وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه یک پیشنهاد شغلی را رد کنیم؟

در موقعیتی قرار دارید که تمام تلاش خود را برای یافتن شغلی مناسب به کار گرفته‌اید و تا جایی که در توانتان بوده برای موقعیت‌های شغلی مختلف درخواست فرستاده‌اید، اتفاقاً به مصاحبه‌های شغلی مختلف هم دعوت شده و پذیرفته شده‌اید. حال وقت آن است که از پیشنهادات موجود روی میز یکی را انتخاب کرده و بقیه را رد کنید. حال سوال اینجاست که نحوه رد پیشنهاد شغلی چگونه خواهد بود؟

فرقی ندارد به موقعیت شغلی که به شما پیشنهاد شده علاقه دارید یا به قدری برایتان غیرجذاب است که بدون وقفه‌ای تامل آن را رد خواهید کرد، در هر صورت نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای رد پیشنهاد شغلی باید چه رویکردی داشته باشید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در این مطلب از وبلاگ ایران تلنت تلاش کرده‌ایم نکات مهمی که در زمان رد پیشنهادهای شغلی باید در نظر داشته باشید را جمع آوری کنیم.

پیش از رد کردن پیشنهاد شغلی قدردانی خود را نشان دهید

در زمان رد کردن پیشنهاد شغلی، در ابتدای امر مهم است که از فرد استخدام‌کننده برای پیشنهادی که به شما داده و وقتی که گذاشته قدردانی کنید.

شاید فکر کنید که مصاحبه کردن با متقاضیان شغلی بخشی از وظایف شغلی فرد استخدام‌کننده باشد، اما آن فرد ساعت‌ها از وقت خود را گذاشته، رزومه شما را خوانده، پروفایل‌های شما در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کرده و در نهایت با شما مصاحبه کرده است. بنابراین خارج از ادب است از او تشکر نکنید. مطمئناً قدردانی صمیمانه از او اندکی خستگی کار را از دوش او خواهد برداشت.

برای مثال شما می‌توانید ایمیل یا پیام خود را با چنین جملاتی آغاز کنید:

از پیشنهاد شما برای موقعیت شغلی مدیر بازاریابی بسیار سپاس‌گزارم. همچنین بابت وقتی که گذاشتید و به سوالات من در خصوص سازمان و عنوان شغلی پاسخ دادید، قدردان شما هستم.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

برای نپذیرفتن پیشنهاد شغلی دلیلی خلاصه و مناسب ارائه نمایید

اگر مدت زمان طولانی صرف مصاحبه با شما شده و اکنون شما قصد نپذیرفتن پیشنهاد شغلی را دارید، این حق کارفرما است که دلیل شما برای رد آن موقعیت شغلی را بداند. البته هیچ ضرورتی وجود ندارد که با جزئیات کامل بگویید وجود چه نکات منفی در سازمان تصمیم شما را تحت تاثیر قرار داده است.

بنابراین بهترین رویکرد این است که مختصر، مفید و البته صادقانه دلیل خود را اعلام کرده و درخواست شغلی را رد کنید. مثلاً می‌توانید بگویید:

  • بعد از بررسی دقیق پیشنهادات شغلی موجود، تصمیم گرفتم شرکت دیگری را انتخاب کنم.
  • بعد از فکر کردن به این نتیجه رسیدم الان زمان مناسبی برای ترک شغل کنونی‌ام نیست.
  • با وجود آنکه این موقعیت شغلی شانسی مناسب برای من بود، اما تصمیم گرفتم به دنبال علایقم بروم و نقشی دیگر در سازمانی دیگر را دنبال کنم.

پس از رد پیشنهاد شغلی، با کارفرما در ارتباط بمانید

بازار کار خصوصاً در بعضی از صنایع و حوزه‌ها بسیار کوچک است. بنابراین قبل از اینکه یک پیشنهاد شغلی را رد کنید، نکات مثبت شرکت و مدیر استخدام را به وی گوشزد کنید، این کار باعث می‌شود، او احساس خوبی از عملکرد خود داشته باشد.

راهی دیگر که پیشنهاد می‌کنیم این است که به کنفرانس یا جلسه‌ای که در آنجا وی را مجدداً ملاقات خواهید کرد، اشاره کنید. این کار سبب می‌شود هر دو نفر آینده را مثبت ارزیابی کنند. این رویکرد در آینده نیز رابطه و حسی مثبت با مصاحبه‌کننده برقرار خواهد کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برای مثال می‌توانید از جملات زیر یا جملاتی مشابه استفاده کنید:

  • امیدوارم در کنفرانس ماه آینده که هردوی ما دعوت شده‌ایم باز هم با شما ملاقات کنم.
  • ملاقات با شما برای من فوق‌العاده بود و امیدوارم مجدداً در آینده نیز با شما دیدار کنم.
  • مجدداً از زمان و همین‌طور حمایت شما سپاس‌گزارم و برایتان آرزوی بهترین‌ها را دارم.

رد کردن پیشنهاد شغلی را به تعویق نیندازید

اگر تصمیم گرفته‌اید که پیشنهاد شغلی را نپذیرید، در اعلام تصمیم خود وقت را تلف نکنید. اگر زودتر به شرکت مورد نظر این موضوع را اعلام نمایید، آن‌ها می‌توانند هرچه زودتر فرایند جایگزینی شما را پیش ببرند و با سایر گزینه‌ها هم مصاحبه کنند.

بحث را بیش از حد طولانی نکنید

نکته‌ آخری که باید به آن دقت کنید این است که باید از تعریف‌ها و جملات مبالغه‌آمیز خودداری کرده و تعادل را رعایت کنید. به هر حال قصد رد پیشنهاد شغلی دارید و تعریف و تمجید بسیار، حرف شما را دچار تناقض خواهد کرد. آنچه کافی است را در کمال احترام ذکر کنید و احساسی هم رفتار نکنید.

سخن پایانی

رد کردن یک پیشنهاد شغلی، هر طور که باشد کاری ناخوشایند است. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر به دنبال شغل رویایی خود هستید، این کار کاملاً غیرقابل ‌اجتناب خواهد بود.

امیدواریم که همیشه در مواجهه با پیشنهادهای شغلی بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.