وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۸ نکته مهم در مقایسه کار گروهی و فردی

هر فعالیتی که انسان‌ها در طول زندگی خود انجام می‌دهند، از دو حالت خارج نیست؛ یا در قالب گروه‌های دو یا چندنفره کارها را پیش می‌برند یا به‌صورت انفرادی. همیشه این چالش در بین انسان‌ها مطرح بوده که کار گروهی نتایج بهتری را به همراه دارد یا کار فردی؟ هر کدام از این دو سبک فعالیت نیز طرفداران پروپا قرصی دارند که استدلال‌های خاص خود را نیز برای دفاع از عقیده‌شان مطرح می‌کنند. اما واقعیت این است که نگاه صفر و صدی به این مسئله به هیچ عنوان راهگشا نیست. بلکه هر کدام از این دو، مزایا و معایبی دارند که افراد باید قبل از انتخاب کردن، نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه کار گروهی و فردی بپردازیم. با ما همراه باشید.

شخصیت و روحیه افراد؛ مهم‌ترین عامل در مقایسه کار گروهی و فردی

اولین مسئله‌ای که باید در مقایسه کار گروهی و فردی مورد تاکید قرار بگیرد، بحث از روحیه افراد است. واقعیت این است که برخی از افراد بنا بر شرایط تربیتی که پشت سر گذاشته‌اند، تمایلی به کار گروهی ندارند. این دسته از افراد تلاش می‌کنند که حتی‌الامکان فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و … زندگی خود را به‌صورت فردی پیگیری کنند. همکاری با این دسته از افراد در قالب فعالیت‌های تیمی نیز کار بسیار دشواری است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا، سیستم آموزشی به سمت آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کارهای گروهی برنامه‌ریزی می‌کند. دلیل این رویکرد تخصصی شدن فعالیت‌ها در دنیای امروز است که عملاً مانع از آن می‌شود که افراد به‌صورت انفرادی توفیقات چندانی در کسب‌وکار به دست بیاورند. در ادامه بیشتر در این زمینه بحث می‌کنیم.

بهره‌وری در کار گروهی بیشتر است یا فردی؟

نظرها در خصوص مقایسه کار گروهی و فردی از نظر میزان بهره‌وری متفاوت است. برخی معتقدند در یک کار گروهی تصمیم‌گیری برای انجام امور کار دشواری است؛ به این دلیل که اساساً نظرات مختلفی در جلسات تصمیم‌گیری مطرح می‌شود که باعث می‌شود رسیدن به تصمیم نهایی کار دشواری باشد. همچنین این دسته از افراد بر این باورند که در عمل وقتی قرار است کارها به‌صورت گروهی پیش برود، برخی از اعضا به دلایل مختلف ممکن است در انجام کارها از برنامه عقب بیفتند و کارها با مشکل روبه‌رو شوند و حتی تنش در محل کار به وجود آید.

اما واقعیت این است که هر دو مشکل فوق امروزه به طور کامل قابل حل است. در واقع مطرح‌شدن نظرات مختلف شاید در یک نگاه خطی باعث شود تصمیم‌گیری نهایی کمی دشوارتر شود؛ اما در عوض زیاد بودن رای و نظرات باعث می‌شود تیم در یک مسیر سنجیده‌تر قدم بردارد.

تصمیم‌گیری‌ها در کار گروهی و فردی به چه صورت انجام می‌شود؟‌

مقایسه کار گروهی و فردی

وقتی قرار است یک فعالیت را به‌صورت فردی انجام دهید، به‌تنهایی فکر می‌کنید و به این ترتیب آنچه به ذهن شما می‌رسد در نهایت عملیاتی می‌شود. اما واقعیت این است که وقتی یک ایده در ذهن یک فرد شکل می‌گیرد، در یک خرد جمعی امکان ارتقای ایده به وجود می‌آید و می‌توان اشکالات و ایراداتی که ممکن است از نظر یک نفر پنهان بماند را در گفتگوی با دیگران برطرف نمود. به همین دلیل شاید رسیدن به تصمیمات مطلوب در کار گروهی زمان‌بر باشد؛ اما در عوض از بسیاری مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش روی ما قرار بگیرد، جلوگیری به عمل می‌آید.

خلاقیت و نوآوری در کار گروهی نمود پیدا می‌کند یا فردی؟

در فضای رسانه وقتی در خصوص استارتاپ‌های موفق یا کسب‌وکارهای مطرح در دنیا بحث می‌شود، همیشه چهره یک فرد به‌عنوان نماد موفقیت آن کسب‌وکارها مطرح می‌شود. اما واقعیت این است که کارآفرینی به هیچ عنوان یک فرآیند انفرادی نیست. در مقایسه بین کار گروهی و فردی باید جانب انصاف از این منظر رعایت شود. به هیچ عنوان این‌طور نیست که یک نفر فکر کند؛ ایده‌ای تولید و عملیاتی شود و در نهایت نیز فردی به تنهایی قله‌های موفقیت را طی کند.

آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد ۱۸۰ درجه متفاوت از آن چیزی است که در برخی رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود. اگر قرار است یک کسب‌وکار به موفقیت برسد، قطعاً و حتماً محصول یک کار گروهی تمام‌عیار است که در آن تعدادی از افراد متعهد و منظم تمام تمرکز خود را صرف پیشرفت اهداف مجموعه می‌کنند.

در کار گروهی چالش شایسته‌سالاری مطرح می‌شود؟

گاهی اوقات در کار گروهی مسئله شایسته‌سالاری تبدیل به یک چالش اساسی می‌شود. اگر در یک کار تیمی حتی یک نفر وجود داشته باشد که بدون برخورداری از هیچ‌گونه مهارت و توانایی از مزایایی مشابه سایر اعضای تیم برخوردار باشد، تأثیر منفی بسزایی روی عملکرد سایر اعضای گروه نیز به وجود می‌آید. به‌گونه‌ای که سایر اعضا نیز با بحران انگیزه مواجه می‌شوند و در عمل برای ادامه کارها با توان ۱۰۰ درصد بی‌رغبت می‌شوند. در اینجا اهمیت مدیریت صحیح در فعالیت‌های گروهی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. مدیر یک مجموعه موظف است تا تمام اعضای گروه را در جهت پیشبرد فعالیت‌های شرکت سازمان‌دهی کند.

مدیریت فعالیت‌ها در کار گروهی راحت‌تر است یا فردی؟

برخی معتقدند در کار فردی هرکس به اصطلاح خودش آقای خودش است. به این ترتیب در مقایسه بین کار گروهی و فردی، معتقدند که مدیریت کار فردی به‌مراتب راحت‌تر است. اما این نگاه چندان واقع‌بینانه نیست. به این دلیل که یک انسان هرچقدر هم که توانمند باشد، در عمل با محدودیت‌های فراوانی مواجه است. این محدودیت‌ها در عمل مانع از این می‌شوند که یک فرد بتواند آنچه را که در ذهن خود دارد، به طور کامل عملیاتی کند. اما حضور افراد کارآمد و متعهد در کنار او می‌تواند در پیشبرد امور نقش بسیاری کلیدی را ایفا کند و مدیریت کارها را آسان‌تر کند.

چالشی به نام تعامل در کار گروهی

مقایسه کار گروهی و فردی

تعامل در کار گروهی به‌عنوان یک اصل بسیار مهم و کلیدی به شمار می‌رود. اگر اعضای یک گروه بتوانند تعامل سازنده‌ای را با هم برقرار کنند، توانایی گروه در عمل چندین برابر می‌شود و در نتیجه سرعت پیشرفت کارها نیز افزایش پیدا می‌کند. اما اگر اعضای گروه به هر دلیلی سر ناسازگاری بگذارند، کارها با مشکلات جدی مواجه می‌شود و امکان حرکت روبه‌جلو از مجموعه گرفته می‌شود. این چالش مهمی است که در کار فردی وجود ندارد. البته در صورت مدیریت صحیح و دقت در انتخاب اعضای گروه مشکلی در این زمینه مجموعه را تهدید نمی‌کند.

چالشی به نام تخصص در کار فردی

روزگاری بود که افراد سرشناس در جامعه همه‌چیزدان بودند. چهره‌های مشهوری که از ریاضیات تا پزشکی از نجوم تا فلسفه سرآمد زمان خود بودند. اما امروز هر علمی به ده‌ها شاخه تقسیم شده است و در واقع مسئله تخصص معنای کاملاً متفاوتی با گذشته پیدا کرده است. انسان‌ها برای متخصص شدن در یک حوزه باید سال‌ها زمان صرف کنند. از طرفی کمتر فعالیتی در دنیای امروز پیدا می‌شود که صرفاً با یک تخصص بتوان آن را پیش برد. به همین دلیل در شکل‌گیری بسیاری از کسب‌وکارهای جدید نیاز است تا افراد با مهارت‌های گوناگونی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم مقایسه کار گروهی و فردی را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. واقعیت این است که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در دنیای امروز نمی‌توان به‌صورت فردی اقدام کرد و امیدی به نتیجه مطلوب داشت. اگر قصد دارید تا حرکت جدیدی در زندگی خود انجام دهید، سعی کنید به دنبال هم‌گروهی‌هایی باشید که شما را در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند. در انتخاب افراد گروه یک مسئله مهم را در نظر بگیرید؛ سعی کنید افرادی را برای همکاری انتخاب کنید که روحیه و انگیزه نزدیکی با شما داشته باشند تا بتوانید تیم کاری موفق داشته باشید.

بیشتر بخوانید: سندرم گروه زدگی چیست؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.