وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه پس از تعطیلات طولانی به سر کار برگردیم؟

تنها چیزی که طی تعطیلات نوروزی دوست نداریم به آن فکر کنیم بازگشتن به کار و محیط کار است. درست است که امسال به دلیل شیوع کرونا در کشور، بیشتر کارمندان خانه‌نشین شدند و دورکاری کردند و دید و بازدیدهای مرسوم نوروزی امسال به شیوه دیگری برگزار شد، اما باز هم این مدت تعطیلات و دوری از محیط کار عادات روزانه ما را تغییر داده است.

حال، اگر قرار است پس از تعطیلات نوروزی مجدداً به سر کار برگردید (چه به صورت حضوری و چه دورکاری) بد نیست نکات زیر را رعایت کنید تا راحت‌تر و آسان‌تر به دوران پیش از تعطیلات برگردید و در زمان کوتاه‌تری بهروری‌تان را بازیابی کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

یک روز زودتر برای کار آماده شوید

شاید بخواهید آخرین روز تعطیلات را برای خودتان داشته باشید و یا در غصه غروب جمعه غرق شوید، اما ایده بهتر این است که آخرین روز تعطیلات را به کارتان اختصاص دهید. برای مثال بهتر است آخرین کارهایی که در سال گذشته انجام دادید را بررسی کنید، کارهایی که باید در سال جدید شروع کنید را فهرست کنید، لباس‌های خود را آماده کنید و اگر تازه از سفر برگشته‌اید کمی استراحت کنید.

همه این کارها باعث خواهد شد تا حال و هوای تعطیلات از سرتان بیافتد و برای روزهای کاری پیش‌رو آماده شوید.

سعی نکنید همه کارهای عقب‌افتاده را در روز اول جبران کنید

همانطور که یک ورزشکار پس از چند هفته استراحت نمی‌تواند به یکباره به روزهای اوج خود برگردد، شما هم نمی‌توانید در اولین روز کاری خود پس از تعطیلات کارهای عقب‌افتاده‌تان را به اتمام برسانید.

بهتر است در اولین قدم، کارهای خود را بر اساس اولویت فهرست کنید و در هر روز تعدادی از آن‌ها را به اتمام برسانید. با این روش، نه تنها کیفیت کارتان کم نمی‌شود، بلکه به مرور در همان هفته اول احساس بهتری نسبت به برگشتن به سر کار خواهید داشت. همچنین، فشار کاری نیز به یکباره شما را از پا در نمی‌آورد.

به روتین کاری خود برگردید

ما هم می‌دانیم که پس از مدتی دوری از شغل و محیط کاری، بازگشتن به روتین قبلی و جا انداختن دوباره عادات کاری کمی دشوار است. اگر برای برگشتن به محیط کار برنامه داشته باشید، پس از یک یا دو روز دوباره می‌توانید به روتین کاری سابقتان برگردید و بهره‌وری لازم در کارتان کسب کنید.

برای مثال اگر همیشه عادت داشتید که صبح خود را با نوشیدن قهوه آغاز کنید و یا اولین کار روزانه‌تان همیشه چک کردن ایمیل‌ها بوده است، سعی کنید این کارها را دوباره تکرار کنید. تکرار این عادات خرد و کوچک باعث خواهد شد تا سریع‌تر به کار و محیط کار عادت کنید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

ایمیل‌های خود را بررسی و اولویت‌بندی کنید

قطعاً وقتی پس از دو هفته به سر کار برگردید، انبوه عظیم ایمیل‌های موجود در اینباکس‌تان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. قطعاً بررسی و پاسخ دادن به این همه ایمیل کار دشوار و خسته‌کننده‌ای خواهد بود. به همین خاطر بهتر است که بر اساس یک سیستم خاص و منحصربه‌فردی ایمیل‌هایتان را بررسی کنید. برای مثال در ابتدا ایمیل‌هایی که مهم‌تر هستند را بخوانید و پاسخ دهید و یا کار را از قدیمی‌ترین ایمیل شروع کنید. سیستمی را پیش بگیرید که بتواند کار شما را سریع‌تر پیش ببرد.

کارها و وظایف‌تان را فهرست کنید

منظور ما از این مورد، فهرست کردن کارهایی است که اولویت بالایی دارند و در هفته اول پس از تعطیلات باید انجام شوند. گاهی اوقات در حین درست کردن چنین فهرستی، کارها و وظایفی را به یاد خواهید آورد که باید پیش از اتمام تعطیلات انجامشان می‌دادید. خوب است که با فهرست کردن وظایف‌تان، این موارد را شناسایی کنید و با کمک مدیر و هم‌تیمی‌هایتان آن‌ها را انجام دهید.

تصور نکنید چون شما سر کار نبودید، کارها هم تصمیم گرفتند منتظرتان بمانند. اگر واقعاً قصد دارید در کارهایتان موفق باشید، بهتر است این فهرست را در تعطیلات و پیش از بازگشتن به کار تهیه کنید. ساختن چنین فهرستی به شما کمک می‌کند تا افکارتان را نظم دهید و خودتان را برای برگشتن به کار آماده کنید.

برای خودتان زنگ‌های تفریح کوتاه و متعدد تعریف کنید

پس از بازگشتن به سر کار و مشاهده حجم عظیم کارهای پیش‌رویتان، شاید بخواهید به یکباره همه کارها را پیش ببرید. با این حال، این کار فقط شما را خسته می‌کند.

با تعیین زنگ‌های تفریح کوتاه برای خودتان به ذهن‌تان کمی استراحت دهید. همچنین، در برنامه‌ریزی‌های خودتان زمانی را هم به جلسات و اتفاقات از پیش تعیین نشده اختصاص دهید تا به یکباره غافل‌گیر نشوید.

خودتان را برای احساس غم و ناراحتی هفته اول آماده کنید

همه ما تقریباً با این حس و حال آشنایی داریم. مدت زیادی در خانه بوده‌ایم و یا در تعطیلات سفر خیلی خوبی را تجربه کرده‌ایم و اکنون برگشتن به روتین قبلی زندگی برایمان دشوار است.

با یک فنجان قهوه و یا چای پشت میز کارمان می‌نشینیم و طبق برنامه‌ریزی کارهایمان را شروع می‌کنیم، اما به یکباره یک غم کوچکی سراسر وجودمان را فرا می‌گیرد و دوباره خاطرات تعطیلات سپری شده در ذهن‌مان تداعی می‌شود.

داشتن چنین حسی در اولین هفته پس از بازگشت به محیط کار، کاملاً طبیعی است. به همین خاطر بهتر است خودتان را برای داشتن چنین احساسی در روزهای آینده آماده کنید. برای مثال در هفته اول بهتر است که با خودتان خوراکی‌های جذاب به سر کار ببرید، بعد از ساعت کاری قدم بزنید و یا یوگا و ورزش کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

داشتن احساس اندوه پس از بازگشتن به محیط کار واکنشی طبیعی و انسانی است، با این حال مهم است به خاطر داشته باشید که باز هم تعطیلاتی را پیش‌رو دارید.

برای انجام دادن کارها استراتژی داشته باشید

پیشنهاد می‌کنیم برای انجام دادن کارها و وظایف‌تان پس از تعطیلات استراتژی داشته باشید. برای مثال یک یا چند روز پیش از تعطیلات فهرست کارهای خود را آماده کنید و ببینید چه کارهایی زمان کمتری از شما خواهند گرفت.

این استراتژی که در زمان کوتاه‌تری کارهای بیشتری انجام دهید، به شما کمک می‌کند تا احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید. همچنین، این کار ذهن شما را برای انجام کارهای سخت‌تر و سنگین‌تر آماده می‌کند.

فرقی ندارد که هفته خود را با کارهای سخت و وقت‌گیر آغاز می‌کنید یا با کارهای آسان. یادتان باشد که برای انجام وظایف‌تان باید برنامه‌ای مشخص داشته باشید و طبق آن پیش بروید. با داشتن چنین برنامه‌ای خواهید توانست هفته اول پس از تعطیلات را به خوبی سپری کنید.

به اندازه کافی آب، چای و قهوه بنوشید

معمولاً اولین روز پس از تعطیلات، سخت‌ترین روز است. درحالیکه حال‌وهوای تعطیلات و ماندن در خانه یا مسافرت را در سر دارید، ممکن است از طرفی هم احساس خستگی و کسالت داشته باشید.

به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن آب، چای یا قهوه بنوشید تا بتوانید هشیار به کارهایتان برسید. نوشیدن برخی دمنوش‌ها نیز می‌تواند به افزایش انرژی و تمرکزتان کمک کند.

پیش از بازگشت مجدد به کار خوب بخوابید

فرقی ندارد که پس از تعطیلات به دفتر کارتان می‌روید یا قرار است به صورت دورکاری امور را پیش ببرید. در هر صورت، بهتر است آخرین شب تعطیلات به موقع بخوابید تا روز بعد سرحال و با انرژی به کارهایتان رسیدگی کنید.

اگر در این مدت برنامه و زمان خواب‌تان دچار اختلال شده است می‌توانید چای و دمنوش بنوشید. انجام مدیتیشن نیز می‌تواند به خواب بهترتان کمک کند.

قطعاً کمی طول می‌کشد تا روتین پیش از تعطیلات‌تان را به دست آورید، اما با کمی صبر و برنامه‌ریزی خواهید توانست مانند گذشته سررشته امور را به دست بگیرید.

همانطور که گفتیم در رزوهای ابتدایی پس از تعطیلات، برگشتن به محیط کار چندان آسان نیست، اما با برنامه‌ریزی و کمی تیزهوشی می‌توانید دوباره به روتین کاری خود برگردید و مانند سابق به کارهای‌تان رسیدگی کنید.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما از تکنیک‌ها و روش‌های خاصی برای رفع کسالت دوران تعطیلات استفاده می‌کنید؟ پس از برگشتن از تعطیلات با چه برنامه‌ای کارهای خود را پیش می‌برید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خودتان را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.