وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا زمان مدیر شدن شما فرارسیده است؟

برای موفقیت لازم نیست حتما مدیر یا رئیس باشید. اما اگر به مدیر شدن فکر می‌کنید، باید بدانید که آیا شخصیت، تجربه و اهداف شما برای پیشرفت مناسب هستند یا خیر. آیا از شغل خود ناراضی هستید؟ آیا از نقش فعلی خود خسته شده‌اید و می خواهید پیشرفت کنید و درآمد بیشتری کسب کنید اما نمی‌دانید چگونه؟ درک اینکه موفقیت برای شما چه معنایی دارد و چرا به دنبال تغییر هستید، اولین قدم مهم است. نوشتن اهداف شغلی می‌تواند به متبلور شدن مسیر شما در آینده کمک کند. در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا زمان مدیر شدن ما فرارسیده است؟

پیش‌شرط‌های رفتاری لازم برای مدیر شدن

اگر به مدیریت علاقه دارید، باید ببینید که آیا راهی برای پیشرفت در شرکت فعلی شما وجود دارد یا خیر. اگر وجود ندارد و مدیر شدن برای شما مهم است، ممکن است لازم باشد در جای دیگری به دنبال کار بگردید، بنابراین باید برای شروع سفر و مسیر جدید خود آماده باشید. اگر فکر می‌کنید که آماده هستید باید رفتارهای یک مدیر خوب را داشته باشید:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
  • مدیر خوب مسئولیت میپذیرد حتی زمانی که یکی از اعضای تیم کار اشتباهی انجام دهد.
  • مدیر خوب به دیگران برای آنچه که هستند احترام می‌گذارد، از جمله پذیرفتن تفاوت‌های فکری و شخصیتی.
  • مدیر خوب هنر برقراری ارتباط موثر با افراد را بلد است و می‌داند هرکس برای چه نقشی مناسب است.
  • مدیر خوب مورد اعتماد تیم است و افراد احساس راحتی می‌کنند که اطلاعات شخصی و حرفه‌ای خود را بدون ترس از هر گونه عواقب، به اشتراک بگذارند.
  • مدیر خوب پیش از هر چیز یک شنونده عالی است و برای ابراز حس همدلی و درک، هیچ مشکلی ندارد.
  • مدیر خوب ماهرانه می‌داند که نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد و به همین دلیل به اعضای تیم خود اعتماد کرده و از مدیریت ذرهبینی خودداری می‌کند.

چطور به سمت مدیریت حرکت کنیم؟

آیا زمان مدیر شدن شما فرارسیده است؟

تحقیق کنید که برای یک مدیریت در نض و شرکت خود، چه موارد و دانش‌های دیگری مورد نیاز است. افرادی که از نردبان مدیریتی بالا می‌روند، معمولا در نقش‌های کوچک‌تر پیشرفت و حرکت می‌کنند و در نهایت به مرور زمان، افراد بیشتری را مدیریت می‌کنند. شاید با خود فکر کنید مدیریت کردن کار بسیار راحتی است و دستور دادن به افراد کار سختی نیست! این یک تصور بسیار غلط است که هر کسی می‌تواند مدیریت کند و مدیریت کار چندان سختی نیست. انتقال به مسیر مدیریت یک گام بزرگ است و هر فردی توانایی انجام آن را ندارد.

اما مدیر بودن می‌تواند از نظر شخصی و حرفه‌ای بسیار ارزشمند باشد. شما می‌توانید مستقیم‌تر بر اهداف و پیشرفت شرکت تأثیر بگذارید، که می‌تواند احساس ارزشمندی و مفید بودن شما را افزایش دهد. اگر می‌خواهید مدیر شوید، اول باید بررسی کنید که آیا این حاضر هستید این موارد را انجام دهید:

پذیرفتن مسئولیت بیشتر: مدیر بودن به معنای کار با «افراد» بیشتر و صرف زمان کمتر برای وظایف شغلی است که به آن تسلط دارید. مدیریت معمولا به معنای مسئولیت بیشتر برای رسیدن به اهداف شرکت و مقابله با تعارضات بین فردی است و این می تواند به معنای فشار بیشتر کاری نیز باشد.

سرمایه گذاری روی خود و دیگران: یک نقش مدیریتی می‌تواند مسیر شغل شما را ارتقا دهد، حقوق شما را افزایش دهد و عنوانی چشمگیر ارائه دهد. اما مدیر خوب بودن کمتر به شما و بیشتر به تیم شما مربوط می‌شود. قبل از اینکه پستی را بر عهده بگیرید، از خود بپرسید که آیا شما از آن دسته افرادی هستید که می‌توانید واقعا روی موفقیت‌های دیگران سرمایه گذاری کنید و از کمک به افراد برای تعیین و رسیدن به اهدافشان لذت ببرید؟

ذات رهبری: بهترین مدیران، اغلب ذاتا رهبر هستند. به این فکر کنید که مردم در زندگی شخصی شما، در فعالیت‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های خارج از کار چگونه به شما نگاه می‌کنند؟ آیا شما را به عنوان رهبر می‌پذیرند و به عنوان یک رهبر ذاتی دیده می‌شوید؟ آیا نام شما هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم مطرح می‌شود؟

یک مدیر دقیقا چه کار می‌کند؟

آیا زمان مدیر شدن شما فرارسیده است؟

مدیران بسته به موقعیت خاص خود وظایف متفاوتی دارند. اما برخی از مسئولیت‌های مدیریتی کلی وجود دارد که اگر تصمیم به مدیر شدن دارید، باید بدانید:

مدیر سیاست‌های شرکت را اجرا می‌کند: مدیران با مدیریت پروژه‌ها و به کارگیری افراد موثر در سمت‌های مختلف، به اجرای سیاست‌های شرکت کمک می‌کنند.

مدیر سهمیه تولید روزانه را تضمین میکند: مدیران اطمینان حاصل می‌کنند که تولید محصولات و بهره‌وری افراد، نیازهای روزمره کسب‌وکار را برطرف می‌کند. این ممکن است شامل برقراری ارتباط با بخش‌ها یا کارمندان مختلف، ایجاد برنامه‌های تولید ویژه هر شخص و مسئول کردن همه افراد برای مشارکت باشد.

مدیر راهنمایی و پشتیبانی ارائه میدهد: مدیران همچنین کارمندان خود را راهنمایی و حمایت می‌کنند تا آنها در مسیر رشد حرکت کنند و در کارشان با انگیزه بمانند.

مدیر عملیاتهای شرکت را هدایت میکند: مدیران با ایجاد خط مشی‌های اصلی شرکت، مطمئن می‌شوند که افراد و فرایندها در مسیر درستی قرار دارند. مدیران دستورالعمل‌ها و وظایفی را برای کارمندان تعیین می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که تولید روزانه و استانداردهای کیفیت، اولویت اصلی است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مدیر تعارض را حل میکند: مدیر از تعارضات و اختلافات فرار نمی‌کند بلکه مدام در پی ارائه راه حل برای برطرف کردن مشکل است. ایجاد یک محیط دوستانه، صمیمانه و حمایت‌گر، یکی از وظایف اصلی و کلیدی مدیران است.

گزارش به رهبران شرکت: مدیران معمولا به فردی بالاتر در سلسله مراتب سازمان یا مستقیما به مدیرعامل گزارش می‌دهند. ارائه گزارش عملکرد فرایندها و افراد به صورت منظم و رصد کردن فعالیت‌ها و تغییرها نیز جز وظایف مدیران به شمار می‌رود.

چطور بدون مدیر شدن، پیشرفت کنیم؟

آیا زمان مدیر شدن شما فرارسیده است؟

اگر مدیر بودن هنوز برای شما مناسب نیست، اشکالی ندارد. موقعیت‌های مدیریتی می‌تواند فشار و استرس زیادی را به همراه داشته باشد و به همین دلیل برای همه مناسب نیست. اگر از شغل و نقش فعلی خود در شرکت ناراضی هستید و می‌خواهید پول بیشتری به دست آورید و یا اهداف شغلی بزرگتری دارید، همچنان می‌توانید حرفه خود را پیش ببرید. در ادامه چند راه برای پیشرفت بدون مدیر شدن را بیان کرده‌ایم:

مدیریت و رهبری را تمرین کنید: فرصت‌های مدیریت و رهبری را پیدا کنید. پیشنهاد مدیریت برخی پروژه‌ها یا فرایندها در نقش فعلی خود را ارائه دهید. اگر در زمینه شغلی‌تان امکان فریلنسری را دارید، پروژه‌های بزرگ بگیرید و سعی کنید از سایر افراد برای پیش رفتن پروژه کمک بگیرید.

پیشنهاد ترفیع غیرمدیریتی دهید: با مدیر یا رئیس بخش خود ملاقات کنید و در مورد اینکه ارتقا بدون رفتن به سمت مدیریت چگونه می‌تواند باشد، صحبت کنید.

یک حرکت متفاوت انجام دهید: نقل مکان به بخش دیگری از شرکت یا حتی شرکت دیگری با وظایف شغلی متفاوت، می‌تواند هیجان‌انگیز و انرژی‌بخش باشد، حتی اگر دستمزد زیادی دریافت نکنید.

انجام پروژههای آزاد را در نظر بگیرید: اگر تضاد منافعی با شرکت‌تان ایجاد نمی‌شود تا جایی که می‌توانید روی پذیرفتن پروژه‌های جانبی تمرکز کنید.

نکته پایانی

اگر می‌خواهید پیشرفت کنید اما لزوما مسئولیت‌های مدیریتی را نمی‌خواهید، راه‌های دیگری را برای پیشرفت شغلی خود در نظر بگیرید یا خارج از کار رهبر و مدیر باشید. نیازی نیست در نقش فعلی خود راکد، بی‌حوصله یا ناراضی باشید. اگر آن طور که می‌خواهید به چالش کشیده نمی‌شوید، به دنبال فرصت‌های دیگر باشید.

ایران تلنت به صورت روزانه فرصت‌های شغلی مدیریت را منتشر می‌کند؛ همین حالا هم بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مدیریت در سایت وجود دارد که می‌توانید با ارسال رزومه، اولین گام برای استخدام شدن به عنوان مدیر را بردارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.