وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

به عنوان همکار قدیمی چطور با نیروهای کاری جدید در ارتباط باشیم؟

شروع کار در محیط کار جدید، درست مثل شروع مقطع جدیدی از تحصیل، می‌تواند همراه با هیجان، ترس و نگرانی باشد. خودتان را خاطرتان هست؟ آن زمانی که برای اولین بار وارد سازمان یا محیط کاری فعلی شدید؟ طرز برخورد کارشناس منابع انسانی شرکت را به خاطر دارید؟ همکارانتان را چطور؟ معرفی نیروی جدید به سازمان بخشی از فرآیند همکاری است، اما این تازه شروع ماجراست. همراهی همکاران قدیمی و با سابقه می‌تواند در افزایش عملکرد تیمی فرد، در موقعیت شغلی جدید نقش به‌سزایی داشته باشد.

شاید به نظر شما، این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد اما مشاهدات و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، خاطرات شروع یک کار جدید تا انتهای یک همکاری در خاطر نیروهای انسانی باقی خواهد ماند. این نیروی جدید می‌تواند به کارآمدتر شدن عملکرد تیم شما کمک کند و باری از روی دوشتان بردارد. پس اگر دوست دارید با همکاران جدید، ارتباط موثر داشته باشید، این متن را تا انتها بخوانید و به پیشنهادات ما جامه عمل بپوشانید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱. لبخند را فراموش نکنید

متاسفانه ناملایمات و بی‌احترامی در روزهای شروع کار از سوی همکاران، موجب رنجش، عدم تعهد و یکدلی نیروهای کاری جدید می‌شود. گاهی حتی این اتفاق پیش آمده که نیروی جدید به دلیل بی‌احترامی همکاران قدیمی، از کار و موقعیت شغلی جدید صرف نظر کرده و تمایلی برای ادامه همکاری نشان نداده است. اهمیتی ندارد که این فرد جدید جایگزین دوست و رفیق قدیمی شما شده یا ممکن است رقیب یا سرپرست شما باشد، احترام در محل کار اصلی‌ترین و انسانی‌ترین وجه یک همکاری است.

۲. به پرسش‌های نیروی کاری جدید با حوصله پاسخ دهید

ارتباط با نیروهای کاری جدید

نیروهای جدید هر چقدر هم که با تجربه باشند، به آموزش زیادی نیاز دارند. اگر نیروی جدید برای کمک به بخش شما اضافه شده، لازم است آموزش‌های اولیه و پایه‌ای را در اختیارش بگذارید. این آموزش‌های اولیه می‌توانند خیال شما را از اشتباهات آینده راحت کنند. به یاد داشته باشید که تازه واردان در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید خود و اینکه برای کمک به چه کسی مراجعه کنند، اطمینان ندارند.

اگر در محیط کاری شما یک مربی به عنوان پشتیبان برای کاهش استرس و کمک به او حضور ندارد، شما برای این کار خیر پیش‌قدم شوید. علاوه بر این آموزش‌های کاری، نیروی جدید احتمالا سوالات زیادی درباره محیط کار، فرهنگ سازمانی و یا حتی بهترین مسیر برای رسیدن به محل کار داشته باشد. با صبر و حوصله به سوالاتی که بیان می‌کند یا ممکن است در ذهنش وجود داشته باشد، پاسخ دهید. در صورت امکان با او از حجم کار، فرصت رشد و نحوه ارتباط با سایر بخش‌ها و افراد تیم صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که درشت‌گویی از حجم کار می‌تواند نگرانی و ترس او را افزایش دهد.

۳. فعالیت او را زیر نظر بگیرید

به آموزش در روز اول کاری بسنده نکنید. ممکن است همکار جدید، از پرسش در رابطه با سوالات کاری خود، شرم داشته باشد و کاری که به او سپرده‌اید را به نحو احسن انجام ندهد. پس لازم است فعالیت‌های او را زیر نظر بگیرید تا در صورت هرگونه ابهام مشکلات را حل کنید. طرز برخورد صحیح این نیروی انسانی با سایر پرسنل و حتی مشتریان نیز می‌تواند به نحوه باز خوردگیری از او کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که این زیر نظر گرفتن موجب آزار او نشود. گاهی نگرانی این موضوع که یک نفر دائما در حال پایش نیروی جدید است، عملکرد فرد را تضعیف می‌کند.

۴. او را به جمع دوستانه همکاران دعوت کنید

اگر در محیط کاری شما سالن غذاخوری وجود دارد و شما کنار همکاران ناهار میل می‌کنید، همکار جدید را نیز به این وعده ناهار دعوت کنید. می‌توانید پیش از زمان مقرر و در صورت همراه نداشتن  ناهار به او پیشنهادات غذایی از رستوران‌های پرطرفدار اطراف را بدهید. به این ترتیب رابطه‌ای محکم میان شما و او برقرار خواهد شد. هیچکس همکاری که روزهای اول کاری به دادش رسیده را فراموش نمی‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۵. مرزها را تعیین کنید

شاید مرزها مانند محدودیت به نظر برسند؛ اما سعی کنید، بیشتر از مرزها به عنوان یک نقشه راه برای یک رابطه درست کمک بگیرید. مهم نیست که شما چه کسی هستید، قوانینی در جاده وجود دارد که فقط هنگام شروع کار نمی‌دانید؛ حداقل تا زمانی که کسی به شما بگوید. و این همان جایی است که مرزها وارد می‌شوند. پس حدود مرزهای کاری، شغلی و روابط را از همان ابتدای کار مشخص کنید تا از هر چالشی در آینده با همکاری جدید جلوگیری کنید. شما می‌توانید در روزهای شروع به او در انجام کارها کمک کنید، اما با مشخص کردن همین مرزها از انتظارات آینده همکاری جدید نیز بر حذر خواهید بود.

ارتباط با نیروهای کاری جدید

۶. انتقادهای نیروی جدید را بپذیرید

بعضی اوقات استرس، فشار کاری و نگرانی برای اثبات توانایی، می‌تواند نیروی جدید را درگیر کار کند. ممکن است از روش کاری شما انتقاد کند و راه و استراتژی شما را به چالش بکشد. نکته اصلی پرداختن به این رفتار با روشی محترمانه است. توجه داشته باشید که این رفتار می‌تواند واکنشی عصبی نسبت به استرس ناشی از شغل جدید باشد. اگر کارمند جدید چگونگی انجام کارها را به چالش کشید، به او توضیح دهید که این روش‌های فعلی در حال حاضر بهترین عملکرد را به همراه دارند. سعی کنید خود را جای او بگذارید و درکش کنید. همچنین اگر انتقاد او پذیرفتنی بود به او بگویید که مدیریت به دنبال راه حلی برای این مشکل است.

۷. از همکاران، مدیران و محیط کار بدگویی نکنید

این‌که شما با همکاری رابطه خوبی ندارید، همکاری با فردی برای شما آزاردهنده است، مدیرتان به حرفتان گوش نمی‌دهد و سایر بدگمانی‌ها می‌تواند روی تصمیم‌گیری نیروی جدید برای ادامه کار اثر بگذارد. شما می‌توانید با اعلام مرزها او را راهنمایی کنید، اما بدگویی از محیط کار و افراد می‌تواند منجر به خداحافظی او شود.

در آخر این‌که قبل از هر برخوردی با نیروی جدید خودتان را جای او بگذارید. این که سرعت او در شروع کار پایین است، این‌که تابه‌حال تجربه چنین کاری را نداشته است یا این‌که ظاهر یا پوشش او تضاد بسیاری با شما دارد، دلیلی بر بی‌توجهی و بدرفتاری با او نیست. بگذارید تصویر خوبی از شما در ذهن این فرد به وجود آید و دوستی‌ها در همین شروع کار شکل بگیرید. همکاری بر پایه دوستی می‌تواند عملکرد گروه و تیم را تقویت کند.

منبع themuse insperity recruiterbox
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.