وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مدیر ارشد کیست و چه وظایفی دارد؟

شاید در یک استارتاپ یا شرکت کوچک، عنوان شغلی مدیر ارشد چندان مرسوم نباشد، با این حال این عنوان در سازمان‌های بزرگی که سطوح و لایه‌های مختلف مدیریتی دارند، عنوانی متداول است. یک مدیر ارشد وظایف و اختیاراتی به مراتب فراتر از یک مدیر معمولی دارد. علاوه بر آن، مدیر ارشد شانس ترفیع شغلی و رسیدن به سطوحی مثل رئیس کل و یا مدیر کل را خواهد داشت.

اما نکته دیگری که باید در خصوص عنوان شغلی مدیر ارشد مورد نظر قرار گیرد چالش‌های بزرگ و مسئولیت‌های خطیری است که این پست در هر سازمان بر عهده خواهد داشت. این عنوان شغلی، در سازمان وظیفه‌ای بسیار سنگین برای هر فرد خواهد بود و موفقیت در آن نیازمند ذهنیت، شخصیت و مهارت‌هایی فوق‌العاده است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

مسئولیت‌های متداول مدیر ارشد

به مانند دیگر مدیران، مدیر ارشد هم مسئول برنامه‌ریزی و ریاست بر گروهی از افراد است. مدیر ارشد بر کار کارکنان نظارت می‌کند و هر زمان که لازم است امور را اصلاح می‌کند.

مدیران ارشد ممکن است کارکنان را به طور مستقیم راهنمایی کنند یا از طریق سرپرستان هر بخش تیم و اعضای آن را مدیریت کنند. مدیر ارشد در اغلب اوقات بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گروه یا گروه‌های درون سازمان را سرپرستی می‌کند.

مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیر ارشد عبارتند از:

  • راهنمایی افرادی که به طور مستقیم به او گزارش می‌دهند (مدیران و سرپرستان هر بخش)
  • اطمینان از شفافیت در رابطه با اولویت‌ها و اهداف عملیاتی سازمان
  • پذیرش درخواست سرمایه‌گذاری (تا اندازه‌ای که اختیارات به او اجازه می‌دهد)
  • مدیریت مالی و بودجه‌ای عملکردهای سازمان
  • پذیرش درخواست‌های استخدامی و خروجی گروه تحت امر خود
  • راهنمایی در شناخت استعدادها و فرآیندهای توسعه‌ای گروه‌ها
  • اطمینان از همکاری و هم‌افزایی میان گروه‌ها
  • تعامل با دیگر مدیران ارشد در خصوص گزارش‌دهی گروه‌ها
  • همکاری با دیگر مدیران ارشد در خصوص توسعه استراتژی و برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های کلان
  • تسهیل برنامه‌های تحقق اهداف برای بهبود عملکرد سازمان

عناوین متداول برای مدیران ارشد

مثال‌های متداول شامل مدیر ارشد حسابداری، مدیر ارشد بازاریابی، مدیر ارشد مهندسی، مدیر ارشد فروش و مدیر ارشد حمایت از مشتریان هستند. این عناوین شغلی بسته به نوع و اندازه سازمان می‌توانند متفاوت باشند.

دلیل استخدام مدیر ارشد چیست؟

در شرکت‌های بزرگ رایج است که با توجه به اندازه، میزان مسئولیت‌ها، بودجه و … سطح موقعیت‌های شغلی درون سازمان مشخص شود.

عنوان شغلی مدیر ارشد یک سطح از مدیر بالاتر است و به افراد فرصتی برای قبول مسئولیت‌های جدید و مشارکت هرچه بیش‌تر در سازمان می‌دهد. وجود چنین نقش عالی رتبه‌ای در سازمان کمک می‌کند افراد حرفه‌ای و باتجربه‌ای به مجموعه اضافه شده و نقاط ضعف موجود در سازمان را پوشش دهند.

لایه‌های مدیریتی بسیار

پیچیدگی و نداشتن بازدهی کافی از مهم‌ترین مشکلاتی است که سازمان‌های با لایه‌های مدیریتی بسیار از آن رنج می‌برند. هرچه سازمان رشد می‌کند و لایه‌های مدیریتی درون آن بیش‌تر می‌شود پیچیدگی و نداشتن بازدهی کافی نیز بیش‌تر اتفاق می‌افتد.

دپارتمانی را در نظر بگیرید که شامل سرپرستان و مدیرانی است که مسئول رهبری و مدیریت سرپرستان بخش‌های سازمان هستند؛ در لایه بالایی آن هم مدیران ارشدی قرار دارند که وظیفه رهبری مدیران پایینی را بر عهده دارند. وجود لایه‌های مدیریتی بسیار در سازمان سرعت تصمیم‌گیری را پائین می‌آورد، همچنین پیچیدگی‌های ارتباطی و سلسله مراتبی را افزایش می‌دهد و در نتیجه به اختلال عملکرد در سازمان می‌انجامد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

جایگاه مدیر ارشد در سازمان

وجود جایگاه مدیر ارشد در سازمان اثرات بسیار مثبتی را برای کسب و کار به ارمغان می‌آورد. مدیر ارشد به عنوان یک بزرگ‌تر در کنار گروه‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند، حضور پیدا می‌کند و با ارائه راهنمایی‌‌هایی دقیق و راهکارهایی بسیار پخته، مدیران را در جهت حرکت صحیح یاری می‌نماید.

او می‌تواند به دنبال اهداف از پیش تعیین شده برای سازمان باشد یا اینکه برنامه‌های توسعه کسب و کار را پیش ببرد. نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که باید تمایزی مشخص میان جایگاه شغلی مدیر و مدیر ارشد وجود داشته باشد. مدیر ارشد باید از مدیران در برابر وظایف گسترده و سنگین‌شان حمایت نماید.

چطور مدیر ارشد شویم؟

مدیری که دوست دارد به این جایگاه شغلی برسد، باید بر پیشرفت حرفه‌ای و شخصیتی خود در حوزه‌های رهبری، توسعه استعدادها و مربی‌گری توجه و تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

مدیر ارشد باید بتواند استراتژی درآمدی برای سازمان تدوین کند و تحلیلی دقیق از رقبا، مشتریان و دیگر نیروهای خارجی بازار ارائه کند. مدیر ارشد باید دانش مناسبی از مباحث مالی مانند بودجه، هزینه، حسابداری داشته باشد. همچنین، او باید از مهارت‌های مذاکره، فنون ارتباط، توانایی ارائه مطالب، توانایی تیم‌سازی و … نیز بهره‌مند باشد.

چالش‌های مدیر ارشد

با وجود قرار گرفتن کلمه «ارشد» در نام این پُست سازمانی، این عنوان شغلی در میانه‌های هرم مدیریتی سازمان قرار گرفته است. جایگاه‌های میانی مدیریت به مانند مدیر ارشد مسئول پیشبرد کارها در سازمان هستند، اما در اغلب اوقات قدرت آنان به اندازه‌ای نیست که بتوانند به منابع سازمان بیفزایند یا اینکه تفاوت‌های بزرگی را به منظور بهبود محیط کار در سازمان رقم بزنند.

علی‌رغم وجود چنین چالش‌هایی، این جایگاه سازمانی فرصت بسیار مناسب برای افرادی است که می‌خواهند روزی مدیر کل شوند.منبع: TheBalanceCareers

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.