وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

درآمد مهندس برق در ایران

مهندسان برق کسانی هستند که در پروژه‌های مختلف مانند پروژه‌های کامپیوتری، رباتیک، مربوط به تلفن همراه، راداری، سیستم‌های ناوبری، سیم کشی و روشنایی ساختمان‌ها و دیگر پروژ‌های مرتبط با برق و الکترونیک کار می‌کنند. مهندسان برق برای طراحی شماتیک از مدارهای برقی و طرح بندی آنها، به طراحی به کمک رایانه متکی هستند و از آنها برای شبیه سازی نحوه عملکرد دستگاه‌ها و سیستم‌های الکتریکی، استفاده می‌کنند.

می‌توان مهندسان برق را در صنایع مختلف مشاهده کرد و نوع فعالیت آنها در هر صنعت ممکن است متفاوت باشد و نیاز به مهارت‌های خاصی داشته باشند. این مهارت های مهندس برق می‌توانند از طراحی مدارها تا مهارت‌های لازم برای مدیریت پروژه، متفاوت باشند. ابزارها و تجهیزات مورد نیاز مهندس برق نیز متفاوت هستند و می‌توانند از یک ولت‌متر تا یک نرم افزار پیشرفته طراحی، متغیر باشند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

درآمد مهندس برق یا electrical engineer در ایران بسته به نوع شرکت و میزان مهارت او ممکن است متغیر باشد. اما با این حال می‌توان یک رقم پایه طبق حقوق ۹۹ اداره کار برای حقوق و دستمزد هر مهندس برق در نظر گرفت که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

وظایف یک مهندس برق در ایران چیست؟

قبل از اینکه درباره وطایف مهندس برق بگوییم، پیشنهاد می‌کنیم که به مقاله مسیر شغلی مهندسی برق مراجعه کنید تا به اطلاعات کامل مهندس برق شدن و بازار کار مهندس برق در ایران پی ببرید.

اما در مورد وظایف مهندسان برق باید یگوییم که، در رشته مهندسی برق، ممکن است وظایف فرد به فرد متفاوت باشد. برخی از مهندسان برق منحصراً در حیطه خاصی فعالیت می‌کنند و برخی دیگر در چند حیطه تخصص دارند و برای شرکتی که در آن استخدام شدند، حکم آچار فرانسه را دارند.

در زیر چند نمونه از وظایفی که برعهده مهندس برق است را بیان می‌کنیم:

  • ارزیابی سیستم‌ها، اجزا‌ و برنامه‌های الکتریکی
  • طراحی و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی
  • استفاده از دانش برق و مواد
  • تأیید قابلیت‌های هر سیستم و اجزای آن با آزمایشات مختلف
  • تولید محصولات الکتریکی مطابق با نیازهای مشتری
  • تحقیق و آزمایش انواع روش‌های کاربردی در ساخت و مونتاژ موادها
  • توسعه فرآیندهای تولید با طراحی و اصلاح تجهیزات
  • اطمینان از کیفیت محصول با طراحی روش‌های تست الکتریکی
  • آزمایش محصولات نهایی و قابلیت‌های آن
  • تهیه گزارشات از محصول با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و خلاصه کردن اطلاعات
  • تولید پایگاه داده محصول با وارد کردن داده‌های مربوط به آن در نرم افزار

درآمد مهندس برق در ایران

درآمد مهندس برق در ایران

اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۵.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این میزان حقوق برای هر مهندس برق شامل مواردی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. هر مهندس برق، همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد. در این مقاله بیشتر درباره این معیارها و نحوه اثرگذاری آنها در درآمد مهندس برق در ایران صحبت خواهیم کرد.

میانگین درآمد مهندس برق در ایران در این مقاله در مورد تمام شهرهای ایران است و مطمئنا در شهرهای بزرگ مانند تهران، ممکن است این رقم کمی متفاوت باشد. اگر مهندس برقی در شرکت خصوصی مشغول به کار شود، می‌تواند درخواست حقوق بیشتر بدهد که یا با آن موافقت می‌شود و یا رد می‌شود. در هر صورت این رقمی که ما اعلام می‌کنیم، رقمی کلی است که بسته به مکان و موقعیت ممکن است فرق کند.

مقایسه حقوق و دستمزد مهندس برق بر اساس سابقه کاری

سطح تجربه مهمترین عامل در تعیین حقوق مهندس برق است. طبیعتا هرچه مهندس برق در این حرفه بیشتر فعالیت کرده باشد، حقوق بیشتری نیز خواهد داشت. به همین دلیل در ادامه میزان درآمد مهندس برق در ایران را بر اساس میزان تجربه او بررسی کردیم.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش بازار کار از حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک مهندس برق با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۴،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حقوق یک مهندس برق با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق این افراد از ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶.۵۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

مهندس برقی با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۶.۰۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

اما باید اعلام کنیم که این اعداد تماما تغییر پذیر هستند و همان‌طور که عنوان کردیم، کارفرمایان و مهندسان برق می‌توانند میزان حقوق و دستمزد خود را عنوان کنند و در مورد قیمت آن به توافق برسند.

درآمد مهندس برق در ایران

مقایسه حقوق و دستمزد مهندس برق بر اساس تحصیلات

مطمئنا همه ما می‌دانیم که افزایش میزان تحصیلات برای هر شخص مساوی است با  افزایش میزان حقوق، اما این افزایش در هر مقطع تحصیلی چقدر خود را نشان می‌دهد و میزان آن چقدر است.

هنگامی که سطح تحصیلات مهندس برق همان سطح مهندسی یعنی لیسانس باشد، متوسط درآمد او ۵.۹۰۰.۰۰۰ تومان در ماه خواهد بود.

این در حالی است که شخصی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته برق هر ماه ۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۳.۷۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

در حال حاضر فرصت های شغلی برای استخدام مهندس برق در ایران، هم در شرکت‌های خصوصی و هم در شرکت‌ها دولتی وجود دارد. ممکن است در برخی شرکت‌ها خصوصی داشتن مدرک لیسانس برای استخدام کفایت کند، اما با این حال در شرکت‌های دولتی مدرک فوق لیسانس بیشتر تقاضا دارد.

مقایسه حقوق مهندس برق براساس جنسیت

اگرچه جنسیت نباید در پرداخت حقوق و دستمزد تأثیر بگذارد، اما در واقعیت چنین است. پس چه کسی حقوق بیشتری می‌گیرد: زن یا مرد؟ کارمندان مرد مهندس برق در ایران به طور متوسط ۱۷٪ بیشتر از همتایان زن خود درآمد دارند.

  • درآمد مهندس برق مرد در ایران ۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان
  • درآمد مهندس برق زن در ایران ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان

حقوق مهندس برق و متوسط ​​درصد افزایش حقوق سالانه در ایران

مهندسین برق در ایران، احتمالاً هر ۱۲ ماه یک‌بار افزایش ۱۰ درصدی حقوق را دارند. ارقام ارائه شده در اینجا به طور متوسط است و ممکن است در هر شرکت این ارقام متفاوت باشد و تنها به عنوان دستورالعمل کلی در نظر گرفته می‌شود. افزایش حقوق شخص به شخص متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد، اما عملکرد و سهم شما در موفقیت سازمان مهمترین عامل در تعیین میزان افزایش حقوق شما است. اما در حال حاضر و با مصوبه دولت و مجلس بنا بر این شده است که حقوق کارمندان وزارت کار ۲۵ درصد افزایش داشته باشد و این میزان افزایش روی حقوق مهندسان برق نیز اعمال می‌شود.

 

پردرآمدترین رشته برق

گرایش قدرت در رشته مهندسی برق از پردرآمدترین گرایش‌ها است و مهندسان برق در این شاخه می‌توانند بازار کار خوبی نسبت به باقی افراد داشته باشند. تولید و تامین برق به عنوان زیر ساخت اصلی کشور باعث شده که شاخه قدرت بیشترین تقاضا را در بازار کار داشته باشد. مهندسان برق شاخه قدرت می‌توانند در صنایع و شرکت‌های متفاوتی کار کنند و از مهم‌ترین آنها نیروگاه‌های تولید برق است که به این افراد بیشتر از هر شخص دیگری نیاز دارند.

 

درآمد مهندس برق در ایران

رقم پاداش‌های تشویقی برای مهندس برق در ایران

یک مهندس برق به دلیل نوعی فعالیتی که در هر شرکت دارد، جزء افرادی که در درآمد شرکت تاثیرگذار هستند به شمار نمی‌آید. افرادی که در شرکت‌ها بالاترین میزان پاداش را دارند، افرادی هستند که به طور مستقیم در دایره درآمدزایی قرار می‌گیرند.

در گزارشی غیرموثق مشخص شده است که در سال گذشته ۵۱٪ مهندسین برق شاغل، هیچگونه پاداش یا مشوقی دریافت نکردند، در حالی که ۴۹٪ گفتند که حداقل یک پاداش نقدی دریافت کردند.

کسانی که پاداش دریافت کردند، میزان آن از ۳ تا ۵ درصد حقوق سالانه خود گزارش کردند. این پاداش‌ها انواع مختلف دارد و ممکن است بیشتر این سیستم پاداش‌دهی را در سازمان‌های خصوصی بیشتر مشاهده کنیم.

در نهایت باید گفت که فرصت‌های شغلی بسیاری برای یک مهندس برق در ایران وجود دارد که در صورت نشان دادن خودتان در این مشاغل می‌توانید، درآمد خوبی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
30 دیدگاه
  1. همایون می‌گوید

    متوسط درآمد مهندس برق در مشهد با سابقه کمتر از دوسال چیزی حدود ۵.۵۰۰ میلیون تومان است
    ولی گرایش های مخابرات و الکترونیک درامد بالاتری دارند

  2. ارشد مخابرات می‌گوید

    من الان خودم تو تبریز تازه تو یک شرکت دانش بنیان در زمینه مایکروویو و RF و طراحی آنتن و… مشغول شدم حقوق ماهانه با بیمه ۸میلیون ۲۰۰ دارم میگیرم.
    شنیده بودم طراحان RF درامدهای خیلی بهتری نسبت به بقیه مهندسان برق دارند باور نمیکردم تا اینکه مشغول شدم
    ولی با این قیمت ها و نوسان بازارها و اجاره ها واقعا جوابگوی زندگی نیست

    1. تازه فارغ التحصیل می‌گوید

      کدوم شرکت هستین؟

  3. کارشناس قدرت می‌گوید

    بنده با سابق کار ۱۵ سال بعنوان طراح سیستم های فشارقوی ماهیانه حول و حوش ۱۰ میلیون حقوق می گیرم که البته اگر تخصص طراحی فشارقوی هم داشته باشید می تونید با اخذ پروژه خارج از شرکت و بصورت out source و البته داشتن پروانه نظام مهندسی سرجمع چیزی بالغ بر ۱۵ میلیون در ماه درآمد داشته باشید . محض اطلاع دوستان عرض کنم که دستمزد قرارداد طراحی بخش فشارقوی یک پست فشارقوی ۶۳/۲۰ کیلوولت معمولی با یک قرارداد طراحی ۳ ماهه چیزی در حدود ۹۰ میلیون تومان هست .

  4. میلاد می‌گوید

    کاملا دروغ است من عموم لیسانس مهندسی برق گرایش الکترونیک به همراه فوق لیسانس ریاست داره الان توی اداره پتروشیمی رییس امنیت هستش و ماهانه +۳۰میلیون درآمد داره حتی هر ماموریت یک هفته ای که با خانوادش میره ۲۰ میلیون میگیره

    1. امیر می‌گوید

      هر جایی اندازه پتروشیمی حقوق نمی دهد

    2. جواد می‌گوید

      اتفاقا تو داری کاملا دروغ میگی.
      بنده ۸ سال تو کار برقم.با مدرک ارشد مهندسی برق قدرت…همیشه ناراحتم که چرا برق خوندم….

  5. علی می‌گوید

    تخصص بنده هم پی ال سی و اتوماسیون صنعتیه

    1. حسینی می‌گوید

      خب در آمد شما چه قدره؟
      شخصی کار می کنید یا داخل یه شرکت؟

  6. حسین می‌گوید

    با سلام
    مهندس برق گرایش کنترل
    اگر بتونی برق رو ترکیب کنی با شاخه های کاری دیگه ،درامدت خیلی میاد بالا ،مثلا اگه مکانیکم یاد بگیری ( وارد صنعت ماشین سازی صنعتی بشی،به درامد سالی ۲تا ۳ میلیارد می تونی داشته باشی ،اینم قابل افزایش هست ) یا مثلا با یک گروه معمار کار کنی ( زمینه دکوراسیون داخلی ) میتونی طراحی نور ،کار کنی ( ماهی ۱۵ تا ۴۰ میلیون داشته باشی ،خلاصه کلام ترکیب برق الان با رشته های دیگه خیلی جوابه،

    1. علی حسینی می‌گوید

      من نور کار میکنم البته اپتیک لیزر و مهندسی پزشکی ، هیچ وقت ۴۰ تومن درآمد نداشتم ولی راضیم بهتر از بقیه زمینه هاست

  7. احمد می‌گوید

    من ارشد برق خوندم … الان هم تو رشته ی خودم کار نمیکنم.
    هر کی هم میگه وضع خوبه بیخود میگه.
    اینا تو دولت هستند دنبال اینن که کار را بدن بخش خصوصی و سود را خودشون کنن

    1. مسعود می‌گوید

      کاملن حرف شما درسته و من هم ارشد برق دارم و تایید میکنم حرف شمارو …

  8. کارشناس ارشد مخابرات می‌گوید

    متاسفانه حقوق ها بالا نیست
    بنده از یکی از سه دانشگاه برتر کشور مدرکم رو گرفته ام، و بیش از ۴ سال سابقه کار دارم.
    چیزی که در شرکت ها می بینم، حقوق ها بین ۶ تا ۱۰ ماهیانه است و تازه بیمه و مالیات هم از آن کسر میگردد.
    کسانی که در مورد طراحی ها و اعداد چند ده میلیونی میگویند، ما رو هم معرفی کنند، بخدا سوادش رو هم داریم

  9. میلاد می‌گوید

    عده ای که به دولت وصل هستند درآمد خوبی دارند.
    اونایی هم که میتونند محصول خوب بسازند و کارآفرین بشن هم خوبه.
    مابقی خیلی کم
    مخصوصا اونا که تو شهرستان هستند که اصلا هیچ

  10. جواد می‌گوید

    درسته شغل دولتی اونم تو پتروشیمی معلومه …. ولی تو شرکتهای خصوصی وضع افتضاحه و به دلیل تولید زیاد مدرک مهندسی توسط نظام آموزش عالی کشور!!! بازار کاملا خرابه

    مهندسی نابود شده …هیچکس هم نیست به فریادش برسه چون در ظاهر همه به نفعشونه که مهندس کمتر پول بگیره

  11. وکیل می‌گوید

    ایا میدونستید از نظر قانون ایران، بانک های کشاورزی صادرات ملی رفاه ملت سازمان بورس و فرابورس خصوصی هستن؟ ایا میدونستید شرکت های پتروشیمی و سیمان و فولاد و شستا خصوصی هستن؟
    میدونستید که بیشتر سهامش متعلق به حکومت هست وقتی از نظر قانون خصوصی هستن یعنی هیچ قوانین استخدامی (اعم از قانون مدیریت خدمات کشوری) بر اون حاکم نیست؟

  12. صبحان می‌گوید

    وای به حال روزگار ما که مهندس برق هستیم اما کار نیست و مجبوریم با کار دفتری ۱۲ ساعته حقوق کارگری بدون بیمه و بن و سنوات دریافت کنیم مثل ما هم کم نیستند …

  13. سارا می‌گوید

    من دانشگاه مهندسی برق قبول شدم … یه کم نا امید شدم

  14. محمدپور می‌گوید

    بنده لیسانس الکترونیک و فوق لیسانس مخابرات پردازش تصویر.حدود دو سالی در شرکت مادیران مشغول کار بودم بدلیل حقوق پایین خارج شدم و شغل آزاد در زمینه برق راه انداختم که بعد از ۸ سال ب درآمد خوبی رسیدم سالانه حدود ۱ میلیارد.شغل من تاسیسات حرفه ای برق ساختمان ،خانه هوشمند و سیستم های امنیتی .
    رشته بسیار جذابی هست و از کار کردن در این رشته لذت میبرم فقط مشکل اصلی مسئولیت بالا میباشد که بسیار باید دقیق بود.

    1. مجتبی می‌گوید

      سلام من فوق دیپلم برق صنعت دارم به نظرت برا لیسانس بخونم یا به شغل ازاد بپردازم

  15. حسام می‌گوید

    کارکنان نیروگاه شازند متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون حقوق میگیرن
    چرا انقدر تبعیض

  16. طاها می‌گوید

    خوب جناب ببینید بشر باید خودش تصمیم بگیرد
    مثلا اگه به جای ۱۰ میلیون ی جا داری کار میکنی فرو جای دیگه که جمع کل بشه ۲۰ میلیون

  17. رپ فارسی می‌گوید

    سلام من دانش اموز نهم هستم به نظر شما مهندسی برق از ریاضی برم یا فنی کدوم بهتره؟

    1. جواد می‌گوید

      به نظر من برق نخون.تهش هیچی نیست…..

    2. علی می‌گوید

      اگر رشته برق میخوای بیا از رشته ریاضی بیا.

    3. Ali می‌گوید

      اگر رشته برق میخوای بیا از رشته ریاضی بیا.

  18. عباس می‌گوید

    به نظرم همتون دروغ میگید
    یه نفر تو این مملکت روده راست توشکمش نیست
    اتفاقا همونی که میگه ۵ میلیون میگیرم خیلی بیشتره از بقیه میگیره
    دوما توصیه من به سما به فکر کسب و کار خودتون باشید نه استخدام
    استخدام حقوق ۱۰۰ میلیون به بالا نمیدن مطمئن باشید وگرنه اینکه پارتی داشته باشید

    1. آرش می‌گوید

      آفرین بر شما ، حرف حق رو زدی ، کلا توی ایران مهندسی خوندن واقعا اشتباه هست (چه برسه به رشته ای مثل مهندسی برق الکترونیک که اصلا کار خوبی براش نیست و حقوق خوبی نداره).

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.