وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه فریلنسر شویم؟ راه و رسم فریلنسینگ (دورکاری) در ایران 

ورود به سایت وینا تلنت

برای واژه فریلنسر (Freelancer) معانی و تعاریف گوناگونی ارائه شده است و شاید همگی هم دارای بار محتوایی درستی باشند و جنبه‌ای از آن را در بر بگیرند. فریلنسر در زبان عامیانه به به معنی دورکار است، یعنی کسی که بدون حضور در محل کار، پروژه‌، وظیفه یا تخصصی از پیش مشخص و توافق شده را به انجام خواهد رساند. این نوع از انجام کار از گذشته در کشورهای دیگر مرسوم بوده و چندی است که بصورت رسمی در ایران هم توسط کارفرمایان و کارجویان پیگیری و انجام می‌شود. اما به روال سایر قراردادهای مرسوم کاری، معایب و مزایای خاص خودش را دارد و شاید افراد خاص خود را بطلبد!

آغازی بر دورکاری (ریموت کار کردن)

در وهله اول برای کسانی که قدم در وادی فریلنسری می‍‌‌گذرانند این سوال پیش خواهد آمد که چگونه میتوان یک فریلنسر شد و به جای حضور موظفی و روزانه در محل کار، به اصطلاح دورکاری انجام داد؟

در حالت عادی یک بررسی ساده در موتورهای جستجو، لیستی از سایتهایی که خود به نوعی موتور جستجو در حوزه دورکاری هستند را برای ما فراهم میکند. شاید اگر تحریمهای جهانی اجازه میداد، از طریق سایتهایی مانند www.freelancer.com که  یکی از اولین‌ها و قدیمی‌های این حوزه است، میشد به راحتی به شرکتهای خارجی و بین المللی برای انجام پروژه متصل شد اما دست ما کوتاه و خرما بر نخیل! طبق معمول مانعی به نام تحریم و سایر موانع مشابه سد راه ما خواهد شد. البته در حوزه دورکاری برای شرکتهای داخلی، بسیاری از سایتهای ایرانی اعلام موجودیت کرده‌اند اما برای یافتن کارهای تخصصی و پروژه های حرفه ای هنوز کمی ضعیف به نظر میرسند و کارفرمایان حرفه ای نیز کمتر به استفاده از آنها رغبت نشان داده اند.  البته کسب تجربه و کار مستمر در حوزه دورکاری برای شما یک برند شخصی ایجاد خواهد کرد که پس از آن خواهید توانست تا به مدد سوابق و تخصص کاری خود موفق به انجام پروژه‌های دورکاری شوید و به مرور زمان با کسب اطمینان کارفرمایان، آنها بصورت مستقیم و بی‌واسطه به سراغ شما خواهند آمد.

 

WinaTalent تازه کار اما قابل اعتماد

یکی از سایتهای فریلنسری که در این حوزه ورود کرده WinaTalent: پلتفرم فریلنسینگ بین‌المللی برای برنامه‌نویس‌ها است که می‌خواهد حلقه مفقوده اتصال کارجویان ایرانی به کارفرمایان خارجی باشد. این سایت با ثبت عنوان تجاری خود در کشور استونی ماهیتی غیر ایرانی دارد اما در ایران با شرکت ایران‌تلنت همکاری می‌کند. سازوکار ایجاد شده برای تبادلات مالی بین‌المللی نیز در این سایت به خوبی اندیشیده شده و در کوتاهترین زمان ممکن دستمزد شما بصورت دلاری یا ریالی به حسابتان واریز خواهد شد.

 

رزومه کاری مختصر و مفید، راهی برای جلب نظر کارفرما

برای این کار در ابتدای امر باید یک رزومه کاری مناسب در حوزه تخصص خود داشته باشید که هر چه مصورتر بوده و نمونه‌های کاری همراهش باشد، از طرف کارفرمایان زودتر مورد اطمینان قرار گرفته و جذب خواهید شد. پس سوابق و نمونه‌های کاری خود را با جزئیات مختصر و مفید و در قالب یک فایل شکیل و موجز آماده کنید. این امر سبب خواهد شد تا کارفرما در کوتاهترین زمان ممکن با شما و تخصصتان ارتباط برقرار کرده و اعتماد وی جهت سپردن پروژه مورد هر چه بیشتر جلب شود. هرگز از قرار دادن اطلاعات تماس به صورت صحیح، مستقیم و قابل دسترس غافل نشوید.

 

طراحی و اختصاص صفحه‌ای شخصی اما تخصصی

برای معرفی هرچه بهتر خود برای کارفرمایان در حوزه دورکاری در ابتدا بهتر است یک شناسنامه حرفه‌ای یا پروفایل اختصاصی در قالب یک وب سایت شخصی داشته باشید. این صفحه دست شما را در معرفی حرفه‌ای خود بطور مبسوط و کامل‌تر باز خواهد گذاشت و امکان برندسازی بصورت شخصی را برای شما فراهم می‌سازد. استفاده از وبسایت‌هایی مانند لینکدین هم تا حدود زیادی به عنوان صفحه شخصی عمل کرده و می‌تواند بیانگر تواناییهای تخصصی شما باشد.

 

از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید

این روزها دسترسی به شبکه‌های اجتماعی به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن امکان‌پذیر بوده و با کمترین هزینه قابل استفاده هستند. طراحی و اختصاص یک صفحه به صورت حرفه‌ای و خاص معرفی سوابق شغلی، یکی از کم‌هزینه‌ترین راههایی است که میتوان از آن در جهت جذب کارفرمایان و پروژه‌های کاری بهره برد. این صفحه اختصاصی باید چیزی به جز صفحات روزمره ما در شبکه‌های اجتماعی باشد و قالب طراحی شده و فضای بصری آن مطابق با سوابق و تخصص های حرفه‌ای بوده و معرف ما در زمینه انجام کار قلمداد شود.

 

تطبیق روزآمد تخصص‌ها

برای اینکه بتوانیم یک فریلنسر موثر بوده و پروژه‌های خوبی را از آن خود کنیم باید همواره مطابق با نیازهای جامعه خود را هماهنگ ساخته و توانمندیهایمان را به روزرسانی کنیم. این امر سبب خواهد شد تا از رقبا و هم‌رشته‌ای‌های خود متمایز شده و بصورت حرفه‌ای تر در جذب عناوین کاری عمل نماییم.

دورکاری با وینا تلنت
دورکاری با وینا تلنت

مجهز شدن به ابزار و امکانات مرتبط اما قانونی!

برای تسلط بر انجام پروژه‌ها در زمان مقتضی و تحویل آنها در چارچوب استانداردهای لازم، باید به امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری مرتبط دسترسی کافی داشته باشیم و در پیشبرد اهداف از آنها بهره ببریم. اما از این نکته غافل نشوید که اگر قرار است به صورت یک فریلنسر بین‌المللی با کارفرمایان و مشتریان خارجی همکاری کنیم، باید قانون کپی رایت را مد نظر قرار داده و از نرم‌افزار یا سخت‌افزار مرتبط، بر طبق قوانین مالکیت فکری و معنوی آنها استفاده نماییم تا بعدها با موانع و پیگردهای حقوقی و قانونی مواجه نشویم که ضرر جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

 

عضویت در انجمنها و اتحادیه‌های تخصصی

دورکاری همانطور که از نامش پیداست به معنی کار و ارتباط غیرمستقیم با کارفرما و صاحب کار خواهد بود، پس هرچه در جهت جلب اعتماد آنها قدم برداریم برای ما مثبت بوده و جلب رضایت بیشتری به همراه خواهد داشت. یکی از راههای جلب اعتماد کارفرمایان، عضویت ما در انجمنها، اصناف و اتحادیه‌های تخصصی است که پذیرش و سالهای عضویت ما در آنها بیانگر حرفه‌ای بودن ما تلقی خواهد شد و نشانگر آن است که کارهای ما از فیلترهای حرفه‌ای عبور کرده و زیر ذره‌بین اساتید و متخصصین فن است. این امر بصورت غیر مستقیم مانند کسب یک استاندارد یا گواهی شغلی خواهد بود که قطعا در جلب اطمینان کارفرمایان بسیار موثر است.

 

انتقادپذیری، رمز موفقیت

در دورکاری بدلیل عدم وجود ارتباط مستقیم میان کارفرما و شما بعنوان فریلنسر، شاید میزان انتقادها بیشتر از حالت معمول بوده و صاحب کار این احساس را دارد که انتقاد بیشتر و درخواست رعایت جزئیات باعث بالا رفتن کیفیت کار و کسب نتیجه مطلوب‌تری خواهد شد. پس باید صبر و تحمل خود را افزایش داده و در جهت کسب رضایت کارفرمای خود پذیرای انتقادات مختلف و متعدد باشید. این امر شاید در ابتدای امر کمی سخت و غیرممکن به‌نظر برسد اما به مرور زمان شما را نکته‌سنج‌تر خواهد نمود.

 

از خلاقیت تا ایجاد تفاوت

خلاقیت در حوزه دورکاری یکی از رموز موفقیت خواهد بود و باعث تمایز شما با رقبا و همکارانتان خواهد شد. کارفرمایان همیشه به سراغ افرادی خواهند رفت که کارهایی متفاوت در عین حال خلاق به آنها ارائه کنند و ایجاد خلاقیت در کارها، وفاداری بیشتر آنها را در طول زمان برای شما محیا خواهد ساخت.

 

برنامه و چارچوب کاری

دورکار بودن دلیلی بر نداشتن برنامه کاری منظم نیست. بسیاری از افراد فکر میکنند که دورکاری چارچوب کاری مرسوم را نداشته و میتوان در هر زمان دلخواه کار را انجام داد. میزان تعهد شما به ارائه کار با کیفیت در زمان لازم، یکی از اصول مرسوم در دورکاری است که علیرغم وجود چارچوب دست و پاگیر موجود در سیستم کارهای حضوری و دائمی، باید به صورت یک تعهد از سوی شما تلقی شود. پس طراحی یک زمان‌بندی برای التزام به تعهد ارائه شده بسیار موثر خواهد بود و شما را در رسیدن به نتیجه و کاری ارزشمندتر یاری می‌نماید.

 

 ایجاد یک سیستم مالی دقیق

با اینکه دورکاری یک سیستم کاری دائمی نیست ولی باید از ابتدا دارای یک سیستم با ثبات مالی باشید. سعی کنید تمام دریافتها و پرداختهایتان را حتی با فاصله زمانی زیاد، ثبت و ضبط نمایید. این امر علاوه بر انضباط مالی باعث خواهد شد تا کارفرمایان نیز با شما در حوزه مالی منضبط تر رفتار نمایند. همیشه سعی کنید یک ذخیره و پس‌انداز مالی داشته باشید زیرا ممکن است شرایطی برای شما پیش بیایید که بصورت مستمر نتوانید پروژه‌ای را جهت انجام، به عهده بگیرید. در نتیجه در مدت بیکاری و جستجو برای پروژه جدید دچار سرخوردگی نشده و مشکلات اقتصادی گریبانگیر شما نخواهد شد.

 

سنجش رضایت کارفرمایان

سعی کنید در پایان هر پروژه از میزان رضایت کارفرمای خود کسب اطلاع نموده و به اصطلاح فیدبک مرتبط را مورد سنجش قرار دهید. این امر علاوه بر افزایش رضایت کارفرمایان، نشان از مسئولیت‌پذیری و تعهد شما داشته و اصلاح اشکالات احتمالی، شما را در انجام هرچه بهتر پروژه‌های آتی یاری خواهد کرد.

دورکاری یا فریلنسری شاید در ابتدای امر کمی سخت به نظر برسد و شرایط خاص خود را طلب کند اما بی‌شک مزایای بسیاری نیز به همراه خواهد داشت. تجربه کار با چند کارفرمای مختلف در زمان واحد، علاوه بر سود اقتصادی و عواید مالی، برای شما تجارب ارزشمندی به همراه خواهد داشت. یکی از مواردی که فریلنسرها از آن به نیکی یاد میکنند، عدم وجود نظارت مستقیم بر آنها در حین انجام کار است که شاید بتوان گفت شما کارفرمای خودتان هستید و نظارتهای موجود در فضاهای کاری ثابت و مشاغل حضوری گریبانگیر شما نخواهد شد. ایجاد تنوع کاری و انجام امور شخصی در حین انجام کار، از دیگر مزایای کار در سیستم دورکاری است که میزان آن بستگی به همت، توان، پشتکار و تلاش مضاعف شما خواهد داشت و اگر پرتلاش باشید از شما یک همه فن حریف خواهد ساخت!

تهیه شده در winatalent
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.