وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بازار کار مهندسی برق در ایران چگونه است؟

از زمان ادیسون و برق به عنوان یک ابزار مورد استفاده بشریت، مهندسان برق نیز در بزرگترین پیشرفت‌های تکنولوژی همیشه حضور داشتند و البته که نقش مهمی نیز داشتند و همیشه پیشتاز بودند. با توجه به تغییرات همیشگی در بازار کار که به صورت روزانه شاهد آن هستیم، منطقی است که بپرسیم این رشته‌ای که قرار است در آن درس بخوانیم و با تکمیل تحصیلات وارد بازار کار شویم، آیا چشم انداز خوبی دارد و آینده‌ای برای آن می‌توان متصور شد؟ مهندسان برق در ایران چه میزان شانس برای استخدام و پیدا کردن کار دارند؟

در این مقاله قصد داریم تا درباره این موضوع و بازار کار مهندسی برق یا electrical engineering در ایران صحبت کنیم و دید خوبی به شما درباره این رشته دهیم. اما قبل از آن لازم است که به این سؤال پاسخ دهیم که کار مهندس برق چیست و چه وظایفی دارد؟

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

وظایف یک مهندس برق

مهندسان برق در طیف وسیعی از پروژه‌‌ها، در مقیاس کوچک (به عنوان مثال ساخت دستگاه‌های خانگی) تا مقیاس بزرگ (به عنوان مثال سیم کشی‌های ساختمان‌های بسیار بزرگ و عظیم) کار می‌کنند و به طور خاص در این پروژه‌ها وظیفه طراحی و نظارت را بر عهده دارند. آنها بر اساس تخصص خود در چندین رشته مانند مهندسی کامپیوتر، پردازش سیگنال و میکرو الکترونیک فعالیت می‌کنند.

بازار کار مهندسی برق در ایران

مهندسان برق، اصول برق و الکترونیک و مغناطیس را برای توسعه محصولات و سیستم‌های الکتریکی به کار می‌برند. آنها در  طراحی‌های خود میزان ریسک را ارزیابی می‌کنند و در کار خود نیز تمام مراحل را با استانداردهای ایمنی و اصول مهندسی برق مطابقت می‌دهند. اما وظایف مهندسان برق بسیار بیشتر از مواردی است که عنوان کردیم و این وظایف عبارت‌اند از:

  • طراحی، کنترل و پیاده سازی سیستم‌ها و محصولات الکتریکی
  • مدیریت پروژه‌های مهندسی و تحویل به موقع آنها
  • تعریف و مشخص کردن نیازهای مشتری
  • اطمینان از طراحی، ‌تولید و نصب سیستم‌های برقی مطابق با نیازهای مشتری و استانداردهای ایمنی
  • بکارگیری فرایندهای جدید و نوآورانه در طراحی و تولید
  • تجزیه و تحلیل کیفیت و عملکرد در سیستم‌های جدید و قدیمی رایانه‌ای
  • تجزیه و تحلیل داده و استفاده از آنها برای پیشرفت کار
  • بررسی پروژه‌ها برای نیازهای جدید به تجهیزات، هزینه‌ها و همچنین تهیه بودجه
  • کنترل برنامه‌های نگهداری و بازرسی

با توجه به وظایف اعلام شده برای مهندس برق و همچنین شناخت پیدا کردن نسبت به کاری که این مهندسان انجام می‌دهند، حال زمان آن رسیده که بدانیم این شاخه از مهندسی چه میزان درآمد برای فارغ التحصیلان خواهد داشت و به این سؤال پاسخ دهیم که درآمد مهندس برق در ایران چقدر است؟

درآمد مهندس برق در ایران

بازار کار مهندسی برق در ایران

برای رسیدن به اطلاعات دریافتی مهندسان برق در ایران سراغ ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد ایران رفتیم. در این بررسی مشخص شد که اشخاصی که که به عنوان مهندس برق در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۴.۴۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس برق در ایران از ۲.۲۹۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۶.۷۴۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این میزان حقوق برای هر مهندس برق شامل مواردی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. هر مهندس برق، همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد. مسلما فردی با سابقه بالا و همچنین مهارت‌های مورد نیاز مهندس برق بیشتر می‌تواند توقع دریافت حقوق ده میلیونی را داشته باشد و حتی به بیشتر از این نیز فکر کند. برای اینکه ببینید مهندس برق با افزایش تحصیلات، سابقه کار و موارد دیگر چه میزان دریافتی دارد، می‌توانید به ابزار جستجوی حقوق مشاغل ایران سلری مراجعه کنید.

شاخه تحصیلی و گرایش مهندسی برق نیز یکی از مواردی است که می‌تواند روی حقوق و دستمزد تأثیر داشته باشد و در بازار کار برخی گرایش‌ها بیشتر تقاضا داشته باشند. در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین گرایش‌های مهندسی برق کدام هستند.

بهترین گرایش مهندسی برق

در میان بهترین گرایش‌های مهندسی برق می‌توانیم به مهندسی الکترونیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق قدرت و همچنین مهندسی پردازش سیگنال اشاره کنیم. اما اگر بخواهیم یکی از این گرایش‌ها را نام ببریم که در ایران می‌تواند آینده خوبی داشته باشد، مهندسی برق قدرت است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مهندسی برق قدرت چیست؟

مهندسی برق قدرت شامل تولید، انتقال، توزیع و استفاده از نیروی الکتریکی، همراه با تجهیزات الکتریکی مرتبط با این سیستم‌ها (مانند ترانسفورماتورها، ژنراتورها و موتورها) می‌شود. از آنجایی که زندگی روزمره ما و همچنین فناوری به برق و الکترونیک گره خورده است، مهندسان برق قدرت می‌توانند از قدرت و دانش خود در فناوری، ارتباطات، هواپیما یا قطارهای برقی و همچنین هوافضا استفاده کنند. مهندسان قدرت بیشتر روی مبانی نظری خود را اتکا می‌کنند و از آن در کار خود استفاده می‌کنند. استخدام مهندسی برق قدرت نیز در ایران متقاضی زیاد دارد و شما با تحصیل در این شاخه از برق می‌توانید به آینده خود در بازار کار در ایران امیدوار باشید.

با توجه به این موضوع که جمعیت و تعداد افراد استفاده کننده از برق و انرژی رو به افزایش است و همچنین میزان مصرف نیز بسیار زیاد است، برای تأمین برق و انرژی در کشور به نیروگاه‌های بیشتر نیاز است و این امر با کمک مهندسان برق قدرت صورت می‌پذیرد.

اما ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا این آینده شغلی و همچنین امکانات برای مهندسان برق، تنها برای آقایان صورت می‌پذیرد و آیا خانم‌ها نیز می‌توانند انتظار این چنینی از بازار کار داشته باشند یا خیر؟

بازار کار مهندسی برق برای خانم ها

بازار کار مهندسی برق در ایران

صنعت هنوز تحت سلطه مردان است و هنوز هم به این خاطر تعداد خانم‌هایی که تحصیل در این رشته را انتخاب می‌کنند، بسیار کمتر از مردان است.

مشاغل مهندسی وسعت بسیار دارد و از مهندسی شیمی گرفته تا، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، هوافضا  مهندسی هسته‌ای، کمتر دیده می‌شود که خانم‌ها در این رشته‌ها در شرکت‌ها مشغول به کار باشند و میزان آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است.

بخش مهندسی برق مطمئناً به خانم‌های بیشتری احتیاج دارد. این بخش به دنبال خانم‌هایی با ایده‌های تازه، دیدگاه‌های جدید، تجارب متنوع و رویکردهای مختلف در زمینه نوآوری است. با این وجود، کلیشه‌های نهادینه شده جنسیتی می‌تواند دختران و زنان را از ادامه کار در رشته‌های مهندسی خصوصا مهندسی برق منصرف کند. افزایش دید و افزایش آگاهی از موارد اصلی است که برای به چالش کشیدن ذهنیت‌ها و درک عمومی به انجام مداوم آنها نیاز است.

سخن پایانی

مهندسی برق حیطه‌ای است که می‌تواند به طور تأثیر مستقیم در جهان و بر زندگی بشریت تأثیر داشته باشد. از ایجاد وسایل برقی کم مصرف تا تجهیزات پزشکی جدید، مهندسی برق می‌تواند تفاوت قابل توجهی در افراد، جوامع، اقتصاد و کره زمین ایجاد کند. تقاضا نیز برای مهندسان برق در ایران مانند دیگر کشورها دنیا خوب است و مهندسان برق می‌توانند در صنایع مختلف و در شرکت‌های مختلف برای کار اقدام کنند. شما برای مشاهده فرصت‌های شغلی مهندس برق می‌توانید به وب‌سایت ایران تلنت مراجعه کنید و مسیر شغلی خود را از همین لحظه ترسیم کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.