وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا به کارآموزی نیاز داریم؟

کسب تجربه در هر صنعتی مزایای بسیاری دارد و این تجربه می‌تواند در دبیرستان، در دانشگاه و سازمان‌ها اتفاق بیفتد. گذراندن دوره کارآموزی، اغلب راهی موثر برای پیدا کردن مسیر شغلی است و انواع مختلف این دوره‌ها برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و حتی افراد شاغل در دسترس است. اینکه بدانیم چرا کارآموزی مهم است به ما کمک خواهد کرد که بیشترین بهره را از این دوره حرفه‌ای ببریم.

در مقالات قبل درباره این گفتیم که کارآموزی چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا درباره این توضیح دهیم که چرا دوره کارآموزی مهم است و مزایای گذراندن دوره کارآموزی را نام خواهیم برد.

چرا کارآموزی مهم است؟

با گذراندن دوره کارآموزی، می‌توانیم مهارت‌های خود را توسعه دهیم و فرصت‌های بی‌شماری برای یادگیری به‌دست آوریم. کارآموزان با همکاری مستقیم با متخصصان بازار کار، می‌توانند دانش فنی خود را بهبود دهند و در صنعت مد نظر خود پیشرفت کنند.

علاوه بر این در دوره کارآموزی می‌توانید دانش عملی خود را بهبود دهید، چیزی که ممکن است در دانشگاه فرصت آن را به‌دست نیاورید. در دوره کارآموزی، می‌توانید روی بهبود مهارت‌های نرم مانند مدیریت زمان، سازماندهی، سازگاری، حل مسئله و کار گروهی کار کنید و در کنار آن، مهارت‌های سخت و فنی خود را توسعه دهید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱۲ مزیت کارآموزی

برخی از مزایای مهم کارآموزی که این دوره را در شناخت مسیر شغلی مهم می‌کند، عبارت‌اند از:

۱. دانش خود را محک می‌زنید

با اینکه یادگیری دانش در کلاس دانشگاه رخ می‌دهد، اما گذراندن دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد که آنچه را که آموخته‌اید در یک محیط عملی به کار ببرید. این به شما کمک می‌کند تا برای ورود به بازار کار و انجام وظایف متنوع و سنگین‌تر آماده شوید.

۲. به شما کمک می‌کند تا علایق خود را پیدا کنید

چرا به کارآموزی نیاز داریم؟

تحصیل در برخی رشته‌های دانشگاهی ممکن است سخت باشد و شما در طول دوره تحصیلی، این فرصت را پیدا نکنید تا در مورد علایق کاری خود فکر کنید. گذراندن یک دوره کارآموزی به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در زمینه‌های مختلف شغلی محک بزنید تا در مورد علایق خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و تصمیمات بهتری در مورد شغل آینده خود بگیرید.

۳. علایق جدیدی کشف خواهید کرد

کارآموزی همیشه مستقیما به رشته شغلی مورد نظر شما مربوط نمی‌شود. گذراندن دوره‌های کارآموزی در نقش‌های مرتبط و حتی نزدیک به رشته تحصیلی‌تان، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های قابل انتقال را در خود تقویت کنید، علایقی جدید در خود کشف کنید و یا حتی مسیر شغلی جدیدی برای خود ترسیم کنید.

۴. امکان آشنایی و برقراری ارتباط با متخصصان صنعت را خواهید داشت

دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهند که با متخصصان و افراد باتجربه در صنعت خود ارتباط برقرار کنید. اگر در محل کارآموزی شما، افرادی دیگر نیز به عنوان کارآموز وجود دارند، این فرصت عالی برای شما فراهم است که با آنها دایره افراد حرفه‌ای اطراف خود را بسازید و شبکه‌سازی را از همین دوره‌های کارآموزی آغاز کنید. علاوه بر این، می‌توانید در کار به یکدیگر کمک کنید و به پیشرفت هم کمک کنید.

۵. امکان یادگیری در محیطی امن را برای شما فراهم می‌کند

دوره‌های کارآموزی محیطی امن برای یادگیری و رشد هستند. بسیاری از کارآموزان از نزدیک با متخصصان صنعت کار می‌کنند و این فرصت را دارند تا بیشتر در مورد نقاط قوت و ضعف خود بیاموزند. علاوه بر این اگر در دوره کارآموزی دچار اشتباه شوید، می‌توانید از اشتباه خود یاد بگیرید و برای رفع آن تلاش کنید و این شما را به فردی حرفه‌ای در آینده تبدیل خواهد کرد.

۶. این فرصت را دارید تا در کنار یادگیری، حقوق نیز دریافت کنید

بسیاری از سازمان‌ها، در استخدام کارآموز پرداخت حقوق را نیز در نظر می‌گیرند. در حالی که میزان پرداختی ممکن است از سازمانی به سازمانی دیگر متفاوت باشد و اغلب کمتر از آن چیزی است که کارمندان معمولی دریافت می‌کنند، اما همین مبلغ نیز به شما کمک خواهد کرد تا در کنار کسب تجربه و یادگیری، درآمد نیز داشته باشید. علاوه بر این، می‌توانید همزمان روی تحصیل خود تمرکز داشته باشید و کمک هزینه‌ای برای ادامه تحصیل خود داشته باشید.

۷. می‌تواند به عنوان اعتبار در کسب مدرک دانشگاه عمل کند

چرا به کارآموزی نیاز داریم؟

بسیاری از دانشگاه‌ها، به‌ویژه در رشته‌ها یا گرایش‌های خاص، از دانشجویان می‌خواهند قبل از فارغ‌التحصیلی یک دوره کارآموزی بگذرانند. در واقع، گذراندن دوره کارآموزی برای تکمیل آموخته‌های آنها در کلاس درس است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

بسیاری از دوره‌های کارآموزی، به ویژه دوره‌های کارآموزی بدون حقوق، اغلب به عنوان یک اعتبار در کسب مدرک به‌شمار می‌آیند. اما با این حال، باید با مشاور تحصیلی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که دوره کارآموزی انتخابی شما این شرایط را برای شما خواهد داشت یا خیر.

۸. فرصت انتخاب و شرکت در دوره‌های کارآموزی متعددی را به‌دست خواهید آورد

گذراندن یک دوره کارآموزی، تجربه‌ی عملی و فنی‌ای برای شما به‌همراه خواهد داشت که می‌تواند پیش نیاز حضور در دیگر دوره‌های کارآموزی را فراهم کند. حضور در دوره‌های کارآموزی متعدد، ابتدا به شما در انتخاب مسیر شغلی ایده‌آل کمک خواهد و بعد اشتیاق و علاقه شما به یادگیری و کسب تجربه را به کارفرمایان نشان می‌دهد.

۹. یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد برای شما خواهد بود

بسته به دوره‌ای که انتخاب می‌کنید، این فرصت را دارید تا برای دوره کارآموزی، شهر و مکانی دیگری را برای زندگی انتخاب کنید. زندگی در یک منطقه متفاوت، چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل، به شما کمک خواهد کرد که مستقل زندگی کردن را یاد بگیرید و درک بهتری از افراد دیگر داشته باشید.

۱۰. به شما انگیزه می‌دهد تا در مورد یک صنعت، بیشتر بدانید

دوره‌های کارآموزی به شما این امکان را می‌دهند که مستقیما در یک صنعت مشغول به کار شوید تا بتوانید در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. این موضوع، ممکن است شما را ترغیب کند که نسبت به آن صنعت خاص یا حتی یک شغل خاص اشتیاق بیشتری پیدا کنید. این مزیت خصوصا برای دانشجویان که مطمئن نیستند پس از فارغ‌التحصیلی چه کار می‌خواهند انجام دهند، مفید است. این افراد با کمک کارآموزی می‌توانند با برخی از صنایع آشنا شوند و حتی می‌توانند تشخیص دهند که چه صنعت و یا شغلی برای آنها مناسب است.

۱۱. اهمیت تعادل بین کار و زندگی را به شما می‌آموزد

هماهنگ شدن با زندگی حرفه‌ای پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، نیاز به حفظ تعادل دارد و کارآموزی به شما در این امر کمک خواهد کرد. کارآموزی سنتی از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر خواهد بود و این ساعت کاری، به شما یاد خواهد داد که این ساعت برای کار کردن است و خارج از آن باید به زندگی شخصی خود بپردازید. این موضوع، حتی به شما کمک خواهد که مهارت مدیریت زمان را در خود توسعه دهید و اهمیت مرزبندی را برای تعادل کار و زندگی درک کنید.

۱۲. شما را با کار در محیط اداری آشنا خواهد کرد

چرا به کارآموزی نیاز داریم؟

کارآموزی در یک محیط اداری، مکان مناسبی برای مشاهده‌ی اتفاقات محیط کاری و یادگیری نحوه برخورد با آنها است. این اتفاقات شامل شایعات اداری، نگرش‌ها و رفتارهای کلی یا سلسله مراتب می‌شوند. یادگیری در مورد فرهنگ عمومی محل کار، می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه با همکاران خود در آینده ارتباط خوبی داشته باشید و چگونه با مدیریت خود در کار ارتباط برقرار کنید.

اگر قرار است به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوید و یا اینکه هنوز دانشجو هستید و دوست دارید در زمینه خود تجربه کسب کنید، همین امروز سراغ آگهی شغلی برای کارآموزی بروید و برای آنها درخواست دهید. با این کار می‌توانید تمام این مزایا را به‌صورت همزمان به‌دست آورید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.