وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۱۰ ویژگی یک همکار خوب چیست؟

بخش مهمی از زندگی افراد شاغل در شبانه‌روز به حضور و فعالیت در محیط کار می‌گذرد. پس اغراق‌آمیز نیست که بگوییم محیط کارمان، خانه دوم ماست. اما آیا همه به عنوان یک عضو از این خانواده، آداب معاشرت و همکاری را می‌دانند؟ شما به روابط متقابل در محیط کار اعتقاد دارید؟ می‌دانید ویژگی‌های یک همکار خوب چیست؟

بسیاری از فارغ التحصیلان، مشتاق و هیجان زده وارد کار می‌شوند، اما کاملاً مطمئن نیستند که چگونه از یک دانشجوی نمونه به یک کارمند موفق مدل تبدیل شوند. افراد دوست دارند، مدیران و همکارانشان آن‌ها را بپذیرند و در روابط کاری‌شان موفق عمل کنند. با مرور ویژگی‌های یک همکار خوب، نقاط ضعفتان در همکاری را به نقاط قوت تبدیل کرده و نقاط قوت اخلاقی و کاری‌تان را تقویت کنید. اگر هر فرد از این خانواده برای همکار خوب بودن تلاش کند، روابط متقابل در محیط کار حکم‌فرما می‌شود و دیگر از دعوا و چالش خبری نیست. این ویژگی‌ها کدامند؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم، چطور یک همکار خوب شوید:

۱- قابل اعتماد باشید

شاید به نظر شما این گزینه به عنوان اولین ویژگی، کاملا مشهود و طبیعی به نظر برسد اما یکی از مهمترین فاکتورهای همکاری خوب، قابل اطمینان بودن است. ضرب‌العجل‌ها برای انجام کارها را در نظر بگیرید و مسئول پذیرش اشتباهات خود باشید. از پس کارها به خوبی بربیایید و نشان دهید لایق اعتماد هستید. این قابل اعتماد بودن را در حفظ اسرار همکاران نیز در نظر بگیرید. این‌که افراد خیالشان راحت باشد نگرانی‌هایشان در صندوقچه قلب شما ثبت خواهد شد و خبری از آن به بخش مدیریت درز نمی‌کند، در ایجاد روابط خوب تاثیرگذار است.

۲- پذیرش داشته باشید

یک همکار خوب می‌داند که در همه زمینه‌های کاری توانمند نیست و همه افراد ممکن است دیدگاه جدید و خوب نسبت به طرح موضوع و مسئله‌ای داشته باشند. از اختلافات فارغ از عقاید استقبال کنید و پذیرش را در خودتان تقویت کنید. همکاران شما با دیدن پذیرش از سوی شما، نسبت به نقطه نظرها و اختلاف نظرها منعطف‌تر بوده و در نتیجه مسائل و چالش‌ها به خوبی برطرف خواهند شد. چه کسی است که دوست داشته باشد در محیط کار دائما دعوا و درگیری باشد؟ هیچ‌کس! پس پذیرش را جدی بگیرید.

۳- همدل باشید

ویژگی‌های یک همکار خوب

این‌که بتوانید خودتان را جای دیگر همکاران بگذارید، می‌تواند برای ایجاد یک محیط همکاری مناسب مهم باشد. همکار شما ممکن است روز بدی را پشت سر گذاشته باشد. همدل بودن شما و درک شرایط از شما یک همکار می‌سازد. البته که باید حواستان را جمع کنید، که از همدلی و عطوفت شما سوءاستفاده نشود. متاسفانه گاهی همدلی‌ها موجب ایجاد توقع می‌شود. پس حدود را برای خودتان مشخص کنید و تا مرزهای مشخص شده نسبت به همکاران و حتی کار، همدل باشید.

۴- وابسته به دیگران نباشید

هیچ کس از نیرویی که برای انجام کار به افراد چنگ می‌زند و دائما وابسته است، استقبال نمی‌کند. اگر در یک تیم کار می‌کنید، کسی نباشید که بهره‌وری دیگران را کند می‌کند و دائما از سایرین طلب کمک می‌کند. اگر برای انجام یک پروژه جدید، سوالاتی دارید در مرحله اول آن‌ها را بیان کنید و به خوبی پاسخ را درک کنید. وظایف و اولویت‌ها را ردیابی کرده و در جهت تسریع کار تیم، حرکت کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس مجبور نیست که ۲ بار چیزی را از شما طلب کند.

۵- احترام گذاشتن را فراموش نکنید

فرقی ندارد که همکار شما در چه سمتی قرار دارد. مدیر یا سرپرست شما است یا در بخش تدارکات و حمل و نقل مشغول به فعالیت است. به همه احترام بگذارید و مطمئن باشید با حفظ حرمت افراد در یک محیط، به شخصیت تاثیرگذاری تبدیل خواهید شد. هیچ فردی را نخواهید یافت که از احترام دیدن در محل کار حس بدی داشته باشد و متقابلا احترام شما را حفظ نکند. پس در این زمینه دست و دل‌باز باشید.

۶- کار تیمی را بلد باشید

ویژگی‌های یک همکار خوب

علاوه بر حرفه و وظیفه‌ای که روی دوشتان است و باید آن را انجام دهید، باید جایگاهتان را در سازمان در نظر بگیرید و برای مصلحت کلی کار کنید. چطور؟ در صورتی‌که در اوج ساعات شلوغی همکاران زمان خالی داشتید به آن‌ها کمک کنید. ابزارها یا ترفندهای مفیدی که می‌توانند برای افراد تیم سودمند باشند را احتکار نکنید و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

۷- فروتن باشید

هیچ‌کس رجزخوانی را دوست ندارد. بگذارید نتیجه کارتان باشد که حرف می‌زند و در مورد میزان کار یا تعداد فروش ماه گذشته خود به اعضای تیم، فخر فروشی نکنید. همه اعضای تیم از قبل آگاهند که شما چقدر در انجام این پروژه کمک کرده‌اید و اگر در ارزش یا اهمیت کار خود اغراق کنید، تعادل را برهم زده و موجب احساس ضعف در همکاران می‌شوید.

۸- توجه کنید

مردم از کار با همکاری که به آن‌ها توجه می‌کند لذت می‌برند. یک همکار خوب به همکاران خود نشان می‌دهد که کاملاً به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهد و آنچه می‌گویند برایش ارزشمند است. این توجه را حتی در ظاهر آن‌ها هم داشته باشید. اگر لباس جدیدی به تن همکار خود می‌بینید، از آن تعریف کنید و به او نشان دهید برای شما مهم است. همین توجه ساده به رنگ لباس، کیف و حتی جوراب! می‌تواند در ایجاد یک رابطه همکاری خوب تاثیرگذار باشد.

۹- انتقادپذیر باشید

تا به حال برایتان پیش‌ آمده که مورد انتقاد قرار بگیرید؟ بازخوردها را می‌شنوید یا در صورت شنیدن انتقادها گوش‌هایتان قرمز شده و خشمگین می‌شوید؟ پذیرش بازخورد و حفظ اعتماد به نفس برای تیم و سازمان مفید است. چطور؟ با شنیدن بازخوردها، توجه و پذیرش آن‌ها می‌توانیم قدم‌های اولیه برای پیشرفت شغلی و سازمانی را بردارید. پس نسبت به انتقادها، گارد خود را باز کنید و آن‌ها را بررسی کنید. اگر این بازخوردها درست بود، می‌توانید برای اصلاح آماده شوید.

با رعایت این موارد می‌توانید خود را به عنوان یک همکار خوب در شرکت معرفی کنید و کاری کنید که دیگران نیز شما را به عنوان الگو قبول کنند تا محیط کاری سالم و شادی داشته باشید.

۱۰- انرژی داشته باشید

ویژگی‌های یک همکار خوب

یک همکار خوب هر روز با نگرشی خوش‌بینانه در محل کار حاضر می‌شود. او سعی می‌کند مثبت‌نگری را به همکارانش منتقل کند و به آن‌ها کمک کند تا از حضور در محل کارشان احساس خوشایندی داشته باشد. مشکلات را پشت درهای ورودی محیط کار جا بگذارید و به آن‌ها فرصت دهید تا در محیط آزاد نفس بکشند. به این ترتیب با انرژی بیشتری در محیط حضور خواهید داشت. لبخند زدن را فراموش نکنید

در آخر این‌که داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی از شما یک همکار خوب و همراه می‌سازد. موارد گفته شده، اصلی‌ترین پایه‌ها و ویژگی‌های همکاری خوب است. همین حالا برای تقویت این مهارت‌ها و کسب این ویژگی‌ها اقدام کنید و مطمئن باشید محیط کار و روابط همکاری نیز می‌تواند مانند جمع دوستان و خانواده لذت‌بخش باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.