وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در محیط کاری شلوغ تمرکز کنیم؟

همه ما در چنین شرایطی قرار گرفته‌ایم: با اشتیاق مشغول به پایان رساندن کاری هستید که ناگهان پرونده پروژه‌ جدیدی بر روی میزتان ظاهر می‌شود. در این شرایط بدون آنکه متوجه شوید این پروژه جدید چطور می‌تواند حواستان را پرت کند، همه تمرکز خود را بر روی آن انتقال می‌دهید.

حتی اگر ۵ دقیقه از زمان خود را به بررسی پروژه جدید اختصاص دهید، زمانی که بر سر کار قبلی‌تان برمی‌گردید سر رشته کار از دستتان در رفته است. مطمئناً تکرار این موضوع باعث کاهش تمرکز شما در محل کار شده و رفته رفته از میزان بهره‌وری‌تان می‌کاهد. به این ترتیب وقت، خلاقیت و تمام تلاش‌هایتان بی‌فایده خواهند بود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

از آنجایی که در حین کار نمی‌توانید ارتباط با دنیای اطرافتان را قطع کنید، تصمیم‌گیری درباره داشتن تمرکز بر عهده خودتان است. شما باید بتوانید با استفاده از روش‌های درست، اولویت‌هایتان را شناسایی کرده و به شکلی مصمم آن‌ها را دنبال کنید.

خب، اگر به دنبال راهکارهایی برای افزایش تمرکز در محیط کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید در محیط کاری شلوغ، تمرکز خود را افزایش دهید.

با علاقه و اشتیاق کار خود را انجام دهید

هر وظیفه‌ای که بر عهده کارمندان گذاشته می‌شود، بخش عظیمی از تمرکزشان را درگیر می‌کند. پیش از آنکه کار خود را آغاز کنید، از خودتان بپرسید که چرا باید آن کار را انجام دهید. پاسخ شما به این سوال، انجام آن کار را برایتان ارزشمند می‌کند. در این مرحله باید راهی پیدا کنید تا روند انجام کار را برای خودتان لذتبخش کنید. برای مثال اجازه دهید خلاقیت و قوه تخیلتان محرک انجام آن کار باشند. خودتان را به مرزهایی برایتان تعیین شده است محدود نکنید.

میز و صندلی مورد علاقه‌تان را پیدا کنید

بسیاری از افراد کار کردن را فعالیتی خسته‌کننده می‌دانند؛ حتی اگر نشسته آن را انجام دهند. در محیط کار نباید ناراحت باشید.

در اولین قدم، یک صندلی انتخاب کنید که بر روی آن راحت هستید. همچنین، مطمئن شوید که میزتان کارتان، میزی مستحکم است. به این ترتیب قادر خواهید بود بدون بدن درد یا خستگی برای ساعت‌ها کارتان را ادامه دهید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

میز کارتان را مرتب کنید

وجود اشیای مختلف بر روی میز کار می‌تواند تمرکزتان را کاهش دهد. برای افزایش تمرکز در محیط کار بهتر است تنها اشیایی که در طول روز به آن‌ها نیاز دارید را در کنار خود قرار دهید و باقی وسایل را به شکلی مرتب درون کشو یا قفسه‌های موجود بر روی میزتان بچینید. همچنین، مکانی را برای نگه داشتن کیف و کُت‌تان اختصاص دهید.

نحوه استفاده از کامپیوتر را تغییر دهید

این نکته برای کارمندانی که بخش زیادی از ساعات کاری از رایانه یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنند بسیار مهم است. اگر شما هم جزو این دسته از کارمندان هستید، در اولین قدم یک Shortcut از نرم‌افزارهای اصلی کارتان ایجاد کنید.

همه فایل‌های مربوط به یک پروژه را در پوشه مرتبط به آن قرار دهید. همیشه مراقب باشید که کامپیوترتان به ویروسی مبتلا نشده باشد زیرا بازیابی فایل‌های مهم می‌تواند امری زمانبر باشد. چنین حوادثی می‌تواند باعث ایجاد استرس و کاهش تمرکز در محیط کار شود.

به مقدار کافی آب بنوشید

شاید باورتان نشود اما نوشیدن آب یکی از راهکارهای افزایش تمرکز در محیط کار است. نوشیدن آب نه تنها برای سلامتی مفید است، بلکه باعث سرحالی و سرزندگی خواهد شد. به محض آنکه احساس خستگی یا گرسنگی کردید، یک لیوان آب بنوشید.  نوشیدن یک لیوان آب می‌تواند دوباره احساس سرحالی را به شما بازگرداند تا با تمرکز به کار خود ادامه دهید.

اگر همواره در کنار میز خود یک لیوان آب داشته باشید، دیگر نیازی نیست برای نوشیدن آن در دفتر قدم بزنید و در دام حواس‌پرتی بیافتید.

با خودتان خوراکی بیاورید

همانطور که وجود یک لیوان آب در کنارتان می‌تواند به افزایش تمرکز در محیط کار کمک کند، همراه داشتن خوراکی نیز می‌تواند از بروز گرسنگی جلوگیری کند. بهتر است همیشه در کشوی میزتان یک خوراکی داشته باشید و در زمان گرسنگی آن را میل کنید تا اینکه اجازه دهید میل به خوردن تمرکزتان را از بین ببرد.

لیستی از وظایف روزانه خود تهیه کنید

تهیه یک فهرست از وظایف روزانه، یکی دیگر از روش‌های افزایش تمرکز در محیط کار است. پیشنهاد می‌کنیم این فهرست را بر روی یک کاغذ یا استیکر یادداشت کنید زیرا ایجاد این فهرست در تلفن همراه می‌تواند منجر به چک کردن ایمیل، اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، بازی کردن و … شود.

بنابراین شرح وظایف روزانه‌تان را همیشه روبرویتان نگه دارید. سپس، هر یک از وظایفی که به اتمام رساندید را از لیست خود خط بزنید.

کارهایتان را اولویت‌بندی کنید

در ساعات ابتدایی روز، کارمندان در اوج خلاقیت و بهره‌وری خود هستند زیرا بالاترین حد انرژی در روز را دارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم کارهای سخت و چالش‌برانگیز خود را در همان ساعات ابتدایی روز انجام دهید. سپس کارهایی که اهمیت کمتری دارند را انجام داده و در ساعات پایانی کار، وظایف تکراری و خسته‌کننده را به اتمام برسانید.

البته ممکن است این نوع اولویت‌بندی برای همه نتیجه‌بخش نباشد. در چنین شرایطی لازم است اولویت‌بندی خود را بر اساس عاداتتان انجام دهید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

به همکارانتان از عاداتتان بگویید

اگر شما در کار کردن عادات خاصی دارید، حتماً آن‌ها را با همکارانتان در میان بگذارید. به این ترتیب زمانی که مشغول کار بر روی پروژه مهمی هستید، هیچ یک از همکاران مزاحمتان نخواهند شد و سوالات و درخواست‌هایشان را در زمان استراحتتان مطرح می‌کنند.

از هدفون استفاده کنید

در بیشتر دفاتر، طنین صداهای مختلف مانند صدای اصطکاک کفش با کفپوش، زنگ تلفن، گفتگوی همکاران، صدای افتادن وسایل و … مخل تمرکز محسوب می‌شوند. با قرار دادن هدفون بر روی گوش خود تا حد زیادی می‌توانید از نفوذ این صداها به گوشتان جلوگیری کنید و تمرکز خود را افزایش دهید.

اگر این کار باز هم نتوانست از نفوذ صدا جلوگیری کند، بهتر است از هدفونتان کمی کار بکشید. موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و با خیال راحت به کارتان ادامه دهید.

از تلفن همراه کمتر استفاده کنید

همه تماس‌هایی که با شما گرفته می‌شوند، اضطراری نیستند. بنابراین بهتر است در زمان کار، تلفن همراه خود را خاموش یا به حالت سایلنت در بیاورید تا تمرکز خود را در محیط کار افزایش دهید.

این موضوع درباره نرم‌افزارهای پیام‌رسان نیز صدق می‌کند. اگر به شکلی منظم پیام دریافت می‌کنید شاید بهتر باشد که تا پایان کار نرم‌افزارهای پیام‌رسان را ببندید.

از شبکه‌های اجتماعی دور بمانید

یکی دیگر از روش‌های مهم در افزایش تمرکز در محیط کار استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی برای این ساخته نشده‌اند که همیشه در آن‌ها فعال باشید. بنابراین برای خودتان برنامه‌ریزی کنید و تنها در اوقات فراغت خود به آن‌ها سر بزنید.

اگر وارد شبکه‌های اجتماعی شوید، هیچ چیز آنگونه که برنامه‌ریزی کردید پیش نخواهد رفت زیرا همیشه اتفاقی می‌دهد که شما را در آنجا نگه دارد. برای مثال ممکن است خواندن یک پُست از دوست نزدیکتان، ذهن شما را درگیر کند.

ایمیل‌های خود را مرتب کنید

یکی دیگر از فعالیت‌های وقت‌گیر در محیط کار بررسی و مطالعه ایمیل‌هاست. هر روز صبح که صندوق ایمیل‌های خود را چک می‌کنید با پیام‌های شخصی و کاری زیادی روبرو می‌شوید.

یکی از روش‌های مدیریت ایمیل این است که اکانت شغلی و شخصی خود را جدا کنید. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست تا در ساعات کاری ایمیل شخصی خود را بررسی کنید. با این حال می‌تواند در زمان فراغت، ایمیل‌های شخصی‌تان را بررسی و عضویت خود را از خبرنامه‌های نه چندان جذاب لغو کنید. سپس، فرآیند دسته‌بندی ایمیل‌های مهم را آغاز کنید.

در آخر باید بگوییم تنها زمانی ایمیل‌های خود را چک کنید که وظایف روزتان به پایان رسیده باشد. مدیریت زمان یکی از راهکارهای اساسی افزایش تمرکز در محیط کار است.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که شما در محیط کار هستید و محیط کار جایی است که مملو از افراد و اتفاقات گوناگون است. با استفاده از راهکارهای بالا و یک برنامه‌ریزی درست خواهید توانست میزان تمرکزتان در محیط کار را به طرز چشمگیری افزایش دهید.منبع: Inc.comمنبع: Lifehack

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.