وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا همیشه باید مدیرتان را تایید کنید؟

روابط بین کارمند و مدیر مثل دیگر روابط، جاده یک طرفه‌ای نیست که یک نفر در آن پیش برود و دیگری فقط تماشاچی باشد. شما برای کار کردن نیاز به ایجاد روابط خوبی با همکاران و از جمله مدیرتان دارید، اما آیا باید همیشه مدیرتان را تایید کنید و بی‌چون و چرا کارها را انجام دهید، حتی اگر می‌دانید انجام کار مورد نظر فشار زیادی را به شما وارد می‌کند؟ آیا تایید مدیر همیشه به صلاح است؟

چگونه به مدیرتان نشان دهید که مسئولیت‌پذیر هستید؟

شما می‌خواهید به رئیستان میزان وظیفه‌شناسی خود را نشان دهید اما این نیاز به تایید همیشگی او ندارد. زیرا این مسیولیت‌پذیری را می‌توان به طرق مختلف نشان داد بدون اینکه فشار زیادی را به شما تحمیل کند. در جای خود می‌توانید از او انتقاد کنید و نقظه نظراتتان را انتقال دهید و در جای مناسب هم می‌توانید بگویید که از پیشرفت کارها فروگذار نیستید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

فکر کنید و بعد مسئولیت بپذیرید

مدیرتان می‌خواهد به  شما وظیفه‌ای جدا از وظایفی که در توضیحات شغلی شما گفته شده، محول کند. آیا اولین جمله‌ای که باید بگویید این عبارت است «ببخشید، این کار کار من نیست»؟ گفتن چنین جمله‌ای در همان ابتدای کار بسیار ناامیدکننده است، چراکه شما با گفتن آن نشان می‌دهید که ابتکار عمل ندارید، تنها در همان چهارچوبی که برایتان مشخص شده پیش می‌روید و مایل به پیشرفت نیستید.

جواب درست و منطقی در این مورد چیست؟ به مدیرتان بگویید که اگر ممکن است فرصت فکر کردن به شما بدهد، همه جوانب را بررسی کنید و بعد دلایلتان را در مورد قبول یا رد آن بگویید. گفتن جمله‌هایی مثل این« تا به حال این کار را انجام نداده‌اید ولی تمام سعی‌تان را می‌کنید که به بهترین نحو آن را پیش ببرید» می‌تواند شما را فرد مسئولیت‌پذیری نشان دهد.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

به دنبال راه‌حل باشید

انتقاد کردن صرف تا وقتی راه‌حلی برای آن ارائه نکنید راه به جایی نمی‌برد. کسی که به طور مداوم مشکلات خود را به دیگران منتقل می‌کند فردی است که نه تنها در زندگی کاری که در زندگی شخصی نیز همه از دست او فراری هستند.

وقتی علاوه بر بیان نقظه نظر مخالف خود، راه‌حل هم ارائه می‌دهید نشان می‌دهید که به حل شدن مسئله علاقه‌مند هستید. اگرچه مسئولیت انجام راه‌حل پیشنهادی نیز ممکن است به عهده شما گذاشته شود اما این فرصت مناسبی است که از آن می‌توانید هم برای پیشبرد کارها آنطور که می‌خواهید استفاده کنید و همه توانایی‌هایتان را نشان دهید.

خودتان را جدی نشان دهید

تایید صرف یک مدیر  علاوه بر اینکه از شما فردی متملق در نظر دیگران می‌سازد باعث می‌شود که به مرور زمان حس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید. پس برای اینکه تا این اندازه مستقیم نگویید که با تصمیات مدیرتان موافق هستید باید چه کنید؟

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بهترین راه‌حل این است که وقتی او صحبت می‌کند نکات مهم را یادداشت کنید و خود را فردی حواس‌جمع نشان دهید. این کار به آن معناست که شما نه تنها به یک جلسه توجه می‌کنید، بلکه قدم بعدی را هم برداشته‌اید و برای انجام کار آماده‌اید. بعدا می‌توانید از طریق همین یادداشت‌ها کارها را پیگیری کرده یا سوء‌تفاهم‌ها را برطرف کنید.

پیش قدم شوید

همیشه لازم نیست منتظر محول شدن مسئولیتی از جانب مدیرتان شوید تا آن را تایید یا رد کنید. خودتان می‌توانید پیش قدم شده و با گفتن این عبارت که «چگونه می‌توانم کمک کنم؟» نشان بدهید که برای قبول مسئولیت آماده‌اید، مثل یک بازیکن واقعی که از هیچ تلاشی برای برنده شدن تیمش فروگذار نیست.

البته این مورد نیز به این بستگی دارد که توانایی ذهنی و جسمی‌تان در چه حد است. همیشه لازم نیست خودتان را مشتاق نشان دهید بلکه باید به موقع ابتکار عمل را به دست گیرید.

پاسخگو باشید

یک مدیر خوب از کارکنانش انتظار ندارد که همیشه او را تایید کنند، چراکه این مسئله باعث تک‌روی و انجام کارها تنها براساس نظرات یک نفر می‌شود که خلاقیتی را به همراه ندارد. کارمندان به تدریج ابتکار عمل خود را از دست می‌دهند و فقط «بله قربان‌گو» هستند.

به دنبال چنین رویکردی فرسودگی شغلی هم به وجود می‌آید و  کارکنان تنها قصد پیش بردن نظرات کارفرما را دارند. مهم است که در چنین شرایطی شما عزت نفستان را حفظ کنید و همانقدر که از انجام کارها سرباز نمی‌زنید به شیوه‌ای منطقی و در عین رعایت ادب انتقاداتتان را هم به گوش او برسانید، پاسخگو باشید و اگر اشتباهی در کار اتفاق افتاد آن را بپذیرید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.