وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

روزهای سرد و زمستانی کسب‌وکارهای ایران

گزارش ایران‌تلنت از آخرین وضعیت کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای ایران در روزها و ماه‌‌ها اخیر با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شد‌ه‌اند. به همین واسطه ایران تلنت یک نظرسنجی در میان مدیران و متخصصان ایران انجام داده و با هدف به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و آگاه‌سازی کسب‌و‌کارها، به بررسی اقدامات برنامه‌ریزی شده و استراتژی‌های اتخاذ شده در صنایع مختلف پرداخته ‌است. این نظرسنجی بین تعدادی از مدیران عامل، مدیران میانی و کارشناسان ارشد از کسب‌وکارهای مختلف انجام شده است.

قطعی اینترنت مسئله اصلی کسب‌

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

نتایج نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر کسب‌و‌کارها ۳۱ درصد تحت تاثیر «مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت»، ۲۰ درصد جو روانی حاکم بر جامعه، ۱۷ درصد کاهش تقاضا برای محصولات/خدمات و ۱۶ درصد کاهش بهره‌وری کارکنان قرار گرفته‌اند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تاثیر هر عامل بر صنایع

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

هر کدام از این عوامل بر روی هر صنعت تاثیر بیشتری یا کمتری داشته است؛ در بررسی صنایع مختلف به عنوان مثال در صنعت ساختمانی، کسب‌و‌کارها با ۲۹ درصد کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات خود داشته‌اند و دانشگاه‌ها با ۳۰ درصد تحت تاثیر جو روانی حاکم بر جامعه قرار گرفته‌اند.

استراتژی‌های شرکت‌ها برای مدیریت کارکنان

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

نتایج نشان می‌دهد که استراتژی‌های شرکت‌ها برای مدیریت کارکنان در شرایط فعلی ۲۳ درصد «ترغیب پرسنل به تمرکز روی امور جاری شرکت» و ۲۲ درصد «انعطاف‌پذیری در جهت مرخصی بیشتر» و ۱۷ درصد «ایجاد آگاهی در ارتباط با نقش افراد» و ۱۴ درصد «امکان دورکاری» کارکنان بوده است. «تغییر ساعات کاری» ۱۱ درصد و «تعطیلی شرکت برای چند روز» ۴ درصد از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط کسب‌وکارها در ایران دوران بوده است.

در گزینه سایر موارد نیز برخی از افراد به این موارد اشاره‌ کرده‌اند:

  • «همدردی و همدلی با افراد»
  • «روشنگری منطقی برای کارکنان»
  • «موکول کردن کارها به بعد از بهبود شرایط حاکم»
  • «ممنوعیت برای ایجاد صحبت سیاسی در سازمان و عدم برگزاری جشن و مراسم‌ها»
  • «جلسات پرسش و پاسخ در فضای شرکت»
  • «تغییر موقعیت در تیم‌های کاری و پروژه‌ای»

اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط کسب‌و‌کارها

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط کسب‌و‌کارها ۳۲ درصد «یافتن راهکارهای جایگزین برای اختلال و قطعی اینترنت»، ۲۴ درصد بازبینی ادامه فعال کسب‌وکار و ۱۴ درصد «توقف استخدام نیروی جدید» بوده است. همچنین ۱۲ درصد هیچ اقدام خاصی انجام نداده‌اند و ۹ درصد نیز تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند.

در گزینه سایر موارد نیز به این موارد اشاره شده است:

  • «استفاده از پلتفرم‌های ارتباطی درون سازمانی»
  • «توسعه زیر ساخت و برنامه‌ریزی جهت استقلال از شرایط سیاسی ایران»
  • «برنامه‌ریزی برای ایجاد شعبه و انتقال بخشی از کسب‌و‌کار به خارج ایران»
  • «تعریف خدمات جدید متناسب با شرایط و تغییر استراتژی سازمان»
  • «جذب مشتری از پلتفر‌م‌های جدید و متفاوت»
  • «توسعه فعالیت‌ها و بازارها»
  • «محصولات جدید»

برنامه‌ صنایع مختلف با توجه به شرایط فعلی

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

در بررسی صنایع مختلف ۳۰ درصد از برنامه‌ریزی اتخاذ شده در صنعت کالاهای تند مصرف، بازبینی ادامه فعالیت کسب‌و‌کار بوده است. همچنین صنعت ساختمانی با ۱۸% بیشترین میزان تعدیل را نسبت به سایر صنایع به خود اختصاص داده است.

علت توقف استخدام‌ها

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

در ادامه این گزارش به بررسی علت توقف استخدام در کسب‌وکارها پرداخته شده که «عدم اطمینان از وضعیت کسب‌و‌کار طی ماه‌های آینده» ۴۱ درصد، «وضعیت اینترنت» ۲۳ درصد و «عدم تمرکز روی موضوع استخدام به دلیل اولویت گرفتن سایر مباحث» ۲۳ درصد و «کاهش دریافت رزومه به دلیل شرایط موجود» ۱۲ درصد، دلایل اصلی این اتفاق هستند.

تاثیر اتفاقات اخیر در کدام بخش مشهودتر بوده؟

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

در این نظرسنجی همچنین از افراد سوال شده است که تاثیر اتفاقات اخیر در کدام بخش مشهودتر بوده؟ ۳۱ درصد از افراد حاضر به «ترس، ناامیدی و افسردگی قشر جوان جامعه» اشاره کرده‌اند و ۲۲ درصد به «بحران‌های مالی کسب‌و‌کارهای کوچک و خانگی». ۱۷ درصد افراد نیز «افزایش مهاجرت نخبگان و ضعیف‌تر شدن دهک پایین درآمدی» را مهمترین تاثیر اتفاقات اخیر بر کسب‌وکارها دانسته‌اند. «تعدیل نیرو و افزایش بیکاری در کشور» نیز با ۱۱ درصد به عنوان یکی از تاثیرات اصلی شرایط فعلی، معرفی شده است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بحران اشتغال در کدام مشاغل بیشتر بوده است؟

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

این گزارش عنوان می‌کند که اتفاقات اخیر در ۹۵ درصد از شرکت‌ها حداقل ۲۵ درصد تاثیر داشته است. بیشترین آسیب در ماه‌های گذشته متوجه گروه شغلی «طراحی و گرافیک» با کاهش ۴۳ درصدی میزان استخدام بوده است. جالب اینجاست که گروه‌های شغلی پرطرفداری مثل برنامه‌نویسی و بازاریابی هم با کاهش محسوس میزان استخدام مواجه بوده‌اند. بعد از طراحان گرافیک، حوزه کاری تحلیل با ۳۶ درصد کاهش تقاضا، امور اداری و دفتری با ۳۲ درصد، بازاریابی و تبلیغات با ۲۹ درصد، حسابداری و حسابرسی با ۲۵ درصد، داروسازی با ۲۴ درصد بیشترین بحران اشتغال را تجربه کرده‌اند.

کاهش میزان استخدام در صنایع مختلف

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

بیشترین کاهش استخدام در صنایع رو شرکت‌های «رسانه‌ و انتشارات» تجربه کرده‌اند. «نیروگاه‌ها»، «فروشگاه‌ها»، «بیمارستان‌ها» و «شرکت‌های ساختمانی» هم استخدام‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند:

کاهش استخدام در رده‌های مختلف سازمانی

به طور کلی میزان استخدام کارشناسان در این ایام ۲۶ درصد کاهش داشته است. میزان استخدام مدیران نیز با کاهشی ۱۹ درصدی همراه بوده است.

شرکت‌های کوچک آسیب اصلی را دیدند

کاهش استخدام در شرکت‌های مختلف در مواجهه با اتفاقات اخیر بیشتر متوجه شرکت‌های کوچک شده است. به طوری که شرکت‌های که کمتر از ۵۰ نفر نیرو دارند، ۳۰ درصد استخدام‌های خود را کاهش داده‌اند. این عدد برای شرکت‌های متوسط (شرکت‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفر) به منفی ۲۳ درصد و برای شرکت‌های بزرگ (شرکت‌های بالای ۱۰۰۰ نفر) به منفی ۱۲ درصد رسیده است.

گزارش‌های تحلیلی ایران تلنت از بازار کار ایران

آخرین وضعیت کسب‌وکارها

ایران تلنت گزارش‌های اقتصادی خود از وضعیت بازار کار ایران را به طور رایگان در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار داده تا آنها بتوانند با استناد بر این گزارش‌های آماری و تحلیلی، استراتژِی‌های متناسب با سازمان خود را اتخاذ کنند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.