وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه برای رئیسی کار کنیم که هر لحظه یک ایده جدید دارد؟

کار کردن برای رئیسی که هر لحظه ایده جدیدی دارد می‌تواند هیجان‌انگیز، چالش‌برانگیز و همین‌طور نوآور باشد. اما زمانی که این ایده‌های خلاقانه باعث ایجاد اختلال در تمرکز شدند باید چه کاری انجام داد؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که برای رئیسی کار کنید که هر لحظه ایده‌های جدیدی در سر دارد. واقعیت این است که تجربه کار کردن با چنین مدیرانی هم جالب و هم دشوار خواهد بود. ممکن است زمانی که اولویت‌های کاری خود را به روز کرده باشید، مجدداً رئیس شما با ایده‌هایی نو پیش شما آمده و افکارتان را مشوش کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چنین چالشی در محیط کار می‌تواند انرژی‌تان را گرفته و شما را از قرار گرفتن در مسیر پیشرفت نا امید کند. در برخی موارد حتی دیده شده، همکارانِ این مدیران از چک کردن ایمیل خود عبا دارند، که مبادا رئیس‌شان ایده جدیدی به ذهنش رسیده باشد و از آن‌ها بخواهد تا آن را اجرا کنند.

در این مقاله قصد داریم چهار استراتژی مفید در خصوص نحوه کار کردن با رئیسی که هر لحظه ایده جدیدی دارد را با هم بررسی کنیم.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

در مواجهه با رئیسی که هر لحظه ایده جدیدی دارد اعتماد دو طرفه را به حداکثر برسانید

اگر فکر می‌کنید رئیس شما با ایده‌هایی که هر لحظه به ذهنش می‌رسد شما را تحت تاثیر قرار داده یا ناراحت کرده است، احتمالاً شما فردی عملگرا هستید. در این شرایط اگر مراقب نباشید، احتمالاً دچار قضاوت‌هایی نادرست خواهید شد. شاید با خودتان فکر کنید که تنها کسی هستید که هر چه رئیس‌تان می‌گوید را به طور کامل و بی‌نقص انجام می‌دهد و به سازمان ارزش می‌بخشد.

چنین طرز فکر و قضاوتی باعث می‌شود اعتماد به رئیس و نظرات او خدشه‌دار شود. بنابراین سعی کنید در تلۀ قضاوت کردن نیافتید و به جای آن سعی کنید که بر اعتماد متقابل پافشاری کنید. شاید درست باشد که شما در اجرای ایده‌ها فوق‌العاده هستید و قطعاً این نکته برای شما نقطه قوتی خواهد بود.

به جای اینکه به تفاوت‌ها به عنوان نقاط منفی بنگرید، بدانید که همین تفاوت‌ها است که تیم را توانا و تکمیل می‌کند.

بدانید کدام ایده‌ها ارزش اجرایی شدن دارند

اگر فردی عملگرا باشید، همیشه تصور می‌کنید هر لحظه که ایده‌ای جدید به سر رئیس‌تان می‌زند، او از شما انتظار خواهد داشت که آن ایده را اجرایی کنید. اما واقعیت این طور نیست. افرادی که ذهن خلاقی دارند تا قبل از صرف صبحانه ۱۰۰ ایده جدید به ذهن‌شان می‌رسد. قطعاً رئیس شما هم از این دست افراد است. بنابراین لازم نیست که تمام ایده‌هایی که هر لحظه به ذهن رئیس‌تان خطور می‌کند را عملی کنید. این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بلکه به انجام رساندن تمام این ایده‌ها نه از نظر منطق و نه از نظر توان برای هیچ شخصی ممکن نیست.

یک پیشنهاد خوب این است که ایده‌های جدید رئیس‌تان را در یک فایل ذخیره کنید تا از تداخل آن‌ها با پروژه‌ها و اولویت‌های کاری فعلی جلوگیری نمایید. شاید در یک جلسه ناگهان چیزی به یاد رئیس شما بیاید که از قضا ایده خوبی هم باشد، بنابراین می‌توانید این ایده را یادداشت کرده تا هم ایده حفظ شود و هم فکر شما متمرکز باقی بماند.

باید در نظر داشته باشید شاید رئیس شما صرفاً بخواهد ایده‌های جدیدش را با شما به اشتراک بگذارد و تنها با اشتراک گذاشتن این ایده‌ها احساس خوبی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود تا یک ایده کمتر از چند مرتبه به ذهن رئیس‌تان نرسید، آن را اجرا نکنید. در غیر این صورت، تنها ایده‌ها را گرفته و آن‌ها را یادداشت کنید (البته در نظر داشته باشید، این توصیه در همه موارد و در قبال تمامی روسا دقیق عمل نمی‌کند، باید در تمام موقعیت‌ها از انتظارات رئیس خود آگاه باشید. بنابراین، اگر رئیس‌تان انتظار دارد که یک ایده پیگیری شود باید از استراتژی مرحله بعد که استراتژی مذاکره و انتظار نام دارد بهره ببرید).

نباید نگران باشید، این استراتژی در بیشتر مواقع بدون ایجاد مشکل به خوبی کار می‌کند.

تعهد زمانی در پروژه‌ها را با جزئیات کامل تشریح کنید

به طور معمول افرادی که کارها را به طور خلاقانه پیش می‌برند، در تخمین زمان دقیق به انجام رساندن کارها مشکل دارند. بنابراین اگر رئیس‌تان دوست دارد که شما همه ایده‌های او را دنبال کرده و به انجام برسانید، لازم است برای او توضیح دهید که هر ایده تا چه حد از شما زمان گرفته و هزینۀ هر ایده چقدر خواهد بود.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برای مثال باید برای رئیس خود شرح دهید که اگر بخواهید ایده شماره ۲ را پی‌گیری کنید و به خوبی شرایط را تخمین بزنید حدود ۳۰ ساعت از وقت تیم و همین‌طور ۱۰ ساعت از وقت پیمانکار را خواهد گرفت. پس از او بپرسید که آیا با اختصاص این زمان و همین‌طور بودجه مورد نظر مشکلی ندارد؟

بعد از اینکه جزئیات تعهد زمانی به خوبی برای رئیس‌تان شرح داده شد، در اولین لحظه احتمالاً او شوکه خواهد ش، زیرا او احتمالاً مدت زمان مورد نظر را بسیار کوتاه‌تر از این ارزیابی کرده و احتمالاً با این شرایط خواهد گفت که نیازی به اجرای این ایده وجود ندارد.

با تشریح هزینه زمانی و پولی یک ایده بر سازمان، فشار از دوش شما برداشته شده و به دوش رئیس‌تان سنگینی خواهد کرد. در این شرایط رئیسی که هر لحظه ایده جدیدی دارد سعی می‌کند تا بر اساس منابع در دسترس خود ایده‌پردازی کند.

به برنامه از پیش تعیین شده سازمان بازگردید

اگر رئیس‌تان با ایده‌های جدیدی که هر لحظه در سر دارد، مدام تمرکز خود را بر هم زده و نمی‌تواند به خوبی اولویت‌های خود و سازمان را ترسیم کند؛ شما وظیفه دارید که یا این ایده‌ها را در اسرع وقت اجرایی کنید یا به طور کلی او را از اجرای ایده‌های جدیدش منصرف کنید.

در چنین شرایطی، شما باید به نوعی تعادل را برقرار کنید؛ یعنی سعی کنید توجه تیم را به برنامه‌های ماهانه و فصلی معطوف کنید و از رئیس خود برای مثال سوال کنید: آیا این ایده جدید در برنامۀ رسیدن به اهداف حال حاضر سازمان جایی را به خود اختصاص می‌دهد؟ اگر چنین نیست آیا باید اهداف فعلی را به تاخیر بیندازید یا اجرای ایده جدید را. حال سوال اینجاست کدام اولویت بیشتری دارد؟ آیا می‌توان این ایده جدید را به تاخیر انداخت؟

با تشریح عواقب دنبال کردن یک ایده جدید و اثرات آن بر دیگر اولویت‌ها، به رئیس‌تان کمک خواهید کرد تا منطقی‌ترین استراتژی قابل اتخاذ کرده و دستور اجرای آن را بدهد.

کار کردن برای رئیسی که هر لحظه ایده‌ جدیدی دارد می‌تواند مهیج و در عین حال انرژی‌بر و تضعیف‌کننده باشد. با استفاده از چهار استراتژی که در بالا شرح دادیم، خواهید توانست قدرت خلاقانه مدیر خود را بالاتر برده و در عین حال استرس و نا امیدی ناشی از این پراکندگی افکار را از خودتان، رئیس‌تان و تیم دور کنید.

آیا شما هم تجربه کار کردن با چنین رئیسی را داشته‌اید؟ تجربیات خود را از نحوه رفتار و مدیریت بر این‌گونه افراد با ایران تلنت به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.