وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در اولین برخورد شغلی تاثیرگذار باشیم؟

همۀ ما کارمندان، زمانی که می‌خواهیم برای مصاحبه شغلی آماده شویم،  سوالات استخدامی که قرار است از ما پرسیده شوند، پاسخ‌هایی که باید به این سوالات بدهیم و نکات کوچکی که از تجربیات خود آموخته‌ایم، نگرانی اصلی‌مان خواهند بود. به هر حال، همین پرسش‌ و پاسخ‌ها دلیل برگزاری جلسه مصاحبه و ارائه پیشنهاد کاری به شما هستند.

با این حال پیش از آنکه فرصت پاسخ به این سوالات به شما داده شود رفتار، منش و پتانسیل شما برای موقعیت شغلی زیر نظر گرفته خواهد شد. از زمانی که به داخل شرکت قدم می‌گذارید، مصاحبه آغاز می‌شود. پس بدانید که باید در اولین برخورد شغلی مانند یک ستاره بدرخشید!

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اگر در چند روز آینده مصاحبه شغلی در پیش دارید، پیشنهاد می‌کنیم نکات موجود در این مقاله را مطالعه کنید. رعایت این نکات به این معنی نیست که مصاحبه شغلی موفق (یا ناموفق!) خواهید داشت، با این حال دانستن این نکات، زمینه معرفی و ارائه بهتر مهارت‌هایتان را فراهم می‌کنند.

در اولین برخورد شغلی به موقع حضور داشته باشیم

از کودکی تا امروز، احتمالاً صدها بار شنیده‌اید که همیشه باید به موقع به محل قرار بروید. دقیق بودن ویژگی مثبتی است که باید به آن اهمیت داد، به خصوص زمانی که پای شغل رویایی‌تان در میان است. فرقی ندارد که در طول زندگی چند بار اهمیت خوش قول بودن به شما گوشزد شده است، ما باز هم بر روی آن تاکید می‌کنیم: به موقع در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

اگر اتفاقی غیر قابل پیش‌بینی رخ داد و نتوانستید به موقع در مصاحبه حاضر شوید، بهتر است با کارشناس استخدام مربوطه تماس گرفته و او را در جریان بگذارید تا اینکه ۳۰ دقیقه دیرتر به محل مصاحبه وارد شوید و بهانه‌ای دروغین بتراشید.

لباس مناسب بپوشید

به خاطر داشته باشید که هیچ شرکتی شما را به خاطر ظاهرتان استخدام نخواهد کرد. با این حال، ظاهر و نوع پوشش شما می‌تواند در تصمیم‌گیری مسئولان استخدام موثر باشد. پیش‌تر درباره انتخاب لباس مناسب برای مصاحبه شغلی صحبت کرده‌ایم. زمانی که با لباسی تمیز و مرتب در جلسه مصاحبه حاضر می‌شوید از نظر مسئولان استخدام، شخصی حرفه‌ای و با تجربه خواهید بود.

از طرف دیگر، اگر بیش از حد غیر رسمی و نامرتب باشید، مسئولان استخدام در اولین برخورد شما را به عنوان فردی متخصص و حرفه‌ای نخواهند شناخت.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

تنها لوازم ضروری را به همراه داشته باشید

شاید یک جرعه قهوه بتواند قبل از مصاحبه شما را شاداب کند، اما یادتان باشد که لیوان کاغذی آن را با خودتان به جلسه مصاحبه نبرید. شاید با خودتان بگویید همه در محیط کار قهوه می‌نوشند. خب، شاید این موضوع درست باشد. با این حال، آیا علاقه دارید در اولین برخورد شغلی با کارشناس استخدام به دنبال سطل زباله باشید؟

این موضوع برای سایر وسایل غیرضروری نیز صدق می‌کند مانند شکلاتی که در حال جویدنش هستید یا آدامسی که فراموش کردید به دور بیاندازید. شاید استفاده از آن‌ها بی‌ضرر باشد، اما مطمئناً به همراه داشتنشان نکته مثبتی برایتان نخواهد داشت.

با سایر کارکنان شرکت به خوبی رفتار کنید

درست است فردی که در پشت میز پذیرش نشسته کارشناس استخدام نیست، اما تصور نکنید که نظر او اهمیتی ندارد. در واقع، برخی از شرکت‌ها از منشی یا نگهبان مجموعه می‌خواهند رفتار کارجویان را از ابتدای ورود زیر نظر بگیرند و آن‌ها را گزارش کنند.

شاید باورتان نشود، اما نظرات این افراد نقش مهمی در تصمیم‌های استخدامی دارد. بنابراین، رفتار شما با سایر کارکنان نیز باید به خوبی رفتارتان با مسئول استخدام باشد.

تلفن همراهتان را کنار بگذارید

ما، انسان‌های مدرن، هر کجا که منتظر هستیم از روی عادت تلفن همراه خود را از جیبمان بیرون آورده و مشغول گشت زدن در اینترنت یا بازی کردن می‌شویم. کم حوصلگی از پدیده‌های زندگی در عصر اینترنت است.

با این حال، اگر منتظر آغاز مصاحبه هستید، تلفن همراهتان را به حال خود رها کنید. در عوض سعی کنید رزومه خود را بررسی کرده یا پاسخ‌های خود به سوالات متداول استخدامی را مرور کنید. به این ترتیب، زمانی که کارشناس استخدام برای خوش آمدگویی دستش را به سمت شما دراز کرد، مجبور نیستید بازی Angry Birds را ببندید و عجولانه تلفن همراه را در جیبتان قرار دهید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید

ممکن است مصاحبه‌کنندگان در همان ابتدای مصاحبه از شما بخواهند یک کپی از رزومه خود را در اختیارشان قرار دهید. بنابراین بهتر است تمام مدارک مورد نیاز همراه و در دسترستان باشد. اگر نتوانید طی چندثانیه مدارکتان را از داخل کیفتان بیرون بیاورید، کارشناسان استخدام در گوشه دفترچه یادداشتشان صفت “نامنظم” را خواهند نوشت!

برای آنکه بتوانید در اولین برخورد شغلی تاثیرگذار باشید، باید همه مدارک مورد نیازتان را به شکلی منظم داخل پوشه‌ای قرار دهید. اگر از قبل به شما اطلاع داده‌اند که باید رزومه و نمونه کارهایتان را همراه داشته باشید، حتماً از روز قبل آنها را آماده کنید. به طور کلی، در طی مصاحبه هر چه کمتر برای برداشتن مدارک کیفتان را باز و بسته کنید، بهتر است.

مصاحبه را خودتان شروع کنید

وقتی که به عنوان کارجو وارد شرکتی می‌شوید، به طور طبیعی انتظار دارید که مسئولان استخدام پیش از شما خودشان را معرفی کنند. با این حال، شما می‌توانید در این کار پیش قدم شده و خودتان را معرفی کنید. کمی لبخند بزنید و اشتیاق خود را برای حضور در مصاحبه توصیف کنید. مطمئن باشید مصاحبه‌کنندگان اعتماد به نفستان را تحسین خواهند کرد.

یک زمینه مشترک پیدا کنید

پس از معرفی خود تلاش کنید اولین برخورد درخشانتان را با یافتن یک زمینه مشترک با مصاحبه‌کننده مستحکم کنید. نیازی نیست این زمینه مشترک موضوع پیچیده‌ای باشد، موضوعی که بتواند مکالمه‌ای دوستانه را آغاز کند کافیست.

برای مثال از گفتگوی مصاحبه‌کنندگان با یکدیگر متوجه می‌شوید که یکی از آنها در دانشگاه تهران درس خوانده است. اگر شما هم در همان دانشکده دانشجو بوده‌اید به شما تبریک می‌گوییم زیرا زمینه مشترکتان را پیدا کرده‌اید. برای مثال می‌توانید از او بپرسید: “شما هم دانشگاه تهران درس خوانده‌اید؟ من هم همانجا فارغ‌التحصیل شدم!” چنین مکالمات کوتاهی پیش از آغاز مصاحبه می‌تواند فضا را برای شما تلطیف کند و از اضطرابتان بکاهد.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، رعایت این نکات به معنی قبولی در مصاحبه نیست، اما می‌تواند شرایط مصاحبه را تا حدی به نفعتان تغییر دهد زیرا با فراهم شدن شرایط خواهید توانست با اعتماد به نفس به سوالات سخت مصاحبه کننده پاسخ دهید و شاید رعایت همین نکات، کلید رسیدن به آن موقعیت شغلی باشد.

 

منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
5 دیدگاه
  1. کیان می‌گوید

    با سلام ممنون بابت مطالب خوب شما

  2. نگین می‌گوید

    مطلب جذاب بود ممنون، منتها کاشکی ادامش میدادین

  3. mosavi می‌گوید

    سلام.خسته نباشید.ممنون ازمطالب زیباوآموزندتان،وهمینطورممنونم ازوقت باارزشی که برای فراهم سازی چنین مطالب زیبایی گزاشتین.موفق باشید

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام خیلی خوشخالیم که این مطلب براتون مفید بوده

  4. فرزانه می‌گوید

    بسیار عالی ممنون بابت راهنمایی تان!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.