وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

فول استک دولوپر (توسعه‌دهنده تمام پشته) در مقابل مهندس نرم افزار: تفاوت چیست؟

تفاوت های فول استک دولوپر و مهندس نرم افزار چیست؟ اگرچه این دو شاخه شباهت‌هایی دارند؛ اما اغلب در سطح تخصص، جنبه‌های پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کنند و میزان مسئولیت‌هایی که برای یک پروژه متحمل می‌شوند، متفاوت است. در این مقاله، به بررسی تفاوت های فول استک دولوپر و مهندس نرم‌افزار، از جمله شرح وظایف، مسئولیت‌ها، مهارت‌ها و سطح دسترسی به برنامه‌ها خواهیم پرداخت.

فول استک دولوپر یا توسعه دهنده تمام پشته کیست؟

یک توسعه‌دهنده فول استک، یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و همه‌کاره است که هم تسک‌های (Task) سمت سرور (Back End) و تسک‌های سمت کلاینت (Front End) را انجام داده و مدیریت می‌کند. مدیریت تمام جنبه‌های توسعه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها، طراحی و مدیریت قسمت‌های قابل مشاهده برای کاربر، زیرساخت‌های راه‌اندازی وب‌سایت، توسعه یک وب‌سایت یا برنامه، کدنویسی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی، تعامل با مشتریان بر روی پایگاه داده، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) و مدیریت سرورها از جمله وظایف یک فول استک دولوپر است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

توسعه‌دهندگان Full Stack اغلب می‌دانند که چگونه با چندین زبان برنامه‌نویسی مانند HTML، CSS و JavaScript کار کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با فریم‌ورک‌های فرانت‌اند مانند React، Vue و Angular کار کنند، بر پروژه‌ها نظارت کنند و در مشاوره مشتری و مشاوره در توسعه و طراحی سرور، برای شرکت مؤثر باشند.

مهندس نرم افزار کیست؟

مهندس نرم افزار یک متخصص فناوری است که دانش گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی، توسعه نرم افزار و سیستم عامل‌های کامپیوتری دارد. یک مهندس نرم افزار می‌تواند برنامه‌های کاربردی بومی را برای پلتفرم‌های مختلف از جمله دسکتاپ، دستگاه‌های تلفن همراه، کنسول‌ها یا حتی دستگاه‌های تلویزیون طراحی کند. مهندس نرم افزار معمولاً از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی شارپ، جاوا، سوئیفت و همچنین زبان‌های برنامه‌نویسی عمومی‌تر مانند C++ استفاده می‌کند.

وظایف کاری فول استک دولوپر در مقابل مهندس نرم افزار

برای بررسی تفاوت های فول استک دولوپر و مهندس نرم افزار باید به بررسی تفاوت‌های وظایف این دو بپردازیم. وظایف کاری توسعه‌دهندگان تمام پشته و مهندسان نرم افزار گاهی اوقات همپوشانی دارند و تمایز بین این نقش‌ها ممکن است بسته به پروژه یا حوزه کاری متفاوت باشد.

فول استک دولوپر اغلب نقش‌های رهبری را بر عهده دارد، در حالی که مهندسان نرم افزار تحت نظارت فول استک دولوپر فعالیت کرده و از تخصص‌شان برای توسعه ویژگی‌های خاص پروژه استفاده می‌کنند.

لیست وظایف یک فول استک دولوپر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشاوره با مشتریان
  • توسعه نمونه‌های اولیه نرم‌افزار
  • طراحی اپلیکیشن‌ها
  • تیم‌های پیشرو توسعه محصول
  • نوشتن کد برای عملیات Back-end
  • نوشتن و بهینه‌سازی کد برای عملیات Front-End
  • تست کد
  • نظارت بر عملکرد معماری‌های وب
  • عیب‌یابی و رفع مشکلات برنامه‌های تحت وب

لیست برخی از وظایف یک مهندس نرم افزار به‌صورت زیر است:

  • توسعه و هدایت تست سیستم نرم‌افزاری
  • مدیریت چرخه‌های توسعه نرم‌افزار
  • ارتباط جزئیات پروژه با مشتریان و اعضای تیم
  • به‌کارگیری اصول مهندسی و ریاضی در توسعه نرم‌افزار
  • نظارت بر عملکرد سیستم
  • تهیه طرح‌ها و پیشنهادات پروژه
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای بهبود سیستم‌های موجود
  • طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها

مهارت‌های فول استک دولوپر در مقابل مهندس نرم افزار

در ادامه بررسی تفاوت های فول استک دولوپر و مهندس نرم افزار، به بررسی تفاوت این دو شاخه در مهارت‌ها می‌رسیم. فول استک دولوپر و مهندسان نرم افزار معمولاً برای موفقیت در حرفه خود به مجموعه مهارت‌های متمایزی نیاز دارند. هر دو شغل برای موفقیت به مهارت‌های فنی تخصصی و مهارت‌های نرم توسعه‌یافته نیازمندند.

مهارت‌های نرم (soft skills) به مجموعه مهارت‌های شخصی گفته می‌شود که افراد برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کنند. تمام مهارت‌هایی که شما برای برقراری ارتباط با دیگران در موقعیت‌ها و شرایط مختلف به‌کار می‌برید، مهارت‌های نرم نام دارند.

مهارت‌های توسعه دهنده Full Stack

مهارت‌های توسعه دهنده Full Stack موارد زیر را شامل می‌شود:

۱. مهارت‌های فنی

فول استک دولوپر اغلب دانش استفاده از چندین زبان برنامه‌نویسی و کدنویسی را دارد، مانند زبان‌های فرانت‌اند ضروری HTML، CSS و جاوا اسکریپت. فول استک دولوپر موفق معمولاً با برخی از زبان‌های مورد استفاده در توسعه back-end مانند PHP، Python، Ruby و Java نیز آشنایی دارد. این افراد به درک جامعی از معماری وب، توانایی ساختار کد، دسته‌بندی فایل‌ها، ساختار داده‌ها در پایگاه داده و انجام محاسبات لازم نیاز دارند.

۲. مهارت‌های مدیریت پروژه

توسعه‌دهندگان Full Stack اغلب نقش رهبری پروژه‌های توسعه برنامه را برعهده دارند. این افراد ممکن است از مهارت‌های مدیریت پروژه برای نظارت بر پروژه‌ها، از مراحل اولیه برنامه‌ریزی و مشاوره تا اجرا و تکمیل پروژه، استفاده کنند. نحوه رهبری صحیح یک تیم، برقراری ارتباط با مشتریان و حل مشکلات آن‌ها از دیگر مهارت‌های مدیریت پروژه است.

۳. مهارت‌های نرم

یک فول استک دولوپر دارای مهارت‌های نرم، از جمله مدیریت زمان و توجه به جزئیات است. این افراد اغلب وظایف را اولویت‌بندی می‌کنند، از خلاقیت برای طراحی رابط‌های کاربری جذاب بصری استفاده می‌کنند و معمولاً متفکران تحلیلی با توانایی بالا در حل مسئله هستند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مهارت‌های مهندس نرم افزار

مهارت‌های مهندس نرم افزار به‌صورت زیر است:

۱. مهارت‌های فنی

مهندسین نرم افزار مانند فول استک دولوپر، اغلب با چندین زبان برنامه‌نویسی آشنا هستند. اکثر آن‌ها حداقل با دو زبان کار کرده‌اند؛ اما ممکن است دانش پایه‌ای از تمام زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط نیز داشته باشند. برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی که مهندسان نرم افزار می‌شناسند عبارت‌اند از C++، Java، C#، Python و Ruby.

۲. مهارت‌های طراحی

یک مهندس نرم افزار موفق، مهارت‌های طراحی بصری و طراحی و توسعه وب (دانش کامل از اصول طراحی وب‌سایت مانند محتوا، قابلیت استفاده، زیبایی‌شناسی، دید و تعامل) را داراست.

۳. مهارت‌های نرم

مهندسان نرم افزار اغلب به‌صورت مستقل و به‌عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند. نقش آن‌ها به مهارت‌هایی مانند مدیریت زمان و سازماندهی برای رعایت ضرب‌الاجل‌های دقیق نیاز دارد. مهارت‌های ضروری برای مهندسان نرم افزار شامل توجه مؤثر به جزئیات و توانایی تفکر تحلیلی هنگام حل مسائل برنامه‌نویسی است.

دسترسی به برنامه فول استک دولوپر در مقابل مهندس نرم افزار

فول استک دولوپر و مهندسان نرم افزار ممکن است سطوح مختلفی از دسترسی به منابع برنامه در یک پروژه داشته باشند.

دسترسی برنامه توسعه‌دهنده

از آنجایی که فول استک دولوپرها بر اکثر قسمت‌های پروژه نظارت دارند، اغلب باید به تمام منابع برنامه دسترسی داشته باشند. دسترسی کامل به تمام جنبه‌های یک پروژه به توسعه‌دهندگان full stack اجازه می‌دهد تا در هنگام حل مشکلات به اعضای تیم کمک کنند.

دسترسی برنامه مهندس نرم افزار

مهندسان نرم افزار اغلب به تمام منابع یک برنامه دسترسی کامل ندارند. با این حال، هنگام کار با اعضای تیم، مهندسان نرم افزار ممکن است به منابع برنامه مربوطه دسترسی پیدا کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت های فول استک دولوپر و مهندس نرم افزار صحبت کردیم و به بررسی تفاوت‌های این دو شاخه در زمینه‌ی وظایف، مسئولیت‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌های لازم پرداختیم. از اینکه تا انتها ما را همراهی کردید، از شما متشکریم.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.