وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چه موقع نباید به نتیجه مصاحبه دل ببندیم

اگر چیزی وجود داشته باشد که کارجویان را هنگام پیدا کردن کار دیوانه کند، این عدم اطمینان است. مطمئناً، شما همیشه منتظر هستید تا جواب مثبت از مصاحبه دریافت کنید، اما اگر استخدام کنندگان سریعاً در مورد وضعیت درخواست شما بازخورد نشان دهند – حتی اگر منفی باشد – به طور کلی می‌تواند برای شما خیلی خوب باشد و در این حالت خیلی راحت‌تر با آن کنار می‌آیید. روزهای پس از مصاحبه شغلی که حالت بلاتکلیفی دارید و نمی‌دانید که چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد، می‌تواند واقعا دیوانه کننده باشد – مخصوصاً اگر احساس کنید که کار خود را در مصاحبه به خوبی انجام داده‌اید.

گرچه شما به طور صد در صد نمی‌توانید از نظر و برداشت استخدام کننده مطمئن باشید، اما چند نشانه وجود دارد که می‌توانید با دنبال کردن آنها منتظر شنیدن خبر خوب باشید. بنابراین دفعه بعدی که در مصاحبه‌ای شرکت کردید و بعد از آن منتظر جواب گرفتن بودید، نفس عمیق بکشید و به دنبال این نشانه‌های مثبت باشید. اما اگر این اتفاقات برای شما افتاد، بدانید که نباید به جواب مصاحبه دل ببندید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱. در مصاحبه به جای “وقتی”، از “اگر” استفاده می‌شود

مصاحبه کنندگان برای اینکه کارجویان و متقاضیان را بیش از حد امیدوار نکنند، از کلماتی ابهام‌دار استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال به شما می‌گویند “شخصی که قرار است در این موقعیت شغلی استخدام شود باید XYZ را انجام دهد” یا “اگر استخدام شوید، در این زمان کار خود را شروع خواهید کرد”. اما اگر آنها به شدت اعتقاد دارند که شما فرد مناسبی برای کار هستید، ممکن است ناخواسته در انتخاب کلمات آنها این مورد دیده شود.

جملاتی مانند “این شرکت جایی است که شما در آن کار خواهید کرد” یا “قسمت پذیرش به شما کمک می‌کند تا بعد از آموزش‌های منابع انسانی در محل کار خود مستقر شوید”، شاخص‌های مهمی هستند که این سرنخ را به شما می‌دهند که در این شرکت قرار استخدام شوید یا خیر. به نشانه‌های شفاهی مانند این موارد گوش دهید؛ اگر این مدل جملات مثبت در صحبت‌های کارشناسان استخدام ندیدید، بدانید که نباید به نتیجه مصاحبه دل ببندید.

۲. زبان بدن آنها همه چیز را نشان می‌دهد

درست مانند کلماتی که از زبان مصاحبه کننده گفته می‌شود، زبان بدن نیز می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. حتی اگر یک مصاحبه کننده بخواهد نقش خود را بسیار عالی بازی کند و هیچ چیزی را نشان ندهد، ممکن است زبان بدن وی نشان دهنده اشتیاق او برای پیدا کردن متقاضی واجد شرایط باشد.

سر تکان دادن، حرکات پا، صداهایی به نشان تأیید مانند “اوووم” و سایر صداها نشانه‌های هستند که می‌توانند شما را نسبت به نتیجه امیدوار کنند. بسیاری از مردم نمی‌دانند که چه مقدار از افکار و عقاید درونی خود را با استفاده از این حرکات کوچک می‌توانند نشان دهند. اگر زبان بدن مصاحبه کننده به اندازه این موارد و نشانه‌هایی که گفتیم امیدوار کننده نبود، بدانید که دل بستن به نتیجه مصاحبه جایز نیست.

۳. مکالمه جدی می‌شود

اکثر مصاحبه‌ها شغلی جدی بودن و رسمی بودن را دارند – اما بدانید زبان مشترک در مکالمه بین شما و کارشناس استخدام، می‌تواند تعیین کند که شما برای کار مناسب هستید یا خیر. اگر در مصاحبه همه چیز به سمت صمیمیت پیش رفت و شما لحن مصاحبه کننده را خودمانی حس کردید، این نشانه خوبی می‌تواند باشد.

اگر در مواقعی از مصاحبه صحبت‌ها از کسب و کار و تجربیات کم شد و مصاحبه بیشتر به یک مکالمه دوستانه و عادی تبدیل شد، این نشانه خوبی است و نشان می‌دهد که کارشناس استخدام تحت تأثیر شما قرار گرفته است. این نشان می‌دهد آنها از شما راضی هستند و اکنون دوست دارند تا با صمیمیت بیشتر شما را بشناسند و همچنین امیدوارند که به تیم آنها بپیوندید.

اما، اگر این روند در مصاحبه شما پیش نیامد و روند مصاحبه از جدی هم جدی‌تر شد، بدانید که کارشناس استخدام دوست دارد که مکالمه را پایان دهد و شما نباید امیدی به جواب مثبت گرفتن داشته باشید.

۴ مصاحبه کننده علاقه‌ای به شنیدن ندارد

گاهی ممکن است مصاحبه کنندگان آنقدر واضح و روشن صحبت کند و به شما بگوید که مهارت‌ها و تجربیات قبلی شما درست همان چیزی است که ما به دنبال آن هستیم.

[اگر] بپرسید،” نامزد ایده آل شما برای این موقعیت شغلی چگونه شخصی است؟ “و آنها اینگونه پاسخ بدهند که “خب، وقتی در مورد [یک پروژه یا ویژگی خاص] صحبت کردید، این دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن هستیم. این ویژگی‌ها دقیقا همان ویژگی‌های است که در فرد ایده‌آل برای این فرصت شغلی به دنبال آن هستیم.” اینها همه صحبت‌های امیدوارکننده است و اگر عکس این را شنیدید و حتی جملات مصاحبه کننده در مورد این سوال نسبت به شما منفی بود، بدانید که امیدی وجود ندارد.

۵- با تعداد افرادی کمی در مصاحبه روبه‌رو می‌شوید

اینکه در مصاحبه افراد زیادی حضور داشته باشند و شما بخواهید به سؤالات تمام آنها پاسخ دهید، ممکن است کلافه کننده و خسته کننده باشد؛ اما بدانید که این حالت یک نشانه مثبت برای شما است.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مثبت مصاحبه این است که مصاحبه کننده افراد دیگری را برای گفتگو جذب کند و همین‌طور به ورودی‌های اتاق مصاحبه اضافه شود. اگر این اتفاق بیفتد، تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که مصاحبه کننده واقعاً شما را دوست دارد و می‌خواهد تصمیم گیرندگان دیگر را نیز بسنجد. اما اگر در اتاق مصاحبه به صورت انفرادی با کارشناس استخدام نشستید و تا پایان کار کسی به شما اضافه نشد، می‌تواند کمی ناامید کننده و نشانه‌ای از کسل کننده بودن مصاحبه باشد.

۶. از مزایای شرکت و کار در آن چیزی گفته نشود

اگر مصاحبه کنندگان به شما اجازه دهند ثابت کنید که شما برای این کار مناسب هستید و پس از آن به مزایا و نکات مثبت شرکت‌شان اشاره کنند، اینجاست که نشان می‌دهد در موقعیت خوبی قرار گرفتید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

هنگامی که در مصاحبه تصمیم بگیرند که با شما همکاری را آغاز کنند، روند کلی مکالمات را تغییر می‌دهند و سعی می‌کنند تمام شرکت را به شما نشان دهند. اما در مصاحبه‌ای که تمام پایه آن بر سوال و جواب بگذرد و هیچ علاقه‌ای برای نشان دادن شرکت و همکاران وجود نداشته باشد، امیدی برای قبول شدن وجود ندارد.

۷. مصاحبه کوتاه باشد

اگر مصاحبه شما بسیار طولانی شود و زمان را در آن اصلا حس نکردید، بدانید در موقعیت خوبی قرار دارید و امکان نتیجه گرفتن از آن بسیار زیاد است.

البته به خاطر داشته باشید که این امر عمدتا به تعداد سؤالات منابع انسانی نیز بستگی دارد – اگر مصاحبه کننده در سؤالات خود به پاسخ درستی نرسد، مدام آن را به اشکال مختلف می‌پرسد؛ به عنوان مثال، ممکن است احساس کنند شما پاسخ کافی و واضح در مورد سابقه کاری خود ندادید و با سؤالات بسیار پاسخ خود را دریافت می‌کنند و خب مسلما این زمان مصاحبه را طولانی می‌کند. اما از طرف دیگر، اگر آنها واقعاً مشتاق به نظر برسند و با هیجان در موضوعات مختلف صحبت کند، این احتمالاً چیز خوبی است. ولی اگر مصاحبه زود تمام شود و به هیچ عنوان انتظار این سرعت در پرسیدن سؤال را نداشتید، بدانید که یک جای کار ایراد دارد.

۸- از جزئیات مراحل بعدی مصاحبه چیزی به شما نگویند

بدیهی است، اگر کسی چیزی مانند “ما هفته آینده با شما تماس خواهیم گرفت” بشنوید، دیگر لازم نیست تا استرس و انتظار برای شنیدن جواب داشته باشید. اگر به عنوان مثال، مدیر استخدام با لبخند شما را بدرقه کرد و به شما گفت، “ما به زودی با شما تماس خواهیم گرفت”، این نشان می‌دهد که آنها مشتاق استخدام شما هستند. اما اگر این حالت برای شما رخ نداد و به هیچ عنوان در مورد جزئیات تماس‌های بعدی به شما چیزی گفته نشد، بدانید که نباید دل به نتیجه مصاحبه ببندید.

۹. ایمیل‌های پیگیری شما پاسخی دریافت نکردند

مصاحبه کنندگان معمولاً بعد از هر مصاحبه ایمیل‌های تشکر دریافت می‌کنند. اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، مصاحبه کنندگان زمان ندارند که جواب تمام ایمیل‌ها را سریع بدهند، به ویژه اگر ایمیل‌ها از کاندیداهایی باشند که کمترین شانس را برای قبولی در مصاحبه داشته باشند. بنابراین اگر آنها وقت بگذارند تا سریع و مهربانانه به شما پاسخ دهند، این ممکن است نشانه علاقه آنها به همکاری با شما باشد.

این روزها، ارسال یک ایمیل برای تشکر از مدیر استخدام برای مصاحبه، حسن نیت متقاضیان کار را نشان می‌دهد. اگر آنها به سرعت به ایمیل تشکر و پیگیری مصاحبه شما پاسخ دادند و به نوبه خود از شما تشکر کردند، قلم خود را برای عقد قرارداد آماده کنید. اما اگر جوابی دریافت نکردید، باید بدانید که نباید به نتیجه مصاحبه دل ببندید.

تمام این موارد، از نشانه‌های مهم در مثبت بودن و منفی بودن نتیجه مصاحبه هستند. اگر تمام این موارد برای شما پیش آمد، بدانید که به هیچ عنوان شانسی برای نتیجه گرفتن ندارید و باید سراغ درخواست شغلی بعدی خود بروید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.