وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه یک توسعه دهنده پایگاه داده (SQL) شویم؟

بسیاری از شرکت‌ها باید ذخیره‌سازی و نگهداری داده‌های خود را توسعه دهند تا ارتباط خود با دنیای دیجیتال را بیشتر و بهینه‌تر کنند. توسعه دهندگان SQL که پایگاه داده‌ها را م‌ سازند و نگهداری می‌کنند، نقش مهمی در این دیجیتالی شدن دارند. اگر دوست دارید تا توسعه دهنده پایگاه داده شوید، می‌توانید از خواندن درباره مسیر شغلی این حرفه بهره‌مند شوید. در این مقاله، تعریفی از توسعه‌دهنده SQL و مسئولیت‌های آن‌ها خواهیم داشت و الزامات آموزشی و مهارت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر.

توسعه دهنده پایگاه داده چیست؟

توسعه دهنده پایگاه داده، متخصص فناوری اطلاعات (IT) است که با استفاده از زبان ساختاریافته یا SQL، پایگاه داده یا وب‌سایت‌ها را طراحی، ایجاد و نگهداری می‌کند. SQL زبانی است که بسیاری از پایگاه‌های داده برای بازیابی، پاکسازی و سازماندهی داده‌های ذخیره شده، استفاده می‌کنند. بسته‌های نرم افزاری سازمانی، صفحات وب و برنامه‌های کاربردی از این داده‌ها استفاده می‌کنند. توسعه دهندگان SQL با انواع مختلف زبان ساختاریافته از جمله Oracle، SQL Server، MySQL، SQLite و PostgreSQL آشنا هستند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

توسعه دهندگان SQL متفکرانی منطقی هستند که به جزئیات توجه زیادی دارند. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای مسائلی که ممکن است هنگام کار با پایگاه‌های داده با آن‌ها مواجه شوند، بیابند. آنها همچنین در برنامه نویسی مهارت دارند و می‌توانند در صورت لزوم به همکاران خود کدنویسی SQL آموزش دهند.

توسعه دهنده SQL حرفه‌ای است که تقاضای زیادی در بازار کار دارد. اکثر شرکت‌ها می‌خواهند به سازمان‌های داده محور تبدیل شوند و برای تحول دیجیتال در سازمان خود برنامه ریزی کنند و استراتژی داشته باشند. طبق پیش‌بینی‌ها استخدام برنامه نویس وب بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ به میزان ۸ درصد افزایش دارد که بسیار سریع‌تر از میانگین برای همه مشاغل است.

فرصت های شغلی برای کارشناسان SQL

کار توسعه دهندگان SQL چیست؟

مسیر شغلی توسعه دهنده SQL

توسعه دهندگان SQL از زبان SQL برای سازمان دهی پایگاه داده در سطح سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌کنند و در واقع از داده‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنند. آنها معمولاً ۴۰ ساعت در هفته ساعات کاری عادی کار دارند و کار آنها معمولا به صورت کار در شرکت‌ها و حضور در سازمان‌ها است؛ اما این امکان برای آنها فراهم است تا مانند دیگر برنامه نویسان به صورت دورکار نیز فعالیت کنند. برخی حتی انتخاب می‌کنند که به عنوان مشاور برای چندین شرکت به طور همزمان کار کنند. مسئولیت‌های یک توسعه دهنده SQL عبارت‌اند از:

  • جمع‌آوری نیازهای کاربر
  • قالب بندی زبان محاوره‌ای و سازمان‌یافته
  • نوشتن زبان SQL برای استفاده در سایر برنامه‌ها
  • کنترل دسترسی به پایگاه داده
  • طراحی ساختارها و جداول پایگاه داده
  • ایجاد ساختاری منظم در پایگاه داده برای انجام اتوماسیون کارها
  • نوشتن اسناد پایگاه داده
  • نظارت بر امنیت پایگاه داده
  • ساخت رویه، تابع و پروفایلی برای نظارت بر داده‌های ذخیره شده
  • حفظ کیفیت داده‌ها

چگونه توسعه دهنده SQL شویم؟

برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده SQL می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

۱. گرفتن مدرک از دانشگاه

مدرک لیسانس در مهندسی کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط می‌تواند اولین قدم شما برای ورود به این حیطه باشد. تحصیل در رشته‌ای مانند مهندسی کامپیوتر این امکان را به شما می‌دهد که در زمینه برنامه نویسی و شبکه‌های کامپیوتری، دانش کسب کنید. در طول دوره کارشناسی خود، می‌توانید مهارت‌های مدیریت پایگاه داده را نیز بیاموزید، که کارفرمایان معمولاً در زمان استخدام به دنبال افرادی با این مهارت‌ها هستند.

۲. یک دوره کارآموزی پیدا کنید

مسیر شغلی توسعه دهنده SQL

شرکت در دوره کارآموزی در صنعت فناوری اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که در حین تحصیل، آنچه را که یاد می‌گیرید به کار ببرید و تجربه عملی کسب کنید. این تجربه دارایی ارزشمندی برای آینده شما به شمار می‌آید، زیرا شانس استخدام شما در این حیطه را افزایش می‌دهد. برخی دانشگاه‌ها در پیدا کردن موقعیت کارآموزی کمک می‌کنند، اما اگر اینطور نبود می‌توانید به وبسایت‌های کاریابی مراجعه کنید.

۳. دانش خود در پایگاه داده را بهبود بخشید

سعی کنید با ثبت‌نام در دوره های یادگیری برنامه نویسی که برخی از آنها به صورت آنلاین و رایگان هستند، دانش خود در پایگاه داده را ارتقا دهید. افزایش دانش در برنامه نویسی و خصوصا پایگاه داده، امکان استخدام در طیف وسیعی از مشاغل را به همراه دارد و این می‌تواند مزیت شما در برابر دیگر کارجویان باشد. برخی از موضوعاتی که به شما در پیدا کردن کار کمک خواهند کرد و دانش شما را در پایگاه داده افزایش می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سرویس‌های ابری مانند Microsoft Azure یا Amazon Web Services
  • چرخه حیات توسعه نرم افزار (SDLC)، به ویژه روش چابک و اسکرام
  • سیستم‌های پایگاه داده NoSQL، مانند CouchDB یا MongoDB
  • سرویس‌های گزارش دهی سرور (SSRS) و گزارش‌های SAP
  • ابزارهای گزارش دهی و هوش تجاری مانند Microsoft SQL

۴. تجربه عملی به دست آورید

مسیر شغلی توسعه دهنده SQL

پس از فارغ‌التحصیلی، سراغ مشاغلی بروید که در سطح پایین برنامه نویسی و پایگاه داده هستند تا بتوانید تجربه خود را بیشتر کنید. موارد زیر می‌توانند نمونه‌ای از این مشاغل باشند:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • ایجاد پایگاه‌های داده
  • درک مشکلات مربوط به امنیت و عملکرد شبکه
  • دانستن چگونگی حفظ استانداردهای بالای کیفیت و یکپارچگی داده‌ها

چند سال تجربه حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا سراغ مشاغلی بروید که درآمد بالاتری دارند. البته که نحوه کار با زبان های برنامه نویسی آینده دار و تجربه استفاده از برنامه نویسی با زبان‌هایی مانند C، Java و C# می‌تواند به شما کمک کند تا با سایر تیم‌ها نیز همکاری داشته باشید و کسب درآمد کنید. آشنایی با یونیکس، فریمورک NET، اسکریپت‌های ویندوز یا Bash می‌تواند به شما کمک کند تا خود را از رقبا متمایز کنید.

۵. گواهینامه بگیرید

اگرچه داشتن گواهینامه برای استخدام امری ضروری به شمار نمی‌آید، اما برخی از کارفرمایان از توسعه‌دهندگان SQL گواهینامه‌هایی مازاد بر مدرک تحصیلی می‌خواهند. بنابراین، با گرفتن گواهینامه هم شانس خود برای استخدام را افزایش می‌دهید و هم به دانش خود در این زمینه می‌افزایید.

۶. سافت اسکیل‌های خود را بهبود بخشید

دو سافت اسکیل اصلی که کارفرمایان برای توسعه دهندگان SQL در نظر می‌گیرند، عبارت‌اند از:

برقراری ارتباط

مسیر شغلی توسعه دهنده SQL

موقعیت توسعه دهنده SQL مستلزم برقراری ارتباط و کار با انواع متخصصان فناوری اطلاعات، از جمله مهندسان شبکه، توسعه دهندگان برنامه‌های کاربردی و فروشندگان شخص ثالث مانند ارائه دهندگان خدمات ابری است.

برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود زمان بگذارید تا بتوانید زمانی که اعضای تیم درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند، با زبان بدن و رفتار خود به آنها نشان دهید تا برای درخواست آنها احترام قائل هستید.

روحیه کار تیمی

به عنوان یک توسعه دهنده SQL، شما با کارشناسان واحدهای تجاری دیگر برای راه اندازی پایگاه داده همکاری می‌کنید. کارمندان بخش‌های دیگر، مانند عملیات یا بازاریابی، ممکن است از شما سؤالی بپرسند یا از شما کمک بخواهند. به عنوان مثال، ممکن است به آنها کمک کنید تا برای ارائه گزارش‌های هدفمند راهی مؤثر بیابند.

برای بهبود مهارت‌های کار تیمی، هدف‌گذاری برای پروژه را تمرین کنید و اقدامات خود را با این هدف‌گذاری هماهنگ کنید. مهلت‌های تعیین شده را دنبال کنید تا به اعضای تیم خود نشان دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند. در نهایت، برای جلوگیری از سوء تفاهم و ارائه درست کارها، به طور فعال به صحبت‌های همکاران خود گوش دهید تا بتوانند نیازهای خود از پایگاه داده را توضیح دهند.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.