وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه پس از اخراج، اعتماد به نفس خود را دوباره به دست بیاورید

بسیاری از افراد با ما موافق‌اند که میزان اعتماد به نفس پس از از دست دادن شغل کاهش پیدا می‌کند. مسلما فردی را نمی‌توان پیدا کرد که بلافاصله پس از از دست دادن شغل خود خوشحال و راضی باشد، مگر اینکه خود برای استعفا اقدام کرده باشد. شوک اولیه از دست دادن شغل می‌تواند به شک و تردید جدی برای افراد تبدیل شود، زیرا در آن موقعیت به این فکر می‌کند که چرا اخراج شده‌اند و برای آینده شغلی خود چه باید بکنند.

بیشتر مردم ارزش و موفقیت خود را با شغلشان اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع این نوع اندازه گیری باعث می‌شود که در زمان از دست دادن شغلشان دچار بحران شوند و حتی نتوانند به زودی خود را از آن رها کنند. افرادی که ارزش خود را بر اساس شغل ارزیابی می‌کنند، ممکن است وقتی شغل خود را از دست می‌دهند، ارزش خود را زیر سوال ببرند. بسیاری اوقات، از دست دادن شغل شخصی نیست، اما ما آن را شخصی تلقی می‌کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اما با این حال، از دست دادن شغل می‌تواند روی اعتماد به نفس اثر بگذارد و این اجتناب ناپذیر است. در این مواقع، کارشناسان معتقدند که برای تقویت و بازیابی اعتماد به نفس خود سریع اقدام کنید. اعتماد به نفس کلید یافتن شغل جدید است. اعتماد به نفس به شما در طول جستجوی شغل جدید کمک خواهد کرد، همچنین شما را در یافتن شغل رویایی یاری می‌دهد و در نهایت، امکان به روز رسانی رزومه به شکل اصولی را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، در زمان مصاحبه به شما کمک می‌کند تا بتوانید سربلند از این جلسه خارج شوید. بسیار مهم است که بدانید، مدیران استخدام در زمان مصاحبه متوجه عدم اعتماد به نفس در کارجویان می‌شوند. این می‌تواند روی تعادل روحی شما اثر بگذارد و باعث بروز عصبانیت در شما شود و در نهایت کار را از دست بدهید.

اگر به تازگی شغل خود را از دست دادید و همراه با آن اعتماد به نفس در شما کاهش پیدا کرده است، این مقاله را دنبال کنید تا شما را با راه‌های تقویت اعتماد به نفس آشنا کنیم.

دستاوردهای خود را مرور کنید

تقویت اعتماد به نفس پس از اخراج

توصیه متخصصان این امر این است که گزارشی به روز از کار و دستاوردهای خود، از جمله هر گونه تحسینی که از کارفرمایان و همکاران خود دریافت کرده‌اید، داشته باشید. اگر هرگز چنین نمونه پورتفولیویی را جمع آوری نکرده‌اید، اکنون زمان انجام آن است. پس از تکمیل این کار و در صورتی که این پورتفولیو را از قبل دارید، بنشینید تا آن سند را مرور کنید و کارهایی را که در سال گذشته به خوبی انجام داده‌اید را بررسی کنید. تأمل روی این موارد و دستاوردها به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و به روزهای اوج خود برگردید.

یک منتور پیدا کنید و یا خود منتور شوید

پس از از دست دادن شغل، هیچ اشکالی ندارد که برای کمک گرفتن سراغ افراد دیگر بروید. با یک دوست نزدیک، منتور و مربی حرفه‌ای صحبت کنید. اگر به دلیل از دست دادن شغل خود احساس آسیب پذیری می‌کنید، صحبت با کسی که شما را به خوبی می‌شناسد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا دید خود را تغییر دهید و مثبت اندیش شوید و همچنین، به شما کمک می‌کنند احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنید. منتور و یا منتور شغلی می‌تواند به شما کمک کند نقاط قوتی در خود کشف کنید که ممکن است تا به امروز متوجه آنها نشده باشید و به شما کمک می‌کند تا بفهمید چگونه آنها را در مسیر موفقیت هدایت کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

یا اینکه می‌توانید به عنوان منتور شخص دیگری عمل کنید. در حالی که ممکن است کمک به دیگران در حرفه‌‌شان پس از از دست دادن شغل غیرمعمول به نظر برسد، اما منتور بودن می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس را در شما بیشتر کند و حس مفید بودن به شما بدهد. کمک به کسی که ممکن است تازه کار خود را شروع کرده باشد، تمام کارهای بزرگی را که در این راه انجام داده‌اید به شما یادآوری می‌کند. به‌علاوه، شما می‌توانید بیشتر پی به ارزش‌های خود ببرید، زیرا به دیگران کمک می‌کنید که در مسیر شغلی خود حرفه‌ای عمل کنند و به سمت موفقیت بروند.

سراغ جمع آوری توصیه بروید

تقویت اعتماد به نفس پس از اخراج

آیا برای تقویت اعتماد به نفس چیزی بهتر از شنیدن ستایش دیگران از عملکرد وجود دارد؟ متخصصان توصیه می‌کنند که سراغ توصیه‌هایی بروید که به شما کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید و همچنین در کاریابی عالی عمل کنید. برای این کار، از شبکه افراد اطراف خود استفاده کنید. توصیه می‌کنیم با چندین نفر در شبکه لینکدین خود تماس بگیرید که مطمئن هستید می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های شما در کار را ستایش کنند. با مدیر و سرپرست سابق خود که مطمئن هستید مهارت شما در مدیریت پروژه را تضمین می‌کند، ارتباط برقرار کنید و از او بخواهید که نظر خود درباره همکاری با شما را بیان کند. کلمات محبت آمیز آنها به شما کمک می‌کند همه کارهای بزرگ و احترامی را که در این راه به دست آورده‌اید را دوباره مرور کنید. برای این کار می‌توانید از این افراد درخواست کنید که توصیه‌های خود را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین به اشتراک بگذارند تا افراد دیگر در شبکه کاری شما نیز آن توصیه‌ها را تماشا کنند.

شما همچنین می‌توانید از رئیس سابق خود توصیه‌نامه بخواهید تا در کاریابی خود از آن استفاده کنید. این کار نه تنها به شما در یافتن شغل جدید کمک می‌کند، بلکه از شنیدن صحبت‌های کارفرمای سابق خود درباره مهارت‌هایی که دارید و ارزشی که برای شما قائل است، شگفت‌زده خواهید شد و در پی آن، اعتماد به نفس شما تقویت خواهد شد.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.