وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا باید درباره مشکلات شخصی خود با مدیرمان صحبت کنیم؟

فرقی نمی‌کند که در شرف جدایی از همسرتان هستید، عزیزی را از دست داده‌اید یا با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کنید، مشکلات شخصی همیشه و حتی در محیط کار همراهتان هستند. وقتی ذهن انسان درگیر باشد، ناخودآگاه خلق‌وخو، مدت زمان توجه و حتی عملکرد او در محیط کار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

حال سوال اینجاست: زمانی که درگیر مشکلات شخصی هستیم، آیا باید این مسائل را با مدیر خود در میان بگذاریم؟

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

پیش از آنکه مشکلات شخصی خود را با مافوق‌تان در میان بگذارید باید به چند نکتهتوجه کنید. برای مثال آیا این مشکلات شخصی بر روی عملکرد شما در محیط کار تاثیر گذاشته‌اند؟ مدیرتان چه نوع شخصیتی دارد و آیا او توانایی کمک به شما را دارد؟ مطمئناً همۀ مشکلات به محیط کار تعلق ندارند، با این حال مواقعی وجود دارد که صحبت کردن درباره این مشکلات می‌تواند برای شما و حتی مدیرتان مفید باشد.

پیش از آنکه مشکلات شخصی خود را با مافوق‌تان در میان بگذارید، بهتر است سوالات زیر را از خودتان بپرسید. دانستن پاسخ به این سوالات می‌تواند برایتان راهگشا باشد.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

آیا در محیط کار به چیزی نیاز دارید؟

شاید کم کردن حجم کار یا داشتن یک فضای شخصی بتواند به شما در مدیریت مشکلات‌تان کمک کند. اگر تصور می‌کنید به چنین امکاناتی در محیط کار نیاز دارید، بهتر است مشکل موجود را با مدیرتان در میان بگذارید؛ اما باید نسبت به درخواست خود کاملاً آگاه باشید. به همین دلیل عاقلانه است که پیش از مطرح کردن مشکلات شخصی و درخواست‌تان به تمام جوانب ماجرا فکر کنید.

از طرف دیگر، اگر تصور می‌کنید ایجاد تغییر در محیط کار کمکی به شما نمی‌کند یا نسبت به نتیجه آن هیچ تصوری ندارید، توصیه ما این است که از بیان کردن مشکلات شخصی خود پرهیز کنید. مطمئناً نمی‌خواهید با مدیر یا موفق‌تان مانند یک دوست صمیمی برخورد کنید، مگر آنکه از نتیجه درخواست خود اطمینان داشته باشید.

آیا مدیرتان می‌تواند به رفع مشکلات شخصی شما کمک کند؟

پس از آنکه مطمئن شدید برای رفع مشکل خود به چه چیزی نیاز دارید، باید مطمئن شوید که مافوق‌تان توانایی کمک کردن به شما را دارد. آیا مدیر شما این توانایی را دارد تا از ساعات کاری‌تان کم کند یا بخشی از حجم کارتان را به شخص دیگری بسپارد؟ اگر شخصی است که در مجموعه قدرت تصمیم گیری دارد، می‌توانید روی کمک‌های او حساب باز کنید.

با این حال توصیه ما به شما این است که از مدیر خود آنچه را که در حیطه اختیاراتش نیست، درخواست نکنید. اگر مدیرتان قادر نیست برای آسایش شما تغییراتی در محیط کار ایجاد کند، شاید بهتر باشد که مشکلات‌تان را پیش خودتان نگه دارید.

آیا مشکلات شخصی‌تان بر عملکردتان تاثیر گذاشته است؟

یک مدیر خوب زمانی که متوجه ضعیف شدن عملکرد شما شود، حتماً می‌خواهد دلیل آن را بداند. اگر دلیل این ضعف در عملکرد را نداند، ممکن است تصور کند که به عمد کارتان را انجام نمی‌دهید یا علاقۀ خود را به شغل‌تان از دست داده‌اید. دانستن دلیل به وجود آمدن این ضعف می‌تواند به شیوۀ مدیریت او کمک کند.

بنابراین اگر مشکلات شخصی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد روزانه شما تاثیر گذاشته‌اند، از بیان کردنشان نترسید! حتی گاهی اوقات اعتراف به اینکه خودتان نسبت به عملکرد ضعیف‌تان آگاه هستید، نشانۀ خوبی برای مدیران است. در واقع، اشاره به این موضوع نشان‌دهندۀ توجه و مسئولیت‌پذیری‌تان شما در قبال کارتان است.

اما اگر مشکلات شخصی نتوانسته‌اند بر عملکرد شما تاثیر بگذارند و شما به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهید، نیازی نیست مشکلات خود را در محیط کار بیان کنید. در عوض بهتر است با دوستان خود گفت‌وگو کنید یا از یک مشاور کمک بگیرد.

مدیر شما چه نوع شخصیتی دارد؟

داشتن مرز با همکاران در محیط کار نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، اما اگر مدیرتان شخصی روشن‌فکر است که دیگران را قضاوت نمی‌کند، شاید خوب باشد که درباره مشکلات شخصی خود با او صحبت کنید. افرادی که با مدیران خود ارتباط نزدیک دارند، به مدیران خود به چشم منتور و یک مربی نگاه می‌کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اگر رابطۀ شما با مدیرتان نزدیک نیست، به این سوال فکر کنید: چقدر او و سبک زندگی‌اش در خارج از محیط کار را می‌شناسید؟ اگر اطلاعات زیادی از او دارید می‌توانید مشکلات و درگیری‌های فکری خود را به او بگویید.

اما اگر هیچ اطلاعی از زندگی شخصی او ندارید و یا او هیچ علاقه‌ای برای آشنایی بیشتر با اعضای تیم از خود نشان نداده است، احتمالاً علاقۀ چندانی هم برای شنیدن مشکلات شما ندارد.

نکتۀ دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که آیا مدیرتان فردی قابل اطمینان است (مخصوصاً نمی‌خواهید شخص دیگری از مشکلات شما مطلع شود)؟ اگر مدیرتان فردی رازدار است که می‌توانید با خیال راحت با او صحبت کنید. اما اگر او فردی است که اطلاعات خصوصی سایر همکاران را با شما در میان می‌گذارد، به هیچ‌وجه مشکلات شخصی خود را با او در میان نگذارید.

چه جزئیاتی از مشکلات شخصی را باید به اشتراک بگذارید؟

خب، فرض کنید که تصمیم گرفته‌اید با مدیر خود صحبت کنید. تا چه حد از جزییات را می‌توانید با او در میان بگذارید؟ به طور کلی، باید به آن‌ها بگویید که در زندگی خصوصی خود با مشکلی روبرو هستید و برای رفع آن نیاز به همکاری دارید. ارائه جزئیات و اطلاعات بیشتر به نوع شخصیت مدیرتان و میزان صمیمیت شما با یکدیگر بستگی دارد.

برای مثال اگر به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید باید درباره این موضوع با او صحبت کنید و به او بگویید که قرار است به زودی تحت درمان باشید و ممکن است مثل همیشه شاد و پرانرژی در محل کار حاضر نشوید. از او بخواهید ساعات کاری منعطف داشته باشید تا بتوانید در روزها و ساعات خاص برای ادامه درمان از محل کار خارج شوید. با این حال، اگر بیماری‌تان بر عملکردتان تاثیر نگذاشته است، نیازی نیست او را از جزئیات درمان و وضع سلامتی خود مطلع کنید.

سخن پایان

صحبت کردن درباره مشکلات شخصی با مدیرتان می‌تواند حال شما را بهتر کند. به هر حال، صحبت و گفت‌وگو از بارِ فکری مشکلات می‌کاهد و روح انسان را جلا می‌دهد. اما باید از شرایط حاکم در محیط کار مطمئن باشید. درست است که صحبت کردن دربارۀ مشکلات شخصی می‌تواند در کوتاه مدت حال روحی شما را بهبود بخشد، اما باید اطمینان حاصل کنید که در طولانی مدت از همین صحبت‌ها علیه شما استفاده نمی‌شود.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.