وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا باید با رئیس خود دوست باشیم؟

طبیعی است که رابطه میان کارمند و رئیس، بسیار پیچیده‌تر از رابطه میان افرادی است که در سازمان موقعیت‌های شغلی مشابهی دارند.

به عنوان یک کارمند، شما بیشتر زمان خود را در شرکتی که کار می‌کنید، می‌گذرانید. بنابراین طبیعی است که رابطه‌ای دوستانه با همکاران و مدیر خود داشته باشید. ایجاد روابط دوستانه با همکاران و مدیر شرکت باعث می‌شود تا شغل شما برایتان لذت‌بخش‌تر باشد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

حال سوال اینجاست که تا چه حد باید با مدیر خود دوست شوید؟ آیا دوستی با مدیر می‌تواند صمیمانه باشد یا باید حدی را برای آن قائل شد؟

چرا دوستی با مدیر شرکت به نفع شماست؟

باید گفت دوستی با مدیر شرکت می‎‌تواند کمک کند تا ارتباطات شما بهتر شده و همین‌طور روحیه شما نیز افزایش پیدا کند. با این حال، حتماً در نظر داشته باشید که زندگی شخصی و حرفه‌ای را از یکدیگر تفکیک کنید.

در ادامه چند نکته‌ای که باید در دوستی با مدیر خود در نظر داشته باشید را با هم بررسی می‌کنیم.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

همیشه قدرت و اقتدار مدیر خود را در نظر داشته باشید

ممکن است دوستیِ شما با مدیرتان تا جایی پیش برود که با هم به میهمانی‌های آخر هفته بروید یا برای هم کادوی تولد بخرید، اما این دوستی نباید هیچ گاه باعث شود فراموش کنید که او مدیر و سرپرست شما در محیط کار است.

بنابراین، حتی اگر مدیرتان را دوست مهمی برای خود می‌دانید، لازم است که روابط‌ دوستانه‌تان با او را کاملاً کنترل کرده و زیاده‌روی نکنید. قانون کلی این است، او ابتدا مدیر شماست و پس از آن دوست شما.

مدام درباره وظایف شغلی خود گله و شکایت نکنید. همچنین، درباره اخراج کردن همکاران خود شوخی‌های سخیف نکنید. شما دوست هستید، اما باید تمام تلاش خود را به خرج دهید تا اعتبار شغلی خود را حفظ کنید. همیشه به یاد داشته باشید که دوست شما (که مدیرتان نیز هست) می‌تواند شما را اخراج کند.

دوستی خود را در محل کار به رخ همکارانتان نکشید

تا به حال شده با دو دوست خود بیرون بروید و در تمام مدت، دوستان‌تان مشغول صحبت‌ درباره موضوعاتی باشند که شما جزئی از آن نبوده‌اید؟ راجع به افراد و موقعیت‌هایی حرف بزنند که برای شما اصلاً جذاب نیستند؟ آیا این موقعیت برای شما آزاردهنده نبوده است؟

حال خود را جای همکاران خود در نظر بگیرید. اگر قرار باشد شما هر روز راجع به خود و رئیس‌تان و ماجراهایی که داشته‌اید صحبت کنید، چه حسی به آن‌ها دست می‌دهد؟ این رفتار شما می‌تواند حتی به تنش و خصومت در سازمان منجر شود.

لازم به گفتن نیست، نباید دوستی خود با مدیر را به رخ همکاران کشید. این کار باعث می‌شود حس بدی به همکارانتان بدهید و باعث به وجود آمدن شایعات بی‌اساس در سازمان شوید.

البته که نباید رابطه دوستانه خود را با مدیرتان از همکاران پنهان کنید، اما نباید هم، آن را مانند میخ بر اعصاب همکاران‌تان فرو کرده و فخرفروشی کنید؛ مخصوصاً وقتی که مدیرتان با دیگر اعضای تیم چنین رابطه صمیمانه‌ای ندارد. اگر روزی این کار را کردید بدانید که می‌توانید رابطه دوستانه خود را با مدیرتان داشته باشید، اما باید دوستی خود با دیگر همکاران را فراموش کنید.

سعی کنید همه افراد سازمان را در حلقه دوستی خود جای دهید

با سواستفاده از روابط فوق‌العاده‌ای که با مدیر سازمان دارید، درست نیست که حلقه دوستی اختصاصی برای خود ایجاد کنید و هیچ یک از همکاران خود را به آن راه ندهید. برای جلوگیری از هرگونه تنش و غلیان احساسات، سعی کنید تمام همکاران خود را وارد حلقه دوستی با مدیریت کنید.

اگر برنامه مفصلی برای بعد از ساعات کاری تدارک دیده‌اید، حتماً تمام همکاران را به آن دعوت کنید. انجام این کار باعث می‌شود دوستی شما با مدیریت کاملاً عادی به نظر برسد و پیش داوری و قضاوت همکاران شما نسبت به قبل کاهش پیدا کند.

در شبکه‌های اجتماعی بیش از حد صمیمی نشوید

روابط کاری تا زمانی که در شبکه‌های اجتماعی قرار نگیرد، آسان پیش می‌رود، اما اکنون باید به این موضوع فکر کنیم که آیا باید درخواست دوستی مدیرمان را در شبکه‌های اجتماعی بپذیریم یا خیر. قبول کردن درخواست دوستی مدیر شرکت حقیقتاً خواسته صد در صدی ماست، اما فارغ از تصمیمی که برای این کار می‌گیرید، توجه داشته باشید که در شبکه‌های اجتماعی نباید بیش از حد با مدیرتان صمیمی و راحت به نظر برسید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

این کار باعث می‌شود عنصر کاملاً شخصی دیگری به رابطه از پیش پیچیده شما اضافه شود. به علاوه، توییت‌های پشت سر هم شما و مدیرتان می‌تواند باعث شود همکاران شما حس بدی پیدا کنند.

از شایعات و سخن‌چینی‌های درون سازمان دوری کنید

شایعات و سخن‌چینی‌هایی‌ که در سازمان اتفاق می‌افتد در تمام شرایط بسیار آزاردهنده هستند. اما وقتی شایعات و سخن‌چینی‌ها راجع به یکی از کارمندان و مدیر مجموعه است این ظرفیت را دارد که به یک بحران بزرگ بینجامد.

بهترین کار این است که شما و رئیس‌تان از بحث‌های کاری خارج از سازمان پرهیز کنید. علاوه بر آن باید در نظر بگیرید که این فرد هنوز هم مدیر شماست، و صحبت کردن از شایعاتی که در سازمان وجود دارد می‌تواند شغل همکاران‌تان را به خطر بیندازد.

دوستی با مدیر را دستاویزی برای رسیدن به اهداف خود در محیط کار قرار ندهید

هیچ‌وقت نباید از روابط شخصی خود استفاده کرده تا به مقاصد خود در محیط کار برسید. مدیر شما باید با شما همانند دیگر کارکنان رفتار کند و شما هم باید دقیقاً همین انتظار را از او داشته باشید.

اگر شما برای ملاقات با مدیرتان نیاز به هماهنگ کردن قرار ملاقات داشته باشید و یکی از همکاران شما هر لحظه که اراده کند وارد اتاق او شود، چه حسی پیدا خواهید کرد؟ فارغ از اینکه این اقدام عمدی یا غیرعمدی باشد، باعث می‌شود فرد احساس کند که به او بی‌احترامی شده است. پس سعی کنید دوستی با مدیر به این رفتارها نیانجامد.

ارتباطات خود را آشکارا و علنی کنید

تعادل بخشیدن به روابط شخصی و حرفه‌ای بسیار پیچیده خواهد بود، بنابراین شما و مدیرتان باید تلاش کنید تا همیشه مشکلات، نگرانی‌ها و تناقضات موجود را به طور علنی و آشکارا به یکدیگر اطلاع رسانی کنید.

اینکه در کنار یکدیگر بنشینید و در خصوص مشکلات صحبت کنید هیچ مشکلی نخواهد داشت. این رفتار کمک می‌کند مرزهایی خارج از رابطه دوستی میان شما شکل بگیرد و با احترام گذاشتن به این مرزها انتظارات یکدیگر را شفاف و دقیق درک کنید.

شکی نیست که هدایت رابطه دوستی با مدیر نیازمند تفکر و ملاحظه دقیق و عمیق است. اما مطمئن باشید تلاش‌های شما به ثمر خواهد نشست. برای یک دوستی صادقانه، اخلاقی و به دور از پیش‌ داوری و قضاوت لازم است که به این باید و نبایدها توجه کرده و آن‌ها را به کار ببندید.

آیا شما هم با مدیر خود دوست هستید؟ به نظر شما چه رفتاری با مدیریت سازمان درست است؟ در دوستی با مدیریت سازمان چه استراتژی باید دنبال شود؟ این دوستی تا چه حد باید پیش برود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.