وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور کارشناس تحلیل داده شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

در بسیاری از شرکت‌ها نیاز است که داده‌ها به اطلاعات قابل استفاده تبدیل شوند تا بتوان با کمک آنها تصمیمات مهمی در سازمان گرفت. برای این کار فردی با مهارت در تحلیل داده نیاز است و به همین خاطر نقش و شغلی به نام کارشناس تحلیل داده شکل گرفته است. این نقش بر مهارت‌های فنی و تحلیلی متکی است و می‌تواند برای کسی که از حل مسئله لذت می‌برد، شغلی مفید باشد.

در این مقاله به این می‌پردازیم که یک تحلیلگر داده چه کار می‌کند، چگونه می‌توان یک تحلیلگر داده شد، میانگین حقوق آن چقدر است و مهارت‌های مورد نیاز برای این موقعیت شغلی چیست.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

کارشناس تحلیل داده کیست؟

آیا جزئی‌نگر و منظم هستید و از سازماندهی کردن لذت می‌برید؟ آیا از کار کردن در محیط‌های منظم و سازمان‌دهی شده لذت می‌برید؟ آیا عاشق کار با اعداد و داده‌ها هستید؟ اگر پاسخ شما به تمام این سؤالات مثبت است، شغلی به نام تحلیل‌گر داده برای شما بهترین گزینه است.

داده‌هایی که در این شغل تحلیل می‌شوند می‌توانند تحقیقات بازار، ارقام فروش، لجستیک یا هزینه‌های حمل و نقل باشند و هر کسب و کاری نیاز به جمع آوری این داده‌ها برای ادامه راه خود دارد. تحلیلگران داده اعداد و داده‌ها را به صورت روان و ساده در می‌آورند تا به سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک کنند تا مدیران بفهمند چگونه تصمیمات تجاری بهتری بگیرند.

کارشناس تحلیل داده، داده‌هایی مانند داده‌های به دست آمده از روند قیمت گذاری محصولات جدید و روند کاهش هزینه‌های حمل و نقل را می‌گیرد و از میان آنها مهم‌ترین موارد را استخراج می‌کند تا بتواند به شرکت‌ها کمک کند تا برخورد مناسبی با مسائلی که برای شرکت هزینه‌بر هستند، داشته باشند.

برخی از مسئولیت‌های رایج کارشناس تحلیل داده عبارت‌اند از:

  • ارزیابی سؤالاتی که مدیران شرکت‌ها مطرح می‌کنند و تعیین اینکه کدام نوع داده می‌تواند پاسخی برای سؤال آنها باشد.
  • استفاده از تحلیل داده‌ها و نرم افزارهای مدل سازی آماری برای شناسایی روندها و الگوها.
  • تبدیل اعداد، ارقام و انواع دیگر داده‌ها به اطلاعات روشن و واضح که به سؤالات پاسخ می‌دهند.
  • تهیه نمودارها، جداول و گزارش‌ها برای به اشتراک گذاشتن یافته‌ها با ذینفعان.

کار کارشناس تحلیل داده چیست؟

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

تحلیل‌گران داده مشخص می‌کنند که چگونه می‌توان از داده‌ها برای پاسخ به سؤالات و حل مسائل استفاده کرد. آنها آنچه را که اکنون در حال وقوع است مطالعه می‌کنند تا ترندها را شناسایی کرده و در مورد آینده پیش‌بینی کنند. آنها مانند کارآگاهانی هستند که به دنبال سریع‌ترین و بهترین راهکار می‌روند و به اطرافیان کمک می‌کنند که درک بهتری از داده‌ها داشته باشند. تحلیل داده می‌تواند یک شغل خلاقانه، چالش برانگیز و با ارزش باشد.

تحلیل‌گران داده معمولاً از سیستم‌های کامپیوتری و برنامه‌های محاسباتی استفاده می‌کنند تا آمار و ارقام را تجزیه و تحلیل کنند. داده‌ها باید بررسی، تجزیه و تحلیل شوند تا بتوان آنها از میان انبوهی از اطلاعات استخراج کرد و در جای مناسب استفاده کرد. حقایق و اعداد مهم‌ترین فاکتور در تحلیل داده هستند، اما آنچه مهم‌تر است درک معنای آنها و ارائه یافته‌ها به شیوه‌ای جالب با استفاده از نمودارها، جداول و گرافیک است.

تحلیل‌گران داده‌ها نه تنها باید توانایی رمزگشایی داده‌ها را داشته باشند، بلکه باید گزارش دهند و توضیح دهند که تفاوت‌های آمار سال به سال یا در بخش‌های مختلف به چه معناست. از آنجایی که تحلیل‌گران داده اغلب افرادی هستند که بالاترین درک را از آمار و داده‌ها دارند، اغلب از آنها خواسته می‌شود که به مدیران پروژه و رؤسای بخش در مورد برخی از داده‌ها و چگونگی تغییر یا بهبود آنها در یک دوره زمانی مشاوره دهند.

تحلیلگران داده علاوه بر مواردی که در بالا عنوان کردیم، وظایف زیر را نیز دارند:

  • کار با تیم IT، تیم‌های مدیریتی و دانشمندان داده برای تعیین اهداف در سازمان
  • استخراج داده‌ها از منابع اولیه و ثانویه
  • زیر و رو کردن داده‌ها برای خلاص شدن از شر اطلاعات نامربوط
  • تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های آماری
  • مشخص کردن روندها و الگوها در مجموعه داده‌ها
  • شناسایی فرصت‌های جدید برای بهبود فرآیندها
  • ارائه گزارش‌های داده برای مدیریت سازمان‌ها
  • طراحی، ایجاد و نگهداری پایگاه‌های داده و سیستم‌های داده
  • رفع مشکلات کد و مسائل مربوط به داده‌ها

مهارت‌های یک کارشناس داده ممکن است به اندازه مهارت‌های یک دانشمند داده نباشد، اما اهداف آنها بسیار مشابه است. گاهی اوقات تحلیل‌گران داده را «دانشمندان داده جوان» می‌نامند.

محل کار کارشناس تحلیل داده چگونه است؟

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

تجزیه و تحلیل داده، مهارتی اکتسابی است و برای یادگیری آن و کار در شرکت‌های دولتی و خصوصی هیچ وقت دیر نیست. تقریباً هر صنعتی نیاز به تجزیه و تحلیل داده است. حوزه‌های فروش، بازاریابی و مراقبت‌های بهداشتی معمولاً بیشترین فرصت شغلی را برای این متخصصان دارند.

بیشتر کارشناسان داده در تیم‌ها کار می‌کنند و بسیاری از کارها را با کمک رایانه انجام می‌دهند. بسیاری از کارها را می‌توان از خانه یا از یک راه دور نیز انجام داد، اگرچه گاهی اوقات این بستگی به نوع داده‌های جمع آوری شده دارد. ساعت کاری تحلیل‌گران داده معمولاً مانند دیگر کارمندان از ساعت ۹ تا ۵ است، اما با این حال پروژه‌های مهم یا ضرب‌الاجل‌هایی نیز در این کار وجود دارد که نیاز به اضافه کاری و کار آخر هفته را برای آنها به وجود می‌آورد.

حقوق کارشناس تحلیل داده

ارقام زیر از گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان کارشناس تحلیل داده در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۱۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق کارشناس تحلیل داده در ایران از ۳.۷۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

درآمد کارشناس تحلیل داده با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این مورد در مورد کارشناسان تحلیل داده هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۲۴,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۰,۷ میلیون تومان

کمترین: ۳,۷ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۲۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۹,۲ میلیون تومان

کمترین: ۱۵,۰ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۲۲,۳ میلیون تومان

میانگین: ۱۳,۰ میلیون تومان

کمترین: ۷,۶ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: مشخص نیست

میانگین: مشخص نیست

کمترین: مشخص نیست

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد کارشناسان تحلیل داده به طور کامل با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

چگونه می‌توان کارشناس تحلیل داده شد؟

کارفرمایان معمولاً از تحلیل‌گران داده انتظار دارند که دارای مدرک لیسانس، گواهینامه‌های حرفه‌ای، تجربه کاری مرتبط و مهارت‌های فنی ضروری باشند. در این بخش قرار است تا راهنمای کامل مسیر شغلی تحلیل داده را با هم مرور کنیم.

۱. مدرک تحصیلی بگیرید

تحلیلگران داده برای کار در این زمینه حداقل به مدرک لیسانس نیاز دارند. برخی نیز برای افزایش درآمد خود، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را انتخاب می‌کنند. رایج‌ترین رشته‌های تحصیلی برای کار به عنوان تحلیل‌گر داده عبارت‌اند از:

  • علوم کامپیوتر: این رشته می‌تواند داوطلبان را برای تجزیه و تحلیل آماده کند و آنها را به مهارت‌های اولیه برنامه نویسی کامپیوتر مجهز کند. در اکثر دانشگاه‌ها، برنامه تحصیلی در رشته کامپیوتر شامل کلاس‌هایی در مورد الگوریتم‌ها، سیستم عامل‌ها، مهندسی نرم افزار و شناسایی ساختار کلی کامپیوتر می‌شود.
  • ریاضی: این رشته و مدرک آن برای تحلیل‌گر داده شدن ایده‌آل است و با تحصیل در آن می‌توان اصول حل مسئله، مدل‌سازی ریاضی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را آموخت. بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجویان رشته ریاضی این اجازه را می‌دهند در تجارت یا مهندسی تخصص پیدا کنند و دوره‌هایی در ریاضیات گسسته، معادلات دیفرانسیل و تجزیه و تحلیل بگذرانند.
  • آمار: این رشته به علاقه‌مندان تحلیل داده کمک می‌کند تا پایه‌ای قوی در تجزیه و تحلیل داده‌ها، محاسبات و احتمال به دست آورند. محصلان در این رشته می‌توانند خود را در تجزیه و تحلیل داده‌ها قوی کنند و به تخصص برسند و معمولاً این رشته در دانشگاه‌ها شامل کلاس‌هایی در مورد یادگیری آمار، فناوری داده و تجزیه و تحلیل اعداد می‌شود.

۲. زبان‌های برنامه نویسی مهم را یاد بگیرید

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

برای تجزیه و تحلیل موثر داده‌ها، باید زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار و مهم مانند جاوا اسکریپت و پایتون را بدانید. شما می‌توانید این موارد را در برنامه کارشناسی خود، شرکت در کلاس‌های آنلاین و به صورت خودآموز بیاموزید.

۳. کسب تجربه کاری مرتبط

به دنبال تجربه در تجزیه و تحلیل داده باشید. به دنبال یک دوره کارآموزی باشید که تجربه عملی را در اختیار شما قرار دهد و به شما این امکان را بدهد تا با متخصصان با تجربه در این زمینه کار و ارتباط برقرار کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۴. حین کار آموزش ببینید

در بیشتر موارد، تحلیل‌گران داده زمانی که برای اولین بار برای یک شرکت جدید شروع به کار می‌کنند، برنامه‌های آموزشی در محل کار را می‌گذرانند. علاوه بر این، اکثر تحلیل‌گران داده که تجربه قبلی کار در صنعت داده را ندارند، معمولاً از دوره‌های کارآموزی در حالی که هنوز در دانشگاه هستند، بهره می‌برند و این آموزش در محل کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

۵. گواهینامه کسب کنید

داشتن گواهینامه در هر شغلی می‌تواند شانس موفقیت و البته استخدام افراد را بالا ببرد و این در مورد تحلیل داده نیز صدق می‌کند. کسب گواهینامه حرفه‌ای نشان دهنده تسلط بر مهارت‌های مورد نیاز برای استفاده از نرم افزار و همچنین نشان دهنده تعهد به این حرفه است.

۶. برای فرصت‌های شغلی تحلیل داده اقدام کنید

پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی و دانشگاه زمان آن رسیده است که با در دست داشتن رزومه و با تجربه کارآموزی، سراغ پیدا کردن کار بروید. برای بیشتر شرکت‌ها و کارفرمایان بسیار مهم است که کارشناسان تحلیل داده تجربه‌ی کار، حداقل در یک پروژه را داشته باشند.

فرصت استخدام کارشناس تحلیل داده بسیار زیاد است و افراد می‌توانند با فکر و آینده‌نگری برای آنها اقدام کنند.

چگونه کارشناس تحلیل داده شویم؟

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً مایل به دنبال کردن این شغل هستید یا خیر. با انجام تست شخصیت شناسی MBTI به شما اطلاعات جالبی می‌دهد که شما را در مورد انتخاب شغل شگفت زده خواهد کرد.

اما اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های تحلیل داده/ تحلیل بازار/ تحلیل اقتصادی مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف، به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد رشته تحلیل داده/ تحلیل بازار/ تحلیل اقتصادی این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک مهندسی صنایع، علوم پایه و کاربردی، اقتصاد و مهندسی مکانیک مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی تحلیل داده را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام کارشناس تحلیل داده به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت info در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی تحلیل داده شغلی به شرح زیر است:

  • تجزیه و تحلیل استراتژی‌های بازار رقابتی از طریق تجزیه و تحلیل مربوط به محصول، بازار یا روند سهام
  • بررسی اطلاعات کسب و کار فعلی و روند داده‌ها برای حمایت از بهینه‌سازی توصیه‌های علمی
  • جمع‌آوری داده‌های اطلاعات کسب و کار از گزارش‌های موجود در صنعت و اطلاعات عمومی
  • شناسایی و تجزیه و تحلیل صنعت و یا روند توسعه جغرافیایی بازار محصول با استفاده از پیام‌های استراتژی کسب و کار
  • ارتباط با مشتری، رقبا و تامین‌کنندگان برای توسعه صنعت
  • تولید گزارش‌های استاندارد یا سفارشی کسب اطلاعات، کسب و کار، مالی یا اقتصادی برای بررسی مشتریان، سهامداران، مدیران
  • شناسایی و یا نظارت بر مشتریان فعلی و بالقوه با استفاده از ابزارهای اطلاعات کسب و کار
  • نگهداری و به‌روز‌رسانی ابزارهای هوش تجاری، پایگاه‌های داده، داشبورد سیستم‌ها و روش‌ها

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

در نهایت برای اینکه کارشناس تحلیل داده شوید باید یک سری از مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص را داشته باشید. همچنین باید خود را در مورد این شغل به روز نگه دارید، چرا که کار در این حیطه به شدت به علم روز دنیا وابسته است. به طور خلاصه باید بتوانید در تجزیه و تحلیل عالی باشید، از دستورالعمل‌های این کار به خوبی سر دربیاورید، بتوانید به خوبی تیم‌ها را مدیریت کنید و همچنین در نظارت بر کار دیگر افراد پروژه مهارت داشته باشید.

برای تبدیل شدن به یک تحلیل‌گر داده چه مهارت‌هایی لازم است؟

برای موفقیت در این حرفه، تحلیل‌گران داده به توانایی‌های زیر نیاز دارند:

  • مهارت‌های تحلیلی: تحلیل‌گران داده به طور مداوم مقادیر زیادی از داده‌ها را باید تحلیل کنند. آنها باید مهارت‌های تحلیلی عالی برای بررسی اطلاعات، شناسایی الگوها و تعیین یافته‌ها داشته باشند.
  • توجه به جزئیات: از آنجایی که آنها مسئول نتیجه گیری از داده‌ها هستند، باید به جزئیات توجه بالا داشته باشند. آنها باید بتوانند ناهنجاری‌ها و الگوهای جزئی را در مجموعه داده‌های بزرگ تشخیص دهند.
  • تسلط بر رایانه: تحلیل‌گران داده نیاز به دانش کار با چند زبان برنامه نویسی را دارند. بیشتر افراد در این حوزه باید Hadoop، JavaScript، Python، SQL و Extensible Markup Language (XML) را بدانند.
  • مهارت در ریاضی: برای تجزیه و تحلیل مؤثر داده‌ها، مهارت در ریاضی بسیار ضروری است. تحلیل‌گران داده باید بدانند چگونه معادلات دیفرانسیل را حل کنند و مدل‌های ریاضی و آماری طراحی کنند.

چشم انداز شغلی تحلیل داده

چطور کارشناس تحلیل داده شویم

طبق پیش‌بینی‌ها، عنوان شده است که استخدام تحلیل‌گران داده از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ چیزی در حدود ۲۵ درصد رشد خواهد داشت، که این عدد از میانگین همه مشاغل سریع‌تر است و می‌توان گفت، این شغل آینده خوبی خواهد داشت.

تحلیل‌گر داده بشویم؟

اگر در تحلیل داده قوی هستید، به آمار و ارقام علاقه دارید و همچنین با مدیریت تیم مشکلی ندارید، می‌توانید کارشناس تحلیل داده‌ی موفقی شوید. باید علاوه بر مهارت، دانش خود را نیز روز به روز افزایش دهید و خود را در این حیطه به روز نگه دارید، چرا که کارفرمایان و سازمان‌ها به دنبال افرادی هستند که علم روز دنیا را در تحلیل داده دارند و همچنین می‌توانید از جدیدترین ابزارهای این حیطه استفاده کنند.

اگر تحلیل‌گر داده هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع indeed careerexplorer
مطالب پیشنهادی
4 دیدگاه
  1. امین می‌گوید

    با سلام وقتتون بخیر.
    تشکر می‌کنم از مقاله خیلی و عالی شما.
    لطفا در مورد جزئیات کاری و زمینه‌های این حوزه کاری هم مقاله بنویسید. مثلا ما در حوزه توسعه دهنده وب می‌دونیم که به طور کلی Back end , Front end , Full stack کار داریم و هر کدوم به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند و در مقاله‌هایی که داشتین به جزییات در موردشون توضیح دادین به نظرم برای حوزه کارشناس داده نیز این موضوع نیاز هست.
    همچنین در مورد آینده شغلی که داره در خارج کشور و چه کشورهایی بیشتر خواهان کارشناسان داده هستند و به طور متوسط چه درآمدی در خارج از کشور دارند؟

  2. محمد قربانی می‌گوید

    با سلام خسته نباشید
    من میخوام وارد حوزه هوش تجاری بشم ولی گفته شده باید شناخت خوبی از کسب و کار داشته باشیم
    چطور میتونیم این مهارت بدست بیاریم برای کسی که هیچ شناختی از کسب و کار نداره؟

    تشکر

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام
      پیشنهاد میکنیم که با کوچ و مشاوران شغلی در این زمینه صحبت کنید.

      برای اطلاعات بیشتر اینحا را کلیک کنید.

  3. نرگس می‌گوید

    بسیار عالی. سپاسگزارم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.