وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

درآمد وکیل و مشاور حقوقی چقدر است؟

خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که شما یا شرکت‌تان درگیر پرونده‌ها و مسائل حقوقی می‌شوید و در نهایت به کمک یک متخصص حقوقی برای رفع مشکل‌تان نیاز پیدا خواهید کرد. مشکل اینجا است که وقتی شروع به جستجو می‌کنید، اغلب با کلمات و سمت‌های مختلف حقوقی مواجه می‌شوید و این می‌تواند شما را گمراه و سردرگم کند. افراد متخصص در حوزه حقوقی بسیار هستند و هر کدام سمت شغلی متفاوتی دارند که برجسته‌ترین آنها مشاور حقوقی و وکیل است.

بسیاری از مردم هنوز در مورد تفاوت بین یک مشاور حقوقی و یک وکیل چیزی نمی‌دانند و اگر به حوزه حقوق علاقه داشته باشند، نمی‌دانند برای کار سراغ کدام ‌یک بروند. حتی بسیاری به دنبال این هستند که در آگهی استخدام وکیل و مشاور حقوقی از میزان دریافتی این افراد باخبر شوند تا بتوانند بین مسیر شغلی وکیل و دیگر مسیرهای شغلی این حوزه، یکی را برای کار انتخاب کنند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال درک تفاوت بین این موقعیت‌های شغلی هستید و دوست دارید تا درباره میزان حقوق آنها اطلاعات کسب کنید، نگران نباشید زیرا ما در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که وکیل و مشاور حقوقی دقیقا چه هستند و درباره میزان حقوق و دستمزد آنها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وکیل و مشاور حقوقی چه وظایفی دارند؟

درآمد وکیل و مشاور حقوقی

وکیل فردی است که در زمینه مشاوره و وکالت دیگران در دادگاه و در مورد مسائل یا اختلافات حقوقی فعالیت می‌کند. بر روی کاغذ، هر فردی که در دانشگاه حقوق خوانده است یا موضوعات حقوقی را از منابع دیگر مطالعه کرده و دارای مدرک قبولی در آزمون وکالت است، واجد شرایط برای حمایت از دیگر افراد در مسائل حقوقی است.

در صورتی که فردی در رشته حقوق تحصیل کرده باشد اما هیچ مدرک یا گواهینامه‌ای به نام خود نداشته باشد، حق پذیرش وکالت از سمت موکلان در دادگاه و برای حل و فصل مسائل حقوقی را ندارد. آموزش و مدرکی که از دانشگاه دریافت می‌کنند در یک سمت ماجرا قرار دارد، اما مجوز فعالیت به عنوان وکیل برای وکلا توسط آزمون وکالت صادر می‌شود. وظایف کلی هر وکیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • نظارت بر ریسک قانونی در اسناد و ارائه راهنمایی در مورد خطر برخی موضوعات از نظر قانونی.
  • تفسیر قوانین، احکام و مقررات برای اشخاص حقیقی و حقوقی.
  • انجام تحقیقات حقوقی و جمع آوری شواهد.
  • اطمینان از اسناد و تاییده‌ها قبل از اجرای آنها.
  • توضیح قانون و مشاوره حقوقی.
  • پذیرش نمایندگی قانونی در جلسات داوری یا میانجیگری.
  • تنظیم، بررسی و مدیریت وصیت‌نامه، اسناد ملکی، قراردادها و دیگر اسناد.
  • ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات مشتریان.
  • پذیرش وکالت حقوقی در دعاوی دادگاه‌ها و در امور مدنی یا کیفری.
  • مدیریت و نظارت بر کار دیگر حقوقدانان و دستیاران حقوقی.
  • تهیه دادخواست و حضور در دادگاه.

اما تعریف مشاور حقوقی در مقایسه با وکلا کمی پیچیده‌تر است. مشاوران حقوقی در تئوری وکیل هستند، اما به جای اینکه وکالت افراد را در دادگاه داشته باشند، در عوض به شرکت‌ها یا افراد مهمی که نیاز به مشاور تخصصی دارند، مشاوره می‌دهند و گاهی اوقات نماینده آنها هستند. اکثر مشاوران حقوقی با ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره‌های خود به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، آنها را از سردرگمی در مورد مسائل حقوقی رها می‌کنند.

آنها همچنین برای کمک به شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌های عاقلانه برای رشد کسب‌وکار خود، مشاوره می‌دهند. زمینه تخصص مشاوران حقوقی معمولا یک زمینه خاص از قانون را شامل می‌شود و عمدتا سراغ قانون کسب‌وکار و قرارداد می‌روند.

هر وکیلی می‌تواند به عنوان مشاور حقوقی عمل کند و به افراد و شرکت‌ها خارج از دادگاه مشاوره بدهد. علاوه بر این، در سطح بین‌المللی، مشاوران حقوقی اغلب وکلایی هستند که خارج از حوزه قضایی خود فعالیت می‌کنند. وظایف کلی هر مشاور حقوقی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشاوره به مدیران و رهبران کسب‌وکار در مورد مسائل و تصمیمات قانونی.
  • بازنگری قوانین و حصول اطمینان از اینکه سازمان از دستورالعمل‌های قانونی پیروی می‌کند.
  • تحقیق در مورد قوانین جاری و به روز ماندن در مورد تغییرات قوانین.
  • نظارت بر دعاوی داخلی و اسناد حقوقی شرکت‌ها و افراد.
  • تهیه پیش‌نویس، بررسی و مذاکره در زمان قراردادهای شرکت.
  • نوشتن اسناد حقوقی از جمله بیانیه‌ها و موافقت‌نامه‌ها.
  • حفاظت از نام تجاری و اختراعات یک سازمان.

حقوق وکیل و مشاور حقوقی در سال ۱۴۰۰

درآمد وکیل و مشاور حقوقی

میانگین خالص حقوق وکیل طبق گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری ۱۲.۳۰۰.۰۰۰ تومان است که از ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

میانگین خالص حقوق مشاور حقوقی در ایران نیز ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان است که از ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این میزان حقوق برای هر وکیل و مشاور حقوقی شامل مواردی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. هر وکیل و مشاور حقوقی، همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد.

مطمئنا میانگین درآمد هر وکیل و مشاور حقوقی در شهرهای بزرگ مانند تهران، ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر این افراد در شرکت خصوصی مشغول به کار شوند، می‌تواند درخواست حقوق بیشتر بدهد که یا با آن موافقت می‌شود و یا رد می‌شود. در هر صورت این رقمی که اعلام شد، رقمی کلی است که بسته به مکان و موقعیت شغل، ممکن است فرق کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مقایسه حقوق و دستمزد وکیل بر اساس سابقه کاری

تجربه می‌تواند نقش مهمی در افزایش و یا کاهش میزان دریافتی افراد داشته باشد. این موضوع را در مورد حقوق وکیل و مشاور حقوقی بررسی می‌کنیم:

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش بازار کار از حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک وکیل با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۱۱،۸۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق مشاوران حقوقی با تجربه کمتر از سه سال ۶,۰۰۰,۰۰۰ است.

حقوق یک وکیل با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین در حدود ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است که از ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

یک وکیل با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۱۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق مشاور حقوقی با این سابقه کار ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان است.

نحوه افزایش حقوق وکیل و مشاور حقوقی

درآمد وکیل و مشاور حقوقی

روز به روز به تعداد افراد فارغ‌التحصیل از رشته‌های حقوقی اضافه می‌شود و این می‌تواند درخواست برای آگهی استخدام را برای فارغ‌التحصیلان رقابتی‌تر و سخت‌تر کند. با کمک موارد زیر می‌توانید به عنوان وکیل و یا مشاور حقوقی، شانس استخدام و همچنین افزایش درآمد خود را بیشتر کنید:

  • کسب تجربه بیشتر در این حوزه
  • تغییر محل کار
  • تغییر صنعت
  • افزایش میزان مهارت در این حوزه‌ها
  • توجه به ارجاعات توسط دوستان
  • کمک گفتن از یک کوچ حرفه‌ای
  • گرفتن فوق لیسانس یا دکترا
  • بهبود رزومه با کمک رزومه ساز استاندارد

سخن پایانی

در میان رشته‌های مرتبط با حقوق و قانون، دو شاخه وکالت و مشاوره حقوقی در میان مشاغل با درآمد بالا به‌شمار می‌آیند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مشتاق به این حوزه، سراغ این دو زمینه شغلی می‌روند. برای موفقیت در بازار کار، استخدام و افزایش میزان درآمد در این دو حوزه، باید تلاش کنید تا مهارت خود را تقویت کنید و نسبت به دیگر رقبا مزیت رقابتی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    با وجودیکه کندوکاو همه رو درمیارم ولی همیشه وجود وکیل تو.این جامعه لازمه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.