وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۱۰ راه برای اطمینان از موفق شدن در شروع کار جدید

اگر قصد دارید تا شغل جدیدی را آغاز کنید، به هیچ عنوان نباید بدون آمادگی این کار را انجام دهید و حتما باید درباره نکات و بایدها و نبایدهای آن آگاه باشید. این دقیقا همان کاری است که شما باید پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه انجام دهید. برخی اوقات ممکن است محل کار جدید شما فاصله زیادی با محل زندگی شما داشته باشد و علاوه بر این، به دلیل اینکه محیط جدیدی است، در زمان وارد شدن به آن دچار سردرگمی و اضطراب شوید. در این مواقع، برای اینکه احمق نیز جلوه نکنید از پرسیدن برخی سوالات مهم خودداری می‌کنید. حتی در زمان ورود متوجه می‌شوید که چیزی در مورد فرهنگ پوشش آن شرکت و همچنین زمان غذا خوردن نمی‌دانید.

برای روشن شدن موضوع، بخش منابع انسانی یک شرکت باید یک فرایند اجرایی قوی داشته باشد و مدیران باید انرژی لازم را برای استقبال از استخدامی‌های جدید بگذارند. اما اگر شرکت مد نظر شما منابع انسانی نداشته باشد چه؟ یا اگر مدیر آن به فرایند استقبال و آشنا کردن کارمند جدید با محیط کار اعتقادی نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر تجربه اول شما در شرکتی درست پیش نرود و شما این تجربه را در تمام مراحل کار به دوش بکشید، ممکن است در نهایت نظر همکاران خود را نسبت به خود تغییر دهید.

شما باید طوری برنامه‌ریزی داشته باشید که بتوانید موفقیت در هفته اول هر کار جدیدی را تضمین کنید. در این مقاله قصد داریم تا با شما در مورد نکاتی صحبت کنیم که به شما کمک می‌کنند تا قدم اول در کار جدید را قوی و محکم بردارید و همچنین موفقیت خود در آن شغل را تضمین کنید.

چرا اولین هفته کاری برای تضمین موفقیت بلندمدت در شرکتی ضروری است؟

موفق شدن در شروع کار جدید

اولین برخوردها همیشه حرف اول را در زمان برقراری ارتباط می‌زنند و اثر آنها حتی تا پایان عمر هم باقی می‌مانند. اما اولین برداشت چقدر برای موفقیت بلندمدت شغلی شما مهم است؟ بیایید ببینیم تحقیقات در مورد این موضوع و در شغل جدید چه می‌گویند:

  • اکثر مدیران اجرایی کمتر از سه ماه به استخدام‌های جدید فرصت می‌دهند تا خود را ثابت کنند. در مطالعه رابرت هاف در سال ۲۰۱۶ نشان داده شد که ۶۳٪ از مدیران مالی به کارمند جدید کمتر از سه ماه فرصت می‌دهند که خود را ثابت کند و ۹٪ آنها کمتر از یک ماه فرصت می‌دهند.
  • در مطالعات مشخص شده که نود و یک درصد از کارمندان به این فکر می‌رسند که پس از یک ماه کار خود را ترک کنند. این تنها یکی از یافته‌های تحقیق رابرت هاف در سال ۲۰۱۸ بر روی ۹۰۰۰ کارجو در ۱۱ کشور است. مدیریت ضعیف، ناهماهنگی بین نحوه ارائه یک شغل و نحوه اجرای آن در زندگی واقعی، عدم تطابق با فرهنگ شرکت و تجربه ضعیف در استخدام، همگی دلایلی هستند که ممکن است باعث استعفای بسیاری از استخدامی‌های جدید شوند. نحوه شروع یک کار تأثیر زیادی بر ادامه بلندمدت آن دارد.
  • علم نشان می‌دهد که اولین برداشت‌ها به طرز عجیبی پایدار هستند. بر اساس مطالعه‌ای در دانشگاه وسترن انتاریو در سال ۲۰۱۰، حتی اگر بعد از گذشت چند هفته از معرفی اولیه، خود را به گونه‌ای دیگر نشان دهید، قضاوت اولیه دیگر افراد به‌ویژه در ملاقات بار اول، روی افراد باقی می‌ماند.

برترام گاورونسکی، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «تصور کنید یک همکار جدیدی در محل کار دارید و تصور شما از آن شخص چندان مطلوب نیست. چند هفته بعد، همکار خود را در یک مهمانی ملاقات می‌کنید و متوجه می‌شوید که او در واقع پسر خیلی خوبی است و برداشت اولیه شما از او اشتباه بوده است. اما در نهایت واکنش شما نسبت به همکار جدیدتان محدود به همان برداشت اولیه باقی می‌ماند و نمی‌توانید جور دیگری او را قضاوت کنید.»

۶۳٪ از مدیران مالی به کارمند جدید کمتر از سه ماه فرصت می‌دهند که خود را ثابت کند و ۹٪ آنها کمتر از یک ماه فرصت می‌دهند.

خبر خوب این است که می‌توانید این تجربه را به تجربه‌ای مثبت تبدیل کنید. برای این کار نکات را زیر را مطالعه و سعی کنید که حتما از آنها در کار جدید خود کمک بگیرید.

۱. یک هفته قبل از شروع کار: تحقیق خود را انجام دهید

موفق شدن در شروع کار جدید

کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از اولین روز کاری خود در شرکت جدید، درباره آن کاملا تحقیق کنید. برای درک فرهنگ اداری و لباس مناسب، می‌توانید سراغ شبکه‌های اجتماعی آنها بروید و آنجا این موارد را پیدا کنید.

جون هیل، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت کارگزینی The Energists پیشنهاد می‌کند: «اگر مدیر استخدام یا تیم منابع انسانی چک لیست روز اول را به شما ارائه نداده است، چند روز قبل تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا چیزی لازم است همراه خود ببرید و یا آماده کنید. «درباره پیش‌نیازها و نیازمندی‌ها از چند روی قبل مطلع شوید و مهم‌ترین موارد را جایی یادداشت کنید تا بتوانید آنها را مرور کنید.»

بسته به نقش شما، موارد زیر نیز می‌توانند به شما در این کار کمک کنند:

  • در مورد رقبای شرکت خود تحقیق کنید.
  • نرم‌افزاری را که قرار است در کار از آن استفاده کنید، آزمایش کنید.
  • در لینکدین سراغ پروفایل دیگر همکاران خود بروید و درباره آنها اطلاعات به دست آورید.

۲. یک هفته قبل از شروع کار: همه چیز را آزمایش کنید

اگر محل کار جدید در محله‌ای جدید است، حتما قبل از روز اول مسیر رفت‌وآمد را امتحان کنید. اگر از خانه کار می‌کنید، اتصال اینترنت، رایانه، نرم‌افزار و سایر تجهیزاتی را که برای این کار به آن‌ها نیاز دارید، آزمایش کنید. حتما باید مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند و شما برای این روز بزرگ کاملا آماده هستید.

«نشان دادن فعال بودن و آماده بودن تاثیر بسیار خوبی بر جای می‌گذارد و به کارفرمای شما نشان می‌دهد که قصد دارید تا در روز اول بهترین خود را به نمایش بگذارید و از همان روز اول موثر باشید.»

– کریستا یونگر، معاون استراتژی و خدمات کوچینگ، Intoo آمریکا

۳. سه روز قبل از شروع کار: با مدیر خود تماس بگیرید

موفق شدن در شروع کار جدید

مدیرتان شما را برای آن موقعیت شغلی انتخاب کرده و دوست دارد تا شما در آن موقعیت موفق شوید. قبل از روز اول، یک ایمیل یا یک پیام برای او ارسال کنید تا از روند کار مطمئن شوید.

در مورد نحوه لباس پوشیدن افراد در دفتر کار و به طور کلی در محل کار بپرسید. آیا چیز خاصی وجود دارد که دانستن آن در روز اول برای شما مفید خواهد بود؟ از او بپرسید که آیا چیز خاصی لازم است که با خود ببرید یا تهیه کنید و حتی در هفته اول از شما چه انتظاری می‌رود. نشان دادن تمایل به فعال بودن و آماده بودن تاثیر بسیار خوبی بر جای می‌گذارد و به کارفرمای شما نشان می‌دهد که می‌خواهید بهترین شروع ممکن را داشته باشید و از همان روز اول موثر باشید.

۴. روز قبل از شروع کار: برنامه خود را بررسی کنید

با حدس و گمان از زمان حضور خود در شرکت مطمئن نشوید. حتی اگر در شرح شغلی شما زمان حضور در شرکت باشد، ممکن است برخی جزئیات در مورد حضور و غیابت در آن شرح شغلی ثبت نشده باشد. این همان چیزی است که برای جک زمودزینسکی، یکی از همکاران ارشد شرکت توسعه نرم افزار Future Processing اتفاق افتاد.

او برای حضور در اولین روز کار جدید خود طبق آنچه در شرح شغلی آمده بود، ساعت ۹ صبح در شرکت حاضر شد. در زمان رسیدن متوجه شد که کل تیم قبل از او رسیده‌اند و مشغول صبحانه هستند. مطمئنا این موضوع در شرح شغلی نیامده بود و او نیز نمی‌دانست که این یک روال روتین در شرکت است و خب، از قرار گرفتن در این موقعیت حس ناخوشایندی داشت.

برای جلوگیری از اتفاق ناگواری مانند مورد بالا، از قبل در مورد برنامه‌ها و روال‌ها سوال کنید. انتظار می‌رود چه ساعتی برسید؟ همه معمولا چه ساعتی می‌روند؟ ناهار چه ساعتی است و چقدر زمان دارد؟

۵. در روز اول کار جدید: خود را به تیم معرفی کنید (مجازی یا حضوری)

موفق شدن در شروع کار جدید

ورود شما به محل (یا آنلاین) هرگز نباید برای بقیه شرکت غافلگیر‌کننده باشد. منابع انسانی یا رئیس شما معمولا قبل از شروع کار شما را به تیم معرفی می‌کند. اما اگر این کار را نکردند، خودتان ابتکار عمل را به دست بگیرید. از رئیس خود بپرسید که آیا می‌توانید یک ایمیل یا یک پیام برای دیگر افراد تیم بفرستید تا خود را به آنها معرفی کنید و بگویید که هستید و قرار است چه بکنید.

۶. در روز اول کار جدید: زودتر برسید

دیر حاضر شدن در محل کار به خصوص در هفته اول، به هیچ عنوان نشانه‌ خوبی نیست. برای رفت و آمد خود ترافیک، گم شدن و پیدا کردن جای پارک را در نظر بگیرید. توصیه بسیاری از افراد حرفه‌ای این است که ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زودتر از حالت عادی به محل کار خود برسید.

حتی اگر رسیدن به محل کار بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردید طول بکشد، باز هم باید به اندازه کافی برای رسیدن به موقع به آنجا زمان داشته باشید که استرس دیر رسیدن را تحمل نکنید. حتی اگر زودتر راه بیفتید، این امکان برای شما فراهم است که قبل از کار قهوه‌ای بنوشید و کمی استراحت کنید. این یک موقعیت برد-برد است و شما را در بهترین موقعیت ممکن قرار می‌دهد تا در روز اولتان دیر نکنید.

۷. در هفته اول شروع کار جدید: دوستی پیدا کنید

موفق شدن در شروع کار جدید

در بسیاری از شرکت‌ها  با ورود شخص جدید فردی را به او معرفی می‌کنند تا بتوانند زمینه برای دوستی آنها را فراهم کنند. اگر چنین فرصتی برای شما فراهم نیست، خودتان یکی را پیدا کنید. تحقیقات در لینکدین به شما کمک می‌کند تا دوستان کاری خود را پیدا کنید و بتوانید گفتگو با آنها را آغاز کنید.

نگران این هستید که تنهایی ناهار بخورید؟ منتظر دعوت نباشید؛ فردی باشید که کسی را به ناهار دعوت می‌کند. نیازی نیست در روز سر میز همه همکاران بروید، آنها را در آغوش بگیرید و دستشان را بفشارید، اما بداخلاق هم نباشید. این به شما کمک می‌کند از همان روز اول با همکاران خود رابطه‌ای دوستانه برقرار کنید.

خود را به هم تیمی‌های خود معرفی کنید و به آنها پیشنهاد ناهار بدهید. خوشحال بودن خود از اینکه بخشی از تیم هستید را نشان دهید و همچنین، اشتیاق برای ایجاد یک رابطه کاری عالی با تمام همکاران را بروز دهید.

اگر نحوه کار شما به صورت دورکار است، برای زمان استراحت خود طوری برنامه‌ریزی کنید تا با همکارهای خود به صورت یک به یک صحبت کنید. این به شما کمک می‌کند تا یک رابطه کاری خوب ایجاد کنید.

۸. در هفته اول شروع کار جدید: با مدیر خود به صورت رودررو ملاقات کنید

مایکروسافت رفتارهای اولیه حدود ۳۰۰۰ استخدام شده جدید را تجزیه و تحلیل کرد. در این بررسی مشخص شد که وقتی کارمندان جدید در هفته اول به صورت انفرادی با مدیر خود ملاقات کردند، از سه طریق سود بردند:

  • آنها شبکه داخلی بزرگ‌تری داشتند که باعث افزایش احساس تعلق و افزایش شانس ماندن طولانی مدت آنها می‌شد.
  • آنها در جلسات راحت‌تر حضور پیدا می‌کردند.
  • آنها زمان بیشتری را صرف همکاری با تیم خود نسبت به کسانی می‌کردند که نتوانستند یک به یک با مدیر خود ملاقات کنند.

در هفته اول وقت بگذارید و با مدیر خود تماس بگیرید و از مزایای بلندمدت آن بهره‌مند شوید.

۹. هر روز در کار جدید: از سوال پرسیدن نترسید

موفق شدن در شروع کار جدید

وقتی تازه استخدام می‌شوید، دوست دارید برای اثبات ارزش خود، توانا و با اعتماد به نفس به نظر برسید. اما از پرسیدن سوال نترسید، به خصوص اگر قرار است به صورت دورکار کار کنید.

تونی جیاکوب، مدیر منابع انسانی Amica Senior Lifestyles می‌گوید: «یک چیزی که بیشتر افراد دورکار از آن می‌ترسند، این است که با پرسیدن سوال برای شفاف‌سازی روند کارها فرد مقابل خود را گیج کنند و یا آزار دهند». این طرز تفکر کاملا اشتباه است و کمتر مدیری پیدا می‌شود که از مشاهده علاقه کارمند خود به کار عصبی شود.

جیاکوب پیشنهاد می‌کند: در ابزار مدیریت از راه دور و یا ابزاری که در آن با دیگر همکاران خود چت می‌کنید، مدیر خود را پین کنید تا بتوانید در صورت لزوم و نیاز به او پیام بدهید. در پیام خود چیزی به همین سادگی را بیان کنید، «آیا امکانش است که برای یک سوال دو دقیقه زمان شما را بگیرم؟»

حتی اگر می‌خواهید سر صحبت را با همکاران خود باز کنید، پرسیدن سؤالات ایده‌ بسیار خوبی است. طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، پرسیدن سؤال باعث می‌شود مردم بیشتر شما را دوست داشته باشند. سوالات می‌توانند درباره نقش افراد در سازمان باشد و همین سوالات به گفتگوهای جذاب‌تری منتهی می‌شوند. سوالات می‌توانند مانند موارد زیر باشند:

شما: «شغل شما تو شرکت چیه؟»

همکار: «من تیم بازاریابی محتوا را مدیریت می‌کنم.»

شما: «چه خوب! من عاشق خواندن وبلاگ شرکت هستم. چگونه به این ایده‌ها برای مقالات می‌رسید؟»

بدترین نوع سوالی که می‌توانید بپرسید، چیست؟ اینکه بعد از پرسیدن یک سوال موضوع سوال بعدی را کاملا تغییر دهید. نمونه‌ای از این تغییر کامل می‌تواند به صورت زیر باشد:

شما: «شغل شما تو شرکت چیه؟»

همکار: «من تیم بازاریابی محتوا را مدیریت می‌کنم.»

شما: «چه باحال؛ سرگرمی‌هات چیه؟»

این مدل سوال پرسیدن در فرایند برقراری ارتباط تایید نمی‌شود و این معنا را برای طرف مقابل شما دارد که علاقه‌ای به گوش دادن به صحبت‌های او ندارید.

۱۰. هر روز در کار جدید: مراقبت از خود را بیشتر تمرین کنید

موفق شدن در شروع کار جدید

لسلی اسمیت، مربی حرفه‌ای می‌گوید: «صرف‌نظر از اینکه چقدر تجربه دارید، به احتمال زیاد در هفته اول دچار اضطراب و استرس می‌شوید. زمانی که استرس دارید، همیشه به اصول اولیه مراقبت از خود مانند خواب، نوشیدن آب و تغذیه برگردید.

فراتر از آن اسمیت هر چیزی را که می‌تواند به آرامش شما کمک کند، توصیه می‌کند. از جمله مدیتیشن، نوشتن‌های روزانه، تمرینات تنفسی، ورزش بدنی، یا حتی تهیه فهرستی از چیزهایی که برای آنها سپاسگزار هستید.

آرام باشید، چرا که آنها شما را دوست دارند و استخدام‌تان کردند

احساس عصبی بودن قبل از شروع کار جدید، کاملا طبیعی است. فقط به یاد داشته باشید که اگر شرکت از صمیم قلب باور نداشت که شما فرد مناسبی هستید، شما را انتخاب نمی‌کرد. با استفاده از این نکات، می‌توانید ثابت کنید که تصمیم آنها درست بوده است.

اگر هنوز در هفته اول کار جدید خود خواب درستی از استرس ندارید، با این توصیه سعی کنید که آرامش را به خود برگردانید:

«همیشه به خاطر داشته باشید که آنها شما را استخدام کردند، چرا که دوست‌تان داشتند. دوست داشتن آنها محدود به تجربه و استعداد شما نمی‌شود، بلکه چیزی فراتر از این است.»

منبع trello
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.