وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۵ کاری که نباید بعد از اخراج از شغل انجام دهید

اخراج شده، از کار بیکار شده، آزاد شده؛ مهم نیست که چه جمله‌ای برای برای این موقعیت شما گفته می‌شود. زندگی ادامه دارد و شما باید بتوانید به زندگی عادی برگردید و سعی کنید تا قطعات پازل شغلی خود را دوباره کنار هم بچینید. اخراج از کار به همان اندازه که استرس شغلی به وجود می‌آورد، می‌تواند باعث به وجود آمدن استرس شود و می‌تواند باعث بروز یک بیماری جسمی نیز بشود – اما لازم نیست که آن را پایان دنیا بدانید.

هرچند گفتن اینکه چقدر کارفرمای سابق شما بی رحم و ناعادلانه رفتار کرده می‌تواند وسوسه انگیز و آرام کننده باشد، اما زمان آن نیست که با این صحبت‌ها خود را دچار بحران کنید. خوب گریه کنید، یک شب می‌توانید خود را در غصه‌هایتان غرق کنید و سپس مسواک بزنید و برای برداشتن قدم‌های بعدی زندگی حرفه‌ای خود تصمیم بگیرید. هیچ کاری را عجولانه انجام ندهید. به جای عجولانه تصمیم گرفتن می‌توانید این کارها را پس از اخراج دنبال کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

از شبکه‌های اجتماعی به عنوان دفتر خاطرات استفاده نکنید

شبکه‌های اجتماعی، به ویژه فیس‌بوک و اینستاگرام، از یک بستر ارتباطی به میکروبلاگ‌ها و دفتر خاطرات شخصی برخی از افراد تبدیل شد‌ه‌اند. در این حالت تسلیم اشتیاق بیش از حد نشوید. شبکه‌های اجتماعی جایی نیست که مسائل شخصی خود را به مردم بگویید یا از رئیس خود شکایت کنید.

به یاد داشته باشید، کارفرمایان آینده شما ممکن است در این پلتفرم‌ها باشند و این صحبت‌های شما را ببیند. پست‌های منفی در مورد کارفرمایان سابق یا اخراج از کار خط قرمز‌های تمام مدیران برای استخدام افراد است.

تلفن را بردارید و به جای این کار با کسی تماس بگیرید. هیچ ایمیل، متنی، پیام مستقیم یا سایر ارتباطات الکترونیکی نمی‌تواند جای مکالمه کلامی را بگیرد.

کنترل خود را از دست ندهید

نباید – تکرار می‌کنیم – نباید به سرپرست خود بگویید که در این سال‌ها جلوی پیشرفت من را گرفتید. اگر این کار را انجام دهید باید انتظار داشته باشید که پل‌های پشت سر خود را کامل خراب شده ببینید، احترام خود را در میان دیگر همکاران خود از دست رفته بدانید و خیلی سریع بازخوردهای منفی از این حرکت خود را دریافت خواهید کرد.

اگر به شما تاریخی برای پایان همکاری داده شده است، تا روز آخر مانند فرد حرفه‌ای برای شرکت سنگ تمام بگذارید و تمام کارهای خود را به درستی انجام دهید. با اصرار به تنبلی مبارزه کنید و کار خود را به گونه‌ای ادامه دهید که گویی برای ارتقا شغل خود را آماده می‌کنید. در تمام کارهای خود با وقار باشید.

خود را پنهان نکنید

پنهان شدن در خانه پس از اخراج از کار ممکن است برای چند روز خوب باشد، اما خود را در ترحم طولانی مدت غرق نکنید. خیلی سریع بلند شوید و به زندگی خود ادامه دهید.

از دست دادن شغل ممکن است شرم آور و دردناک باشد و طبیعی است که برای کنار آمدن با این مشکل روحی بخواهید احساسی برخورد کنید، اما بدانید که این احساسی برخورد کردن شما ممکن است شما را از تعامل با دیگران دور کند. اجازه ندهید که این اتفاق شما را غرق خود کند. اگر حس می‌کنید که دچار افسردگی بیش از حد شدید، به یک مشاور مراجعه کنید تا به شما کمک کند تا از پس آن برآیید. این را به خاطر بسپار:

  • غمگین شوید اما تسلیم نشوید.
  • به دنبال انگیزه و الهام باشید.
  • از دوستان و خانواده کمک بخواهید.

دروغ نگویید

حقیقت شما را آزاد خواهد کرد، در حالی که دروغ می‌تواند برای شما هزینه‌ی بسیاری داشته باشد. کارفرمایان آینده ممکن است بپرسند که چرا شغل قبلی خود را ترک کرده‌اید؟ دروغ نگویید، به جای آنها حقیقت را به آنها بگویید. این ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، اما در اینجا چند راهکار برای جلوگیری از هرگونه تأثیر منفی پس از پایان کار در یک شرکت را بیان خواهیم کرد:

  • بدون اینکه در صحبت خود سرزنشی را بیان کنید، تمام داستان را توضیح دهید.
  • در صورت وجود اشتباه از شما، آن را با صراحت بیان کنید.
  • راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از تکرار اشتباهات در آینده ارائه دهید.
  • برای رفع هرگونه طرز تفکر منفی، از شرکت قبلی خود یک رضایت نامه درخواست کنید.
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بیشتر شرکت‌ها بیش از اینکه به سابقه اخراج و همچنین نظرات منفی علاقه داشته باشند، به دنبال این هستند که در شما به دنبال توانایی‌ها باشند. تا زمانی که تحت تعقیب کیفری قرار نگیرید یا یک تخلف اخلاقی جدی انجام ندهید، شغل از دست رفته آنچنان که فکر می‌کنید بد نیست.

ایمان خود را از دست ندهید

جستجوی کار جدید، امری دلهره آور است. حتی ممکن است بیشتر از یک مصاحبه برای استخدام داشته باشید. و پس از آن، ممکن است چندین مصاحبه طول بکشد تا برای آن موقعیت شغلی انتخاب شوید. تسلیم و دلسرد نشوید. دلسرد شدن برای از دست دادن شغل می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس شما در مصاحبه را پایین بیاورد.

مدیران استخدام احساسات شما را درک می‌کنند و براساس توانایی‌هایی که دارید، شما را قضاوت می‌کنند. آمادگی، فداکاری، حفظ ایمان، افزایش اعتماد به نفس و جلوگیری از افسردگی می‌توانند به شما کمک کنند تا انگیزه خود را بالا ببرید. بالا بردن انگیزه می‌تواند منجر شود تا کارهای زیر را انجام دهید:

  • تعیین زمان و مکان برای جستجوی شغل جدید.
  • شرکت در کلاس‌ها.
  • به روز رسانی رزومه و تمرین برای مصاحبه.

نسبت به حق و حقوق خود آگاه باشید

بسته به شرایط ممکن است قبل از فسخ قرارداد، جلوی روی شما برگه‌ای برای فسخ قرار داده شود و از شما خواسته شود که آن را امضا کنید. به عنوان مثال، ممکن است در اوراق فسخ از شما خواسته شود به طور قانونی توافق کنید که از شرکت شکایت نکنید یا یک ماده‌ی بازدارنده‌ی دیگر درخواست شود.

اگر سندی شامل مواردی به این منظور دریافت کردید، خود را به هیچ وجه ملزم به امضا نکنید تا زمانی که یا با یک وکیل مشورت کنید یا از درک کامل جزئیات سند اطمینان حاصل کنید. چه تصمیم بگیرید که برگه را امضا کنید و چه تصمیم به امضا نکردن آن بگیرید، به یاد داشته باشید که همیشه یک نسخه از هر سندی را که امضا می‌کنید نگه دارید.

اخراج از شغل نوع شخصیت را مشخص نمی‌کند

اخراج شدن از کار ممکن است پایان دنیا به نظر برسد، اما مشخص نمی‌کند شما به عنوان یک شخص چه کسی هستید. می‌توانید از این تجربه استفاده کنید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید؛ همچنین می‌توانید برای جلوگیری از تکرار این موارد برنامه‌ای تدوین کنید و به آن پایبند باشید. هیچ وقت خود را در گذشته حبس نکنید. گرد و غبار را از روی فرش جارو کنید و به جلو حرکت کنید. هر روز یک آغاز جدید است. مشاغل بیشتری وجود دارد که در انتظار شما هستند.

منبع topresume
مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. خلیفه جهانپور می‌گوید

    مگ میشه کارتو با این وضعیت تورم شغلتو از دست بدی هیچ ناراحتی نیاد سراغت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.