وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

راهبردهای برنده برای تقویت کار تیمی در محیط کار

در مطلب کار گروهی بهتر است یا فردی به این موضوع پرداختیم که کار گروهی نتایج بهتری به همراه دارد. در واقع وقتی نیروهای انسانی به صورت تیمی کار می‌کنند، همه برنده می‌شوند و بازدهی کار بالا می‌رود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استیو جایز در رابطه با گروه بیتلز می‌گوید: “کار گروهی رمز موفقیت گروه بیتلز بود. آن‌ها چهار پسر بودند که هرکدام تمایلات منفی یکدیگر را کنترل می‌کردند و مجموع کار آن‌ها موفقیت‌آمیز بود. من تجارت را این‌گونه می‌بینم.

کارهای بزرگ در تجارت هرگز توسط یک نفر انجام نمی‌شود. آن‌ها توسط تیمی از افراد انجام می‌شوند.

احتمالا برای شما هم این پرسش پیش بیاید که در محیط‌های کاری پیچیده امروزی، چطور می‌توان فرهنگ کار گروهی را ایجاد کرد؟ در ادامه ۷ استراتژی برای تقویت کار گروهی در سازمان و مزایای آن‌‌ها را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

چرا کار گروهی به نفع سازمان است؟

یک تیم کاری موفق می‌تواند ایده‌های بیشتری را تولید کند، حجم کار را به اشتراک بگذارد و فرهنگ توانمندسازی ایجاد کند که منجر به کسب نتایج بیشتر نیز می‌شود. یک صنعتگر آمریکایی به نام اندرو کارنگی می‌گوید: “کار گروهی سوختی است که به مردم عادی اجازه می‌دهد به نتایج غیر معمول برسند.”

متاسفانه مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ۳۹ درصد از کارکنان شرکت‌ها معتقدند که افراد درون شرکت اغلب به اندازه کافی تمایلی به همکاری ندارند. البته که ممکن است بگویید در محیط کار دیجیتال امروزی که کار به صورت پراکنده است، کار تیمی و گروهی غیر ممکن است اما خبر خوش این است که با ایجاد تیم‌هایی که مهارت‌، علایق و قوای تک تک کارکنان را متعادل می‌کند، کار گروهی ممکن می‌شود. با کار تیمی نیروی انسانی شادتری را همراه خود خواهید داشت و در جذب استعدادهای برتر و مشتریان راضی موفق‌تر خواهید بود. حتما شما هم قبول دارید که چند فکر بهتر از یک فکر کار می‌کنند. پس راهکارهای زیر را جدی بگیرید.

۱. الگو و اسوه خوبی برای کار گروهی باشید

به عنوان یک رهبر و الگو از کار تیمی استفاده کنید. تیمتان را در کارهایی که انجام می‌دهید شریک کنید و در هر مرحله از پروژه به آن‌ها پیشنهاداتی ارائه دهید و با نحوه کار تیم آشنا شوید. ممکن است برخی از نیروهای انسانی تمایل کمتری برای حمایت از شما داشته باشند اما در کل اگر شما به خوبی رهبری، هدایت و حمایت را انجام دهید، قدردان شما و تلاشی که می‌کنید، خواهند بود. پس سعی کنید الگوی خوبی برای افراد سازمانتان باشید

۲. با برقراری دوستی و رفاقت تمایل به کار تیمی را افزایش دهید

تقویت کار تیمی در محیط کار

در محیط کار مشارکتی کارکنان بیشتر با انگیزه، مثبت و خلاقند. روحیه تیمی را با تشویق‌ فعالیت‌های گروهی، ناهارهای دوستانه یا حتی اختصاص دادن زمان به امور خیریه تقویت کنید. زمانی‌که افراد با تیم خود دوست هستند، گوش شنواتری دارند و از یکدیگر و حضور کنار یکدیگر بیشتر یاد می‌گیرند. با دوستی و برقراری امکان دوستی در محیط کار این فرصت را در اختیار نیروهای منابع انسانی سازمانتان قرار دهید تا نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری پیدا کرده و برای کار تیمی پیش قدم شوند.

۳. برای ایجاد فرهنگ کار گروهی روی نقاط فردی افراد کار کنید

اگر اعضای تیم روی کاری متمرکز باشند که متناسب با نقاط قوت و علایقشان است، خلاق‌تر و مولدتر خواهند بود. برای اطمینان از بالاترین کیفیت خروجی، نقاط قوت، تخصص و در دسترس بودن افراد را در نظر بگیرید. به این ترتیب احتمال این موضوع بالا می‌رود که خود تیم بتواند در مورد تفکیک مسئولیت‌ها تصمیم‌گیری کند و هر کار را به کاردانش بسپارد. تست شخصیت شناسی MBTI ایران تلنت می‌تواند نقطه شروع خوبی برای به دست آوردن نقاط قوت کارمندان باشد.

۴. برای اعضای تیم هدف‌گذاری کنید

همه افراد در سازمان شما باید به دنبال مجموعه‌ای از اهداف و مقاصد باشند. هنگام کار به صورت تیمی، این نباید تفاوتی داشته باشد.

اگر می‌خواهید کارکنان خود را تشویق کنید تا با هم کار کنند، باید اهداف واضح و قابل دستیابی را برای آن‌ها تعیین کنید که بتوانند با هم برای رسیدن به آن تلاش کنند. اگر هیچ چیز مشخص و یا به ظاهر دست یافتنی برای کار وجود ندارد، چگونه می‌توانید از آن‌ها انتظار داشته باشید که بدانند چه زمانی باید به صورت تیمی کار کنند؟

۵. برای ایجاد فرهنگ کار گروهی، خطوط ارتباطی را باز نگه دارید

یک مطالعه نشان می‌دهد که ۸۶ درصد از کارکنان و مدیران ارتباطات بی‌اثر را دلیل اصلی شکست در محل کار عنوان می‌کنند. ماندن در ارتباط به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا آنچه را به دست آورده‌اند، ایده‌ها و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. هماهنگی منظم جلسات دو نفره باعث می‌شود افراد فرصتی برای ارائه بازخوردها داشته باشند و ایده‌ها و برنامه‌هایشان را با شما به اشتراک بگذارند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۶. از ریسک کردن نترسید

تقویت کار تیمی در محیط کار

اهداف مشترک با ریسک مشترک همراه است. اعضای تیم خود را تشویق کنید تا ریسک‌های حساب شده‌ای انجام دهند. هنگامی که بخشی از یک تیم حمایتی هستید، پذیرفتن ریسک آسان‌تر بوده و مزایای کسب و کار برای همه مشترک است. از ریسک کردن نترسید و به دنبال مقصر برای اشتباهات ریسکتان نباشید. همیشه که قرار نیست ریسک‌ها با موفقیت همراه باشند!

۷. برای کار تیمی ارزش قائل شوید

برای پرورش نیروی کار خلاق، مولد و سرشار از روحیه تیمی، توانمندسازی مهم است. به افراد برای همکاری و مشارکت پاداش دهید. به آن‌ها اطلاع دهید که شما برای ایده‌ها و تلاش‌های آن‌ها ارزش قائل هستید. با مشارکت کارکنان در هر مرحله از تصمیم‌گیری، آن‌ها بیشتر در مشارکت، انگیزه و سرمایه‌گذاری در موفقیت سازمان مشارکت خواهند داشت.

۸. موفقیت‌ها را دست کم نگیرید

برای ایجاد فرهنگ کار گروهی موفقیت‌های تیمی را جشن بگیرید. برای جشن گرفتن دستاوردها در مسیر رسیدن به اهداف مشترک وقت بگذارید. بر اساس مطالعه منتشر شده در Nature Human Behavior ، اعضای تیمی که موفقیت‌های گذشته را به اشتراک می‌گذارند، شانس بیشتری برای موفقیت در آینده دارند. پیش بروید و مراحل مهم را تشخیص دهید. به تیم ناهار جشن بدهید یا به کمک‌های شخصی با کارت هدیه پاداش دهید. یا از اعضای تیم بخواهید که داستان موفقیت خود را در اتاق خبر شرکت یا در یک جلسه سه ماهه به اشتراک بگذارند.

۹. کار گروهی را با منابع مناسب برای ایجاد فرهنگ کار گروهی تقویت کنید

تقویت کار تیمی در محیط کار

ترکیب استعدادها و مهارت‌ها را دست کم نگیرید، دسترسی به منابع مناسب می‌تواند بین موفقیت و شکست تفاوت ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید که تیم‌ها فضای جلسات خوبی دارند. البته این کار را  بدون دخالت یا مزاحمت انجام دهید تا ایده‌ها شکوفا شوند. چه یک فضای فیزیکی و چه آنلاین، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها ابزار، منابع و بودجه مناسبی برای تسهیل همکاری دارند.

۱۰. محیط کار را برای کار تیمی تجهیز کنید

به موقعیتی که تیم شما در آن کار می‌کند، از نظر جغرافیایی از یکدیگر نگاه کنید. آیا محیط کار آن‌ها فرهنگ کار تیمی مورد نظر شما را ارتقا می‌دهد؟ این روزها تمرکز زیادی روی چیدمان و طراحی دفتر کار وجود دارد. این ایده‌ای است که توسط شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل که همیشه به دنبال ارتقاء کار گروهی و خلاقیت در نحوه طراحی فضای کار خود هستند، تبلیغ و معرفی می‌شود. با ظهور محیط‌های کاری اشتراکی نیز می‌توانیم ببینیم که رهبران کسب‌وکارها به دنبال تبدیل دفاتر خود به محیط‌های کار تیمی هستند. شما هم محیط را برای کار تیمی آماده کرده‌اید؟

با برداشتن این ده گام در جهت تقویت فرهنگ کار گروهی، می‌توانید سازمانی ایجاد کنید که در آن افراد مشتاقانه با هم کار می‌کنند تا به اهداف مشترک برای موفقیت کل شرکت کمک کنند. هنگامی که از قدرت کار گروهی استفاده می‌کنید قدرت بیشتری خواهید داشت.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.