وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مشاغلی که میزان رشدِ سریعی دارند

هنگام انتخاب مسیر شغلی و پیدا کردن شغل ایده‌آل، باید به عوامل مختلفی توجه کنید که یکی از مهم‌ترین آنها، بازار کاری است که شغل مورد نظر شما دارد و اینکه چقدر راحت می‌توانید با آن شغل به استخدام شرکت‌ها دربیایید. مشاغلی که میزان رشد آنها سریع است، می‌توانند گزینه‌های مناسب شما برای کاریابی باشند.

با توجه به اینکه بازار کار فعلی نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان آشفته است، اما باز هم مشاغلی وجود دارند که می‌توان آینده خوبی برای آنها در نظر گرفت. بیشتر کارجویان برای انتخاب شغل، باید سراغ مشاغلی بروند که رشد آنها سریع است و اینکه در برابر رکود اقتصادی میزان مقاومت بالایی دارند. بنابراین، چه به دنبال تغییر شغل باشید و چه به عنوان تازه‌وارد در بازار کار به‌شمار بیایید، ارزش دارد که به دنبال این مشاغل بگردید و درباره آنها بیشتر بدانید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چرا آگاهی از مشاغل دارای رشد سریع مهم است؟

اگر از صنایعی که سریع‌ترین نرخ رشد را دارند باخبر شوید، این فرصت را دارید تا با فرصت‌های شغلیِ هیجان‌انگیز و البته آینده‌دار آشنا شوید و آینده‌ی خوبی در مسیر حرفه‌ای خود داشته باشید. مزایای آگاهی از مشاغل در حال رشد عبارت‌اند از:

  • افزایش فرصت‌های شغلی
  • توانایی کار با یک شرکت موفق
  • افزایش میزان رضایت شغلی
  • ثبات شغلی
  • حقوق و مزایای خوب
  • امکان آموزشِ حین کار
  • فرصتی برای کار در نقش‌های مختلف
  • فرصتِ پیشرفت شغلی

مشاغلی که سریع‌ترین رشد را دارند

در ادامه مشاغلی را معرفی خواهیم کرد که سریع‌ترین رشد را در سال‌های آینده خواهند داشت، اما خوب است بدانید که این لیست کامل نیست و ممکن است تحت شرایطی و در آینده تغییر کند. این مشاغل را بر اساس گروه‌های شغلی مختلف نام می‌بریم. طبق پیش‌بینی‌های دفتر آمار کار (BLS)، مشاغلی با بالاترین نرخ رشد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ شامل پرستاری، توسعه دهنده وب، نصاب سیستم‌های خورشیدی و دستیار پزشک می‌شود. در زیر مشاغل با سریع‌ترین نرخ رشد در صنعت سلامت و بهداشت، فناوری اطلاعات و مشاغل فنی و تکنسین‌ها آورده شده است.

پرستار

مشاغل دارای رشد سریع

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): +۴۶٪

شرایط تحصیلی: لیسانس پرستاری

مسئولیت‌های پرستاران بسته به حیطه کاری آنها در بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها متفاوت خواهد بود؛ اما به طور کلی، پرستاران مسئولِ ارائه خدمات در مراقبت‌های اولیه و فوری به بیماران هستند. آنها در محیط‌های مختلف پزشکی از جمله بیمارستان‌ها، مطب پزشکان و کلینیک‌ها کار می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که پرستاری بدون استخدام در بیمارستان، کلینیک و درمانگاه و به‌صورت مستقل کار کند اما اغلب وجود آنها در کنار پزشکان امری ضروری است. پرستاران می‌توانند در کنار پزشکان به تشخیص بیماری‌ها، تجویز دارو و انجام آزمایش‌ها بپردازند.

مدیریت در بخش خدمات پزشکی و بهداشتی

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): +۲۸٪

شرایط تحصیلی: لیسانس

مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی مسئول برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی تمام فعالیت‌های افراد فعال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی هستند. آنها معمولا کل یک مرکز، یک منطقه یا بخش بالینی یا گروهی از پزشکان را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مدیریت می‌کنند.

وظایف مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی معمولا بسیار مهم است و در مدیریت مراکز پزشکی بسیار تاثیرگذار هستند. به طور کلی، آنها نقش مهمی در بهبود عملکرد کارکنان و تضمین سلامت روان آنها دارند و تمام امکانات را برای بهبود کارآمدی کارکنان به‌کار می‌گیرند. مدیران خدمات بهداشتی و پزشکی، اهداف بخشِ تحت مدیریت خود را تعیین می‌کنند و مطمئن می‌شوند که کارکنان در راستای رسیدن به این اهداف قدم برمی‌دارند. آنها همچنین از به‌روز بودن امکانات مطمئن می‌شوند.

علاوه بر این، مدیران خدمات پزشکی و بهداشتی مسئول جذب و استخدام کارکنان هستند، بر امور مالی و تسهیلات نظارت می‌کنند، برنامه کاری تدوین می‌کنند، بر تهیه بودجه نظارت می‌کنند و ارتباط نزدیک و مداومی با کارکنان و رؤسای بخش‌های مختلف بیمارستان و کلینیک دارند.

دستیار پزشک

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): +۲۸٪

شرایط تحصیلی: فوق لیسانس

دستیاران به پزشکان در کارهایی مانند معاینه، تشخیص و درمان بیماران کمک می‌کنند و دست راستِ پزشکان هستند. علاوه بر این، ممکن است دستیاران پزشک به خانه بیماران برای رسیدگی به وضعیت سلامتی آنها سر بزنند.

دستیاران پزشک زیر نظر پزشک، مسئولیت آموزش و مشاوره بیماران و خانواده‌هایشان در مورد بیماری، تجویز دارو، ارزیابی و ثبت پیشرفت بهبودی بیمار و تحقیق در مورد درمان‌های مختلف را بر عهده دارند.

دانشمند داده

مشاغل دارای رشد سریع

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): +۳۶٪

شرایط تحصیلی: لیسانس

شغل دانشمند داده یکی از شغل‌های مرتبط به شغلی های ماشین لرنینگ است. دانشمندان داده اطلاعات مهمی را از مجموعه داده‌های بزرگ و پیچیده استخراج می‌کنند. آنها از این داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه برای کمک به سازمان‌ها برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کنند.

انجام نظرسنجی یا زیرورو کردن وب برای جمع‌آوری داده‌ها، یکی از اجزای کلیدی کار یک دانشمند داده است. دانشمندان داده با استفاده از ماشین لرنینگ و نرم افزار تجسم داده، داده‌های خام را طبقه‌بندی می‌کنند تا بتوانند یافته‌های خود را در قالب گزارشی کامل به مدیران کسب‌وکارها نشان دهند. چیزی که در مورد دانشمندان داده مهم است، این است که بدانند چگونه یافته‌های خود را به طور مؤثر و به روشی که برای مخاطبان عمومی قابل درک باشد، به اشتراک بگذارند.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): +۳۵٪

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

شرایط تحصیلی: لیسانس امنیت سایبری یا رشته‌های مرتبط (مانند لیسانس نرم‌افزار)

تحلیلگران امنیت اطلاعات مسئول اطمینان از ایمنی و امنیت اطلاعات حساس و سیستم‌های کامپیوتری سازمان‌ها هستند. آنها شبکه‌ها را از نظر نقض امنیتی رصد می‌کنند و از هرگونه حمله‌ی سایبری احتمالی پیشگیری می‌کنند و در زمان وقوع نیز، بهترین راه‌‌حل‌ها را به کار می‌گیرند.

تحلیلگران امنیت اطلاعات، از نرم افزارهایی مانند فایروال‌ها و برنامه‌های رمزگذاری داده‌ها برای محافظت از اطلاعات حساس استفاده می‌کنند. آنها همچنین مسئول مستندسازی از فرایندها و گزارش حملات هستند. تحلیلگران امنیت اطلاعات، توصیه‌ها و پیشنهاداتی را برای افزایش میزان امنیت به مدیریت یا کارکنان ارشد فناوری اطلاعات ارائه می‌دهند و به سایر کارمندان نیز کمک می‌کنند تا با رویه‌های جدید، کارهای خود را با امنیت بیشتری پیش ببرند. تحلیلگران امنیت سایبری از زیرمجموعه‌های تحلیلگر امنیت اطلاعات هستند.

توسعه دهنده وب

نرخ رشد (۳۱-۲۰۲۱): ۳۰%

شرایط تحصیلی: دیپلم یا لیسانس

توسعه وب یکی از مشاغل پرتقاضا است که می‌توان آن را ترکیبی از مهارت‌های فنی و خلاقانه دانست. توسعه دهندگان وب با زبان برنامه نویسی انتخابی خود، وب‌سایت‌هایی را طراحی می‌کنند که نیازمندی‌های مشتری و کارفرما را برطرف می‌کنند. توسعه دهندگان وب باید نحوه نوشتن کد با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مانند HTML یا XML را بدانند. آنها همچنین باید بتوانند برنامه‌های کاربردی وب‌سایت، رابط‌ها و منوهای ناوبری را ایجاد و آزمایش کنند و همچنین، با طراحان برای نهایی کردن طرح و عملکرد یک وب‌سایت همکاری کنند.

توسعه دهندگان وب می‌توانند کارهای مربوط به طراحی وب‌سایت را به تنهایی و یا با جمعی از توسعه دهندگان انجام دهند. برخی از آنها به تنهایی تمام کارهای طراحی یک وب‌سایت را انجام می‌دهند و برخی دیگر در ساخت برخی اجزاهای خاص مهارت دارند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان بک‌اند پایه و اساس هر وب‌سایتی را طراحی می‌کنند و توسعه دهندگان فرانت‌اند مسئول چیدمان و ویژگی‌های بصری سایت هستند.

تکنسین سرویس توربین بادی

مشاغل دارای رشد سریع

نرخ رشد (۳۱- ۲۰۲۱): +۴۴ ٪

الزامات آموزش: گواهی حرفه‌ای

تکنسین سرویس توربین بادی، مسئول نصب توربین‌های بادی، نگهداری و تعمیر آنها است. با اینکه مرکز نصب و نگهداری توربین‌های بادی قبلا ساخته شده‌اند، اما به‌وجود چنین تکنسین‌هایی برای نصب توربین‌های جدید و نگهداری از توربین‌های قدیمی نیاز است.

آنها اجزا و سیستم‌های الکتریکی، مکانیکی و هیدرولیکی توربین‌ها را آزمایش و عیب‌یابی می‌کنند. علاوه بر این، مسئول تعویض تجهیزات یا اجزای فرسوده توربین‌ها، جمع‌آوری داده از روند کارِ توربین‌ها و سرویس‌دهی به سیستم‌های انتقال زیرزمینی هستند.

نصاب سیستم‌های خورشیدی

نرخ رشد (۳۱- ۲۰۲۱): +۲۷ ٪

الزامات آموزش: دیپلم دبیرستان یا معادل آن

نصاب سیستم‌های خورشیدی، سیستم‌های فتوولتائیک (PV) را که نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کنند، مونتاژ، نصب و نگهداری می‌کند. این سیستم‌ها ممکن است در محیط‌های تجاری، صنعتی یا مسکونی مورد نیاز باشند. برخی از آنها در پشت‌بام‌ها نصب می‌شوند و برخی دیگر روی زمین قرار می‌گیرند.

نصاب سیستم‌های خورشیدی، سیستم‌ها را بر اساس شرایط محلِ قرارگیری و نیازهای مشتریان خود تنظیم می‌کنند. آنها، سپس سیستم را آزمایش کنید تا مطمئن شوند که همه چیز به درستی کار می‌کند.

همان‌طور که اعلام کردیم، مشاغلی که در این مقاله نام بردیم به عنوان مشاغل با رشد سریع در چند سال آینده شناخته می‌شوند. با توجه به پیشرفتی که تکنولوژی دارد و همچنین تغییراتی که در دنیا به وجود می‌آید، ممکن است مشاغل دیگری جای این مشاغل را بگیرند و لیست آگهی استخدام برای کارجویان، با تغییراتی مواجه شود. اما، در حال حاضر می‌توانید از این مشاغل برای انتخاب مسیر شغلی خود ایده بگیرید.

منبع forbes
مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. Mk می‌گوید

    من مهندسی عمران خوندم و الان خیلی پشیمونم ، چون نتونستم کار پیدا کنم ، بنظرتون چی بخونم ؟

    1. زهرا می‌گوید

      صنایع یا مدیریت صنعتی،مکانیک، کامپیوتر رشته‌های پرتقضا با وجود متقاضی براشون کم نیست اما هنوز هم آگهی استخدام براشون نسبتا زیاد هست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.