده‌ای حقوق می‌گیرند. با این حال، ایران سلری ابزارها و امکانات مختلفی را برای شاغلان و شرکت‌ها در نظر گرفته است.

کاربران از طریق دو اشتراک شخصی و سازمانی می‌توانند از ایران سلری استفاده کنند:

اشتراک شخصی

اشتراکی است که برای کارجویان و شاغلان در نظر گرفته شده است. این دسته از کاربران می‌توانند به دو شکل رایگان و غیر رایگان از سامانه ایران سلری استفاده کنند.

در مدل رایگان، کاربران این امکان را دارند تا محدوده دریافتی افراد در شغل موردنظرشان را در استان مربوطه مشاهده کنند. همچنین، به این کاربران گفته خواهد شد افراد مشابهی که در شغل موردنظرشان حقوق بالاتری دریافت می‌کنند از چه ویژگی‌هایی برخوردارند.

در مدل غیر رایگان، کاربران علاوه بر داشتن دسترسی به امکانات مدل رایگان، این امکان را دارند تا ویژگی‌هایی که بر میزان حقوق و دستمزدشان تاثیرگذار است را بررسی کنند.

برای مثال کارجویان و شاغلان با ثبت اطلاعات فعلی‌شان در ایران سلری می‌توانند وضعیت دریافتی خود را با همکاران‌شان در دیگر شرکت‌ها مقایسه کنند، میزان دریافتی خود را در استانی که هستند و یا نسبت به کل کشور مقایسه کنند، تغییرات دریافتی در شغل فعلی‌شان را با تغییر میزان سابقه کار در آن حرفه مشاهده کنند و وضعیت افراد مشابه خود را ببینند و وضعیت شغلی و درآمدی خود را با آنها مقایسه کنند.

همه این موارد به کارجویان و شاغلان کمک خواهد کرد تا برای آینده شغلی خودشان دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنند و بدانند برای دریافت حقوق بیشتر و پیشرفت شغلی باید در چه نوع شرکت و صنعتی کار کنند و کدام یک از مهارت‌هایشان را تقویت کنند.

اشتراک سازمانی

در اشتراک سازمانی، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از امکانات مختص کارفرمایان جهت تعیین میانگین حقوق و مقایسه حقوق کارمندان خود در بازار کار استفاده کنند.

مشترکین سازمانی ایران سلری می‌توانند حقوق‌های پرداختی در مشاغل مختلف را به همراه عوامل تاثیرگذار بر میزان دستمزد هر شغل را مشاهده کنند و میزان پرداختی‌ها را در صنایع، استان‌ها و گروه‌های شغلی مختلف بررسی کرده و بر اساس معیارهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنند.

همچنین، مشترکین سازمانی ایران سلری امکان دسترسی به اطلاعات حقوق و دستمزد بیش از ۱۵۰.۰۰۰ نفر (بدون ذکر نام شخص یا شرکت) را خواهند داشت.

مطمئناً دسترسی داشتن به چنین اطلاعات جامع و کاربردی به کارفرمایان و شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند حقوق و دستمزد منصفانه‌ای را نسبت به رقبا و بازارکار پرداخت کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

به عنوان یک شخص چگونه می‌توانم از ایران سلری استفاده کنم؟

برای دریافت اشتراک شخصی کافیست در ایران سلری ثبت نام کنید و با شرکت در ارزیابی حقوق و دستمزد، اطلاعات مرتبط با موقعیت شغلی، گروه شغلی، صنعتی که در آن مشغول هستید و میزان مبلغ دریافتی‌تان را وارد نمایید.

پس از وارد کردن این اطلاعات، اشتراک شخصی رایگان شما فعال خواهد شد و ایران سلری اطلاعات شما را با داده‌های موجود مقایسه خواهد کرد. در صورتیکه نیاز به دریافت آمار دقیق‌تر و داده‌های بیشتر داشته باشید، می‌توانید نوع اشتراک خود را تغییر دهید.

به عنوان یک شرکت یا سازمان چگونه می‌توانم از ایران سلری استفاده کنم؟

شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند با خرید بسته‌های حرفه‌ای یا کامل از آمارها و داده‌های ایران سلری برای تعیین حقوق و دستمزد موقعیت‌های شغلی مختلف استفاده کنند.

همچنین، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌تواند با مشارکت در «طرح ارزیابی سازمانی» در ارزیابی حقوق و دستمزد ایران سلری شرکت کنند و از ۵۰% تخفیف ویژه بهره‌مند شوند. کارفرمایان گرامی می‌توانند برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه «طرح ارزیابی سازمانی» مراجعه کنند.

ایران سلری از اطلاعات من چه استفاده‌ای می‌کند؟

یکی از سوالات متداولی که هنگام استفاده از ایران سلری برای شاغلان و شرکت‌ها پیش می‌آید این است که چطور می‌توان به ایران سلری اعتماد کرد؟ از کجا بدانیم که ایران سلری این اطلاعات را در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار نمی‌دهد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت در حین ثبت‌نام و درج اطلاعات در سامانه، ایران سلری متعهد می‌شود که اطلاعات کاربران را در اختیار هیچ شخص حقیقی و حقوقی قرار ندهد و از این اطلاعات تنها برای داده‌های آماری و تحلیل میانگین حقوق و دستمزد مشاغل مختلف استفاده کند.

اطلاعاتی که در اختیار ایران سلری قرار می‌گیرد به شکلی محرمانه نزد ایران سلری باقی خواهد ماند، و هیچ یک از کاربران شخصی و سازمانی قادر به مشاهده نام‌ونام‌خانوادگی، نام سازمان یا شرکت و سایر اطلاعات محرمانه دیگران نخواهند بود.

چرا باید بابت دریافت آمار مرتبط با حقوق و دستمزد به ایران سلری پول پرداخت کنم؟

برخی از کاربران می‎خواهند بدانند که چرا ایران سلری بابت آماری که به کاربران می‌دهد پول می‌گیرد، در صورتی که این اطلاعات به رایگان در اختیار ایران سلری گذاشته شده است؟

در پاسخ به این سوال باید به اطلاع برسانیم که ایران سلری نیز مانند هر وب‌سایت و سامانه دیگری نیاز به حفظ و نگهداری دارد. همچنین، اطلاعاتی که افراد در ایران سلری ثبت می‌کنند، اطلاعات و داده‌های خامی است که نیاز به پردازش و تحلیل دارد.

در واقع، آنچه که به عنوان حق اشتراک از کاربران گرفته می‌شود، مبلغی است که صرف حفظ و نگهداری وب‌سایت و همچنین، تحلیل و پردازش دقیق داده‌ها می‌شود.

ایران سلری؛ بستری مطمئن برای آگاهی از نرخ رایج حقوق و دستمزدها

در آمار و داده‌های ایران سلری نه نام شخصی مطرح است و نام سازمانی. در واقع، ایران سلری جایی است که دیگر دلیلی برای کتمان حقیقت، تغییر اعداد و ارقام به دلیل ترس از مالیات و یا تلاش برای جلب احترام و کنار زدن رقبا وجود ندارد. در حقیقت، تمام هدف از راه‌اندازی این سامانه، فراهم کردن فضایی شفاف و بدون ترس برای ارتقای کیفی مذاکرات حقوق و دستمزد است.

ایران سلری با کمک جامعه آماری بزرگ و گسترده‌ای در سراسر ایران و با استفاده از به‌روزترین روش‌های آماری و طبقه‌بندی اطلاعات، پایگاه بزرگ و جامعی از میانگین حقوق و دستمزد در ایران آماده کرده است که بر اساس فاکتورهای مهم و تعیین‌کننده‌ای چون جایگاه شغلی، میزان تجربه، بزرگی صنعت، تحصیلات و شاخص‌های دیگر، اطلاعات پرداختی و معدل پرداخت برای افراد مشابه در سازمان، را به کاربران ارائه می‌کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.