وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در زمان‌هایی که اصلاً روی مود کار کردن نیستیم! به کار خود ادامه دهیم؟

ایجاد انگیزه در خود یکی از اصلی‌ترین عناصری است که افراد موفق را از افراد عادی متمایز می‌کند، چرا که ایجاد انگیزه امری سخت و دشوار است. زمانی که قلبتان شما را همراهی نمی‌کند، چگونه می‌توان به پیشروی در کار ادامه داد؟ ترفندهایی وجود دارند که می‌توانند در این شرایط به ایجاد انگیزه در شما کمک کنند. برای آشنایی با این ترفندها در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های ایجاد انگیزه در خود

ایجاد انگیزه در خود سخت است. به نظر می‌رسد که اغلب ما، یک بیزاری طبیعی، ژنتیکی و غریزی از تلاش مداوم داریم. بیزاری‌ای که هیچ مقداری از کافئین یا پوسترها و جملات ناب الهام‌بخش، نمی‌تواند آن را برطرف کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

خودانگیختگی مؤثر یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که افراد حرفه‌ای و موفق را از دیگران متمایز می‌کند. چگونه می‌توانید به پیشروی در کار ادامه دهید، حتی زمانی که تمایلی به انجام آن ندارید؟ ایجاد انگیزه و حفظ آن تا حدی شخصی است. فاکتوری که شما را وادار به انجام کاری می‌کند، ممکن است روی فرد دیگر هیچ تأثیری نداشته باشد.

پس از سال‌ها تحقیق در مورد انگیزه انسانی، محققان و روانپزشکان چندین استراتژی را شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد برای اکثر افراد کارآمد است و می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه در آن‌ها شود. این روش‌ها بر روی افراد مختلف جواب می‌دهد، چه آن‌هایی که در تلاش برای کاهش وزن هستند و چه آن‌هایی که به دنبال ایجاد انگیزه در محیط کار و انجام مراحل طولانی و دشوار یک پروژه هستند.

اگر تا به حال به دلیل تعلل یا عدم تعهد در رسیدن به یک هدف دست‌یافتنی شکست خورده‌اید، توصیه می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه با ۴ مجموعه از تاکتیک‌های ایجاد و حفظ انگیزه و حرکت روبه‌جلو آشنا خواهید شد.

۱. بر روی اهداف خود تمرکز کنید، نه مسیر و سختی کارها (Design Goals, Not Chores)

تحقیقات فراوان، اهمیت تعیین هدف را تأیید می‌کنند. به‌عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند زمانی که فروشندگان هدف‌های مشخصی دارند، معاملات بیشتری انجام می‌دهند و زمانی که افراد بر روی تعهدات ورزشی روزانه خود متمرکز هستند، سریع‌تر به سطح تناسب اندام مدنظر خود می‌رسند.

جاه‌طلبی‌های انتزاعی، رویایی و شعارگونه، مانند آوردن ۱۰ مشتری جدید در ماه یا پیاده‌روی ۱۰.۰۰۰ قدم در روز، معمولاً بسیار کمتر از چیزهای ملموس، مؤثر هستند. بنابراین، به‌عنوان قانون کلی، ابتدا هدف خود را تعیین کنید و سپس تمام تمرکز خود را بر روی هدف قرار دهید، نه مسیر.

اهداف باید در صورت امکان، انگیزه‌های درونی (و نه بیرونی) را تحریک کنند. انگیزه‌های درونی، موفقیت را بهتر از انگیزه‌های بیرونی تضمین می‌کنند. البته، اگر انگیزه و پاداش خارجی به اندازه کافی عالی باشد، حتی ناخوشایندترین کارها را انجام خواهیم داد. ترفند این است که روی عناصری از کار تمرکز کنید که برای شما لذت‌بخش است.

 

۲. جوایز مؤثری برای ایجاد انگیزه در خود پیدا کنید (Find Effective Rewards)

انجام دادن برخی از وظایف و حتی حضور در برخی از دوره‌ها و شغل‌ها، کاملاً طاقت‌فرساست. در این شرایط، ایجاد انگیزه‌های خارجی برای خود در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌تواند مفید باشد، به‌خصوص اگر آن‌ها مکمل مشوق‌های ارائه‌شده توسط سازمان شما باشند.

ممکن است برای به پایان رساندن یک پروژه، به خود وعده تعطیلات بدهید یا برای کاهش وزن برای خود هدیه‌ای بخرید؛ اما مراقب باشید که از ایجاد انگیزه‌های نادرست خودداری کنید. به‌عنوان مثال، پاداش دادن به خود برای تعداد کارهای انجام‌شده یا سرعت بالای انجام کارها، می‌تواند به کیفیت و درستی انجام آن‌ها آسیب وارد کند.

دام رایج دیگری که وجود دارد، انتخاب مشوق‌هایی است که هدف تعیین‌شده را تضعیف یا نقض می‌کند. یک مثال خوب برای این مورد، تعیین پیتزا یا یک غذای پرچرب موردعلاقه، به‌عنوان پاداش برای لاغری و کاهش وزن است. تحقیقات در مورد فاکتور مؤثری که روانشناسان آن را تعادل می‌نامند، نشان می‌دهد که دستیابی به پاداش گاهی اوقات به افراد اجازه می‌دهد تا در برابر وسوسه تسلیم‌شده و هدف خود را فراموش کنند.

۳. به اصل پایداری پیشرفت متعهد بمانید (Sustain Progress)

بسیار پیش می‌آید زمانی کی افراد برای رسیدن به هدفی کار می‌کنند، معمولاً در اوایل مسیر دچار یک انفجار انگیزه شده و سپس در اواسط مسیر، با شیب تندی سقوط می‌کنند. خوشبختانه، تحقیقات چندین راه را برای مبارزه با این الگو و پایداری ایجاد انگیزه کشف کرده‌اند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۱. هدف خود را به اهداف فرعی کوچک‌تر تقسیم کنید؛ به‌عنوان مثال، هدف‌های فروش هفتگی را جایگزین اهداف فروش سه ماهه کنید.

۲. استراتژی دوم این است که طرز فکر خود را در مورد پیشرفتی که به دست آورده‌اید، تغییر دهید. برای مثال، کاربران یک وب‌سایت یا اپلیکیشن، زمانی که به دریافت پاداش نزدیک‌ترند، تمایل بیشتری به ادامه دادن به‌خرج می‌دهند. با فکر کردن به نقطه شروع، پایداری انگیزه را تضمین کنید. نگاه کردن به نقطه ابتدایی کمک بیشتری نسبت به تمرکز بر روی هدفی که دور به‌نظر می‌رسد، به شما می‌کند.

۳. تمرکز بر روی نیمه پر لیوان؛ یکی دیگر از ترفندهای ذهنی برای انگیزه پایدار، نگاه کردن به نیمه پر لیوان است. به‌عنوان مثال، دیدن جمله شما دو خرید از ۱۰ خرید لازم برای دریافت پاداش را انجام داده‌اید، انگیزه کمتری نسبت به جمله شما تنها ۸ خرید با دریافت پاداش فاصله دارید، ایجاد می‌کند.

۴. از نفوذ و تأثیر دیگران استفاده کنید (Harness the Influence of Others)

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. ما دائماً به اطراف نگاه می‌کنیم تا ببینیم دیگران چه می‌کنند و اعمال آن‌ها بر کارهای ما تأثیر می‌گذارد. حتی نشستن در کنار یک کارمند موفق با عملکرد بالا می‌تواند خروجی شما را افزایش دهد.

زمانی که صحبت از انگیزه می‌شود، این پویایی پیچیده‌تر است. وقتی شاهدیم که یک همکار با سرعت در حال انجام کاری است که ما را ناامید می‌کند، پاسخ ما به این شرایط، یکی از این دو حالت خواهد بود:

  • الهام گرفته و سعی می‌کنیم آن رفتار را تقلید کنیم.
  • با این فرض که می‌توانیم کار را به همتای خود سپرده یا توانایی انجام کار مشابه را نداریم، انگیزه خود را از دست می‌دهیم.

 

ما می‌توانیم از نفوذ اجتماعی و تأثیرپذیری از محیط و افراد، به نفع خود استفاده کنیم. قانون طلایی این است که با این افراد در مورد روش‌های ایجاد انگیزه، تلاش و سخت‌کوشی صحبت کرده و مشورت کنید. همچنین در زمینه تأثیر اجتماعی مثبت، این نکته را فراموش نکنید افرادی که به بهترین نحو شما را برای انجام وظایف خاص ترغیب می‌کنند، لزوماً کسانی نیستند که آن وظایف را به خوبی انجام می‌دهند. این افراد ممکن است دوستان نزدیک، خانواده یا روانپزشک و مشاور شما باشند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد ایجاد انگیزه در خود صحبت کرده و با ۴ روش نوین، تحقیقاتی و کارآمد در زمینه ایجاد و حفظ انگیزه آشنا شدیم. برای ایجاد و حفظ انگیزه پایدار، روش‌ها و نکات ذکرشده را مدنظر قرار دهید تا موفقیت خود را تضمین کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.