وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مزایا و معایب ساعت کاری منعطف برای کارمند و کارفرما

برای کارفرمایان و کارمندان مزایای بسیاری وجود دارد که کارفرما به کارمند خود اجازه می‌دهد که کارها را با داشتن ساعت کاری منعطف پیش ببرد. برنامه و ساعت کاری منعطف شامل فشرده شدن روزهای کاری، ساعات کاری منعطف در طول روز یا انجام کارها به صورت دورکاری می‌شود، چالش‌هایی هم برای کارفرما و هم برای کارمند به همراه دارد. این چالش‌ها در سال‌های همه گیری چند برابر شده است، زیرا تعداد زیادی از کارمندان به دلیل شرایط نامناسب شرکت‌ها از نظر سلامت، از راه دور و از خانه شروع به کار کردند.

در این مقاله قصد داریم تا درباره مزایایی که ساعت کاری منعطف برای کارفرمایان و کارمندان دارد، صحبت کنیم.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

انعطاف پذیری کارمندان

با داشتن ساعت کاری منعطف، کارمندان می‌توانند مزایای بسیاری داشته باشند. اولین موردی که بسیاری از کارمندان به آن اشاره می‌کنند، داشتن زمان کافی برای تامین نیازهای خانواده، تعهدات شخصی و مسئولیت‌های زندگی است که در ساعت کاری منعطف به این موارد دست پیدا می‌کنند. اگر یک برنامه انعطاف پذیر دارید، می‌توانید در طول روز در جلسات اولیا و مربیان فرزند خود شرکت کنید، در کلاس یوگا شرکت کنید یا حتی هنگام آمدن تعمیرکار لباس‌شویی در خانه باشید.

داشتن انعطاف در کار و برنامه‌ی کاری، به کارمندان این امکان را می‌دهد که از زمانی که برای کار می‌گذارند بیشترین بهره را ببرند و حتی رضایت شغلی آنها نیز در حد بالایی باشد. بسیاری از مدیران احساس می‌کنند که افراد سحرخیز سخت‌کوش هستند و برعکس آن، افراد شب زنده‌دار تنبل‌هایی بیش نیستند. در واقع این موردی نیست که بتوان با قطعیت درباره آن صحبت کرد، چرا که افراد بسیاری در شب کار می‌کنند و بسیار در کار خود نسبت به دیگران موفق‌تر نیز هستند.

رفت و آمد کارمند

ساعت کاری منعطف این امکان را به کارمندان می‌دهد تا ساعت حضور در شرکت را خودشان مشخص کنند و در همان ساعت بهره‌وری لازم را داشته باشند. همچنین، کارمند حتی می‌تواند از راه دور همان بهره‌وری زمان حضور در شرکت را نیز داشته باشد. مطمئناً، رفت و آمد به محل کار و صرف زمان بسیار در ترافیک‌های روزانه، می‌تواند کارمند را خسته و میزان کارایی او را کم کند. اگر به جای ۸ صبح و ماندن در ترافیک صبح‌گاهی ساعت ۱۰ صبح سر کار بروید، ممکن است از رفت و آمد سریع خود و داشتن حال خوب در محل کار متعجب شوید.

مزایا و معایب ساعت کاری منعطف

کارمندان با کاهش مصرف زمان رفت و آمد و هزینه‌های مربوط به سوخت و بنزین، می‌توانند در زمان و هزینه صرفه جویی بکنند. در برخی مناطق شهرها، زمان ماندن در ترافیک به اندازه‌ای است که کارمند تمام روز خود را باید با خستگی سپری کند. اگر به این کارمندان اجازه کار در خانه داده شود، این باعث می‌شود دو ساعت در وقت و هزینه بنزین صرفه جویی شود و همچنین از فرسودگی رفت و آمد نیز کم شود.

توانمندسازی کارکنان

کارکنان در محیط کار احساس کنترل شدن بیشتری نسبت به خانه و دورکاری دارند. این موضوع می‌تواند کمی روی کار کردن افراد اثر منفی بگذارد و حتی جلوی بهره‌وری و حفظ کارایی کارمندان را بگیرد. با اجازه دادن به کارمندان برای تعیین برنامه و محیط کار خود، روحیه کارآفرینی را در آنها زنده می‌کنید که می‌تواند برای کارمندان شما خوب باشد.

انعطاف پذیری همچنین فرسودگی شغلی کارکنان را به دلیل کاهش فشار کاری، کاهش می‌دهد. انعطاف پذیری بدان معناست که کارکنان می‌توانند در هنگام نیاز مرخصی داشته باشند، بدون اینکه با عصبانیت مدیر برای رد درخواست مرخصی مواجه شود.

هزینه‌های مراقبت از کودکان کارمند

بسته به ساعت کاری منعطف انتخاب شده برای کارمند، ممکن است این برنامه میزان هزینه پرستار کودک و مهدکودک را برای کارمندان کاهش دهد. شما باید برای کارمندان روشن کنید که برای همه کارها، به جز تعداد معدودی از کارها باید زمان داشته باشید و در این زمان نیز به کمک پرستار کودک نیاز دارید، چرا که شما باید در آن زمان ذهن آزادی برای کار داشته باشید و به فکر مراقبت از فرزند خود نباشید.

با این حال، اگر یک زن و شوهر هر دو ساعت کاری منعطفی داشته باشند، یک طرف می‌تواند ساعت ۶:۰۰ وارد دفتر شود و دیگری می‌تواند بچه‌ها را برای مدرسه آماده کند. در ساعت کاری منعطف، هر کارمند با توجه به مشغله‌ای که دارد می‌تواند ساعت آغاز و پایان کار خود را مشخص کند و مهم این است که او ۸ ساعت کاری خود را مشغول انجام کارهای شرکت باشد.

مزایای ساعت کاری منعطف برای کارمند و کارفرما

برای کارمند برای کارفرما
ساعت منعطف برای تأمین بهتر نیازهای خانوادگی و شخصی روحیه کارمندان را تقویت می‌کند
کاهش زمان رفت و آمد و هزینه بنزین تاخیر و غیبت را کاهش می‌دهد
کنترل بیشتر بر برنامه زمانی و محیط کار خود تغییر و استخدام کارمندان را کاهش می‌دهد
کار در ساعاتی که میزان انرژی در بالاترین حد قرار دارد تصویر خوبی از شرکت به عنوان محل کار عالی شکل می‌دهد

 

معایب ساعت کاری منعطف برای کارمند و کارفرما

برای کارمند برای کارفرما
کار برای کارمندان مستقر در دفتر کار با کارمندان دورکار دشوار می‌شود برخی از کارمندان ممکن است بدون نظارت کارآمد کار نکنند
کار در خانه ممکن است اعضای خانواده شما را در مورد در دسترس بودن شما گمراه کند کار کردن فشرده ممکن این تصور را برای مشتری به وجود آورد که همیشه در دسترس هستید
هیچ مرز مشخصی بین خانه و محل کار وجود ندارد احساس عدم رعایت عدالت، وقتی فقط بعضی از کارمندان کاری دارند که از راه دور قابل انجام است

کارفرمایان تعهد در کارمندان را بیشتر مشاهده می‌کنند

با ساعت کاری منعطف، کارفرمایان می‌توانند مزایای بسیاری به دست آورند. کنار گذاشتن برخی از کارهای کنترلی باعث افزایش روحیه، تعامل و تعهد کارمندان در سازمان می‌شود. این گزینه همچنین با اجازه دادن به کارگران برای انجام کارها در خانه و تعهدات خانوادگی، باعث کاهش استعفا و همچنین غیبت و تأخیر در کارمندان می‌شود. با این کار سرعت انجام پروژه‌ها افزایش پیدا می‌کند، زیرا کارمندان وقتی توانایی بالاتری را کسب می‌کنند، احساس خوبی نسبت به کار به دست می‌آورند، از کار لذت می‌برند و قادر به انجام کارها هستند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

پیشرفت کسب و کار برای کارفرمایان

داشتن برنامه ساعتی منعطف در محل کار، توانایی شما را در استخدام کارمندان کاربلد افزایش می‌دهد. شما با ساعت کاری منعطف، تصویری مثبت از شرکت و خودتان در ذهن کارجویان به وجود می‌آورید. هزینه‌های مازاد ممکن است هنگام استخدام کارمندان به شکل از راه دور، کاهش یابد. هزینه‌هایی مانند اجاره فضای بزرگ‌تر، خرید میز، صندلی، کامپیوتر و سایر تجهیزات مورد نیاز را با این روش کاهش خواهید داد.

معایب ساعت کاری منعطف برای کارمندان

کارکنانی که در یک محیط اداری پیشرفت می‌کنند ممکن است در شرایطی که همکاران برنامه یکسانی ندارند، نتوانند به خوبی کار کنند. همچنین، کارهای تیمی همه به حضور تمام افراد تیم در محل کار نیاز دارند و عدم وجود تنها یکی از افراد تیم، باعث می‌شود که کارها کندتر پیش بروند. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان در روزهایی نیاز دارند تا تمام کارکنان در ساعتی مشخص همه در شرکت حضور داشته باشند.

با ساعت کاری منعطف هیچ مرزی بین محل کار و شرکت وجود ندارد. حتی ممکن است با داشتن ساعت کاری منعطف، ساعت کاری مشخصی نداشته باشید. اگر مدیر شما به شما ساعت کاری منعطف برای تماشای بازی فوتبال می‌دهد، به همین خاطر ممکن است ساعت ۹:۳۰ شب با تماس‌هایی برای انجام برخی کارها مواجه شوید.

معایب ساعت کاری منعطف برای کارفرمایان

مزایا و معایب ساعت کاری منعطف

برخی کارفرمایان عادت دارند مشاهده کنند که کارمندان سر ساعت پشت میزهای خود بنشینند و این ساعت منعطف ممکن است نظم را در شرکت به هم بریزد و در پی آن،ِ کارفرما را نیز کلافه کند.

برخی از افراد از انعطاف پذیری و توانایی کار در خانه سوء استفاده می‌کنند. اگر کارمندی به داشتن ساختار عادت داشته باشد، تمرکز بر کار در خانه برای او سخت می‌شود. این افراد با این ویژگی با داشتن ساعت کاری منعطف و همچنین کار از راه دور، بسیار کسل می‌شوند و به این ترتیب کارها بلاتکلیف باقی می‌مانند.

سخن پایانی

به طور کلی، مزایای این روش کاری بسیار بیشتر از معایب آن است و یک مدیر خوب می‌تواند معایب را کنترل کند. ارائه ساعت کاری منعطف به کارجو می‌تواند همان نقطه قوت شرکت شما باشد که دیگر رقبای شما برای جذب افراد حرفه‌ای، آن را ندارند. کارمندان شما با داشتن این مزیت، بسیار شما را دوست خواهند داشت و با این روش بهره‌وری در میان کارمندان نیز افزایش پیدا می‌کند.

منبع thebalancecareers
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.