وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

رشته‌های مهندسی، از جمله رشته‌های پرتقاضا در بازار کار هستند چرا که نیاز به افراد متخصص در تمام شاخه‌های مهندسی در تمام صنایع وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این رشته‌ها می‌تواند رشته برق باشد که همین موضوع، بسیاری را به سمت تحصیل در این رشته کاربردی کشانده است. مدرک مهندسی برق و الکترونیک به دانشجویان می‌آموزد که چگونه در هر صنعتی کار کنند و آنها را با مهارت‌های مهندسی و دانش فنی لازم برای طراحی، ارزیابی و بهبود سیستم‌های الکتریکی مجهز می‌کند.

پس از یادگیری مبانی، دانشجویان می‌توانند در حوزه مورد علاقه خود (مثلا تولید و تامین برق، ارتباطات و رسانه‌ها و سیستم‌های روباتیک) تخصص پیدا کنند. تحصیل در این رشته شامل کار آزمایشگاهی، آموزش، سخنرانی و کار پروژه‌ای به صورت گروهی و فردی خواهد بود. حتی افراد با گرفتن مدرک کارشناسی، امکان ارتقا به مدرک کارشناسی ارشد را نیز دارند و این یک گزینه عالی برای به دست آوردن تجربه عملی و واقعی در تسلط بر سیستم‌ها و صنایع خاص است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

برای دانشجویان فارغ‌التحصیل در رشته برق فرصت‌های شغلی بسیاری زیادی در خارج از بخش مهندسی نیز وجود دارد. فناوری اطلاعات، امور مالی و مدیریت، از جمله این مشاغل هستند که همگی پیشرفت عالی و حقوق قابل قبول برای مهندسان برق دارند.

اما برای دستیابی به این مهم و استخدام در شرکت‌های معتبر ایران، باید در مورد بهترین دانشگاه‌های صنعتی ایران برای رشته مهندسی برق بدانید. به همین خاطر ، در ادامه مقاله تصمیم گرفتیم تا بهترین دانشگاه‌های ایران برای مهندسی برق را نام ببریم تا به شما کمک کنیم تا مسیر شغلی و پس از آن کاریابی خود را با انتخاب دانشگاه مناسب، به درستی آغاز کنید. مطمئنا مواردی مانند کیفیت روش‌های آموزشی، اساتید، خدمات اداری، رتبه جهانی، خدمات کتابخانه‌ای، برنامه‌های آموزشی، داشتن زیرساخت‌ها و امکانات، از جمله عوامل مهم در انتخاب این دانشگاه‌ها هستند.

این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی پایگاه رتبه بندی کیو اس (QS)، در حوزه مهندسی برق و الکترونیک انتخاب شده‌اند و در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا در این حوزه موضوعی قرار دارند.

دانشگاه صنعتی شریف

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

دانشگاه شریف یکی از معتبرترین مدرک‌‌ها را دارد و در میان دانشگاه‌های دولتیِ زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. این دانشگاه در سال ۱۳۳۴ تاسیس شد و رویه آن تا به امروز این بوده که رتبه‌های برتر کنکور و دانش‌آموزان المپیادی را برای تحصیل پذیرش کند.

دانشکده مهندسی برق در دانشگاه شریف، یکی از دانشکده‌های شناخته شده و معروف این دانشگاه به‌شمار می‌آید که در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده و دانشجویان بسیاری در این دانشکده تحصیل می‌کنند. تحصیل در رشته مهندسی برق در این دانشکده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است. گرایش‌ها و رشته‌های برق در این دانشگاه شامل مهندسی برق گرایش الکترونیک، مهندسی برق گرایش سیستم‌های انرژی الکتریکی، مهندسی برق گرایش مخابرات، مهندسی برق گرایش کنترل،‌ مهندسی برق گرایش سیستم‌های دیجیتال و مهندسی برق گرایش بیوالکتریک می‌شود.

در جدیدترین رتبه بندی موسسهQS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه صنعتی شریف موفق شد با کسب رتبه ۳۸۰ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران برای ششمین سال متمادی قرار گیرد. برخی از امکانات موجود در دانشگاه صنعتی شریف عبارت‌اند از:

  • همایش‌های علمی
  • مراکز تحقیقاتی پویا
  • اساتید مجرب و فرهیخته
  • برتری در مسابقات جهان
  • تجهیزات قدرتمند آموزشی

دانشگاه تهران

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد و تا به امروز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی کشور به کار خود که ترتیب و آموزش دانشجویان بوده، ادامه داده است. بسیاری این دانشگاه را که یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ایران است، به نام دانشگاه مادر می‌شناسند. این دانشگاه از ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۶ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی تشکیل شده است که یکی از آنها دانشکده برق و کامپیوتر است.

دانشکده برق دانشگاه تهران،‌ همزمان با تاسیس این دانشگاه شکل گرفت و تا به امروز افراد بسیاری در این دانشکده تحصیل کردند و به بزرگان دنیای علم و تکنولوژی تبدیل شدند. از مهم‌ترین رسالت‌های این دانشکده، تربیت دانش آموخته‌ها اخلاق مدار، مسئول در قبال جامعه و طبیعت، متخصص در ترازِ اول جهان، خلاق، کارآفرین، با تفکر میان رشته‌ای و توانا در کار گروهی در حوزه مهندسی برق و الکترونیک است.

در جدیدترین رتبه بندی موسسه QS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه تهران موفق به کسب رتبه ۵۰۱-۵۱۰ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران شد. برخی از امکانات دانشگاه تهران برای تحصیل عبارت‌اند از:

  • امکانات ورزشی
  • امکانات برای فضاهای ورزشی
  • امکانات خوابگاهی
  • امکانات فرهنگی
  • امکانات پژوهشی و علمی
  • دارای بزرگ‌ترین کتابخانه در کشور

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

دانشگاه امیرکبیر، از جمله دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده ایران است که به صورت دولتی اداره می‌شود و در آبان ماه ۱۳۳۵ تاسیس شد. این دانشگاه که در ابتدای تاسیس به نام «پلی تکنیک» شناخته می‌شد، از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی خود را به طور رسمی با پنج رشته مهندسی «برق و الکترونیک»، «مکانیک»، «نساجی»، «شیمی» و «راه و ساختمان» آغاز کرد.

دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشکده‌های دانشگاه صنعتی امیر کبیر است که در سال ۱۳۳۷ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را با دو گرایش الکترونیک و قدرت در دوره کارشناسی آغاز کرد. این دانشگاه، در حال حاضر در شاخه‌های مختلف برق و الکترونیک و در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد.

در جدیدترین رتبه بندی موسسه QS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه امیرکبیر موفق به کسب رتبه ۴۴۳ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران شد. برخی از امکانات دانشگاه امیرکبیر برای تحصیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • کتابخانه
  • سالن مطالعه
  • سالن ورزشی
  • سالن غذاخوری
  • سایتی به‌‌روز و مجهز به امکانات کمک آموزشی چون ویدئو پروژکتور و شبکه اینترنت

دانشگاه علم و صنعت ایران

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

دانشگاه علم و صنعت در تهران واقع شده است و به عنوان یک دانشگاه دولتی، در دیگر شهرها نیز نمایندگی دارد. این دانشگاه تنها دانشکده مهندسی راه‌آهن و مهندسی پیشرفته در خاورمیانه و مهندسی خودرو در ایران را دارد. در کنار این اولین‌ها، دانشکده مهندسی برق نیز یکی از بهترین دانشکده‌های این دانشگاه است که سالانه دانشجویان زیادی را برای تحصیل در این رشته پذیرش می‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه علم و صنعت مشغول به تحصیل هستند و از امکانات پیشرفته آزمایشگاهی و کارگاهی برای تحصیل در رشته‌های مختلف از جمله برق استفاده می‌کنند.

در جدیدترین رتبه بندی موسسه QS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه علم و صنعت موفق به کسب رتبه ۵۳۱-۵۴۰ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران شد. برخی از امکانات دانشگاه علم و صنعت برای تحصیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • کتابخانه مرکزی
  • ۱۹ کتابخانه اقماری مستقر در دانشکده‌ها
  • مراکز تحقیقاتی
  • مرکز انتشارات
  • مرکز کامپیوتر
  • مرکز فناوری اطلاعات
  • مرکز آموزش الکترونیکی
  • کارگاه‌های صنعتی
  • آزمایشگاه‌های متعدد، مجهز و تخصصی

دانشگاه صنعتی اصفهان

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

وقتی صحبت از بهترین دانشگاه‌های صنعتی ایران می‌شود، امکان ندارد اشاره‌ای به دانشگاه صنعتی اصفهان نشود. دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دو دانشگاه بزرگ استان اصفهان به‌شمار می‌آید که در سال ۱۳۵۶ تاسیس و مقصد داوطلبان بسیار زیادی برای رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود. این دانشگاه رشته‌های مهندسی بسیاری را دارا است و از آنجایی که از نظر وسعت، به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ایران به‌شمار می‌آید، به همین خاطر دانشجویان بسیاری را در این رشته‌ها پذیرش می‌کند.

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه، مهندسی برق و کامپیوتر را در شاخه‌های مختلف آن از جمله الکترونیک، قدرت، کنترل، مخابرات، مهندسی پزشکی، معماری هوش و رباتیک و نرم‌افزار و فناوری اطلاعات تدریس می‌کند.

در جدیدترین رتبه بندی موسسه QS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به کسب رتبه ۶۴۹ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران شد. برخی از امکانات دانشگاه صنعتی اصفهان برای تحصیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • برخورداری از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب
  • مجاورت با بزرگترین مراکز صنایع فولاد در کشور
  • تمامی امکانات اولیه برای زندگی
  • امکانات ورزشی مانند استخر سرپوشیده
  • سالن ورزشی والیبال، سالن ورزشی بسکتبال، سالن ورزشی بدمینتون، استخر شنا، زمین چمن فوتبال
  • خوابگاه برای استفاده دانشجویان غیربومی

دانشگاه شیراز

بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی برق

دانشگاه شیراز نیز در میان معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های دولتی ایران به شمار می‌آید که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شده و در زمینه بسیاری از رشته‌های مهندسی خصوصا رشته برق، به عنوان دانشگاه مادر شناخته می‌شود. دانشگاه شیراز در کنار دیگر دانشگاه‌های برتر ایران، به دنبال افراد نخبه در رشته‌های مختلف خصوصا برق است و تا به امروز، همیشه در رتبه‌بندی‌های داخلی در میان برترین دانشگاه‌های ایران بوده است.

در جدیدترین رتبه بندی موسسه QS  برای سال ۲۰۲۳، دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه ۷۵۱-۸۰۰ جهانی در جایگاه بهترین دانشگاه ایران شد. دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

  • آزمایشگاه مدارهای مخابراتی
  • آزمایشگاه تکنیک پالس
  • آزمایشگاه‌های الکترونیک
  • آزمایشگاه مایکروویو
  • آزمایشگاه مدارهای منطقی
  • آزمایشگاه الکترونیک دیجیتال

سخن پایانی

دانشگاه‌هایی که در این مقاله نام بردیم، همگی در میان برترین دانشگاه‌های ایران در رشته مهندسی برق و الکترونیک هستند و نام بسیاری از آنها، به عنوان مزیت برای دانشجویان در زمان اقدام برای آگهی‌های استخدام مهندس برق به‌شمار می‌آیند. دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه فردوسی مشهد نیز در میان این دانشگاه قرار می‌گیرند که می‌توان به آنها نیز به عنوان مقصد تحصیل در رشته برق نگاه کرد.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. سینا می‌گوید

    من دانشگاه تبریز درس میخونم ، اصلا از این دانشگاه خوشم نمیاد امکانات زیر ساختیش به دانشگاه های تهرانی نمیرسه

    1. م می‌گوید

      چه رشته ای درس میخونی تو کدوم دانشکده؟ من دانشگاه تبریز بودم و تموم کردم خیلی راضی بودم از امکانات و احترام به دانشجوهاش

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.