وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ویژگی‌های یک مدیر توانا از نگاه گوگل

شاید ۲۰ سال پیش اگر شخصی به شما می‌گفت شرکتی به نام گوگل ظهور خواهد کرد و نحوه زندگی شما را برای همیشه تغییر خواهد داد، حرف او را به هیچ‌وجه باور نمی‌کردید و در پاسخ به او می‌گفتید: گوگل؟! گوگل دیگر چیست؟

اما همانطور که می‌دانید، گوگل در این سال‌ها به بزرگترین شرکت فعال در حوزه تکنولوژی تبدیل شده است. حال گوگل به شما خواهد گفت که یک مدیر توانا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

بر کسی پوشیده نیست که وجود یک مدیر توانا چه تاثیر عمیقی می‌تواند بر روی احساس رضایت کارمندان و در نتیجه عملکردشان داشته باشد. گوگل نه تنها این موضوع را سال‌ها قبل ثابت کرد، بلکه ۱۰ رفتار و ویژگی مهم از مدیران توانای خود را نیز شناسایی و معرفی نمود.

حال ما تصمیم گرفتیم که از موفق‌ترین شرکت داده-محور جهان نکاتی را بیاموزیم و ببینیم که یک مدیر توانا از دیدگاه گوگل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

یک مدیر توانا مربی خوبی است

کارمندان به مدیری احتیاج دارند که وقتی را صرف آموزش و به چالش کشیدن آن‌ها می‌کند. کارمندان شما نیز مانند مشتریان‌تان باید مورد توجه قرار بگیرند. هر کارمندی، چه خوب و چه بد، باید مدیریت شود. بسیاری از مدیران تصور می‌کنند که رها کردن کارمندان بدون اینکه کارشان مورد بررسی قرار بدهند کار درستی است، اما در حقیقت این کار لطمات جبران ناپذیری به مسیر شغلی آن‌ها وارد خواهد کرد.

یک مدیر توانا مایکرومنیجر نیست

مایکرومنیجمنت اشتباهی است که بسیاری از مدیران ناخواسته مرتکب آن می‌شوند. اشتباهی که کارمندان را از کار در آن شرکت نا امید و سرخورده می‌کند.

با این حال تحقیقات گوگل نشان می‌دهد که مدیران توانای آن شرکت توانسته‌اند با ایجاد تعادلی بین آزادی عمل کارکنان و گوشزد کردن نکات مهم به ایشان، آنها را در مسیر درست هدایت و حس اعتماد متقابلی را ایجاد کنند.

یک مدیر توانا به موفقیت و سلامت کارمندان خود اهمیت می‌دهد

در اولین رونوشت از این فهرست، این مورد با عنوان “ تمایل و ابراز نگرانی برای موفقیت اعضای تیم و اهمیت به سلامت آن‌ها” ثبت شده بود.

سال‌ها بعد، شرکت گوگل با به‌روزرسانی این فهرست تلاش کرد تا امنیت روانی لازم برای ریسک‌پذیری را در کارمندان فراهم کند. ریسک‌پذیری یکی از ویژگی‌های شخصیتی مهمی است که گوگل به آن اهمیت زیادی می‌دهد زیرا از این طریق است که فرد (یا تیم) می‌تواند بر پیش فرض‌های اشتباه خود غلبه کند.

به عنوان یک مدیر یادتان باشد که داشتن یک تیم با افکار و سلیقه‌های متفاوت به تنهایی کافی نیست و شما به عنوان یک مدیر توانا باید بتوانید شرایط محیطی لازم را برای اعضای تیم خود فراهم کنید تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

یک مدیر توانا کارها را به خوبی پیش می‌برد و به نتایج اهمیت می‌دهد

کارمندان دوست ندارند برای یک مدیر تنبل کار کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند عضوی از یک تیم فعال، پویا و موفق باشند و اگر مدیرشان نتواند این شرایط را فراهم کند، داشتن چنین تیمی تنها یک رویا خواهد بود.

به عنوان یک مدیر باید بدانید که شما الگوی اعضای تیم خود هستید. اگر خودتان به درستی کار نکنید، نباید از کارمندان خود توقع داشته باشید که با تمام وجود برایتان کار کنند. بنابراین همیشه باید در بهترین حالت خود باشید و تمام تلاش خود را برای به دست آوردن نتایج انجام دهید.

یک مدیر توانا به خوبی ارتباط برقرار می‌کند

داشتن ارتباطات قوی یکی از ویژگی‌های بنیادی یک مدیر توانا است (یا حتی یک کارمند خوب). با این حال، به خاطر داشته باشید که مدیران خوب با دقت به صحبت‌های دیگران گوش می‌کنند. گوش کردن لازمه داشتن یک ارتباط قوی است.

گوش دادن به صحبت‌های دیگران به نوعی سرمایه‌گذاری شخصی و عاطفی بر روی افرادی است که برای ما کار می‌کنند. زمانی که به صحبت‌های دیگران گوش می‌کنید، آن‌ها احساس ارزشمند بودن می‌کنند.

یک مدیر توانا از پیشرفت شغلی اعضای تیم خود حمایت می‌کند

گوگل به تازگی مورد “بحث درباره عملکرد” را به این فهرست اضافه کرده است. تحقیقات موسسه Gallup نشان می‌دهد که تنها نیمی از کارمندان می‌دانند که در محیط کار باید چه انتظاراتی را برآورده سازند.

برای آنکه بتوان کارمندان را تحت تاثیر قرار دارد و عملکردی خوب از آن‌ها توقع داشت، مدیران باید انتظارات خود را به طور واضح با آن‌ها در میان بگذارند و در زمانی که کارمندان به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند، نیازشان را بر طرف کنند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

به عبارت دیگر، مدیران توانا نه تنها باید به اعضای تیم خود کمک کنند تا مهارت‌های خود را ارتقا دهند و به دنبال پیشرفت شغلی باشند، بلکه باید انتظارات خود را به صورت شفاف بیان کنند و درباره عملکردشان صادقانه سخن بگویند.

یک مدیر توانا برای تیم خود چشم‌اندازی مشخص دارد

استفانی دِیویس، که یک سال به عنوان بهترین مدیر گوگل انتخاب شده، معتقد است که گرفتن گزارش به او کمک کرد تا به اهمیت چشم‌انداز تیم (علاوه بر اهداف شرکت) پی ببرد. او برای این کار تلاش کرد تا اهداف شرکت را از زاویه دیگر ببیند و این اهداف را در راستای اهداف کارمندان خود قرار دهد.

داشتن یک چشم‌اندازی واضح به اعضای تیم شما کمک می‌کند تا بهتر از گذشته در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

یک مدیر توانا مهارت‌های فنی لازم را دارد و به عملکرد بهتر اعضای تیم کمک می‌کند

در گذشته مدیران گوگل معتقد بودند که یک مدیر توانا، به خصوص مدیری که در بخش مهندسی یک مجموعه کار می‌کند، باید نسبت به افرادی که برایش کار می‌کنند دید فنی عمیق‌تری داشته باشد و بتواند به سوالاتی که برای کارکنانش به وجود می‌آید پاسخ دهد.

با این حال، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اگرچه داشتن چنین توانایی یک حُسن بزرگ محسوب می‌شود، اما نبودن آن نیز چندان اهمیت ندارد. بنابراین اگر کارمندی دارید که در بسیاری از مباحث از شما ماهرتر است، از خودتان نا امید نشود.

یک مدیر توانا باید با سایر تیم‌ها همکاری کند

نظرسنجی اخیر گوگل از کارمندانش نشان می‌دهد که توانایی همکاری با چند واحد مختلف و مهارت تصمیم‌گیری در شرایط دشوار برای کارکنان گوگل اهمیت بالایی دارد.

فرقی ندارد که در یک سازمان بزرگ مشغول به کار هستید یا در یک استارتاپ کوچک یا در یک سازمان غیر انتفاعی؛ بخش عمده‌ای از عملکرد شما بر توانایی مدیریت تیم‌تان و نحوه همکاری شما با سایر واحدهای شرکت وابسته است.

یک مدیر توانا تصمیم‌گیرنده قابلی است

آخرین ویژگی مهم یک مدیر توانا که گوگل به آن اهمیت می‌دهد این است که یک مدیر علاوه بر آنکه باید بتواند به صحبت‌های همکاران خود گوش کند و اطلاعات را با آن‌ها در میان بگذارد، باید بتواند تصمیم‌گیری کند.

آلکس کاوولاکوس، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت Muse از مدیران خود خواست که یک قدم فراتر رفته و نه تنها تصمیمات را با اعضای تیم خود در میان بگذارند، بلکه دلایل اتخاذ آن تصمیم را نیز به آن‌ها بگویند. این کار به اعضای تیم کمک می‌کند تا از شرایط موجود اگاه شوند و اولویت‌ها را به خوبی بشناسند.

سخن پایانی

یکی از دلایلی که نتایج این تحقیق تاثیرگذار بود این است که از داده‌های داخلی شرکت برای به تصویر کشیدن ویژگی‌های یک مدیر توانا استفاده کرده است.

اما این موضوع به این معنی نیست که فهرست موجود برای سایر افرادی که در گوگل کار نمی‌کنند، نکات مفیدی ندارد. با کمی دقت متوجه خواهیم شد که گوگل از یک اسم بی‌معنی به غول تکنولوژی جهان تبدیل شد. در حال حاضر بیشتر مردم جهان و حتی شرکت‌ها، از گوگل هم در عرصه نوآوری و هم در عرصه مدیریت به عنوان شرکتی پیشرو یاد می‌کنند.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.