وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

مدیران شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که مسئولیت مدیریت و گرداندن شبکه‌های اجتماعی شخصی و کسب و کارها را بر عهده دارند. امروزه شاهد هستیم که این شغل در میان کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار شده است، چرا که بسیاری از سازمان‌ها و شخصیت‌های شناخته شده از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. برای حضور در این حرفه و کار به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی، باید مهارت ارتباطی قوی داشته باشید و آن را کسب کنید، در استفاده از شبکه‌های اجتماعی تسلط داشته باشید و حتی می‌توانید در این زمینه مدرک نیز دریافت کنید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند مدیریت و گرداندن شبکه‌های اجتماعی “آسان” است. خب البته آپلود کردن تصویری و همچنین نوشتن یک کپشن می‌تواند کار آسانی باشد، اما در واقع مدیر شبکه‌های اجتماعی (social media) نیز مانند همکاران دیگر خود در بخش مارکتینگ مانند سئوکارها، باید تجزیه و تحلیل داده‌ها و تدوین استراتژی بلد باشد و این کارها را نیز انجام دهد. در این مقاله، ما در مورد اینکه مدیر شبکه اجتماعی کیست و او فرد اغلب در این حرفه چه کاری انجام می دهد، صحبت خواهیم کرد و در نهایت به شما خواهیم گفت که چطور مدیر شبکه اجتماعی شوید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

فرصت های شغلی برای کارشناس شبکه های اجتماعی

مدیر شبکه‌های اجتماعی چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیر شبکه‌های اجتماعی شخصی است که در بخش دیجیتال مارکتینگ، ارتباطات، بازاریابی یا روابط عمومی یک سازمان حضور دارد و شبکه‌های اجتماعی برند را نظارت، بررسی، تجزیه و تحلیل می‌کند و افراد تیم شبکه اجتماعی را راهنمایی می‌کند. شبکه‌های اجتماعی به صورت مداوم در حال تغییر و آپدیت شدن هستند و در همین زمان است که مدیر شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل حضورش حس می‌شود. بنابراین این افراد باید بتوانند به سرعت کار کنند و به دنبال به‌روز‌ترین اطلاعات باشند و آنها را با تیم به اشتراک بگذارند. مدیر شبکه‌های اجتماعی معمولاً باید از هر آنچه در صنعت، شرکت، محصولات یا خدمات شرکت اتفاق می‌افتد خبر داشته باشند و همانند فردی متخصص در صنعت عمل کند.

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

شرکت‌ها در تمام صنایع مختلف از شبکه‌های اجتماعی به عنوان روشی برای جذب و نگهداری مشتری استفاده می‌کنند، بنابراین داشتن شخصی که بتواند حضور آنلاین آنها در این شبکه‌ها را مدیریت کند ضروری است.

وظایف اصلی مدیران شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • تدوین و ساخت تقویم‌های محتوایی برای تمام کانال‌ها و شبکه‌ها.
  • انتشار محتوا در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلف. هر شرکت ممکن است برای رسیدن به هدف مارکتینگ خود، سراغ شبکه‌های مختلف برود.
  • پاسخ دادن به نظرات و بازخوردهای کاربران برای ساخت وجهه مثبت از برند در ذهن مخاطب و به دست آوردن نرخ تعامل بالا.
  • تدوین کمپین‌های برندینگ برای شناخته شدن نام برند در میان مخاطبان.
  • پیگیری محتوا و موفقیت کمپین از طریق به دست آوردن نرخ تعامل، معیارها و تجزیه و تحلیل داده‌ها.
  • همکاری با گرافیست‌های شرکت برای مشارکت در استراتژی‌های طراحی بصری.
  • تولید استراتژی برای تعامل بالاتر و تبلیغات، مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، ایجاد ترافیک ارگانیک و تبلیغات پولی.
  • تحقیق و پژوهش مداوم برای به دست آوردن اطلاعات در راستای مدیریت عالی روند ارزیابی و هدایت استراتژی و پیشرفت کار.
  • شناسایی و ارزیابی استراتژی‌های اشتباه که بازگشت سرمایه ندارند.
  • حفظ دستورالعمل‌های کسب و کار و داشتن پیام مشترک و هدفمند در تمام کانال‌ها و شبکه‌ها.
  • استفاده از روش‌های ترند و اثرگذار. به عنوان مثال، استفاده از ویدیوهای کوتاه که در حال حاضر بسیار محبوب هستند.
  • ساخت لحن برند در شبکه‌های اجتماعی و تداوم در استفاده از آن.
  • رعایت ثبات در شخصیت برند در شبکه‌های اجتماعی – در مورد چگونگی تعامل برند با مشتریان، شریک‌های تجاری و همچنین رقبای خود ثبات داشته باشید. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها در توییتر مدام در حال استفاده از محتواهای طنز هستند و با نوشتن محتواهای خنده‌دار، کاری می‌کنند که کاربران محتوای آنها را به اصطلاح ریتوییت و در نهایت وایرال کنند.

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مدیر شبکه‌های اجتماعی  این است که بدانید که آیا این حیطه و وظایف آن برای شما مناسب است یا خیر. برای اینکه بدانید برای چه شغلی ساخته شده‌اید، می‌توانید از تست MBTI استفاده کنید و با شناخت نقاط قوت و ضعف خود، به این نتیجه برسید که برای این شغل مناسب هستید یا خیر. پس از این کار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

برای تبدیل شدن به مدیر شبکه‌های اجتماعی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در تدوین استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تجربه به‌دست آورید.
  2. سراغ گرفتن مدرک بروید یا تجربه کاری مربوطه را به دست آورید.
  3. شبکه‌های اجتماعی خود را فعال نگه دارید و از آن برای انتشار محتوای استراتژیک و هدفمند استفاده کنید.
  4. نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل کلی بازاریابی را بیاموزید.
  5. آموزش ببینید.
  6. از نمونه کارهای خود رزومه‌ای آنلاین و کامل بسازید.
  7. شبکه برندهایی که به آنها بسیار علاقه دارید و آنها را تحسین می‌کنید را دنبال کنید.

۱. در تدوین استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تجربه به‌دست آورید

یک افسانه وجود دارد که در آن افراد می‌گویند که همه‌ی نوجوانان و جوانان می‌توانند یک مدیر شبکه اجتماعی باشند و با در دست داشتن گوشی‌های موبایل، می‌توانند محتوا نیز تولید کنند. بله، این رده سنی در یادگیری و نحوه استفاده از پلتفرم‌های جدید بسیار مهارت دارند، اما مدیریت شبکه‌های اجتماعی یک برند به بیشتر از داشتن مهارت در یادگیری نیاز دارد و باید برای این کار تدوین استراتژی بلد باشند.

اگر در اطراف خود کسی را در این شغل دارید که دوست، فامیل و آشنای شما است می‌توانید از او درباره نوشتن استراتژی کمک بگیرید. به خوبی با آنها صحبت کنید و از آنها درباره چرای انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی بپرسید. درباره اهداف کسب و کار و اینکه چگونه با کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان تجارت خود را ارتقا دهند و حتی مشتریان جدیدی به دست آورند، بپرسید.

هر شبکه اجتماعی دارای الگوریتم خاصی است و شما باید بدانید که برای کدام از اینا چه استراتژی بچینید. هر پلتفرم ارزش و نوع محتوای خود را دارد، بنابراین هر برند و شرکتی نیاز به انتخاب بهترین سرمایه گذاری در وقت و هزینه برای هر کدام از این پلتفرم‌ها دارد.

بهترین راه برای رشد در این نقش داشتن تجربه کاری در دنیای واقعی است تا بتوانید مهارت‌های لازم برای این حرفه را تقویت کنید و به عنوان یک ارزش افزوده برای سازمان به شمار آیید.

۲. سراغ گرفتن مدرک بروید یا تجربه کاری مربوطه را به دست آورید

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

اگرچه مدیر شبکه‌های اجتماعی به مدرک دانشگاهی برای استخدام احتیاج ندارد، اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند متقاضیان مدرک کارشناسی داشته باشند. بهترین مدرک‌ها برای این موقعیت شغلی مدارک بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و ارتباطات عمومی است. گرایش‌های روانشناسی نیز در این زمینه خوب عمل می‌کنند، زیرا با تحصیل در این زمینه در رفتارهای انسانی و طرز فکر مشتری تسلط کامل پیدا می‌کنید.

همچنین می‌توانید به دنبال برنامه‌های آموزشی‌ای باشید که شامل آموزش و دوره‌های مدیریت و استراتژی شبکه‌های اجتماعی باشند. همچنین می‌توانید به دوره‌های کارآموزی یا کارهای پایه فکر کنید.

۳. شبکه‌های اجتماعی خود را فعال نگه دارید و از آن برای انتشار محتوای استراتژیک و هدفمند استفاده کنید

یکی از راه‌های نشان دادن توانایی خود در مدیریت شبکه‌های اجتماعی، داشتن تعامل در شبکه اجتماعی خودتان است. با به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب و افزایش تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، اشتراک گذاشتن‌های پست‌هایتان و داشتن ارتباط با دنبال کنندگان خود، می‌توانید باعث رشد حساب کاربری خود شوید. همچنین می‌توانید برای حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز استراتژی تدوین کنید تا بتوانید بر اساس آن پیشرفت کنید و آن را به عنوان نمونه کار نشان دهید.

بهترین روش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را برای اثبات عملکرد مثبت خود، به کار بگیرید. حتما برای شبکه‌های اجتماعی خود نیز لحن داشته باشید و در شبکه‌ای مانند اینستاگرام از بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر استفاده کنید. اگر از تصاویری استفاده می‌کنید که متعلق به خودتان نیستند، از صاحب عکس برای منتشر کردن آن حتما اجازه بگیرید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۴. نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل کلی بازاریابی را بیاموزید

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

هر مدیر شبکه‌های اجتماعی برای تعیین میزان عملکرد کمپین‌ها و محتوا به تجزیه و تحلیل داده‌ها نیاز دارد. تجزیه و تحلیل در شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا موفقیت آنچه را به اشتراک می‌گذارید را اندازه گیری کنید و همچنین میزان افزایش تعداد دنبال کننده را اندازه گیری کنید. تجزیه و تحلیل داده‌های در شبکه‌های اجتماعی شامل بررسی میزان افزایش دنبال کننده، بازدید، کلیک، لایک کردن، اشتراک گذاری، کامنت و ایمپرشن می‌شود.

در حال حاضر ابزارهای بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای بررسی این موارد استفاده کنید و روند پیشرفت کا را نیز اندازه‌گیری کنید. می‌توانید با این ابزارها آشنا شوید و از این بینش برای تجدید نظر در استراتژی‌های تبلیغاتی و محتوایی استفاده کنید. بسیاری از مشاغل کوچک و کارآفرینان از Google Analytics استفاده می‌کنند، اما ابزاری در سطح شرکتی مانند Core Metrics نیز برای این کار وجود دارد.

شما به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی باید در مورد کار خود به کارفرما گزارش بدهید. به همین خاطر با تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانید گزارش‌دهی خود را راحت‌تر کنید. همچنین چگونگی ارائه این یافته‌ها به مدیران ارشد نیز باید به بهترین شکل انجام شود تا درک داده‌ها آسان باشد. بسیاری این یافته‌های تحلیلی را با استفاده از ابزارهایی مانند پاورپوینت به گزارشی کامل و در عین جذاب تبدیل می‌کنند.

۵. آموزش ببینید

علاوه بر ادامه تحصیل، می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی مدیریت شبکه‌های اجتماعی، از مزایای آموزش استفاده کنید. این دوره‌های آموزشی به شما کمک می‌کنند در تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارتباطات مهارت لازم را پیدا کنید و به این موضوع پی ببرید که چگونه می‌توانید هنگام مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای یک برند یا سازمان، بر چالش‌هایی که ممکن است با آنها روبرو شوید، غلبه کنید.

همچنین ممکن است در این دوره‌ها با نحوه کار با ابزارهای جدید مانند ابزارهای پرطرفدار تحلیلی، ابزارهای اشتراک گذاری محتوا و ابزارهای انتشار آشنا شوید. اگر تحصیلات و تجربیات قبلی شما در زمینه دیگری باشد یا علاقه‌مند باشید در شبکه‌های اجتماعی مهارت بیشتری کسب کنید، می‌توانید این دوره‌های آموزشی را شرکت کنید. برخی از دوره‌ها اغلب گواهینامه‌هایی را در پایان ارائه می‌دهند که می‌توانید به رزومه و نمونه کارهای خود اضافه کنید.

۶. از نمونه کارهای خود رزومه‌ای آنلاین و کامل بسازید

چگونه مدیر شبکه‌های اجتماعی شویم؟

وقتی برای موقعیت شغلی مدیریت شبکه‌های اجتماعی مصاحبه می‌کنید، ممکن است از شما بخواهند که نمونه کارهای قبلی خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف را نشان دهید. شما در اینجا باید هر تعداد شبکه اجتماعی را که تا به آن روز مدیریت کرده‌اید را به کارشناس استخدام نشان دهید.

نکته: شما می‌توانید با استفاده از سایت‌سازهای رایگان مانند WordPress یا Squarespace یک وب‌سایت شخصی بسازید که شامل جزئیات بیشتری در مورد شما و تجربه کاری شما باشد. همچنین می‌توانید از سایت‌های رایگان دیگر مانند Behance یا Coroflot برای آپلود فایل‌های کار خود برای به اشتراک گذاری استفاده کنید. اگر بتوانید نمونه کار را در زیر تجربیات کاری خود اضافه کنید، لینکدین نیز یک گزینه رایگان عالی است.

اگر استفاده از لینکدین را انتخاب کردید، حتماً با دنبال کردن مراحل زیر URL LinkedIn خود را سفارشی سازی کنید:

  1. روی منوی کشویی زیر نماد عکس خود کلیک کنید.
  2. مشاهده پروفایل را انتخاب کنید.
  3. ویرایش مشخصات عمومی و URL را انتخاب کنید.
  4. اعداد تصادفی را حذف کرده و URL را نام خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ساخت پروفایل در لینکدین

۷. شبکه برندهایی که به آنها بسیار علاقه دارید و آنها را تحسین می‌کنید را دنبال کنید

برندهای برتر صنعت خود و همچنین سایر صنایع را دنبال کنید تا با کارکردها و کارهایی که برای تعامل با پیروان خود انجام می‌دهند و موفق نیز هستند، آشنا شوید. فراموش نکنید که آنها را در همه شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید، زیرا ممکن است در هر شبکه اجتماعی هدف متفاوتی داشته باشند یا محتواهایی متفاوت منتشر کنند.

سخن پایانی

مدیران شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که روند تولید، تدوین استراتژی برای انواع شبکه‌های اجتماعی افراد و شرکت‌ها را انجام می‌دهند. هفت موردی که در این مقاله ذکر کردیم را می‌توانید از همین امروز برای کار کردن این زمینه شغلی دنبال کنید و در این حیطه به فردی موفق تبدیل شوید. استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌ها شامل استخدام مدیر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود و این افراد در بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها نقش پررنگی دارند.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.