وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در اولین شغل خود بدرخشیم؟

اگر تا به حال شغلی نداشته‌اید، نحوه اولین برخورد و آشنایی با فرهنگ سازمانی شرکت‌ها می‌تواند کمی برایتان دشوار یا حتی شوکه‌کننده باشد. همه به خوبی می‌دانند که تاثیرگذاری در اولین برخورد شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است و زمانی که شما کارتان را در یک شرکت یا سازمان آغاز می‌کنید، فرصت خوبی برای نمایش توانایی خود خواهید داشت. حال اگر در شغل اول خود تاثیرگذار باشید فرصت خوبی برای پیشرفت خواهید داشت. این درحالی است که یک شروع بد شغلی، مسیر پیشرفت‌تان را ناهموار خواهد کرد.

زمانی که شغل جدیدی را شروع می‌کنید مدیران و همکارانتان معمولاً با شما مدارا می‌کنند. بنابراین، اشتباهات و سوءتفاهم‌ها تا نقطۀ خاصی قابل قبول هستند. همکارانتان نیز روز اول کاری خود را به خوبی به یاد دارند. با این حال، این نیت خوب نباید مورد قدرنشناسی یا سوءاستفاده قرار بگیرد. کافیست اشتباهی در رفتارتان داشته باشید تا با خشم و ناراحتی همکاران روبرو شوید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در ادامه برخی نکات مهم برای تاثیرگذاری در اولین شغل را به شما معرفی می‌کنیم:

وقت شناس و موقر باشید

در ابتدای ورود به یک شرکت جدید سعی کنید وقت شناس و خوش‌پوش باشید و با لحنی موقر و رسمی با دیگران صحبت کنید. در روز اولین روز کاری باید مانند روز مصاحبه‌تان رفتار کنید. در واقع، باید سعی کنید با رفتار خود بر روی دیگران تاثیر بگذارید. به یاد داشته باشید نباید به گونه‌ای رفتار کنید که همکارانتان برداشت کنند که از کار کردن در آن مجموعه خوشحال نیستید.

بیش از حد تلاش نکنید

اگر شخصی هستید که با اعتماد به نفس کارهایتان را انجام می‌دهید، ممکن است بخواهید در روزهای آغازین شغل جدیدتان با به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و صحبت در جلسات، همکاران خود را تحت تاثیر قرار دهید. ما پیشنهاد می‌کنیم که هیچ وقت چنین کاری را انجام ندهید. در آینده فرصت کافی برای عرض اندام خواهید داشت. هیچ کس از شما انتظار ندارد پاسخ تمام سوالات را در نخستین روز کاری به همراه داشته باشید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

سوال بپرسید

اگر وظیفه‌ای به شما محول شد، آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و اصلاً از سوال کردن نهراسید. به جای آنکه آرام در جای خود بنشینید و امیدوار باشید جواب سوالات به شما وحی شود، بهتر است پرسش خود را با دیگران مطرح کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید.

یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید

حتی اگر مجبور باشید نام و نام‎خانوادگی مردم یا مشتریان خود را ثبت کنید، آن را در دفترچه یادداشت بنویسید. این کار باعث می‌شود موانع ارتباطی شما با دیگران از بین برود. این کار همچنین شما را مجبور می‌کند از طریق سوالاتی مانند “نام شخصی که چند لحظه قبل با من صحبت کرد چه بود؟” با همکاران خود ارتباط برقرار کنید. همچنین، شما می‌توانید با یادداشت قوانین و روش‌های انجام امور از بروز اشتباهات کوچک جلوگیری کنید.

داوطلب شوید

همه همکاران شما مشغول انجام وظایف خود خواهند بود. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید کار مهمی به شما محول نشده یا توانایی شما بیش از آن چیزی است که همکارانتان تصور می‌کنند. در چنین مواقعی بهتر است خودتان داوطلبانه وظیفه انجام کاری را به عهده بگیرید. درست است که کارتان را به تازگی شروع کرده‌اید، اما پیشنهاد شما به خوبی مورد استقبال همکارانتان قرار خواهد گرفت. انجام داوطلبانه برخی وظایف به شما اجازه می‌دهد مدیریت محیط اطراف خود را به دست بگیرید.

همه آدم‌ها دوست دارند در اولین شغل خود بدرخشند و دستاوردهای کوچکی به دست آورند. هیچ نیازی نیست از خودتان تعریف کنید. اجازه بدهید رفتار و کیفیت کارتان نشان‌دهنده استعداد شما باشد. مطمئن باشید بعد از چند هفته جایگاه خود را به خوبی در محیط کارتان تثبیت خواهید کرد.

در کارهای تیمی مشارکت کنید

اجازه دهید اشتیاق شما برای مشارکت در کارهای گروهی، شخصیتتان را به دیگران نشان دهد. مشارکت در کارهای تیمی به این معنی است که شما به شغل‌تان علاقمندید و از بودن در کنار همکارانتان لذت می‌برید.

همیشه به خاطر داشته باشید که عضوی از یک گروه هستید و اعضای یک گروه، با همکاری یکدیگر مشکلات و موانع را پشت سر می‌گذارند. با این اوصاف، هیچ وقت در اولین روز کاری خود سعی نکنید فرهنگ سازمانی شرکت را حدس بزنید زیرا نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، بلکه باید در طول زمان با آن آشنا شوید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

لباس مناسب بپوشید

خوب است که در اولین روز کاری خود چهره‌ای معقول و موجه داشته باشید. بیشتر شرکت‌ها معمولاً محدودیتی با پوشش رایج آن کشور ندارند، اما اگر در اولین روز کاری لباس خیلی راحت بپوشید ممکن است رفتارتان به این معنی تلقی شود که شغل جدیدتان را جدی نمی‌گیرید.

شاید تصور کنید که درباره نوع پوشش کمی بیش از حد سختگیری می‌کنیم. کارکنان با تجربه می‌دانند که همه موارد گفته شده الزماً حقیقت ندارند. با این حال، ما درباره تحت تاثیر قرار دادن کارفرما و همکارانتان صحبت می‌کنیم. شما باید در محیط کارتان بدرخشید و اگر بخواهید تنها به کیفیت کار خود اکتفا کنید، مدت زمان زیادی خواهد کشید تا بتوانید خودتان را به همکاران اثبات کنید. بنابراین باید در نخستین روز کاری خود حرفه‌ای به نظر برسید.

پایان نخستین روز کاری

حال که توانستید به خوبی با همکاران خود ارتباط برقرار کنید، سعی نکنید زودتر از دیگران محل کار را ترک کنید. به یاد داشته باشید قوانین ظریفی برای رفت و آمد وجود دارد. اگر همه اعضای تیم مشغول انجام پروژه خاصی هستند، بهتر است پیش از ترک محل بخشی از کار را به عهده بگیرید یا حداقل از همکاران خود بپرسید آیا می‌توانید در پیشبرد پروژه‌ مشارکت کنید؟

در چنین شرایطی، کمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در دسترس باشید و وظیفه انجام بخشی از کار را به عهده بگیرید. بهتر است در روزهای ابتدایی شغل جدید خود کمی بیشتر از حد معمول در محیط کار حاضر باشید.

سخن پایانی

یک قانون کلی برای نخستین روز کاری‌ این است که مضطرب و دستپاچه نباشید. ممکن است در طول روز متوجه شوید از ابتدای روز تا امروز اصلاً لبخند نزده‌اید یا بیش از حد لبخند زده‌اید. نگران نباشید. در نخستین روز کاری با چهره‌های جدیدی روبرو خواهید شد که بیشتر آنها رفتار خوبی با شما خواهند داشت.

از آنجایی که کارمند جدید هستید، قوانین اداری شرکت نیز در روز اول شامل شما نخواهند شد. در روز اول، شما تقریباً یک مهمان هستید. شما باید تا جایی که می‌توانید به صحبت‌ها و نصحیت‌های همکاران خود گوش دهید و پیشنهادات خود را برای آینده نگه دارید.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که از برقراری تماس تلفنی طولانی با دوستان خود یا اختصاص دادن مدت زمانی طولانی به صرف ناهار اجتناب کنید. مطمئن باشید تمام رفتارهای شما زیر نظر گرفته خواهد شد، بدون آنکه خودتان متوجه باشید.

با تمام این صحبت‌ها، باید از اولین شغل خود و اولین روز کاری‌تان لذت ببرید. همه چیز به نفع شماست. شما فردی جدید، تازه نفس و با پتانسیل بالا هستید و همه چیز برای آنکه به یک ستاره تمام عیار تبدیل شوید مهیاست.منبع: Monster

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.