وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

توصیه‌هایی برای مادران شاغل جهت برقراری تعادل بین زندگی و کار

مادران شاغل می‌دانند که مدیریت کارهای خانه در حالیکه شغلی خارج از منزل دارند، امری دشوار و سرگیجه‌آور است. با این حال، با کمی برنامه‌ریزی و همکاری با اعضای خانه نه تنها وظایف کاری خود را به خوبی انجام دهند، بلکه می‌توانند امور مرتبط با اعضای خانواده خود را نیز به خوبی پیگیری کنند.

در ادامه مقاله چند نکته و توصیه معرفی خواهیم کرد که مادران شاغل با استفاده از آن‌ها می‌توانند بین امور خانه و وظایف شغلی‌شان تعادل برقرار کنند. اگر شما هم یک مادر شاغل هستید، حتماً به نکات زیر توجه نمایید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مرتب کردن را آموزش دهید

آیا هر روز اسباب بازی، چوب لباسی، کفش، لباس‌های کثیف و ملحفه‌‌های تخت خواب را مرتب می‌کنید؟ اگر این کارها را انجام می‌دهید همین امروز آن را از برنامه روزانه خود حذف کنید. این کارها را یک کودک ۴ ساله هم می‌تواند انجام دهد. زمانی که به خانه می‌رسید مودبانه و با مهربانی از اعضای خانواده بخواهید که لباس‌های خودشان را در کمد آویزان کنند. به کودکان توضیح دهید که لباس‌های کثیف داخل سبد مخصوص و لباس‌های تمیز درون کمد و کشو قرار می‌گیرند. تا زدن ملحفه‌ها و مرتب کردن تخت خواب را به کودکانتان آموزش دهید. پس از اتمام مرتب سازی نیازی نیست که خودتان دوباره همه‌چیز را مرتب کنید، هرچه باشد آن‌ها کودک هستند و هنوز در حال یادگیری هستند. مرتب کردن دوباره تخت توسط شما باعث دلسردی‌شان خواهد شد.

برای هر یک از اعضای خانواده وظیفه‌ای تعیین کنید

از همسر و کودکان خود بخواهید در کارهای منزل به شما کمک کنند. در زمان خوردن شام کودکان می‌توانند میز را بچینند. کودکان بزرگتر می‌توانند غذا و نوشیندی را بر سر سفره بیاورند. به کودکان خود نحوه تمیز کردن میز و چگونگی چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را آموزش دهید. از کودکان خود بخواهید زباله‌ها را در ساعت مقرر به بیرون ببرند. همچنین، می‌توانید برای کودکان خود جدول امتیاز درست کنید تا متوجه شوند که انجام چنین کارهایی چقدر برای شما ارزشمند است.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

برای صبح‌هایتان برنامه‌ریزی کنید

بهتر است برنامه صبح‌گاهی خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. برای مثال از شب قبل ناهار روز بعد را بسته‌بندی کنید (یا از آن‌ها بخواهید خودشان این کار را انجام دهند)، لباس‌هایشان را آماده کنید و مطمئن شوید تکالیفشان را انجام داده‌اند. همچنین می‌توانید با تهیه یک فهرست، کارهای روزانه را به کودکانتان یادآوری کنید. این فهرست می‌تواند شامل گزینه‌هایی مانند “تمیز کردن دندان‌ها“، “مرتب کردن تخت”، “پوشیدن لباس مدرسه” و “خوردن صبحانه” باشد.

زمانی را به انجام امور شخصی اختصاص دهید

از هر یک از اعضای خانواده بخواهید چند دقیقه‌ای را به تنهایی بگذارند. این کار باعث می‌شود که همه اعضای خانواده پیش از گردهمایی مجدد برای صرف شام، کارهای شخصی خود را انجام دهند و زمانی را استراحت کنند.

برای کار خود برنامه‌ریزی کنید

یکی از دردسرهای مادران شاغل تداخل زمانی انجام برخی از وظایف شغلی و امور خانه است. اگر ساعات کاری‌تان طولانی است با مدیر یا همکاران خود صحبت کنید و در برخی روزهای مشخص محل کارتان را زودتر ترک کنید. اگر شما یا همسرتان مجبور شدید روزی تا دیروقت در محل کار خود بمانید حتماً با دیگری هماهنگ باشید. به این ترتیب، اعضای خانواده می‌دانند که در چه شب‌هایی همگی بر سر میز شام حضور دارند و در چه روزی تنها یکی از والدین برای شام حاضر است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برنامه غذایی منظم داشته باشید

یکی از شب‌های هفته را به خرید مواد غذایی و دیگر مایهتاج منزل اختصاص دهید. داشتن کتاب آشپزی در خانه به شما کمک می‌کند علاوه بر پخت غذاهای متنوع، غذاهایی که پختشان دردسر کمتری دارند را بشناسید. بهتر است به اندازه دو وعده، غذا بپزید. زمانی که در حال درست کردن سالاد هستید، قسمتی را برای روز بعد نگه دارید. غذاهای اضاقی را در فریزر نگه دارید تا هنگامی که وقت کافی برای پخت و پز ندارید از آنها استفاده کنید. اگر کودکان‌تان به اندازه کافی بالغ هستند، یک روز از هفته آن‌ها را مسئول پخت غذا کنید.

برای گذراندن وقت با خانواده برنامه‌ریزی کنید

تا جایی که می‌توانید شام را با خانواده خود سپری کنید. بهتر است هر هفته یک فیلم را همراه با خانواده تماشا کنید. همچنین، در آخر هفته‌ها زمانی را با خانواده خود به گردش و تفریح بگذارنید.

زمانی را به خودتان اختصاص دهید

مادران معمولاً خودشان را در آخر هر لیستی قرار می‌دهند، اما تقویت قوا و به دست آوردن آرامش روحی به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم را به عنوان یک مادر داشته باشید. بنابراین از خودتان مراقبت کنید. ورزش کنید، به موزه بروید، زمانی از هفته را به دوستان خود اختصاص دهید، عضو کتابخانه شوید یا به کارهای مورد علاقه خود برسید.

اوقاتی را با همسرتان بگذارانید

اگر یک مادر شاغل هستید، هر دو هفته یک بار (یا هر زمان که می‌خواهید) برای مراقبت از فرزندانتان پرستار بچه استخدام کنید و آن شب را با همسرتان سپری کنید. نیازی نیست که حتماً شبی پرهزینه داشته باشید. حتی یک مراجعه به کتابفروشی هم می‌تواند اوقات خوشی را برایتان فراهم کند.منبع: Monster

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.