وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا از قانون استخدام مارک زاکربرگ چیزی می‌دانید؟

مارک زاکربرگ اخیراً در مصاحبه‌ای از قانون استخدامی سخن گفت که حاضران را شگفت زده کرد. اما قانون استخدام مارک زاکربرگ چیست؟

احتمالاً مارک زاکربرگ، کارآفرین معروف امریکایی در حوزه تکنولوژی را بشناسید. وی در سال ۲۰۰۴ از خوابگاه دانشگاه هاروارد ایده‌ای را به جهان معرفی کرد به نام فیس‌بوک، شبکه اجتماعی که در دهه گذشته به قدری فراگیر شد که سال گذشته به تاثیرگذاری عمدی در نتایج انتخابات آمریکا متهم شد.

مارک زاکربرگ بعد از افول نسبی استفاده از فیس‌بوک در جهان، حالا با دیگر شبکه اجتماعی خود یعنی اینستاگرام در بین کاربران فضای مجازی حکم‌رانی می‌کند. او یکی از ۱۰۰ شخصیت قدرتمند جهان و یکی از ثروتمندترین مردان سیاره ما است؛ اما فارغ از قدرت و ثروت، زاکربرگ همیشه ایده‌های فوق‌العاده در زمینه مدیریت کسب و کارها در ذهن داشته است.

او اخیراً در مصاحبه‌ای که در شهر بارسلون داشته، از قانون طلایی استخدام سخن گفته و مخاطبان تا حدود زیادی از سخنانش غافل‌گیر شده‌اند. در این مقاله سعی داریم سخنان و قانون استخدام مارک زاکربرگ را مورد مطالعه قرار دهیم.

طی این مصاحبه مارک زاکربرگ در پاسخ به سوال درباره چگونگی استخدام کارمندان فیسبوک پاسخ داد:

من تنها کسانی را برای کار مستقیم با خود استخدام می‌کنم که دوست داشته باشم برای آن‌ها کار کنم.

وقتی از زاکربرگ خواستند تا راجع به این اظهار نظر جنجالی‌اش توضیحات بیشتری بدهد، او ادامه داد:

در دنیایی دیگر، اگر شرایط با الان متفاوت باشد و من چنین شرکتی را راه نینداخته باشم، دوست دارم برای این اشخاص کار کنم. اگر فیس‌بوک همین الان ناپدید شود و من مجبور باشم کار جدیدی انتخاب کنم، دوست دارم برای آن افراد کار کنم.

استخدام نیروهای متخصص

بسیار خب، اگر در دایره آشنایان و همکاران مارک زاکربرگ باشید، چنین اظهار نظری می‌تواند کاملاً الهام‌بخش باشد. اما بیایید تصور کنیم که همه مدیرانِ دیگر هم با شنیدن سخنان مارک زاکربرک بخواهند از قانون استخدام مارک زاکربرگ تبعیت کنند.

بنابراین از این پس در مصاحبه‌های شغلی خود، نه تنها باید نشان دهیم همکار خوبی هستیم، بلکه باید نشان دهیم می‌توانیم مدیر خوبی نیز باشیم. مطمئناً حس بسیار خوبی است که مدیر ما بخواهد کنار ما یا حتی برای ما کار کند.

حتی اگر هیچ‌وقت هم مدیریت را تجربه نکرده باشید، می‌توانید با استفاده از قانون استخدام مارک زاکربرگ حس خوبی به مدیر خود بدهید. برای استفاده درست از قانون استخدام مارک زاکربرگ باید چند اصل را در ذهن داشته باشید.

به یاد داشته باشید که رهبری یا Leadership بیشتر با شخصیت شما در ارتباط است تا مهارت‌هایی که در رزومه شما منعکس شده است. رهبران شگفت‌انگیز قابل احترام هستند و در تمام امور یکپارچه و دقیق عمل می‌کنند، فراتر از منافع خود فکر می‌کنند و تصمیمات هوشمندانه‌ای اتخاذ می‌کنند که به همه اعضای تیم سود می‌رساند.

این افراد به خوبی می‌دانند در چه بخش‌هایی توانا هستند و در چه بخش‌هایی بهتر است کارها را به دیگران محول نمایند. آن‌ها به کاری که انجام می‌دهند اشتیاق خاصی دارند و در انجام آن می‌درخشند. جو میلر، استاد رهبری و مدیریت سازمانی می‌گوید:

شما فارغ از نقشی که در سازمان دارید می‌توانید مدیریت خود را در امور به خوبی به نمایش بگذارید. بنابراین، در جلسات مصاحبه شغلی علاوه بر اینکه از توانایی‌ها و مهارت‌های خود می‌گوئید، کارفرما را از تجارب و ویژگی‌ها مدیریتی خود نیز آگاه کنید.

سعی کنید انسانی باشید که دیگران دوست دارند بیشتر با او آشنا شوند و حتی هر روز در کنارش کار کنند. مهربان، رو راست و موقر باشید. بهترین پیشنهاد این است که همیشه خودتان باشید، در غیر این صورت هیچ فردی دوست ندارد در کنار شما کار کند، چه برسد به اینکه شما مدیر او باشید.

مطمئناً بسیاری از مدیران با قانون استخدام مارک زاکربرگ غریبه‌اند و با این الگو دست به استخدام نمی‌زنند. با این حال، نشان دادن پتانسیل‌های مدیریتی خود، در سطح یک همکار یا حتی در سطح مدیر یک سازمان، اقدام اشتباهی نخواهد بود.

آیا شما به عنوان یک کارفرما با قانون استخدام مارک زاکربرگ موافق هستید و از آن استفاده می‌کنید؟ اگر پاسختان منفی است، دلیل خود را بیان کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.