وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آشنایی با کمپین دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

همه اطلاعات مهم و ضروری درباره کمپین دیجیتال مارکتینگ

احتمالا نام کمپین دیجیتال مارکتینگ را بسیار شنیده‌اید اما می‌دانید کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به طور مختصر می‌توان گفت فعالیت‌های تبلیغاتی برندها و شرکت‌های مختلف بر بستر فضای آنلاین را بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ یک مهارت است که هر فردی که در فرصت شغلی دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار می‌شود، باید آن را بداند. در ادامه این مفهوم را به طور مفصل بررسی کرده و گام‌های مهم طراحی کمپین‌های بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

کمپین بازاریابی دیجیتال یک استراتژی بازاریابی است که محصولات یا خدمات یک شرکت را از طریق پلتفرم‌های آنلاین و کانال‌های دیجیتال تبلیغ می‌کند. شرکت‌ها از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال برای اهداف مختلفی مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب‌سایت یا تعامل با مشتریان و اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد یک محصول جدید استفاده می‌کنند. یک کمپین تبلیغاتی موثر همچنین می‌تواند چهره‌ی یک برند را تغییر داده و آمار فروش محصولات و خدمات یک مجموعه را صعودی کند. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی آنلاین، مقاله دیجیتال مارکتینگ را بخوانید.

در حقیقت کمپین دیجیتال مارکتینگ یک برنامه تبلیغاتی گسترده است که طی این برنامه ابتدا تمامی نقاط تماس برند (شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت، فروشگاه‌ها و …) شناخته می‌شود و یک برنامه‌ی جامع یکپارچه برای هر کدام از نقاط تماس نوشته می‌شود تا به صورت یک‌جا به اجرا دربیاید.

مزیت کمپین دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی چیست؟

با فراگیری اینترنت و بعد از آن گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، شکل تبلیغات در سرتاسر دنیا از فرم سنتی به آنلاین تغییر پیدا کرد. تغییر جهت به سمت تبلیغات در دنیای ۰ و ۱ مزایای بسیاری دارد که در ادامه به ۳ نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در دسترس بودن

اگر تبلیغات بیلبوردی را نماینده تمامی تبلیغات سنتی در نظر بگیریم، مشتری به صورت بدون واسطه نمی‌تواند از راه دیدن یک بیلبورد با ارائه دهنده خدمات ارتباط برقرار کند. درحالی که اگر تبلیغات بر بستر وب یا شبکه‌های اجتماعی انجام شده باشد (کمپین دیجیتال مارکتینگ) تنها با یک کلیک به صفحه‌ی شرکت مربوطه هدایت می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

مقرون به صرفه‌بودن

در مقایسه با کمپین‌های سنتی، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال اغلب هزینه کمتری دارند. در حالی که یک کمپین دیجیتال به شما امکان می دهد با مشتریان در پلتفرم‌های دیجیتالی رایگان یا کم هزینه ارتباط برقرار کنید. یک کمپین سنتی معمولاً هزینه بیشتری دارد زیرا شما معمولاً برای پلتفرم چاپی که استفاده می کنید هزینه می پردازید.

زمان‌محور بودن

یک کمپین بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که در زمان واقعی با مشتریان خود تعامل داشته باشند. به همین دلیل در مقایسه با کمپین‌های بازاریابی سنتی، می‌توانند به موقع به مشتریان دسترسی پیدا کرده، پاسخ آن‌ها را بدهند و سرنخ‌های فروش بیشتری را ایجاد کنند.

انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با اهداف مختلفی طراحی شده و به اجرا درمی‌آیند. در ادامه ۳ نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم:

کمپین جذب مشتری

این کمپین به نام کمپین دیجیتال مارکتینگ Customer acquisition هم شناخته می‌شوند. این کمپین‌ها مناسب شرکت‌هایی است که سعی در گسترش و رشد در صنعت خود دارند. کمپین جذب مشتری به مجموعه‌ها امکان می‌دهد که مشتریان را به خدمات خود علاقه‌مند کنند.

کمپین تبدیل (تبدیل سرنخ به فروش)

این کمپین‌ها به نام Convertional هم شناخته می‌شوند و هدف آن‌ها تبدیل مشتریان بلقوه به مشتریان بالفعل است. به طور مثال بسیاری از این کمپین‌ها، از طریق پر کردن فرم، درخواست ارسال خبرنامه و … به اجرا درمیایند.

کمپین‌های حفظ مشتری

این کمپین دیجیتال مارکتینگ که به نام Retentional هم معروف است، به مجموعه‌ها کمک می‌کنند تا اعتماد مشتریان را به خود بازیابی کنند. در اجرای این کمپین‌ها هدف تحریک احساسات مشتریان برای جلب اعتماد آن‌ها و تقویت وفاداری‌شان به یک مجموعه است.

کمپین دیجیتال مارکتینگ از شناخت مخاطب و تعیین هدف آغاز می‌شود و با برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی در نقاط تماس برند خاتمه می‌یابد.

طراحی کمپین تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ در گروه فروش و مارکتینگ شرکت‌ها انجام می‌شود. طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌ریزی و پیشبرد آن بر عهده مدیر مارکتینگ است و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در این راه به او کمک می‌کنند. با خواندن مقاله فرصت شغلی دیجیتال مارکتینگ می‌توانید با این سمت‌های شغلی بیش‌تر آشنا شوید.

طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ در ۵ قدم

تفاوتی ندارد که هدفی که برای اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ درنظر گرفته شده چیست، بلکه مهم گام‌هایی است که به‌ترتیب برای برنامه‌ریزی و اجرای آن باید طی شود. در ادامه نحوه طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ را در ۵ مرحله بررسی می‌کنیم:

شناسایی مخاطب هدف

اولین قدم برای طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ، شناسایی مخاطب هدف است. هیچ شرکتی نمی‌تواند تمام افراد یک جامعه را مخاطب کمپین خود قرار دهد چراکه یقینا با شکست روبه‌رو خواهد شد. در اولین مرحله از پیاده‌سازی کمپین بازاریابی دیجیتال باید مخاطب هدف یک مجموعه با مطالعه دقیق از نظر سن، جنسیت، تحصیلات، توان پرداخت هزینه یا همان کلاس اقتصادی، انتظارات و نیازمندی‌ها شناخته شود تا کلیه‌ی جزئیات کمپین مطابق با خواسته‌های او طراحی و تدوین شود. مجموعه‌ای از فاکتورهایی که برای مطالعه مخاطب هدف مورد مطالعه قرار می‌گیرد، عبارتند از:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • محل زندگی
  • سن
  • درآمد
  • عنوان شغلی
  • سرگرمی
  • اولویت‌ها و نیازها

تشخیص نیازهای اصلی مشتریان

یادگیری در مورد رفتار گذشته مشتریان می‌تواند به گروه مارکتینگ در پیش‌بینی اقدامات بعدی آن‌ها کمک کند. دانستن این نکته که آن‌ها در مرحله بعدی چه کاری ممکن است انجام دهند می‌تواند به کارشناس دیجیتال مارکتینگ کمک کند تا تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود را در راستای فروش بیشتر مجموعه تغییر دهد. از نیازهای اصلی مشتریان برای تعیین کمپین های آیندهنیز می‌توان استفاده کرد.

به طور مثال، بر اساس اقدامات قبلی مشتریان، ممکن است تصمیم بر این باشد که یک کد تخفیف در یک حساب رسانه اجتماعی یا از طریق ایمیل ارائه به مشتریان ارائه شود. به طور کلی، پیش‌بینی حرکت بعدی مشتریان می‌تواند به گروه مارکتینگ در ایجاد یک کمپین بازاریابی دیجیتال قوی‌تر و موفق‌تر کمک کند.

تعیین هدف کمپین دیجیتال مارکتینگ

اطمینان حاصل کنید که اهداف بازاریابی شما منعکس کننده اهداف کلی شرکت شما است. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که می توانید موفقیت اهداف خود را با استفاده از ابزارهای مختلف در حین کار برای دستیابی به آنها اندازه گیری کنید. این می تواند به شما کمک کند برای هر مشکلی که برای اطمینان از تکمیل هدف ایجاد می شود راه حل هایی پیدا کنید.

تعیین کانال‌های تبلیغات آنلاین

بعد از تعیین هدف، نوبت به انتخاب کانال‌های تبلیغاتی می‌رسد. برای اجرای کمپین‌های دیجیتال برندینگ از امکانات گسترده‌ای می‌توان استفاده کرد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

کانال‌های تبلیغات پولی: مثل یوتیوب، اینفلوئنسر مارکتینگ، خرید بک لینکف رپرتاژ آگهی، گوگل ادز و …

کانال‌های تبلیغات اجتماعی: تلگرام، اینستاگرام، توییتر

وب‌سایت

برنامه‌ریزی کمپین دیجیتال مارکتینگ

هنگامی که کانال‌های دیجیتال و نحوه استفاده از آن‌ها مشخص شد، نوبت به برنامه‌ریزی کمپین می‌رسد. برای مثال، با بررسی و برنامه‌ریزی کمپین‌های رسانه‌ای می‌توان شروع کرد. به طور معمول، این شامل محتوایی مانند پست وبلاگ، پادکست یا اینفوگرافیک است. ایجاد محتوا می‌تواند بازدیدکنندگان وب‌سایت یک مجموعه را به مشتریان تبدیل کند و ترافیک وب سایت را بهبود ببخشد. در کنار تولید محتوا، محتوایی که از قبل در شبکه‌های اجتماعی یک شرکت تولید شده است می‌تواند مورد بازبینی قرار بگیرد تا با اهداف کمپین فعلی سازگار شود.

جمع‌بندی

در این یادداشت ابتدا پاسخ «کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟» را دادیم و گفتیم فعالیت یکپارچه‌ی یک شرکت بر بستر آنلاین به منظور تبلیغ موثر کالا و خدمات آن، به طراحی کمپین دیجیتال مارکتینگ منجر می‌شود. کمپین دیجیتال برندینگ نسبت به شکل سنتی تبلیغات مزایای بسیاری دارد که از جمله آن مقرون‌به‌صرفگی است. شرکت‌ها برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی باید ۵ گام را طی کنند که از شناخت مخاطب هدف و نیازهای آن ششروع می‌شود و با تعین کانال‌های تبلیغاتی و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی در آن‌ها خاتمه می‌یابد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.