وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۹ نکته که در هنگام درخواست افزایش حقوق هرگز نباید بگوئید

درخواست افزایش حقوق، یک تجربه استرس زا و اغلب ناخوشایند است. همچنین در صورت عدم رعایت نکات لازم، این موضوع می‌تواند یکی از مضرات خطرناک برای حرفه شما باشد.اگر در نحوه برخورد با کارفرمای خود هنگام این درخواست، دقت لازم به خرج ندهید، خودتان را تحقیر می‌کنید و به جای نقاط قوت خود، نقاط ضعف خود را نشان می‌دهید و حتی به طور غیرمستقیم همکاران دیگر را دچار سوءتفاهم می‌کنید. مطمئناً مهم است که برای درخواست افزایش حقوق، موضوع را درست مطرح کنید. هر رئیس، کارمند و هر شرکتی متفاوت است، اما هنگامی که حرف از درخواست افزایش حقوق به میان می‌آید، اشتراکاتی جهانی وجود دارد که باید هر کسی آن را در نظر بگیرد. در اینجا ۹ نکته که در هنگام درخواست افزایش حقوق نباید بگویید را یادآور می‌شویم:

۱. “من می‌دانم که الان زمان مناسبی نیست اما …”

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

برای درخواست افزایش حقوق توجه به زمان‌بندی مناسب، مهمترین موضوع است. اگر در حال حاضر، شرکت شما از مزایای سود، تعداد فروش‌های بالا و گسترش بی‌سابقه‌ای برخوردار باشد، راه برای درخواست شما باز است و می‌توانید خواهان افزایش حقوق باشید. اما از سوی دیگر، اگر شرکت، تعدادی از کارمندان را به دلیل عدم توانایی پرداخت حقوق تعدیل کرده است و برای کارکنان، روزانه ایمیل‌هایی ارسال می‌شود که هر کسی ایده‌هایی در مورد چگونگی کاهش هزینه‌ها داشته باشد، یک پرچم قرمز برای درخواست شما به حساب می‌آید. به خصوص با توجه به اوضاع اقتصادی اخیر، مهم این است که قبل از درخواست افزایش حقوق، بدانید که شرکت شما از لحاظ مالی در چه سکویی ایستاده است. روز بعد از گزارش یک ماهه و اعلام رکود مالی در شرکت، رفتن به دفتر رئیس خود برای درخواست افزایش حقوق، رفتار شما را غیر حرفه‌ای، خودخواهانه و بدون توانایی درک متقابل جلوه می‌دهد. پس عاقلانه این است که شما در حالی که اوضاع مناسب است درخواست خود را مطرح کنید.

۲. “من از….. تا به حال افزایش حقوق نداشته‌ام”

وقتی تلاش می‌کنید مدیر خود را برای این موضوع متقاعد کنید، در اشتباه هستید. چرا که با مطرح کردن این موضوع، بازدهی عملکرد خود را تحت تاثیر قرار می‌دهید. اگر شما با وجود اینکه یک کارمند بالاتر از حد متوسط هستید، در عرض سه سال هنوز افزایش حقوق نداشته‌اید، پس پیشرفتی هم نداشته‌اید که این، نکته مثبتی برای شما به حساب نمی آید، مگر اینکه شما در یک شرکت با رکود اقتصادی کار کرده باشید که دوران سختی را از نظر اقتصادی گذرانده است. در هر حال، روی توانائی های خودتان متمرکز شوید، از نقاط قوت خود بگوئید و اینکه چه چیز شما را به عنوان یک کارمند ارزشمند می کند.

کلماتی که زمان درخواست افزایش حقوق نباید گفت

۳. “من کار سه نفر را انجام می دهم …”

این چیزی که شما می‌خواهید بگویید قطعاً اشتباه است. گاهی اتفاقاً این یک فرصت بسیار خوبی است که شما کار چندین نفر را انجام می‌دهید، این کار باعث می شود مدیران به توانایی شما اعتماد کنند. البته در هر صورت این یک ضعف در شرکت است، این اخلال در زمانی که اقتصاد به سمت رکود می‌رود و از استخدام افراد جدید جلوگیری می‌شود، بسیار اتفاق می‌افتد. اما آنچه که شما فراموش می‌کنید این است که این شما تنها کسی نیستید که تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است، بهتر است بدانید شما و همکارانتان همه در یک قایق هستید. شما باید به دنبال راهی برای برجسته کردن دستاوردهای خود و کار سخت و رفتار متعهدانه بدون در نظر گرفتن عنوان و حجم کار خود باشید.

۴. “من برای یک سال در اینجا بوده‌ام …”

رئیس شما حتماً یک تقویم روی میز یا دیوار دارد یا کارکنان منابع انسانی اطلاعات استخدام و خروج کارکنان را بطور مستمر به او خواهند داد. پس چرا شما سعی می‌کنید با یادآوری این نکته که چه مدت زمانی است که در شرکت کار کرده‌‌اید، رئیس خود را تحت تاثیر قرار دهید؟ در واقع عنوان کردن این مطلب شما را حمایت نمی‌کند، مگر اینکه این یاداوری را، در یک جلسه بازبینی عملکرد سالانه بیان کنید پس در واقع، انتظار افزایش حقوق فقط برای داشتن یک یا دو سال سابقه کار در موقعیت شما، هیچ معنایی ندارد و شما را سزاوار بالا بردن حقوق نمی‌کند و هیچ تاثیری در پررنگ تر کردن عملکرد شما ندارد. بنابراین، اگر شما به دفتر رئیس خود بروید و بگوئید “خوب رئیس، من یک سال است برای شما کار کرده‌ام، بنابراین افزایش حقوق می‌خواهم” شما احتمالاً راه خوبی را برای ارائه درخواست خودتان انتخاب نکرده‌اید. پس بهتر است خودتان را اثبات کنید، نه اینکه تا چه مدت آنجا بوده‌اید.

۵. “همه چیزهایی را که خواسته‌اید انجام داده‌ام…”

گاهی افراد فکر می‌کنند بکار بردن تعبیر بالا به معنی گرفتن ترفیع است. اما این ایده خوبی برای ترفیع حقوق نیست، زیرا شما فقط وظایف خودتان را انجام داده‌اید! شاید یادتان رفته است که شما برای انجام وظایف خود حقوق دریافت می‌کنید. بدون تردید زمانی که شما پول بیشتری درخواست می‌‌کنید، رئیس از شما می‌خواهد به او بگوئید چرا فکر می‌کنید که سزاوار آن هستید؟ اگر شما هیچ توضیحی بهتر از انجام وظایف خودتان، ارائه نکنید، و بگوئید: “خب، من آنچه را که از من خواسته‌اید انجام داده‌ام “، پس این معضلی بزرگ برای مذاکره شما محسوب می‌شود و شما احتمالاً نباید نتیجه این درخواست را به نفع خود ارزیابی کنید، چون از نظر کارفرمایان، افزایش حقوق و دستمزد برای افرادی قابل قبول است که متعهد به برتری و پیشرفت در جهت سودآوری برای شرکت هستند.

۶. “من به افزایش حقوق نیاز دارم چون مشکلات شخصی دارم …”

مواردی مانند داشتن یک بچه، مراقبت از یک فرد بیمار، خریدن خانه و نیاز به پرداخت وام مسکن، شاید در ذهن شما، برای ترفیع حقوق قابل توجیه باشند، اما اغلب اوقات این موضوعات در مورد این که آیا شما سزاوار یک ترفیع در پرداخت هستید یا نه، برای مدیر شما موثر نیستند. هنگام درخواست افزایش حقوق از رئیس خود، شما نیاز به دلایل منطقی و قانع کننده دارید. بنابراین اگر تمرکز خود را بر روی مشکلات شخصی که حتی ارتباطی با کار شما ندارند بگذارید، به طور خودکار در معرض خطر رد شدن هستید، چرا که رئیس شما فکر می‌کند شما سعی می‌کنید او را با نوعی داستان درگیر کنید. مطمئناً بسیاری از کارفرمایان از مشکلات شما آگاه هستند و با شما احساس همدردی می کنند، به ویژه اگر با رئیس خود رابطه خوبی داشته باشید و در مورد اتفاقات گذشته صحبت کرده باشید، اما این همدردی، الزامی برای افزایش حقوق ایجاد نمی‌کند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

کلماتی که زمان درخواست افزایش حقوق نباید گفت

۷. “من ۱۰میلیون تومان افزایش حقوق می‌خواهم …”

هیچگاه مبلغ عجیب و غریبی برای افزایش حقوق درخواست نکنید. اما اگر به طور جدی، با توجه به قابلیت‌های خود خواهان آن هستید، بر روی دستاوردهای حرفه ای خود متمرکز شده اید و به رئیس خود ثابت کرده اید که ارزش این سرمایه گذاری را دارید، از شما سوال خواهد شد، چقدر افزایش می‌خواهید؟ پس درخواست خود را به طور صحیح مطرح کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از ابزارهای آنلاین حقوق و دستمزد در ایران مانند سایت ایران سلری www.iransalary.com  خود را در عنوان شغلی، استان محل کار و دیگر آیتم های کاری بسنجید تا ببینید واقعاً کار شما چقدر ارزش دارد و  چه چیزی در شغل شما ارزشمند است، مطابق میانگینی که به شما نمایش داده می شود درخواست ارتقاء حقوق خود را مطرح کنید.

عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می‌کنند که چقدر باید درخواست کنید (وضعیت مالی شرکت، سابقه کار شما، سطح تحصیلات، میزان تسلط به زبان انگلیسی، اینکه چقدر برای شرکت سودآوری مالی داشته اید و غیره). در نظر داشته باشید مبلغ افزایش حقوق معمولاً در محدوده درصد مشخصی هست، بنابراین، اگر در حال حاضر به شما حقوق خوبی پرداخت می‌شود و شما درخواست ۳۰٪ افزایش حقوق کرده‌اید، آماده باشید تا این موضوع برای مدیر شما گیج کننده به نظر برسد. به طور خلاصه، تحقیقات خود را انجام دهید و سپس درخواستی منطقی را مطرح کنید.

۸. “من متوجه شدم همکارم بیشتر از من حقوق می‌گیرد …”

هرگز، هرگز، خودتان را با همکاران دیگر مقایسه کنید. نمی‌توان به اندازه کافی تأکید کرد که این طرز تفکر چقدر وحشتناک است. اول از همه، شما را یک فرد کنجکاو برای مطلع شدن از حقوق و دستمزد همکارانتان جلوه می‌دهد. دوم، اینکه باعث می‌شود که شما فردی سطحی به نظر برسید، به خصوص به این دلیل که ممکن است همکارتان تحصیلات یا مهارت بیشتری نسبت به شما داشته باشد و شما از آن ها اطلاع نداشته باشید. به جای شکایت در مورد شخص دیگری، بر نقاط قوت خود و افزودن ارزش به شرکت خود تمرکز کنید. آیا شما پروژه‌ی موفقیت آمیزی را هدایت کرده‌اید؟ آیا در منابع مالی شرکت با ارایه یک ایده عالی، صرفه‌جویی کرده‌اید؟ این چیزی است که شما نیاز دارید، نه یک فریب نمایشی از طریق مقایسه کردن خود با دیگران. علاوه بر این، اگر شما مجبور باشید در آینده با همکارانتان که مورد مقایسه قرار داده اید به طور نزدیک کار کنید، باعث ایجاد سوء تفاهم های اداری می‌شود.

۹. “اگر من نتوانم ترفیع حقوق بگیرم، از اینجا می‌روم …”

ببینید، همه ما می‌دانیم که این تاکتیک، بسیاری اوقات جواب می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است، مدیران مختلف از این رویکرد جسورانه کارکنان حمایت کنند. اما ما معتقدیم روش‌های بهتر دیگری که در این مقاله ذکر شده‌اند، کارایی بیشتری دارند و موثرتر از رفتن به سوی رفتارهایی است که شبیه یک اولتیماتوم هستند. اگر شما واقعاً آماده‌اید که در صورت رد درخواست خود، استعفا بدهید، این ریسک را بکنید در غیر اینصورت در نظر رئیس خود یک دروغگو جلوه خواهید کرد و شانس مذاکره‌های بعدی را از دست خواهید داد.

در نهایت، درخواست افزایش حقوق، بستگی به بازدهی عملکرد و ارزشمند بودن کار شما دارد، بنابراین باید روی خودتان و نه عوامل دیگری تمرکز کنید.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. مجیدم می‌گوید

    وقتی قراره هیچی نگیم هیچکدوم از این موارد رو پس چی بگیم….؟!!!!!!
    چه مهملاتی….

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.