وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری کدامند؟

کار و زندگی بهتر هدفی است که سبب می‌شود خیلی از مردم به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر باشند. اگر قصد دارید به تنهایی یا به همراه خانواده خود به کشور دیگری مهاجرت کنید، باید شرایط مهاجرت کاری، تحصیلی و سرمایه گذاری را بررسی کنید و ببینید کدام کشور برای شما مناسب‌تر است. قطعا کشوری که به آن می‌روید باید از نظر امکانات رفاهی و وضعیت اقتصادی در شرایط مطلوبی باشد و از سوی دیگر حاضر باشد مهاجران راه هم بپذیرد. برخی کشورها به نیروی کار و سرمایه مهاجران نیاز دارند و به راحتی آن‌ها را در جامعه خود می‌پذیرند. در این مطلب به بررسی بهترین کشورها برای مهاجرت می‌پردازیم.

شرایط مهاجرت کاری به خارج از ایران

فارغ از اینکه هدف شما از مهاجرت چیست، باید شرایط پذیرش کشور میزبان را هم داشته باشید. هر کشور برای پذیرش افراد خارجی قوانین خاصی دارد. ویزای کار، اجازه نامه‌ای است که برای نیروی کار متخصص صادر می‌شود تا بتواند در کشور مقصد به صورت قانونی فعالیت کند.

سن یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در دریافت ویزای کاری است و معمولا افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال شانس بالاتری از دیگران برای دریافت این ویزا دارند. البته هستند کشورهایی که برای افراد زیر ۱۸ سال هم ویزای کار صادر می‌کنند، اما تعدادشان انگشت شمار است.

روال کار معمولا به این ترتیب است که باید از یک شرکت معتبر فعال در کشور مقصد درخواست همکاری داشته باشید. این مرحله کمی سخت است، اما برخی کشورها سایت‌هایی را در این خصوص راه اندازی کردند که در آن‌ها می‌توانید موقعیت‌های کاری را بررسی کنید.

یک مدل ویزای کاری هم است که به واسطه آن مدت ۶ ماه به شهروندان خارجی اجازه داده می‌شود به دنبال کار بگردند و شغل دلخواه را پیدا کنند. داشتن مدرک عدم سوء پیشینه و در اختیار داشتن مدارکی مثل پاسپورت، مدارک تحصیلی، رزومه انگلیسی، مدرک زبان کشور مقصد و دیگر مدارک مورد نیاز کشور مقصد هم مورد نیاز است. تسلط به زبان کشور مقصد از دیگر مواردی است که در اغلب کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

حتی اگر شما از یک شرکت معتبر درخواست همکاری داشته باشید، باید به شهرداری مراجعه کرده و مجوز کار بگیرید. معمولا به افراد مدتی روادید موقت داده می‌شود و پس از اینکه شرایط کاری آن‌ها تثبیت شد، مجوز کار و اقامت دائم در کشور مقصد اعطا می‌شود.

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری ایرانیان

کار در خارج از ایران برای بسیاری می‌تواند بهترین انتخاب باشد و جای پیشرفت برای این افراد در خارج از کشور بیشتر از ایران فراهم باشد. فراموش نکنید هر کشوری با توجه به قوانین داخلی خودش ویزای کار اعطا می‌کند و اگر در این خصوص اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید از افراد خبره در این حوزه کمک بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنند.

اغلب افراد به دنبال کشورهایی که بیشترین حقوق را می‌دهند، هستند اما باید شرایط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و متوسط هزینه‌های زندگی در کشور مقصد را هم مد نظر داشته باشید. در این جا به بررسی برخی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری ایرانیان می‌پردازیم.

انگلستان

یکی از انتخاب‌های مورد علاقه ایرانیان برای مهاجرت و ارتقای شغلی کشور انگستان و بریتانیای کبیر است که البته مهاجرت کاری به آن چندان آسان نیست و باید از طریق راه‌های مطمئن اقدام کنید. هزینه زندگی در این کشور بالا است و به عنوان مثال لندن یکی از گران‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌آید که هزینه‌ی زندگی در آن به طور متوسط مبلغی بین ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ پوند در ماه است.

با تمام این حرف‌ها سالانه تعداد زیادی از افرادی که کارآفرین هستند و کسب و کار خود را دارند، انگلیس را به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب می‌کنند. برای مهاجرت کاری به انگلستان تنها باید از طریق پیشنهاد کاری از شرکت یا کارفرمایی در این کشور و اخذ ویزای کاری اقدام کنید. به این ترتیب که ابتدا شما از طرف کارفرما و یا شرکتی در انگلیس دعوتنامه کاری دریافت می‌کنید و بعد از قبول شدن در تمام مراحل استخدامی آن شرکت، می‌توانید برای مهاجرت اقدام کنید. البته آگهی‌های شغلی در این کشور ابتدا برای افراد بومی به نمایش گذاشته می‌شود و در صورتی که شخص مناسب برای آن کار پیدا نشد، برای دیگر کشورها به نمایش گذاشته می‌شود و شما می‌توانید برای آن اقدام کنید .

مزایای مهاجرت به انگلیس

  • اقامت انگلیس محدودیت مکانی و شهری ندارد و پس از دریافت ویزا هر شهری که بخواهید می‌توانید ساکن شوید.
  • فرد و اعضای خانواده مهاجر از خدمات پزشکی رایگان برخوردار خواهند بود.
  • فرزندان زیر ۱۸ سال از حق تحصیل رایگان در مدارس کشور انگلیس برخوردار می‌شوند.
  • کشور انگلستان فاصله‌ی کوتاهی با ایران دارد (حدود ۵ ساعت) و یکی از نزدیک‌ترین مقاصد برای زندگی است.

کانادا

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

ایرانیان زندگی در کانادا را بسیار می‌پسندند و هر ساله افراد زیادی با هدف کار و تحصیل به این کشور می‌روند. صلح، آرامش، حقوق شهروندی بالای کانادا و همچنین مهاجرپذیر بودن این کشور، از مهم‌ترین دلایل مهاجرت ایرانیان به کانادا است. از آنجایی که کانادا به دانشجویان هم اجازه کار می‌دهد، بسیاری برای مهاجرت از طریق مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنند. اما، برای مهاجرت سرمایه گذاری و کاری هم شرایط مطلوبی در این کشور وجود دارد. مدرک زبان فرانسوی در سطح B2 یا آیلتس ۶.۵ به بالا از جمله مدارکی است که برای دریافت ویزای کاری کانادا باید ارائه کنید.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، در آخرین گزارش خود اعلام کرده کانادا رتبه یازدهم در درآمد شغلی، رتبه سیزدهم در فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بازار کار، رتبه هفتم در رضایت از زندگی و رتبه یازدهم در توازن کار و زندگی را در بین کشورهای دنیا دارد. ۳ سال سابقه کار، مدرک فوق دیپلم به بالا، نمره زبان آیلتس ۶ به بالا و شرایط سنی مناسبی (۱۸ تا ۳۵ سال)، از شرایط عمومی برای دریافت ویزای کار کشور کانادا است.

اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، می‌توانید از دو روش این کار را انجام دهید؛ اولین راه این است که رشته تحصیلی شما با آنچه بازار کار آنجا تقاضا دارد، یکی باشد. به عنوان مثال شما حسابداری خوانده باشید و کانادا به حسابداران بسیاری نیاز داشته باشد. روش دوم این است که از طریق سیستم اسکیل ورکر که امتیاز بندی می‌باشد، اقدام نمایید. حداقل ۳ سال سابقه کار، داشتن مدرک فوق دیپلم به بالا، نمره آیلتس ۶ به بالا و شرایط سنی مناسب (تا ۳۵ سال) می‌تواند شما را برای دریافت امتیاز مهاجرت به کانادا واجد شرایط کند. شما در ابتدا باید ۶۷ امتیاز دریافت کنید تا بتوانید برای مهاجرت به این کشور و دریافت ویزا و اقامت اقدام کنید.

مزایای مهاجرت به کانادا

  • کانادا مکانی است که فرصت‌های زیادی را برای رشد شخصی و تجاری فراهم می‌آورد.
  • مهاجران در کانادا امنیت اجتماعی زیادی دارند.
  • با پاسپورت کانادایی می‌توان به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد.
  • موقعیت‌های شغلی بسیاری برای مهاجران در کانادا وجود دارد.
  • تسهیلات ارائه شده آموزشی و سلامت در کانادا از بهترین‌ها است.
  • برنامه‌های مهاجرتی برای کارمندان، خویش‌فرمایان و کارآفرینان در کانادا بسیار زیاد است و به این ترتیب افرادی که ایده ثبت شرکت دارند و کارآفرین هستند، می‌توانند در کانادا موفق شوند.

استرالیا

استرالیا کشوری است که از نظر آب‌وهوایی شرایط مطلوبی دارد، مناظر زیبای طبیعی شهرهای پیشرفته و اقتصاد پویا باعث شده همواره موقعیت‌های شغلی مطلوبی داشته باشد و برای مهاجرت کاری ایرانیان انتخاب مناسبی است. شرکت‌های این کشور معمولا ابتدا آگهی‌های استخدامی خود را در روزنامه‌ها و سایت‌های داخلی منتشر می‌کنند، اگر ظرف مدت معینی نیروی مورد نیاز خود را پیدا نکنند، می‌توانند از کشورهای دیگر نیرو جذب کنند.

ایرانیان زیادی از این طریق به استرالیا رفتند و یک جامعه کوچک موفق را ساختند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، استرالیا رتبه هفتم در درآمد شغلی، رتبه چهاردهم در فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بازار کار، رتبه دهم در رضایت از زندگی  و رتبه سی و یکم در توازان کار و زندگی را در آمارهای خود به این کشور اختصاص داده است. نمره زبان آیلتس بالاتر از ۷ از الزامات دریافت ویزای کار کشور استرالیا است و رشته و شغل افراد بایستی در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا باشد. مهندسی مکانیک، مهندی عمران، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی سازه، مهندسی شیمی، مهندسی حمل و نقل، مهندس صنایع، مهندس تولید برخی از مشاغل مورد نیاز کشور استرالیا است.

مزایای مهاجرت به استرالیا

  • امنیت شغلی در استرالیا بسیار بالا است و اگر کاری داشته باشید به راحتی از دست نمی‌دهید.
  • آب و هوای کشور استرالیا به گونه‌ای است که برای ایرانیان بسیار مناسب است.
  • جامعه ایرانیان استرالیا معمولا تحصیل‌کرده و در سطح اجتماعی مناسبی قرار دارند.
  • نظام آموزشی این کشور یکپارچه و رایگان است.
  • نظام بهداشتی و خدمات درمانی استرالیا بسیار پیشرفته است.

آمریکا

بیش از ۴۰ سال است که ایرانیان به ایالت‌های مختلف آمریکا مهاجرت می‌کنند و برخی از آن‌ها سال‌ها است که یک زندگی برای خود ساختند. ایالت کالیفرنیا و شهر لس آنجلس میزبان بیشترین مهاجران ایرانی است به نحوی که محله‌ای تحت عنوان تهرانجلس را برای خود ساختند که انواع رستوران‌ها و فروشگاه‌های ایرانی در آن به چشم می‌خورد. مهاجرت کاری به آمریکا چندان ساده نیست و هزینه‌های زندگی در این کشور هم بالا است.

اگر قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارید باید بدانید هزاران رقیب دیگر از سراسر جهان دارید که باید از نظر مهارت، توانمندی و تسلط به زبان انگلیسی از آن‌ها پیشی بگیرید، پس سعی کنید مهارت‌های خود را به حداکثر برسانید. حسابداری، مهندسی شیمی مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مشاور مالی، معمار معلم ریاضی روانشناس، دامپزشک، دندانپزشک، پرستار، پزشک و توسعه دهنده وب از مشاغل مورد پذیرش برای ویزای کار در کشور آمریکا است.

 مزایای مهاجرت به آمریکا

  • آمریکا سرزمین فرصت‌ها است و امکان پیشرفت شغلی در آن زیاد است.
  • مهاجرت کاری به آمریکا انواع و اقسام مختلف دارد.
  • نرخ بیکاری در آمریکا به نسبت ایران بسیار پایین است.
  • برترین سیستم آموزشی در آمریکا وجود دارد.
  • حتی شغل‌های سطح پایین در آمریکا درآمد مناسبی دارند.
  • بازنشستگی در آمریکا مزایای زیادی دارد و بازنشستگان با رفاه زندگی می‌کنند.

آلمان

این کشور یکی از مهاجرپذیرترین نقاط جهان است که پس از جنگ جهانی برای بازسازی خود به نیروی کار بسیاری نیاز داشته است. مهاجران ترک تاثیر بسزایی در بازسازی آلمان پس از جنگ را داشتند و امروز مهاجرانی از سراسر جهان در این کشور مشغول کار و تحصیل هستند.

ایرانیان هم به دلیل نظام آموزشی باکیفیت، امکان تحصیل رایگان شهروندان و امکانات رفاهی مطلوب زندگی در این  کشور را انتخاب می‌کنند. یادگیری زبان آلمانی کمی سخت است، اما اگر کمی وقت بگذارید خیلی سریع می‌توانید در حد نیاز با این زبان آشنا شوید و برای دریافت مجوز مهاجرت کاری و ویزا اقدام کنید. آلمان رتبه پنجم در درآمد، رتبه هفتم در فراهم آوری فرصت های شغلی بازار کار، رتبه سیزدهم در رضایت از زندگی و رتبه هفدهم در توازن کار و زندگی را در میان سایر کشورهای در دنیا در اختیار دارد.

۳ سال سابقه کار بعد از فارغ التحصیلی و مدرک زبان آلمانی با نمره B1 از شرایط اصلی پذیرش ویزای کار داوطلبان مهاجرت شغلی به آلمان است.  تنها افرادی که دارای سوابق تحصیلی و سوابق کاری در رشته‌هایی که مورد نیاز آلمان باشند، می‌توانند برای دریافت ویزای کار اقدام کنند.

در آلمان بعد از ۵ سال می‌توانید اقامت دائم این کشور را به دست آورید. همچنین، در سال هفتم با تسلط بر زبان آلمانی و اطلاع از قوانین این کشورمی‌توانید پاسپورت آلمانی خود را نیزدریافت کنید. کشوری چون آلمان در میان دیگر کشورهای اروپایی، به عنوان کشوری شناخته می‌شود که نرخ بیکاری در آن به نسبت کمتر است.

مزایای مهاجرت به آلمان

  • آلمان از هر جهت سرآمد کشورهای اروپایی است.
  • نرخ بیکاری آلمان در بین کشورهای اروپایی از همه پایین‌تر است.
  • فرصت‌های شغلی متنوعی برای افراد متخصص و توانمند در این کشور وجود دارد.
  • فاصله آلمان با کشورهای همسایه بسیار کم است و از فرصت‌های شغلی آن‌ها هم می‌توانید استفاده کنید.
  • آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپا مهاجرپذیرتر است.

هلند

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

هلند از کشورهای اروپایی‌ای به شمار می‌آید که همواره به دنبال افراد ماهر و کاربلد از دیگر کشورهای جهان است. شرایط بسیار عالی که هلند برای مهاجران خود فراهم می‌کند، این کشور را به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورها برای کار تبدیل کرده است. یکی از مزایایی که هلند برای مهاجران کاری خود دارد، طرح سود مالیاتی است که در سال‌های ابتدایی میزان آن با تخفیف همراه است. همچنین دریافت سریع اقامت در این کشور نیز از دیگر مزایای آن به شمار می‌آید که باعث شده سالانه تعداد زیادی از ایرانیان به این کشور کوچ کنند.
پنج سال کار و زندگی در یکی از شهرهای هلند و همچنین پرداخت منظم مالیات به دولت می‌تواند اقامت دائم را برای شما به همراه داشته باشد. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌های هلندی که در حوزه IT فعال هستند، سراغ برنامه نویسان و مهندسان نرم افزار ایرانی آمده‌اند و روز به روز به تعداد برنامه نویسانی که هلند را برای کار انتخاب می‌کنند، افزوده می‌شود.

مزایای مهاجرت به هلند

  • نرخ پایین بیکاری و بازار کار مناسب.
  • تسلط مردم به زبان انگلیسی.
  • سیستم بهداشتی و درمانی مناسب.
  • اقتصاد باثبات و پویا در این کشور.
  • درآمد متناسب با هزینه های افراد.
  • سیستم آموزشی عالی.
  • بیمه و خدمات درمانی رایگان.

بحرین

بحرین کشوری کوچک در نزدیکی ایران است که برای مهاجرت کاری انتخاب خوبی است. درآمد سالانه بیش از ۹۸ هزار دلار، یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های مهاجرت کاری به این منطقه است. این کشور حتی به مهاجران به صورت سالانه کمک هزینه‌ای هم برای مسافرت به وطن‌شان می‌دهد. گرمای شدید هوا یکی از موانع بزرگ مهاجرت به این منطقه است که اگر قصد کار در این کشور را دارید، باید با آن کنار بیایید.

گرما و شرایط آب و هوایی این کشور باعث شده که ساعت کاری در این کشور معمولا از ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر باشد که البته این ساعت در شرکت‌های مختلف می‌تواند کوتاه‌ها و کمی بلندتر نیز باشد.
برای کار به صورت قانونی در این کشور عربی باید بدانید که کارفرما از طرف شما درخواستی به اداره کار ارسال می‌کند و به صورت رسمی به عنوان شاغل در این کشور شناخته می‌شوید. مزیت بزرگ این مدل کار کردن در این کشور، پاداش‌های پایان سال آن است که هر چه میزان سابقه کاری شما بیشتر شود، می‌توانید پاداش بیشتری دریافت کنید. لازم است بدانید در بحرین مالیات شخصی و مالیات بر درآمد وجود ندارد.

مزایای مهاجرت به بحرین

  • با ایران فاصله کمی دارد.
  • همواره به نیروی کار ماهر و متخصص نیاز دارد.
  • حقوق افراد متخصص در این کشور در سطح مطلوبی است.
  • تنوع قومی و نژادی مهاجران در بحرین زیاد است.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد کشورهای کره جنوبی، امارات، سنگاپور، فرانسه، ایتالیا و بسیاری کشورهای دیگر هم برای مهاجرت کاری گزینه‌های خوبی به شمار می‌آیند که شما بسته به مهارت‌ها و توانمندی‌های خود، می‌توانید بررسی کنید کار و زندگی در کدامیک برای شما مناسب‌تر است. قبل از هر تصمیم‌گیری بهتر است شرایط دریافت ویزای کار و اقامت در کشور را بررسی کرده و با افرادی که در این خصوص تجربه دارند مشورت کنید، تا انتخاب بهتری داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.