وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مهارت‌هایی که هر متخصص سئو باید داشته باشد

با اینکه چند سالی می‌شود که دیجیتال مارکتینگ و زیرشاخه‌های آن در بازار کار بسیار جا افتاده است و البته به یک اصل مهم در هر کسب و کاری تبدیل شده، اما با این حال بسیاری از مشاغلی که در این حوزه وجود دارند در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند و افراد مشتاق به بازاریابی دیجیتال نمی‌توانند به صورت آکادمیک مهارت‌های مارکتینگ را یاد بگیرند. یکی از مهم‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ نیز سئو است؛ از این رو بسیاری از متخصصان سئو که در این حوزه فعالیت می‌کنند و یا دوست دارند تا وارد حیطه سئو شوند، باید مهارت‌ها و موارد مهم در این شغل را به صورت خودخوان و با مطالعه و تمرین یاد بگیرند.

در مورد مهارت‌هایی که هر متخصص سئو باید داشته باشد، یک لیست مشخص و ثابتی وجود ندارد و ممکن است شخص با شخص نیز این مهارت‌ها فرق کند. اما چند نکته وجود دارد که در بیشتر مصاحبه‌های شغلی این حرفه از سئوکارها پرسیده می‌شود و اگر شخصی که در حوزه سئو فعالیت می‌کند این مهارت‌ها را نداشته باشد، باید انتظار خط خوردن از لیست استخدام شوندگان را داشته باشد.

استخدام متخصص سئو
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام کارشناس سئو هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی سئو به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

در این مقاله درباره این مهارت‌ها صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که برای کار در حوزه SEO چه مهارت‌هایی را باید قوی کنید. این مهارت‌ها همان مهارت‌هایی است که در زمان استخدام به عنوان یک سئوکار از هر فردی انتظار می‌رود.

۱. آشنایی با سه بخش اصلی سئو

در بهینه سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو سه بخش اصلی وجود دارد که هر متخصص و کارشناس سئو باید با این سه بخش آشنایی داشته باشد:

  1. بخش فنی سایت. بخش فنی هر وب‌سایتی شامل عناصر غیر محتوایی می‌شود. در این بخش هر کارشناس سئو باید بداند که چه راه‌کارهایی ارائه دهد تا وب‌سایت از نظر کارایی و اجرا بهبود پیدا کند. بخشی از این کار شامل تجزیه و تحلیل کامل وب‌سایت می‌شود که در آن سئوکار بهبود سرعت وب‌سایت، ایندکس شدن وب‌سایت، مناسب بودن ساختار وب‌سایت در موبایل، ساختار کلی وب‌سایت و همچنین مناسب بودن وب‌سایت برای کرال شدن از سمت موتورهای جستجو را بررسی می‌کند. سئو فنی همچنین شامل ظاهر وب‌سایت و نحوه دسترسی کاربر به بخش‌های مختلف نیز می‌شود، که به نوبه خود تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد و خب این می‌تواند به موتورهای جستجو نشان دهد که وب‌سایت برای کاربر یک وب‌سایت ایده‌آل است.
  2. سئوی داخلی وب‌سایت. سئو داخلی به محتوای وب‌سایت و بهینه سازی آن مربوط می‌شود و به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب‌سایت شما را بهتر درک کند و وب‌سایت را در میان وب‌سایت‌های ارزشمن د از نظر محتوایی قرار دهد. سئوی داخلی شامل استفاده از عناصری مانند کلمات کلیدی، متا تگ‌ها و لینک‌های داخلی می‌شود که به افزایش ترافیک موتورهای جستجو کمک می‌کنند و بهینه کردن این موارد در رتبه گرفتن وب‌سایت بسیار اثرگذار است.
  3. سئوی خارجی وب‌سایت. سئوی خارجی بیشتر به لینک سازی های خارج از وب‌سایت شما ربط دارد که به لینک دادن وب‌سایت در سایت‌های دیگر مربوط می‌شود. سئوی Off-Page همچنین شامل تدوین استراتژی برای برندینگ برای موتورهای جستجو نیز می‌شود تا به موتورهای جستجو نشان داده شود که وب‌سایت شما یک منبع قابل اعتماد است و بنابراین در نتایج جستجو در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد.

۲. تفکر انتقادی

مهارت‌های سئو

اینکه این مهارت در هر سئوکار باید به چه میزانی باشد، کار سختی است و در واقع نشدنی است؛ اما متخصصان سئو باید این مهارت را داشته باشند تا بتوانند مسائل را تحلیل کنند و علت و راه حل‌ها را به خوبی پیدا کنند.

در واقع هر سئوکار با این مهارت باید بتواند به سؤالات زیر پاسخ دهد و از داده‌هایی که به دست می‌آورد به راه حل برسد:

  • چه اتفاقی افتاد؟
  • چرا این اتفاق رخ داد؟
  • کاری که برای رفع این مشکل باید انجام داد،‌ چیست؟

یک متخصص سئو باید بتواند در زمان اجرای یک استراتژی و همچنین یک کمپین در مقابل استراتژی‌های رقیب، انتقادی فکر و آنها را به خوبی ارزیابی کند. از آنجایی که برنامه‌های هیچ کدام از متخصصان سئو یکسان نیست و هر سئوکاری راه و روش خاص خود را دارد، به همین خاطر آن متخصصی موفق‌تر عمل خواهد کرد که بتواند به بهترین استراتژی برسد و این نیاز به ارزیابی انتقادی دارد.

۳. اولویت بندی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای اجرای دقیق و موفقیت آمیز تمام کمپین‌ها و استراتژی‌های سئو، اولویت بندی است. به همین دلیل است که همه متخصصان سئو باید درک درستی از مراحل لازم الاجرا در روند کار داشته باشند. با این مهارت می‌توان تمام کارها را از نظر اهمیت و دشواری اولویت بندی کرد.

به عنوان مثال، بک لینک و استراتژی لینک سازی خارجی وب‌سایت یکی از وقت‌گیرترین و دشوارترین کارهای فرایند سئو است. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین کارها در رتبه گرفتن وب‌سایت نیز به شمار می‌آید. بک لینک، لینکی است که به سایت شما از یک وب‌سایت معتبر و مرتبط با صنعت شما داده می‌شود.

به دلیل دشواری و اهمیتی که پروسه بک لینک گرفتن دارد، بسیار مهم است که برای این پروسه زمان و انرژی خوبی گذاشته شود و به آن اهمیت بیشتری داده شود که در نهایت برای شما سودآور خواهد بود.

۴. مهارت فن بیان

مهارت‌های سئو

بسیاری از کارفرمایان و مدیران مارکتینگ به دنبال سئوکاری هستند تا بتواند افراد تیم را برای انجام صحیح کارها متقاعد کند و خب این مهم با صحبت درست در جلسات و مکالمات رودررو به دست می‌آید. ممکن است بسیاری از افراد در تیم‌ها از روند سئو و کاری که در برنامه سئو انجام می‌شود، آگاهی نداشته باشند. حتی ممکن است برای بسیاری سئو، کاری بسیار پیچیده به نظر آید. اینجاست که یک سئوکار می‌تواند با مهارت فن بیان خود، مفاهیم پیچیده سئو را به زبان ساده برای آنها بیان کند و با کمک آن افراد غیر متخصص در سئو را برای انجام صحیح کارها متقاعد کند.

فن بیان برای سئوکارها مهارتی مهم است. آنها باید روند فعالیت‌های خود را به کارفرمایان گزارش دهند و اگر در این کار نتوانند خوب عمل کنند، مطمئنا در متقاعد کردن آنها موفق عمل نخواهند کرد.

همچنین، هر سئوکاری باید با پایه و اساس محتوا و نگارش اصولی آن آشنایی داشته باشد. دانش سئوکار از ساختار محتوا باعث می‌شود که محتوایی خارج از استاندارد سئو و موتورهای جستجو نوشته نشود.

۵. مهارت در حوزه مارکتینگ

داشتن دانش و مهارت فنی از واجبات هر سئوکاری به شمار می‌آید، اما دانش مارکتینگ نیز از مهم‌ترین مهارت‌های متخصصان سئو است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

دانستن تمام اهداف و روش تدوین استراتژی بر اساس اهداف مارکتینگ یکی از مهم‌ترین کارها و مهارت‌هایی است که هر سئوکاری باید داشته باشد. به عنوان یک متخصص سئو با استخدام در شرکت باید بدانید که هدف آنها از سئو آیا افزایش ترافیک است و یا می‌خواهند که به مشتریان جدید دست پیدا کنند. حتی باید بدانید که مخاطب هدف آنها چه کسانی هستند تا بتوانید بر اساس آن استراتژی سئو را تدوین کنید. به همین خاطر نباید صفر تا صد سئو را مهارت‌های فنی در نظر بگیرید و شما در کنار یک سئوکار حرفه‌ای بودن باید یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای نیز باشید تا بتوانید نیازهای تیم را ابتدا بشناسید و سپس آنها را برآورده کنید.

۶. مهارت در تجزیه و تحلیل

متخصصان سئو با مهارت در کار با ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console می‌توانند داده‌هایی بسیاری را برای بهبود روند سئو به دست آورند و از آن در کارهای خود و برنامه ریزی برای ارائه کمپین‌های سئو استفاده کنند.

ابزارهای سئو می‌توانند داده‌های بسیاری را به سئوکارها بدهند که با کمک آنها می‌توانند برای افزایش ترافیک و لید برنامه ریزی کنند. اما سئوکار در اینجا باید مهارت تجزیه و تحلیل داده داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد که بیشترین ترافیک از چه سمتی است تا بتواند برای افزایش آن استراتژی تدوین کند. همچنین از این ابزارها می‌تواند برای تعیین میزان موفقیت و شکست فعالیت‌های سئو استفاده کند. از آنجایی که کار سئو یک کار گزارش محوری است، به همین دلیل هر سئوکار باید بتواند از این ابزارها برای تجزیه داده‌ها و رسیدن به میزان موفقیت و شکست خود استفاده کند.

همچنین، مهارت در تجزیه و تحلیل داده به درک اساسی از KPIهای هر کسب و کاری نیز کمک می‌کند و همین مهارت می‌تواند به سئوکار کمک کند تا عملکرد عالی از خود در هر کسب و کاری نشان دهد.

۷. آشنایی با کدنویسی وب

مهارت‌های سئو

آشنایی با کدنویسی و برنامه نویسی، ساختار کد و اصول طراحی وب و متا تگ‌ها برای متخصصان سئو امری مهم است. هنگام طراحی سایت در راستای اهداف سئو، باید همیشه استراتژی کلی را در نظر گرفت. متخصصان سئو خوب است که با مفهوم کدنویسی و ساختار کلی کد آشنایی داشته باشند تا به خوبی بتوانند با طراحان سایت تعامل داشته باشند و بتوانند همیشه به ساختار درستی از وب‌سایت برسند و در واقع آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنند.

۸. صبر و سافت اسکیل

ما در صنعت سئو با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو هستیم و اغلب خیلی سریع با تغییراتی مواجه می‌شویم که اجتناب ناپذیر هستند.

مهم این است که هر کارشناس سئو به کار و شغل خود نگاهی واقع گرایانه‌تر داشته باشد و به این فکر کند که او قرار نیست تا جان آدم‌ها را نجات دهد و فقط فردی در تیم بازاریابی است و جراح مغز و اعصاب نیست.

سئو نیز مانند دیگر مشاغل استرس و فشار زیادی دارد. تغییر مدام رتبه‌ها در نتایج جستجو و همچنین آپدیت مداوم الگوریتم‌های گوگل، می‌تواند هر فردی را کلافه و عصبی کند. صبور بودن تا حد زیادی باعث می‌شود که سئوکار از کاری که انجام می‌دهد لذت ببرد و همچنین نهایت تلاش خود را برای کسب و کارها بکند تا آنها را به موفقیت برساند. همچنین سئوکاران باید برای کار خود پشتکار داشته باشند، چرا که در سئو هیچ نتیجه‌ای یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن تلاش کرد و زمان گذاشت.

یک سئوکار باید دارای سافت اسکیل‌هایی نیز باشد. به عنوان مثال،‌ مهارت در مذاکره یکی از اصلی‌ترین سافت اسکیل‌های هر سئوکاری است چرا که باید با تیم‌های مختلفی در سازمان و پروژه تعامل داشته باشد و باید بتواند به خوبی در مکالمات آنها را قانع کند. دیگر سافت اسکیل او باید توانایی انجام چندین کار به صورت همزمان و مدیریت کارها باشد. هر سئوکاری باید با تیم محتوا، تیم فنی و تیم مارکتینگ همکاری داشته باشد و باید توانایی هندل کردن کارها در این تیم‌ها و انجام به موقع کارها را داشته باشد، چرا که در سئو زمان و دقت حرف اول را می‌زند.

نتیجه گیری

سئو به یکی از پرطرفدارترین مشاغل مارکتینگ در شرکت‌ها تبدیل شده است و خب شاهد هستیم که تعداد افرادی که برای ورود به این حیطه علاقه نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند، روز به روز افزوده می‌شود.

مهارت‌های فنی برای هر سئوکاری مهم است، اما تنها مهارت مورد نیاز آنها نیست. در زمان استخدام و سنجش یک متخصص سئو مهارت‌هایی غیر از مهارت‌های فنی نیز بررسی و سنجیده می‌شود، که به اندازه همان مهارت‌ها مهم هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید در این حیطه خودی نشان دهید و حرفی برای گفتن داشته باشید، به دنبال مهارت‌هایی غیر از مهارت‌های فنی نیز باشید!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.