وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا سلامت روان کارکنان مهم‌تر از همیشه است؟

سلامت روان اصطلاحی است برای توصیف ارزیابی بالینی از وضعیت سلامت روانی یک فرد و اغلب شامل تشخیص و ارائه درمان مناسب برای به دست آوردن بهترین حالت روان می‌شود. همان‌طور که انجمن روانپزشکی آمریکا می‌گوید سلامت روان «شامل عملکرد موثر در فعالیت‌های روزانه می‌شود که این فعالیت‌های روزانه شامل کار، مدرسه و کارهای روزانه می‌شود.» سلامت روان، همچنین باعث داشتن روابط سالم‌تر و بهبود توانایی سازگار شدن با تغییر و کنار آمدن با ناملایمات می‌شود.

سلامت روان موضوعی جامع است و به رویکردی اساسا پیشگیرانه نیاز دارد که باید آن را به طور مستمر در زندگی پرورش داد. بسیاری از جنبه‌های زندگی بر سلامت روان افراد تأثیر می‌گذارند، از عوامل عاطفی مانند مدیریت استرس و ذهن‌آگاهی گرفته تا جنبه‌های فیزیکی مانند رژیم غذایی، ورزش و ترک دخانیات تا موارد بی‌شماری که بر کار روزانه و زندگی شخصی فرد تأثیر می‌گذارند، مانند روابط خانوادگی، سلامت مالی و توسعه شغلی.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

متخصصان حوزه سلامت در سال‌های اخیر تعریف سلامت روان را گسترش داده‌اند تا بتوانند این مفهوم را در زندگی افراد جا بیندازند. به عنوان مثال، سازمان جهانی بهداشت این تعریف را ارائه می‌دهد: «سلامت شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود و صرفا به بیماری و ناتوانی جسمی ربط ندارد.»

تقویت سلامت روان در محل کار

بیماری کرونا همراه با سایر عوامل استرس‌زای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در دو سال گذشته، باعث شده است که مفهوم سلامت روان در محل کار تغییر کند. به همین خاطر موضوع سلامت در محل کار بسیار پیچیده‌تر شده است و رسیدگی به آن نیز چالش‌برانگیزتر شده است.

در قدیم طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای حمایت از سلامت روحی و جسمی کارکنان در محل کار وجود داشت، که این برنامه‌ها امروزه کارایی خود را از دست داده‌اند و باید به فکر تغییر آنها بود. در سطح هیئت مدیره، بسیاری از شرکت‌ها توجه ناکافی به رفاه کارکنان دارند که تهدیدی برای بهره‌وری کارکنان به شمار می‌آید و البته باعث می‌شود که گردش کارکنان در محل کار افزایش پیدا کند و شرکت‌ها در جذب و نگه داشت نیروی کار به مشکل بخورند.

اما در دنیای مدرن تجارت، شرکت‌ها باید در روند خود تغییر ایجاد کنند و به سلامت کارکنان در محل کار بیشتر از قبل اهمیت دهند. بر اساس نظرسنجی هاروارد بیزینس ریویو در سال ۲۰۲۰، ۸۵ درصد از مردم می‌گویند که کیفیت سلامت عاطفی آنها از زمان شروع شیوع کووید-۱۹ کاهش یافته است. این واقعیتی است که شرکت‌ها نمی‌توانند نادیده بگیرند و چاره‌ای جز تغییر و خلاق بودن در رسیدگی به سلامت عاطفی کارکنان خود ندارند. در این مقاله به موضوع تقویت سلامت روان در محل کار می‌پردازیم و راهکار‌هایی برای آن ارائه می‌دهیم.

نشان دهید مراقبت از کارمند اولویت اول شما است

تقویت سلامت روان در محل کار

اضطراب، استرس و فرسودگی شغلی در محل کار اغلب به عنوان یکی از عوامل اصلی استعفای کارکنان به شمار می‌آید، که به واسطه آن تعداد زیادی از کارکنان به صورت داوطلبانه کار خود را ترک می‌کنند. برای حفظ افراد با استعداد در شرکت و همچنین قدم گذاشتن در مسیر درست مدیریتی، رهبران باید محیطی را به وجود آورند که در آن کارکنان احساس ارزشمند بودن کنند و به آنها کمک شود در تمام جنبه‌های زندگی خود احساس خوبی داشته باشند.

هر شرکتی در این سیاره علاقه به گفتن این جمله دارد: «کارمندان با ارزش‌ترین دارایی ما هستند.» اما در دنیای مدرن سازمان‌ها باید این جمله را مانند قبل ثابت کنند. شرکت‌های باهوش در حال تغییر به سمت طرز فکری هستند که در آن کارفرمایان مسئولیت بیشتری برای حمایت از زندگی و نیازهای منحصر به فرد هر کارمند می‌پذیرند.

اسم این کار را می‌توان همدلی در محل کار گذاشت و این احتمال وجود دارد که افراد در شرکتی بمانند که احساس می‌کنند واقعا به آنها اهمیت داده می‌شود.

درباره مزایای کارکنان خود دوباره تصمیم گیری کنید

تقویت سلامت روان در محل کار

خدمات بهداشت روان اغلب در خدمات پزشکی کارکنان گنجانده می‌شود و کارفرمایان مجبور بودند راه‌های دیگری را برای کاهش استرس، تشویق عادات سالم و ترویج سبک درست زندگی و کار انتخاب کنند.

علاوه بر این، خدمات بهداشت روان اغلب به دلیل برچسب‌های اجتماعی که به افراد زده می‌شود، کمتر در محل کار استفاده می‌شود و در نهایت مشکلات روان بدون درمان رها می‌شوند. روانشناسان و روانپزشکان با هر چیزی که روی سلامت روان کارکنان اثر می‌گذارد، به گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویی یک آسیب جزئی است. اینکه در زمان ناراحتی روانی به یک تراپیست دسترسی داشته باشیم، برای درمان کافی نیست و نیاز است که در مورد مزایای کارمند خود در محل کار تغییراتی ایجاد کنید که جدا از خدمات بهداشتی می‌شود.

بنابراین، کارفرمایان باید روی مزایای کارمندان خود بیشتر فکر کنند تا با آن به کارمندان کمک کنند تا از فرسودگی شغلی، مشکلات مربوط به خواب، کاهش وزن و همچنین سایر مشکلات مرتبط با خانواده (برخورد با والدین، فرزندان، افراد مهم و غیره) غلبه کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

روی مفهوم ادغام کار و زندگی بیشتر کار کنید

تقویت سلامت روان در محل کار

در حال حاضر، افراد بسیاری به صورت دورکار به کار خود ادامه می‌دهند و ساعت کاری شرکت‌ها نیز منعطف‌تر شده است. این موضوع و سبک جدید کاری باعث ایجاد یک اصطلاح جدید شده است: «ادغام کار و زندگی». شغل، خانواده، مشارکت اجتماعی و رفاه شخصی در این زمانه به هم گره خورده است و همین می‌تواند باعث اختلال سلامتی در افراد شود. افراد حرفه‌ای به جای اینکه مرزبندی غیرمنطقی بین زمان کاری و شخصی خود قرار دهند، می‌توانند وظایف کاری را در زمان‌هایی انجام دهند که برای آنها بهترین نتیجه را دارد. این کار بیشتر به هماهنگی ربط دارد و خیلی به تعادل ارتباط ندارد.

روش‌های مدرن حمایت از کارکنان به آنها این اجازه را می‌دهد تا در این محیط جدید، خود را به طور واقعی ابراز کنند. آنها تشخیص می‌دهند که سلامت ذهن مجموعه‌ای از بلوک‌های به هم پیوسته است، که یکی بر دیگری تأثیر می‌گذارد و همگی به سلامت عمومی ما در جهانی که همیشه در حال تغییر است، کمک می‌کنند.

قبلا فرض بر این بود که تعیین تعادل بین کار و زندگی به عهده کارمند است. اما پس از همه‌گیری کرونا، این وظیفه کارفرماست که از کارمندان به روش‌های جدیدی حمایت کند تا در نهایت، تعادل بین کار و زندگی را بهبود دهند.

سلامت روان فراتر از یک ترند زودگذر است

تقویت سلامت روان در محل کار

بهداشت روان موضوعی بود که قبل از شیوع و همه‌گیری کرونا نادیده گرفته می‌شد، چرا که افراد به دلیل انگ اجتماعی از بیان آن سر باز می‌زدند و همچنین راه‌هایی برای حمایت از آن در شرکت‌ها وجود نداشت.

ما نباید به همه‌گیری به‌عنوان بحران نگاه کنیم و این همه‌گیری باعث شد که توجه بیشتری به رفاه روانی کارکنان بیندازیم و آن را به عنوان یکی از اصول شرکت‌ها در نظر بگیریم. تمرکز بیشتر بر رفاه عاطفی، هم یک استراتژی اخلاقی ضروری است و هم مزایای بسیاری برای شرکت‌ها دارد.

درخواست‌ها تغییر کرده‌اند و امروزه شاهد هستیم که سطح توقع و نیاز حمایت از سمت کارکنان روندی دیگر پیدا کرده است و در واقع درخواست آنها برای حمایت، شخصی‌تر، گسترده‌تر، فعالانه‌تر و پیشگیرانه‌تر شده است. چهار نکته فوق نشان می‌دهد که شرکت‌ها می‌توانند در مسیر تقویت سلامت روان در محل کار و رفاه و بهبود سلامت روان کارکنان قدم بردارند.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.