وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه علایق خود را شناسایی و دنبال کنیم؟

وقتی دیگران از اهمیت شناختن علایق صحبت می‌کنند و یا شما را نصیحت می‌کنند که باید به دنبال علایق خود بروید، ممکن است برای شما نصیحتی کلیشه‌ای و خسته‌کننده باشد، زیرا این احتمال وجود دارد که شما علایق خود را به خوبی نشناسید.

شاید شما از جمله افرادی سخت‌کوشی هستید که سخت‌گیرانه و متعهدانه کار می‌کنید. وقتی می‌دانید چه کار می‌کنید، هیچ چیز توان مقابله و متوقف کردن شما را ندارد. اما پیش از آن باید بدانید که چگونه یک کار را آغاز کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اگر احساس می‌کنید که در برداشتن قدم اول ناتوان هستید و شناختی نسبت به علایق خود ندارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله یک دستورالعمل شش بندی برای شناختن علایق به شما پیشنهاد خواهیم داد که رعایت کردنشان می‌توانند شما را در مسیر یافتن علایق و دنبال کردنشان یاری کنند.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

با نگرش درست کار را شروع کنید

اگر بدون اینکه گرسنه باشید پا به رستوران بگذارید، چیزی برای خوردن پیدا نخواهید کرد. حتی دوست ندارید در رستوران بمانید و منوی رستوران برایتان جذاب نخواهد بود. بنابراین منو را با دقت بررسی نخواهید کرد.

این قاعده، دقیقاً در شناسایی علایق هم اتفاق می‌افتد. اگر قانع شوید که شناختن علایق فرآیند سخت و دشواری است، محال است بتوانید آن‌ها را بشناسید. در صورتی که علایق خود را نشناسید و به خودتان باور نداشته باشید، چگونه می‌توانید کارهایتان را به خوبی به انجام برسانید؟

نکته مهم اینجاست که تمرکز شما باید بر کاری باشد که از انجام آن لذت می‌برید. یکی از بهترین راه‌هایی که این نگرش را در شما تقویت می‌کند احاطه کردن خود با افرادی است که علایق خود را شناخته‌اند و آن‌ها را دنبال می‌کنند.

چند نفر از دوستان و خانواده شما علایق خود را دنبال می‌کنند؟ اگر تعدادشان زیاد نیست، زمان آن رسیده تا ارتباطات خود را بیش‌تر کنید و با افرادی که علایق خود را دنبال می‌کنند رفت و آمد کنید تا آنان الهام‌بخش شما باشند.

با نکته‌سنجی تمام لحظات زندگی خود را بررسی کنید

وقتی به این نتیجه رسیدید که می‌توانید علایق خود را شناسایی کنید، وقت آن می‌رسد که به دنبال شواهدی برای شناسایی آن‌ها باشید. اگر زندگی خود را مرور کنید، به لحظاتی خواهید رسید که می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما کمک کند. با تمرکز بیش‌تر بر این لحظات، خواهید توانست آرام آرام علایق خود را بشناسید.

برای مثال یکی از کارهای مورد علاقه من تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان است. در ابتدا تفکر من این بود که علاقه من به زبان انگلیسی و نوجوانان است، اما پس از مدتی بررسی متوجه شدم که علاقه من به رهبری جوامع و آموزش چیزهای جدید به افراد است.

برای شناختن علایق خود به دنبال یک چتر شغلی باشید

وقتی به نکات مدنظر خود می‌نگرید، به نظر کاملاً نامرتبط می‌رسند، به عنوان مثال، شما زبان فرانسه دوست دارید، قهوه دوست دارید، اسم و فامیل بازی کردن دوست دارید، تجزیه و تحلیل کردن دوست دارید. حال با این علایق چگونه می‎توانید شغل خود را پیدا کنید؟

در این لحظه باید این علایق را کنار هم قرار داده و رابطه‌ای معنادار در میان آنان کشف کنید. در نهایت باید آنان را زیر یک چتر قرار دهید؛ این چتر باید شغل شما را هم شامل شود. اگر بتوانید پس از شناختن علایق خود آن‌ها را در لوای یک چتر جمع کرده و شغل خود را از مجموع آن‌ها استخراج کنید، شما فردی موفق خواهید بود.

میان سرگرمی‌ و علایق خود تفاوت قائل شوید

ممکن است این بررسی‌ها باعث شود به سراغ چیزهایی بروید که عاشقتش هستید. اما باید در نظر داشته باشید، علاقه و سرگرمی با هم متفاوت هستند. باید به دنبال چیزی باشید که به شما سود برساند و برایتان پولساز باشد.

اگر بخواهید به واسطه علایق خود در جامعه مشارکت داشته باشید و همچنین درآمد هم کسب کنید، باید واقع‌بینانه به مسائل بنگرید. باید ببینید چگونه می‌توانید از علایق خود به شغلی مناسب برسید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

علاوه بر آن باید ببینید آیا علاقه‌ای به انجام همیشگی این سرگرمی‌ها به عنوان شغل خود دارید؛ برای بسیاری از افراد علایق و اشتیاق تنها برای مدتی کوتاه و برای خوشگذرانی است؛ و وقتی دوست داشته باشند کاری را انجام دهند تا مجبور باشند آن کار را انجام دهند برایشان تفاوت بسیاری دارد. پس به این نکته دقت کنید.

انتظار عصیان داشته باشید

وقتی به دنبال شناسایی علایق خود هستید، بخش‌هایی از شخصیت شما به دنبال سرکشی و عصیان خواهند رفت. در این باره صحبت‌ها و بحث‌های بسیاری می‌توان مطرح کرد که در این مقاله نمی‌گنجد، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که زمانی که به دنبال علایق خود هستید، بخشی از وجودتان ترس از شکست، عدم موفقیت، دیده نشدن و حتی آسیب‌پذیری خواهند داشت که عمدتاً این ترس‌ها به صورت عصیان خود را نشان می‌دهند. این عصیان و سرکشی به افراد اجازه نمی‌دهد به خوبی علایق خود را شناسایی و دنبال کنند.

اگر به این افکار اجازه دهید پیروز شوند، نمی‌توانید علایق خود را آن‌طور که باید و شاید دنبال کنید. به جای آن سعی کنید با بررسی درست متوجه شوید کدام یک از افکار شما منطقی و درست است. بعد از این بررسی‌ها خواهید توانست خود را قانع کنید که کشتی شما در مسیر درستی حرکت می‎کند، بنابراین می‌توانید به خوبی به شناسایی علایق و دنبال کردن آنها ادامه دهید.

محدوده و دامنه شجاعت خود را کشف کنید

همواره در زندگی خود سعی کنید با رسیدن به محدودیت‌های جدید، محدودیت‌های قدیمی خود را کنار بگذارید؛ نسخه جدیدی از شجاعت برای خود تعریف کنید؛ بررسی کنید چه ریسک‌هایی به شما کمک می‌کند، اشتیاق و علایق شما چیزهایی است که به اندازه کافی شما را بترساند، نه اینکه یک هراس دائمی در شما ایجاد کند. دایره آسایش خود را بگسترانید، نه اینکه به طور کلی آسایش خود را برچینید.

پیدا کردن این مرز باریک میان ترس و ریسک مثبت و هراس و استرس همیشگی کاری است سخت وزمان‌بر؛ و البته که نیاز به آزمون و خطا دارد.

جمع‌بندی

علایق خود را بشناسید و آن‌ها را دنبال کنید؛ جهان نیاز و شور اشتیاق شما دارد. همین امروز تصمیم بگیرید که باید به دنبال علایق خود بروید. محافظه‌کاری را کنار بگذارید و از این دستورالعمل برای شناسایی و دنبال کردن علایق خود کمک بگیرید.

وقتی علایق خود را به درستی شناسایی کردید، مطمئن باشید آن‌ها شما را به مسیر درستی هدایت خواهند کرد. اگر خواندن این مطلب برایتان جذاب بوده، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه استعداد پنهان خود را کشف کنیم را هم مطالعه کنید. مطمئن باشید خواندن این مقالات در یافتن علایق و شغل دلخواهتان شما را یاری می‌کنند.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.