وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۱۰ تصمیم مهم برای شروع سال کاری جدید

پایان زمستان تنها به معنی فرا رسیدن بهار نیست، بلکه به معنی آغاز سال کاری جدید است. سال کاری جدید یعنی برنامه‌ریزی جدید، رویاهای جدید، چشم‌انداز جدید و مسیری تازه که از افکار شما تغذیه می‌کند. بسیاری از افراد نسبت به برنامه‌ریزی شغلی در سال جدید بی‌اهمیت هستند، اما شما می‌توانید با تعیین اهداف جدید در سال پیش‌رو به سوی آینده‌ای که دوستش دارید، قدم بردارید.

در این مطلب از وبلاگ ایران تلنت، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید در سال کاری جدید با به‌کارگیری پیشنهادات زیر به اهداف شغلی‌تان برسید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم اهداف شغلی خود در سال جدید را یادداشت کرده و هر چند وقت یکبار آن‌ها را مرور کنید. این کار باعث می‌شود که این اهداف ملکه ذهن شما شوند و به مرور در قبالشان مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشید.

هر روز کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید

مارکوس باکینگهام و کورت کافمن، دو تن از محققان موسسه گالوپ با بررسی ۸۰ هزار مصاحبه از مدیران، به این کشف رسیدند. آن‌ها افرادی که خوشحال، فعال و باانگیزه به نظر می‌رسیدند را جدا کرده و پاسخ‌های آن‌ها به سوالات مصاحبه شغلی را بررسی کردند.

یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌های این افراد این بود که: «آیا من این فرصت را دارم که هر روز کاری را که در آن مهارت دارم انجام دهم؟». افرادی که توانسته بودند به این سوال قاطعانه پاسخ دهند، نسبت به سایرین افراد خوشحال‌تری بودند. بنابراین، آن کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید و در آن ماهر هستید.

در طول روز ساعاتی را به خودتان اختصاص دهید

وقتی که مدیر یا یک متخصص هستید، بیشتر ساعات شما صرف انجام وظایفی می‌شود که به شما محول شده است. این مشکل زمانی بزرگتر می‌شود که شما باید ساعات پس از کارتان را نیز به اعضای خانواده‌تان اختصاص دهید.

تلاش کنید تا ساعاتی در روز را صرفاً به خودتان اختصاص دهید. در این ساعات می‌توانید ورزش کنید، مدیتیشن کنید، آشپزی کنید، خاطرات خود را بنویسید یا هر کاری که به آن علاقه دارید را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که فعالیت‌تان در این ساعات باید با فعالیت‌هایی که در طول روز دارید، متفاوت باشد.

از خودتان تقدیر کنید

همچنین تحقیقات موسسه گالوپ کشف کرد افرادی که طی هفته پیش از تحقیقات بابت کارشان تقدیر شده‌اند، خوشحال‌تر و سازنده‌تر از سایرین هستند.

مطمئناً در دوران فعلی که ساختار شرکت‌ها پر از مدیر و کارمند شده، احتمال آنکه با رئیس یا مدیر ارشدتان در ارتباط باشید بسیار کم است. بنابراین، شما باید خودتان تلاش‌هایتان را بشناسید و از خودتان تقدیر کنید. برای مثال می‌توانید دفترچه یادداشتی را به این کار اختصاص دهید و هر بار که عملکرد خوبی داشتید، برای خودتان یک یادداشت کوتاه بنویسید.

هر روز چیز جدیدی بیاموزید

انسان‌ها خیلی ساده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید به روتین زندگی عادت می‌کنند. بنابراین بهتر است هر روز مطالعه کنید، با همکارتان درباره موضوعی جدید گفت‌وگو کنید یا درباره شرکت‌های دیگر تحقیق کنید. برای یادگیری از اینترنت استفاده کنید و بکوشید که این کارها را در عادات روزانه خود بگنجانید. در عصر اطلاعات، فرصت‌های یادگیری هر روز بیشتر می‌شوند.

برای رشد و یادگیری، بدون وقفه مطالعه کنید. مصمم شوید که هر ماه چند کتاب مرتبط با حوزه کاری‌تان بخوانید. شاید همیشه به هدفتان نرسید، اما هدف شما همیشه آنجاست تا شما را به چالش بکشد.

حتی می‌توانید یک باشگاه کتاب‌خوانی در واحد خودتان راه بیاندازید و کتاب‌های مهم را با همکارانتان مطالعه کنید و سپس درباره آن‌ها به گفت‌وگو بنشینید.

شبکه‌سازی کنید و با افراد حرفه‌ای در ارتباط باشید

با همکارانی که دیگر با آن‎ها ارتباطی ندارید، مجدداً ارتباط برقرار کنید. سعی کنید هر ماه حداقل در یک همایش یا رویداد شرکت کنید. مطمئن باشید در آینده از این ارتباطات و روابطی که می‌سازید، سود خواهید برد.

تمرین کنید که شجاع باشید

از حاشیه امن خود خارج شوید. زمانی که با یک مشکل روبرو می‌شوید چه کار می‌کنید؟ آیا در ذهنتان بهانه‌تراشی می‌کنید یا در مقابل مشکل به‌وجودآمده می‌ایستید و درباره آن صحبت می‌کنید؟

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهترین راه این است که افکار خود را بیان کنید، حتی برای شده برای یکبار. مطمئن باشید پس از آنکه فضای متشنج به حالت عادی برگشت، همکارانتان شما را تحسین خواهند کرد. برای بیان نظرات خود نیازی نیست پررو و بی‌ادب باشید. تنها سعی کنید که دیدگاه خود را آرام، دقیق و حرفه‌ای بیان کنید.

نکته: پس از بار اول یا دوم متوجه خواهید شد که بیان کردن افکارتان چقدر برای شما به کار ساده‌ای تبدیل شده است. شما متوجه خواهید شد که دیگر ترسی از قضاوت شدن ندارید و همین خارج شدن از حاشیه امن، موجب پیشرفت شغلی‌تان خواهد شد.

در سال کاری جدید بیشتر گوش کنید و کمتر صحبت کنید

خب، از قدیم گفته‌اند که انسان یک زبان دارد و دو گوش! تلاش کنید به صحبت‌های همکارانتان در سال کاری جدید گوش کنید. شاید آن‌ها به دنبال نصیحت‌های شما نیستند و فقط می‌خواهند حرف‌هایشان شنیده شود. این کار باعث قوت قلب آن‌ها خواهد شد. افراد زمانی که بفهمند حرف‌هایشان شنیده می‌شود، احساس رضایت بیشتری نسبت به کارشان پیدا می‌کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

فهرست کارهایتان را به شکل مرتب بررسی کنید

ساختن فهرست از کارها و برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا ذهن خودتان را از جزئیات خالی کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Microsoft Office Outlook، Google Calendar یا برنامه‌ای هر برنامه‌ای بر روی تلفن همراهتان استفاده کنید.

این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا اهدافتان را دنبال کنید و اطلاعات جزئی که باید هر روز به خاطر بسپارید را بر روی آن‌ها منتقل کنید. همین کار ساده باعث خواهد شد تا ذهن شما در طول روز توانایی بیشتری برای حل مسائل و تفکر نقادانه داشته باشد.

یک فعالیت یا سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید

شاید امسال همان سالی باشد که یادگیری گیتار را آغاز می‌کنید. سعی کنید در سال جدید به سمت علایق خودتان گام بردارید و آن کاری که همیشه دوست داشتید را انجام دهید. برای مثال دکور خانه‌تان را تغییر دهید. وسیله‌ای که همیشه میخواستید داشته باشید را بخرید. با دوستان یا اعضای خانواده‌تان به مسافرت بروید.

شما باید یک بُعد جدید به زندگی خود اضافه کنید. این کار می‌تواند ذهن شما را باز کند، از استرس‌تان بکاهد و در نهایت، به پیشرفت شغلی شما منجر شود.

خودتان را بیش از حد جدی نگیرید

رفع مشکلات شغلی، تلاش در کار و اشتراک تجربه با دیگران همگی اموری جدی هستند که به موفقیت شغلی می‌انجامند، اما سعی کنید اوقاتی را هم به خندیدن بگذرانید.

به داستان‌های جذاب و بعضاً دیوانه‌وار همکارانتان درباره تجربه‌های شغلی‌شان گوش کنید و از آن‌ها لذت ببرید. نیازی نیست که همیشه در کارتان جدی باشید و یا اصلا در طول روز با همکارانتان صحبت نکنید. تنوع شخصیتی و مهارتی همکارانتان را بشناسید و آن‌ها را بابت تجربه‌ای که به محیط کار می‌آورند، تحسین کنید.

کلام پایانی

خب، زمانی که تصمیم‌هایتان برای سال کاری جدید را گرفتید، آن‌ها را در دفتر یا موبایلتان یادداشت کنید. اگر بتوانید اهداف و تصمیم‌هایتان را به شکلی ساده بنویسید، آن‌ها را راحت‌تر به خاطر خواهید سپرد و بهتر مدیریت خواهید کرد.

اگر به همه اهدافتان نرسیدید، مشکلی نیست. سعی کنید در ابتدا در راستای مهم‌ترین اهدافتان قدم بردارید. همچنین، تلاش کنید در تعیین اهدافتان واقع‌بین باشید و با برنامه‌ریزی اهدافی را برای خودتان انتخاب کنید که با تلاش در مدت یکسال قابل دستیابی هستند.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر یکی از اهداف شما در سال کاری جدید پیدا کردن شغلی بهتر است، پیشنهاد می‌کنیم به جدیدترین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت نگاهی بیاندازید، اگر هم رزومه ندارید، بد نیست از رزومه ساز ایران تلنت استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.