وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

نحوه پاسخ دادن به سوال «چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟» در مصاحبه شغلی

یکی از گام‌های کلیدی زمانی که برای مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، این است که سراغ جستجو بروید و در مورد شرکتی که قرار است در آن استخدام شوید، تحقیق کنید. این شامل جستجو در مورد مصاحبه‌کنندگان، محصولات و خدمات شرکت و بررسی شبکه‌های اجتماعی شرکت برای آگاهی از آخرین اخبار و اتفاقات می‌شود.

در تحقیقات خود حتما در مورد ماموریت برند نیز اطلاعات به دست آورید، چرا که در مصاحبه شغلی حتما سوالاتی وجود دارد که به این موضوع ارتباط دارد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

«ماموریت برند» توضیح مختصری از اهدافی است که یک شرکت علاوه بر کسب درآمد، تعیین و دنبال می‌کند. برای آگاهی از ماموریت برند هر شرکت، می‌توانید به وب‌سایت آن مراجعه کنید و حتی گاهی اوقات در شرح شغلی مشاهده می‌شود.

در اینجا ماموریت برند تعدادی از شرکت‌های مطرح دنیا که احتمالا با آنها آشنا هستید را آورده‌ایم:

  • Meta: به مردم قدرت ایجاد ارتباطات و نزدیک‌تر کردن دنیا را بدهید.
  • Netflix: هدف ما در نتفلیکس این است که دنیا را سرگرم کنیم.
  • Google: ماموریت گوگل این است که اطلاعات جهان را سازماندهی و آنها را در سرتاسر جهان قابل‌دسترس و سودمند کند.
  • Codecademy: ماموریت Codecademy توانمندسازی مشاغل در فناوری است.

بنابراین، چرا کارجویان باید قبل از ورود به جلسه مصاحبه و نشستن مقابل کارشناس منابع انسانی از ماموریت برند آگاه باشند؟ یکی از اولین سوالاتی که استخدام‌کنندگان یا مدیر استخدام در طول مصاحبه شغلی از شما می‌پرسد این است: «چرا می‌خواهید در این شرکت کار کنید؟» اینجاست که شما باید آگاهی خود را از ماموریت شرکت نشان دهید و پاسخ خود را متناسب با این آگاهی ارائه دهید.

چگونه به این سوال پاسخ دهیم؟

پاسخ به سوال «چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟» در مصاحبه شغلی

نحوه پاسخ دادن به این سوال کاملا به شرکت و ارتباط شخصی شما با آن بستگی دارد. لازم نیست که برای پاسخ به این سوال داستانی بسازید و یا اینکه خط به خط ماموریت شرکت را بیان کنید. اما به راهی فکر کنید که بتوانید این ماموریت را به تجربه کاری، زندگی یا سایر علایق خود گره بزنید.

به عنوان مثال، فرض کنید که قرار است در آموزشگاهی استخدام شوید که در آن باید به کودکان خواندن انگلیسی را آموزش دهید. در مصاحبه خود می‌توانید به این موضوع اشاره کنید که رشته تحصیلی شما زبان انگلیسی است و از کودکی عاشق ادبیات بوده‌اید. شما با این کار ثابت می‌کنید که می‌دانید شرکت چه می‌کند و چرا ماموریت و اهداف شرکت اینقدر برای شما مهم است.

کارجویانی که هدف و ماموریت سازمان را درک می‌کنند و از آن برای پاسخ خود استفاده می‌کنند، معمولا بیشتر از دیگر متقاضیان مورد توجه کارشناسان استخدام قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه روز به روز به تعداد کارجویان افزوده می‌شود، استخدام‌کنندگان می‌توانند به سرعت افرادی را تنها هدفشان پر کردن رزومه و ارسال آن برای موقعیت‌های شغلی است را از آنهایی که واقعا می‌خواهند در شرکتشان کار کنند، شناسایی کنند.

تمام شرکت‌ها به دنبال این هستند که فردی را استخدام کنند که به دنبال آن شغل خاص است و طرز فکر او این نیست که هر شغلی را قبول می‌‌کنم. اگر ماموریت شرکتی را خواندید و حس کردید که علاقه‌ای به آن ندارید، باید از ارسال رزومه برای موقعیت شغلی آن شرکت خودداری کنید.

اگرچه بحث در مورد مأموریت یک شرکت ممکن است مانند صحبت‌های خیلی رسمی به نظر برسد، اما برای هرکسی که به دنبال شغل جدیدی است، صحبت درباره این موضوع و درک آن می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد. تحقیقات نشان داده است که وقتی کارکنان احساس کنند که هدفشان با سازمانشان همسو است، شادتر و سالم‌تر هستند و تمایل دارند مدت بیشتری در سازمان بمانند.

در زمان پاسخ دادن به این سوال از خود بپرسید: چه ارزش‌هایی برای شما مهم هستند؟ می‌خواهید کارتان چگونه به جامعه کمک کند یا بر جهان تأثیر بگذارد؟ به عنوان مثال، ممکن است بیشتر به شرکت‌هایی علاقه‌مند باشید که در حال توسعه فناوری برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوا هستند. شاید نقشی در این سازمان‌ها وجود داشته باشد که بتواند به جامعه در بهبود محیط زیست کمک کند. یا شاید بخواهید برای شرکتی کار کنید که در زمینه سرگرمی و فرهنگ پیشرو است.

بهترین روش برای اثبات علاقه شما به کار در شرکت مد نظر

پاسخ به سوال «چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟» در مصاحبه شغلی

یکی از کلیدهای رسیدن به یک پاسخ قانع‌کننده برای «چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟» این است که سوال را به این صورت برگردانیم: «چرا این شرکت می‌خواهد من را استخدام کند؟» به عبارت دیگر، بیشتر به این فکر کنید که چه چیزی برای ارائه دارید و اینکه چگونه می‌توانید فردی تاثیرگذار باشید، تا اینکه چرا به دست آوردن شغل برای شما مفید است. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام پاسخ به این سوال می‌توانید این موارد را در نظر داشته باشید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • چگونه می‌توانید به موفقیت شرکت کمک کنید؟ در مورد آنچه در شرکت و صنعت اتفاق می‌افتد بخوانید. آیا شرکت مد نظر شما اخیرا خدمات و محصولات خود را تغییر داده است؟ با چه فشارهای رقابتی مواجه است؟ این موارد را در نظر بگیرید و به این فکر کنید، «چه دانش و تجربه‌ای دارم که به ویژه برای این کارفرما در حال حاضر می‌تواند مفید باشد؟»
  • چه موفقیت‌های شغلی گذشته را می‌توانید در این شرکت تکرار کنید؟ در مشاغل قبلی، چگونه انتظارات کارفرمایان خود را برآورده کردید یا از آنها فراتر رفتید؟ در حل چه مشکلاتی نقش عمده‌ای داشتید؟ چه ایده‌هایی را ارائه داده‌اید که به شرکت کمک کرد پول خود را پس‌انداز کند یا در غیر این صورت سود خود را افزایش دهد؟ چه درس‌هایی از شغل قبل خود آموخته‌اید که می‌توانید در آینده از آنها برای ایجاد ارزش برای کارفرمای خود استفاده کنید؟
  • چگونه می‌توانید فرهنگ شرکت را تکامل بخشید؟ توانایی یک کارجو برای تناسب با فرهنگ سازمانی یک عامل مهم استخدام برای بسیاری از کارفرمایان است. بنابراین، وظیفه خود را در قبال فرهنگ شرکت انجام دهید و مشخص کنید چه چیزی در آن بیشتر برای شما جذاب است. به عنوان مثال، اگر شرکتی تفکر کارآفرینی را تشویق می‌کند و این برای شما مهم است، آن را در پاسخ خود بگنجانید.

نمونه‌هایی از آنچه نباید گفت

پاسخ به سوال «چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟» در مصاحبه شغلی

اینکه چگونه باید به این سؤال پاسخ دهید که «چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟»، بستگی به شغل و سازمان دارد و البته، به شما و نحوه بیان شما نیز ربط دارد. شما باید در این موقعیت به دنبال پاسخ معناداری باشید که در آن صحبتی گفته نشود که کارفرما علاقه‌ای به شنیدن آن نداشته باشد. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

  • «راستش، من فقط به یک شغل نیاز دارم و این موقعیت شغلی برای من جالب بود.» مطمئنا این یک پاسخ صریح است، اما به هیچ عنوان علاقه و اشتیاق شما برای کار در آن شرکت را نشان نمی‌دهد. به‌علاوه، مدیر استخدام ممکن است این نگرانی داشته باشد که به سرعت شرکت را برای فرصت دیگری که قانع‌کننده‌تر می‌بینید ترک کنید.
  • «من کار در این شرکت را سکوی پرتاب به سمت موقعیت‌های بهتر می‌دانم.» در حالی که هیچ کارفرمایی انتظار ندارد که کارمندی تا پایان عمر در شرکتش کار کند، اما پاسخی مانند این مورد به کارفرما نشان می‌دهد که شما بیشتر به فکر آینده هستید تا زمان حال. همچنین نشان می‌دهد که قبل از اینکه حتی استخدام شوید، به دنبال راهی برای خروج به سمت موقعیت‌های بهتر هستید.
  • «شنیده‌ام که این شرکت حقوق و مزایای خوبی دارد.» مطمئنا هر شرکتی دوست دارد تا به عنوان شرکت پیشرو در حوزه خود شناخته شود و برای این کار حقوق و دستمزد بالاتری پیشنهاد می‌دهد تا بتواند افراد متخصص را جذب موقعیت‌های شغلی خود کند؛ اما با این حال، این شرکت‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند که انگیزه اصلی آنها برای کار تنها پول نیست.

سخن پایانی

وقتی به مصاحبه شغلی می‌روید باید به موارد و نکات بسیاری فکر کنید. اگر به دنبال راهنمایی بیشتر در مورد سوالات رایج در مصاحبه های شغلی هستید، حتما مقاله آن را بررسی کنید. و اگر به دنبال راه‌های بیشتری برای افزایش اعتماد به نفس خود در طول مصاحبه شغلی هستید، حتما مقاله ۸ روش برای افزایش اعتماد به نفس قبل از مصاحبه را مطالعه کنید.

منبع codecademy roberthalf
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.