وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مدیریت محصول چیست؟ (راهنمای مسیر شغلی)

سوال «مدیریت محصول چیست؟» اغلب، حتی از سمت افراد باتجربه در صنایع مختلف، مطرح می‌شود. یکی از دلایل اینکه افراد بسیاری معنای این شغل را نمی‌دانند، این است که مدیریت محصول حوزه وسیعی از مسئولیت‌ها را در بر می‌گیرد. در واقع، این موقعیت شغلی ممکن است در سازمان‌ها و صنایع مختلف معنا و مسئولیت‌های بسیار متفاوتی داشته باشد.

مختصرترین پاسخی که ما برای «مدیریت محصول چیست؟» می‌توانیم بدهیم عبارت‌اند از:

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

مدیریت محصول، مجموعه وظایفی برای هدایت اهداف استراتژیک برای توسعه، معرفی محصول و پشتیبانی و بهبود مستمر محصولات یک شرکت است.

البته این یک توضیح انتزاعی از این موقعیت شغلی است. بنابراین، مدیریت محصول چیست؟ این شغل چه الزاماتی دارد؟ حقوق مدیر محصول چقدر است؟ در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم و شما را با این شغل بیشتر آشنا کنیم.

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول یکی از مشاغل استراتژیک و تاکتیکی هر سازمانی است. اکثر مدیران محصول بیشتر وقت خود را بر روی موارد زیر صرف می‌کنند:

  • تحقیق و بررسی: تحقیق برای کسب تخصص در مورد بازار شرکت، پرسونای کاربران و رقبا.
  • توسعه استراتژی: شکل دادن دانش صنعت به یک برنامه استراتژیک برای محصول و انجام کارهایی نظیر تعیین اهداف و مقاصد، مرور کلی محصول و همچنین تعیین یک جدول زمانی تقریبی.
  • برنامه‌های ارتباطی: توسعه یک برنامه استراتژیکِ کاری، با استفاده از نقشه راه محصول و ارائه آن به سهامداران در سازمان مانند مدیران اجرایی، سرمایه‌گذاران، تیم‌های توسعه و غیره.
  1. انجام هماهنگی‌ها برای توسعه محصول: با فرض اینکه مدیران محصول برای پیشبرد برنامه استراتژیک محصول خود چراغ سبز را از سمت سرمایه‌گذاران و مدیران دریافت کرده‌‌اند، آنها هماهنگی‌های لازم با تیم‌های مربوطه مانند بازاریابی محصول، توسعه و غیره، برای شروع اجرای برنامه‌ها را انجام می‌دهند.
  2. کار روی بازخوردها و تجزیه و تحلیل داده‌ها: در نهایت، پس از طراحی، ساخت، آزمایش و معرفی محصول به بازار، از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها و بازخورد مستقیم از کاربران، به این پی خواهند برد که بر روی چه چیزی کار کنند، چه چیزی در محصول معرفی شده مفید نیست و چه چیزی را باید به آن اضافه کرد. برای این کار باید با تیم‌های مربوطه برای دریافت بازخورد همکاری کرد تا بتوان از بروز اشتباهات در آینده پیشگیری کرد.

الزامات مدیر محصول

مدیریت محصول چیست؟

اگر قرار است در حیطه مدیریت محصول مشغول به کار شوید، الزاماتی برای این شغل وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. این الزامات ممکن است از شرکتی به شرکتی دیگر و حتی صنعتی به صنعتی دیگر تغییر کند. اما با این حال، مدیریت محصول معمولا مستلزم این است که متقاضیان آن دارای شرایط زیر باشند:

  • حداقل مدرک لیسانس
  • سابقه و تجربه کاری
  • آموزش تخصصی

حداقل مدرک لیسانس

برای مدیریت محصول در هر آگهی استخدام، مدرک لیسانس الزام نیست اما به صورت کلی، بیشتر شرکت‌ها برای استخدام افراد به عنوان مدیر محصول شرط تحصیلاتِ حداقل لیسانس را می‌گذارند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۸، گوگل اعلام کرد که استخدام‌های جدید این شرکت در مدیریت محصول و مدیریت بازاریابی محصول دیگر نیازی به مدرک چهار ساله لیسانس ندارند و تنها مهارت‌های آنها مورد توجه است. با اینکه شرکتی مانند گوگل شرط تحصیلات و مدرک تحصیلی را برای متقاضیان مدیریتی محصول برداشته است، اما باید به این توجه کرد که تمام شرکت‌ها گوگل نمی‌شوند و مانند گوگل عمل نمی‌کنند.

برای شغلی مانند مدیریت محصول، شرکت‌ها اغلب به دنبال افرادی با مدرک لیسانس در مدیریت کسب‌وکار، کامپیوتر یا مهندسی صنایع هستند. علاوه بر این، کارفرمایان از متقاضیانی با سابقه تحصیلی در آمار، روابط عمومی، بازاریابی و مدیریت نیز استقبال می‌کنند.

سال‌ها تجربه‌ی کاری

اکثر مشاغل مدیریتی خصوصا مدیریت محصول، نیاز به سابقه کاری بالا دارند. میزان سابقه کاری نیز به شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، بستگی دارد. پست‌های مدیریتی سطح بالا، مانند مدیر محصول به ۵ تا ۱۲ سال تجربه نیاز دارند. اما با این حال، هستند شرکت‌هایی که افراد متخصص و واجد شرایط را بدون در نظر گرفتن سابقه کاری‌شان استخدام می‌کنند.

آموزش تخصصی

بسته به موقعیت شغلی و شرکت، نیازمندی‌های مربوط به مدرک و سابقه کاری ممکن است متفاوت باشد. اما با این حال، اکثر کارفرمایان به دنبال این هستند مدیرانی استخدام می‌کنند که آموزش‌های لازم را دیده باشند. این آموزش‌ها، ممکن است ناشی از دانش عملی باشند که در حین اخذ مدرک تحصیلی یا در زمان کار در دیگر شرکت‌ها به‌دست می‌آیند. بسیاری از وظایف شغلی مدیریت محصول به پیشینه فنی و کار با داده نیاز دارند. حتی برخی شرکت‌ها به دنبال برخی مهارت‌های خاص مانند کدنویسی و خدمات مشتری هستند.

به صورت کلی، الزامات زیادی برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول وجود ندارد. اما با این وجود، کارفرمایان به دنبال مهارت‌های نرم و سختی هستند که به عنوان پیش‌زمینه برای موفقیت هر فرد در این شغل شناخته می‌شوند.

مدیر محصول، قرار است بر انجام کارها در زمان توسعه محصول نظارت کند. بیایید در ادامه برخی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر محصول را بررسی کنیم.

مسئولیت‌های مدیر محصول

مدیریت محصول چیست؟

مدیران  محصول در هر سازمانی، مسئول ترسیم چشم انداز مثبت برای محصولات و ایجاد یک استراتژی کاربردی برای تولید محصول هستند. وظیفه آنها هماهنگ کردن تیم مهندسی و هدایت آنها از برنامه‌ریزی اولیه تا عرضه محصول نهایی است. آنها همچنین وظیفه تقسیم کارها و وظایف در دیگر تیم‌ها برای توسعه محصول را بر عهده دارند.

به صورت کلی، مدیران محصول باید مشکلات یا چالش‌هایی را که کسب‌وکار به دنبال حل آن است را شناسایی کنند. همچنین، مدیران محصول با تیم‌های طراحی و توسعه همکاری می‌کنند تا بتوانند راه‌حل‌های ارائه‌شده را تأیید و پیاده‌سازی کنند و در نهایت محصولی را به بازار عرضه کنند که مشکل مصرف‌کننده را حل می‌کند.

بسته به اهداف هر سازمان، اولویت‌بندی حل مشکلات در سازمان معمولا بر عهده مدیر محصول است. آنها همچنین باید به دنبال چالش‌هایی باشند که مشتریان سازمان دارند تا بتوانند برای حل آنها برنامه‌ریزی کنند.

مدیر محصول چه می‌کند؟

به گفته McKinsey & Company، حدود ۸۰ درصد از مدیران محصول درگیر وظایف طراحی محصول هستند. این فعالیت‌ها شامل ترسیم چشم انداز محصول و ایجاد یک استراتژی کاربردی برای تولید محصول می‌شود. این وظیفه مدیر محصول است که بر کار تیم‌های مهندسی نظارت و آنها را از برنامه‌ریزی اولیه تا عرضه محصول نهایی هدایت کند.

در زیر، برخی از مسئولیت‌های یک مدیر محصول را ذکر خواهیم کرد.

انجام تحقیقات بازار و مشتری

یکی از اهداف اصلی یک مدیر محصول، ایجاد یا ارتقای محصولی است که یک به مشتری کمک کند و دو، به عنوان محصولی رقابتی‌تر در صنعت شناخته شود. طراحی و بهبود محصول در هر کسب‌وکاری باید به بقای آن کسب‌وکار و در نتیجه بهبود آن کمک کند.

برای این منظور، مدیران محصول اغلب وظیفه دارند روی بازار و کاربران تحقیقاتی انجام دهند تا بفهمند محصول چگونه کار می‌کند و چه پیشرفت‌هایی باید داشته باشد.

با رشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ممکن است مدیران محصول نیز ملزم به درک و اجرای اتوماسیون برای کارهای عملی در طراحی محصول باشند. آنها سپس این یافته‌ها را به تیم مهندسی که تغییرات را اعمال می‌کند و سپس تیم بازاریابی که این تغییرات را به مخاطبان هدف منتقل می‌کند، در میان می‌گذارند. در برخی موارد، از مدیران محصول خواسته می‌شود که پیام مد نظر تیم بازاریابی را آماده کند و بعد به این تیم تحویل دهند.

ارتباط با گروه مهندسی، فروش و بازاریابی

مدیریت محصول چیست؟

مدیران محصول مسئول برقراری ارتباط با گروه مهندسی، فروش و بازاریابی هستند تا بتوانند با کمک هم محصولی به بازار ارائه دهند که در خور مشتریان است. در مورد محصولات سازمان، تیم مهندسی تغییرات پیشنهادی را اجرا می‌کند، تیم فروش محصول جدید و بهبود یافته را می‌فروشد و تیم بازاریابی محصول را برای افزایش نرخ فروش، تبلیغات می‌کند.

همین امر برای محصولی که به تازگی معرفی می‌شود نیز صدق می‌کند. مدیران محصول به طور مستمر با گروه مهندسین همکاری دارند تا محصولی موثر و بدون اشکال طراحی و آماده کنند، سپس با تیم فروش و بازاریابی همکاری دارند تا بتوانند محصول را به مخاطب معرفی و آن را بفروشند.

مدیران محصول همچنین مسئولیت گزارش‌دهی به ذینفعان، از روند تولید تا فروش محصول را بر عهده دارند.

مدیریت چرخه عمر محصول

مدیران محصول بر چرخه عمر محصول از ابتدا تا انتها نظارت دارند. این چرخه از مرحله توسعه شروع می‌شود و تا مرحله افول محصول ادامه پیدا می‌کند. هدف از این کار، این است که از دوباره‌کاری‌ها جلوگیری شود و همچنین اگر مشکلی در محصول وجود داشته باشد، آن را برطرف کنند.

توزیع محصول، نقشی کلیدی در چرخه عمر محصول به ویژه در مرحله معرفی دارد. پس از انجام تحقیقات بازار، مدیران محصول بهترین کانال‌های توزیع محصول را شناسایی می‌کنند.

حقوق مدیر محصول

ارقام زیر از گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، به دست آمده است که آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طبق اطلاعات بدست آمده از وب‌سایت ایران سلری، مرجع حقوق و دستمزد، افرادی که به عنوان مدیر محصول در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولا هر ماه حدود ۱۷.۹۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مدیران محصول در ایران از ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

درآمد مدیر محصول با سابقه کار

مسلما افزایش سابقه کار در افزایش حقوق نقش بسیار زیادی دارد. این مورد در مورد مدیر محصول هم صدق می‌کند و در برخی شرکت‌ها به افرادی که سابقه بیشتری در این شغل دارند، حقوق بیشتری پرداخت می‌شود.

سابقه کاری زیر سه سال

بیشترین: ۲۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۳,۷ میلیون تومان

کمترین: ۳,۰ میلیون تومان

سابقه کاری سه تا هفت سال

بیشترین: ۳۵,۰ میلیون تومان

میانگین: ۱۹,۷ میلیون تومان

کمترین: ۱۱,۰ میلیون تومان

سابقه کاری هفت تا پانزده سال

بیشترین: ۴۲,۰

میانگین: ۲۳,۳ میلیون تومان

کمترین: ۱۲,۲ میلیون تومان

سابقه کاری پانزده سال به بالا

بیشترین: نامشخص

میانگین: ۱۷,۵ میلیون تومان

کمترین: نامشخص

برای اینکه از میزان حقوق و دستمزد مدیر محصول به طور کامل با جزئیات بیشتر باخبر شوید، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری مراجعه کنید.

چگونه مدیر محصول شویم؟

مهم نیست که کدام مسیر را برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول طی می‌کنید، مهم این است که بتوانید در هر مسیری مهارت و درک خود از وظایف مدیریت محصول را توسعه دهید و بدانید که برای پیشرفت در این حرفه چه کاری باید انجام دهید. برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

۱. مسیر شغلی خود را انتخاب کنید

سه راه متداول برای تبدیل شدن به یک مدیر محصول وجود دارد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

گذراندن دوره MBA

گذراندن دوره برای مدرک MBA می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های خود را در زمینه مدیریت محصول تقویت کنید. به طور معمول، مدیران محصول دوره تحصیلی مدیریت و یا مهندسی را در دانشگاه گذرانده‌اند، بنابراین برخی از مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت محصول را دارند. اما دیگر مهارت‌های مدیریت محصول را می‌توان در دوره MBA فرا گرفت.

آموزش تخصصی

برخی موسسات دوره‌هایی برای مدیریت محصول دارند که می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید و گواهینامه مدیریت محصول دریافت کنید. با توجه به اینترنتی شدن بسیاری از آموزش‌های تخصصی و دوره‌ها، می‌توانید سراغ یکی از همین دوره‌های آنلاین بروید و مهارت خود در مدیریت را افزایش دهید.

یادگیری مهارت‌ها در محل کار

در بسیاری از مواقع شرکت‌ها به دنبال آموزش نیروهای خود در تیم محصول هستند تا بتوانند آنها را برای مشاغل مدیریتی آماده کنند. در این سناریوی ایده‌آل، افراد شاغل در تیم محصول می‌توانند در کنار مدیر خود مهارت‌های مورد نیاز و مهم را کسب کنند. مهارت‌هایی که حین کار می‌توانید توسعه دهید شامل مهارت‌های نرم و سخت می‌شود.

۲. نکات ضروری را بیاموزید

مدیریت محصول چیست؟

با طی کردن مسیرهای بالا، می‌توانید قدم‌های مهم در مسیر شغلی مدیریت محصول را محکم بردارید. در کنار آنها، به دنبال مقالات، کتاب‌ها و خبرنامه‌هایی باشید که به شما در مدیریت محصول کمک کنند. همچنین به دنبال افزایش دانش خود باشید و قبل از ورود به این حوزه، بهترین منابع اطلاعاتی موجود در مورد مدیریت محصول را بیابید. مدیران محصول باید بین تیم‌های مختلف هماهنگی به‌وجود آورند، بنابراین به دنبال یادگیری مهارت‌های مورد نیاز برای هدایت تیم محصول و برقراری ارتباط با تیم‌های دیگر باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

با توجه به اینکه در روند مدیریت محصول چندین کار با هم انجام می‌شود، بنابراین خوب است که توانایی انجام چند کار به صورت همزمان را داشته باشید. همچنین مهم است که مدیران محصول مهارت شنیداری را در خود توسعه دهند. برخی تغییرات و پیشنهادات در پرو‌‌ژ‌ه‌های توسعه محصول نیاز به شنیدن دارند و مهارت گوش دادن در مدیران محصول، به آنها کمک می‌کند تا نیازهای افراد و گروه‌ها را بشنوند و به موقع برای آنها اقدام کنند. علاوه بر این، خوب است مدیران محصول مهارت خود در تجربه کاربری (UX) را نیز بهبود دهند.

۳. از افراد حرفه‌ای در این حوزه سوال بپرسید

می‌توانید با صحبت با متخصصان مدیریت محصول، بیشتر در مورد این صنعت بیاموزید. سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید و افرادی را پیدا کنید که در موقعیت شغلی مدیریت محصول کار کردند؛ سپس با آنها تماس بگیرید و از آنها در مورد گذاشتن یک قرار و صحبت درباره این نقش بپرسید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که برای این نقش آماده شده‌اید و به درک درستی از وظایف و مسئولیت‌های این موقعیت شغلی رسیدید.

۴. به دنبال گذراندن دوره‌هایی در مدیریت و رهبری باشید

یکی از راه‌های آسان برای تقویت رزومه خود در هنگام درخواست برای فرصت‌های شغلی مدیریت محصول، گذراندن دوره‌ای در زمینه مدیریت و رهبری است. شما می‌توانید مدیریت و رهبری را به روش‌های مختلف بیاموزید. برای یافتن این دوره‌ها سراغ جستجوی آنلاین بروید، از دانشگاه خود درباره آن پرس‌وجو کنید یا از اطرافیان خود سوال کنید.

۵. رزومه خود را آماده کنید

هنگامی که تمامی مراحل آموزشی خود را سپری کردید، می‌توانید آماده‌سازی رزومه خود را آغاز کنید. در مورد مهارت‌ها و دوره‌هایی که می‌خواهید در رزومه خود بگنجانید فکر کنید. حتما هدف و خلاصه‌ای حرفه‌ای در رزومه داشته باشید، که بتوانید با کمک این محتوا نشان دهید چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید. حتی اگر تجربه زیادی به عنوان مدیر محصول نداشته باشید، می‌توانید سراغ مهارت‌هایی دیگر خود در حوزه‌های دیگر مانند بازاریابی یا مدیریت پروژه بروید و آنها را در رزومه خود برجسته کنید. تجربه خود را از همکاری با مدیران محصول برای دستیابی به یک هدف و اینکه چه نقشی ایفا کرده‌اید را شرح دهید.

۶. برای مصاحبه آماده شوید

زمانی که مهارت‌های خود را به عنوان مدیر محصول توسعه دادید و این مهارت‌ها را در رزومه خود گنجانید، زمان آن رسیده که خود را برای مصاحبه آماده کنید. رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی شرکت‌هایی که دوست دارید، ارسال کنید. یک هدف برای خود در نظر بگیرید و خود را برای روز مصاحبه آماده کنید. این هدف می‌تواند استخدام در شرکت‌های برتر ایران باشد. هنگامی که برای مصاحبه می‌روید، قبل از هر کاری درباره شرکت تحقیق کنید، شرح شغلی را مطالعه کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه مربوط به مدیر محصول آماده شوید تا نشان دهید که برای این نقش مناسب هستید.

مهارت‌های مدیر محصول

مدیریت محصول چیست؟

یک مدیر محصول حرفه‌ای و متخصص باید مهارت‌های مورد نیاز برای این نقش را داشته باشد. مواردی که در ادامه نام می‌بریم، از جمله مهم‌ترین مهارت‌های هر مدیر محصول هستند.

مهارت حل مسئله

هدف اصلی مدیریت محصول، بهبود یکی از محصولات موجود یا طراحی و تولید یک محصول جدید است. به این ترتیب، مدیران محصول باید توانایی بالایی در شناسایی و حل مشکلات مشتریان و کسب‌وکار داشته باشند.

تنها حلال مشکل بودن برای مدیریت محصول کافی نیست. مدیران محصول، همچنین باید در حل مسئله خلاق نیز باشند. اگر پس از تحقیقات انجام شده روی یکی از محصولات موجود مشخص شد که اشکالی در محصول وجود دارد، مدیر محصول باید جلسه طوفان فکری راه بیندازد و راه‌حل‌ها را بررسی و بهترین و خلاقانه‌ترین ایده را به مهندسان ارائه دهد.

ذهنیت استراتژیک

مدیریت چرخه عمر محصول از ابتدا تا انتها نیاز به سطح بالایی از تفکر استراتژیک دارد. به همین دلیل، مدیران محصول باید استراتژیک عمل کنند و به دنبال آن هدف نهایی باشند که در ذهن دارند. ذهنیت استراتژیک با مهارت گوش دادن و سوال پرسیدن و همچنین، درکِ اولویت‌بندی وظایف همراه است.

بسیاری از افراد می‌توانند ذهنیت استراتژیک را در زندگی شخصی خود، در دانشگاه، در شغل فعلی خود یا در تمام این موارد و به صورت همزمان پرورش دهند. با توسعه این مهارت در خود، می‌توانید برای نقش‌های مدیریتی آماده شوید.

نگرش مشارکتی

مدیران محصول باید با افراد مختلف از تیم‌ها و بخش‌های متفاوت همکاری کنند. بسیاری دوست دارند به تنهایی تمام کارها را پیش ببرند و این اصلا اشکالی ندارد. اما باید بدانید که در نهایت و در نقش مدیر محصول باید با دیگر تیم‌ها همکاری داشته باشید تا بتوانید پروژه‌های توسعه محصول را پیش ببرید.

همکاری و داشتن روحیه کار تیمی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در تیم محصول است. بدون این مهارت، بسیاری از کارها ناتمام می‌ماند و مسلما تیم به هدف خود نخواهد رسید. به عنوان یک مدیر محصول، از شما انتظار می‌رود که فعالانه با افراد دیگر در داخل و خارج از تیم خود برای حل مشکلات و به‌وجود آوردن جوی مثبت همکاری کنید.

مهارت‌های ارتباطی

مدیریت محصول چیست؟

مهارت بالا در برقراری ارتباط، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای مدیران محصول است. برای داشتن این مهارت حتما نیاز نیست که برونگرا باشید، اما اگر از صحبت کردن با دیگر افراد و ارتباط گرفتن با آنها بیزار هستید، خوب است که به این نقش فکر نکنید. در نقش مدیر محصول، افراد نه تنها باید با سایر اعضای تیم، بلکه با مشتریان نیز صحبت کنند.

در طول فرآیند تحقیق و بررسی محصول، ممکن است نیاز باشد از طریق ایمیل و یا به صورت تلفنی با مشتریان در ارتباط باشید. علاوه بر این، به عنوان مدیر محصول لازم است که به ذینفعان گزارش‌هایی از روند پیشرفت توسعه محصول ارائه دهید.

همدلی

برای درک اینکه محصول چه نقاط ضعف و قوتی دارد، باید بتوانید خود را جای مشتری بگذارید. برای این کار به همدلی نیاز دارید؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید در مدیریت چرخه عمر محصول، راه‌حلی ارائه دهید.

همدلی به شما در درک چالش‌هایی که سایر تیم‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستند نیز کمک کند، که مزیت آن همکاری بهتر و مشارکت پربارتر در تیم‌ها خواهد بود.

اگر دوست دارید ببینید که افراد با چه مدرکی در سمت‌های تحقیق و توسعه/ توسعه محصول مشغول به کار هستند، می‌توانید در صفحه مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، آن را به طور کامل مشاهده کنید. در جستجوی ما در مورد رشته تحقیق و توسعه/ توسعه محصول این اطلاعات به دست آمده که بیشتر افراد در این حیطه با مدرک مهندسی برق، مهندسی مکانیک، علوم پایه و کاربردی، مهندسی صنایع و مهندسی شیمی مشغول به کار هستند. بنابراین این موضوع می‌تواند به خوبی مسیر شغلی مدیر محصول را مشخص کند و درباره الزامات شغلی استخدام مدیر محصول به شما سرنخ‌هایی بدهد.

در این صفحه و با کلیک بر روی علامت info در کنار نام مشاغل، همچنین می‌توانید شرح شغلی مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر خود را ببینید و به اطلاعات کافی از آنچه افراد در این موقعیت شغلی انجام می‌دهند، دست پیدا کنید. برای موقعیت شغلی توسعه محصول شرح شغلی به شرح زیر است:

  • تعیین، توسعه و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، تعیین اولویت‌ها برای رسیدن به اهداف مشخص جهت پشتیبانی از تحولات تجاری و سیاسی
  • پیشروی پروژه‌های تحقیقاتی عمده و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های سایر واحدها
  • ارزیابی مزایا و نظارت بر هزینه‌های اثربخشی فعالیت‌های تحقیق و توسعه
  • تفسیر نتایج در جهت توسعه محصولات و خدمات یا ایجاد محصولات جدید
  • ارائه راهکار ارتقای سطح استانداردهای شرکت، نیروها و تجهیزات شرکت
  • پیش‌بینی و تعیین بودجه و زمان مورد نیاز برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی

مدیریت محصول چیست؟

مدیریت محصول چیست؟

چشم‌انداز شغلی مدیریت محصول

مدیران محصول وظیفه دارند دیدگاه مدیران عالی رتبه را به تیم‌های پیاده‌سازی و توسعه محصول منتقل کنند. آنها نقش مهمی در پیشبرد پروژه‌های توسعه و معرفی محصول دارند و برای این کار مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی دارند. از این رو، باید این موقعیت شغلی را یکی از مهم‌ترین نقش‌های هر سازمانی تلقی کنیم.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می‌رود که نقش مدیریت محصول تا سال ۲۰۲۴ حدود ۹ درصد رشد کند. این نرخ تقریبا به اندازه میزان رشد دیگر مشاغل است.

سخن پایانی

یکی از جذاب‌ترین مسیرهای شغلی در بازار کار، می‌تواند مسیر شغلی محصول و مدیریت محصول باشد. اما فراموش نکنید که این شغل نیز مانند دیگر مشاغل مزایا و چالش‌هایی دارد که باید قبل از ورود به آن، از این موارد باخبر شوید. اگر به مدیریت تیم، طراحی و توسعه محصول و همچنین تحقیقات بازار علاقه دارید و خود را در این زمینه با استعداد می‌بینید، راه درستی را انتخاب کردید. می‌توانید از همین امروز کار یادگیری را آغاز کنید و در بازار کار خود را مطرح کنید.

اگر مدیر محصول هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع productplan blog.hubspot indeed
مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. پیروز می‌گوید

    سلام
    ممنون از محتوای بسیار عالی تون
    ممنون میشم در معرفی شغل ها ، کد بیمه آنها را قید کنید شغلی مثل مدیریت محصول و امثالهم در تعریف کد بیمه ای کمی ابهام دارند شاید به این طریق محتوای بسیار وزین شما یکتا تر و ارزش پیشنهادی متمایز تری پیدا کند
    سپاس

  2. محمد سوزنچی می‌گوید

    سپاس از متن کاملی که قرار دادید
    یکی از جذابیت های مدیر محصول نوآوری توام با رضایت مندی مشتری و سود بیشتر را می باشد برای من بزرگترین انگیزه فعالیت میتونه باشه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.