وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مشاغل پر استرس: آشنایی با ۲۸ شغل پر استرس

استرس بخش بزرگی از زندگی روزمره ما است و بیشتر آن ناشی از نوع کاری است که انجام می‌دهیم. ضرب‌الاجل‌های سخت، محیط‌های کاری سمی و فشار زیاد باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود. اما برخی مشاغل به‌طور طبیعی استرس‌زا هستند و این یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید قبل از انتخاب شغل در نظر بگیرید.

طبیعتا اکثر مردم فکر می‌کنند که در پر استرس‌ترین شغل دنیا استخدام شدند و هیچ کاری در دنیا سخت‌تر از شغل آنها نیست. اما واقعا می‌توان تمام مشاغل را در دسته مشاغل پر استرس قرار داد؟

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

در این مقاله، قصد داریم تا شما را با ۲۸ تا از پر استرس‌ترین مشاغل در دنیا آشنا کنیم. این مشاغل را بررسی کنید تا هم برای انتخاب شغل آینده خود ایده بگیرید و هم به این موضوع پی ببرید که آیا شغل شما هم در دسته این مشاغل است یا خیر. در مقالات گذشته درباره مشاغل کم استرس نیز صحبت کردیم و این مشاغل را نام بردیم. می‌توانید آن مقاله را نیز در کنار این مقاله مطالعه کنید تا به جمع‌بندی خوبی از حرفه‌ها برسید.

۱. راننده تاکسی

چه چیزی می‌تواند رانندگی در طول روز و شب را اینقدر بد کند؟ مسافران بی ادب، رانندگانی که دیوانه‌وار رانندگی می‌کنند، ترافیک در برخی ساعات شبانه‌روز و آب‌وهوای بد، تنها چند دلیل قابل ذکر هستند! نشستن در ماشین و مواجهه با تعدادی از این مسائل می‌تواند هر روز کاری را برای یک راننده تاکسی بسیار پر استرس کند.

۲. جراح

جراحان هستند که بیماران و مراجعین را جراحی می‌کنند، جراحات آنها را درمان می‌کنند و با چندین مشکل و چالش در حین انجام عمل جراحی مقابله می‌کنند. مهم‌ترین استرس آنها به تصمیم‌گیری‌های آنها مربوط می‌شود که در صورت داشتن تصمیم اشتباه ممکن است فرد بیمار با خطر مرگ دست‌وپنجه نرم کند.

۳. وکیل

وکلا معمولا شخصیت سرسختی دارند که برای تحمل فشارهای بسیار ساخته شده و به آنها این اجازه را می‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های دشوار را مدیریت کنند. ساعت کاری طولانی و تحمل فشار برای برنده شدن در یک پرونده دادگاه می‌تواند بسیار سخت باشد و باعث می‌شود بسیاری از افراد در این نقش در مقطعی از حرفه خود احساس خستگی کنند.

۴. تکنسین فوریت‌های پزشکی

مشاغل پر استرس

تکنسین فوریت‌های پزشکی بودن، یک شغل بسیار پر استرس و از نظر احساسی چالش برانگیز است. در این شغل، هرگز نمی‌دانید که هنگام پاسخ به شرایط اضطراری با چه چیزی روبرو خواهید شد.

۵. مدیر فناوری اطلاعات

همه فکر می‌کنند که مدیر بخش فناوری اطلاعات در هر شرکتی پاهای خود را روی صندلی مقابل خود انداخته است و قهوه نوش جان می‌کند؛ اما مسئولیت کل فرآیندهای مربوط به فناوری اطلاعات در هر شرکتی می‌تواند فشار زیادی را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر نقصی وجود داشته باشد و کل سیستم از کار بیفتد. در این نقش، باید به سرعت مهارت‌های خود در رهبری را توسعه دهید و بتوانید در تصمیم‌گیری قوی ظاهر شوید و راه‌حل‌های سریع و مؤثر بیابید. این کارها به شما کمک خواهد کرد تا از استرس کار خود کم کنید.

۶. مددکار اجتماعی

مددکاران اجتماعی هرگز نمی‌دانند وقتی روز کاری خود را شروع می‌کنند با چه چیزی روبرو خواهند شد. این افراد بسته به رشته کاری خود، می‌توانند از افراد مسن، کودکان، افراد بیمار و یا افراد دارای مشکلات سلامت روان مراقبت کنند. دیر برگشتن به خانه در شب و شیفت‌های طولانی نیز می‌تواند روی سلامت و زندگی شخصی آنها تأثیر بگذارد، اما رضایت از تأثیر مثبت بر زندگی یک فرد می‌تواند تمام استرس‌های این کار را از ذهن این افراد پاک کند.

۷. مشاور سلامت روان

یکی از مشاغلی که اثبات پر استرس بودن آن کاری آسان و دلایل آن واضح است، شغل مشاور سلامت و روان است. برای اینکه بتوانید کار خود را به عنوان مشاور به‌خوبی انجام دهید، باید ذاتا آرام باشید و از عهده کارهای سنگین بربیایید تا با درمان اختلالات عاطفی و روانی مانند اضطراب و افسردگی، به بیماران خود کمک کنید تا بهتر شوند.

۸. اپراتور تلفن

نشستن پشت میز و صحبت کردن با مردم در تمام طول روز، ساده‌ترین کار دنیا به نظر می‌رسد. اما با این حال، وقتی با مشتریان عصبانی سر‌وکار دارید و برای به‌دست‌آوردن حقوق و دستمزد باید پورسانتی کار کنید و KPIهای سنگین داشته باشید، خیلی زود فشار کاری را احساس خواهید کرد. در حالی که برخی افراد استعداد خوبی در این کار دارند و می‌توانند به پیشرفت خوبی دست پیدا کنند، اما برخی دیگر هستند که در استرس و سختی این کار فرو می‌روند و خارج کردن آنها از بحران، کار بسیار سختی است.

۹. معلم

اگرچه تدریس و معلمی یک شغل رضایت‌بخش و دارای تعطیلی بسیار است، اما یک موقعیت شغلی پر هیجان نیز است. بسیاری از افراد در حرفه معلمی به دنبال این هستند که خارج از ساعت مدرسه نیز به دانش‌آموزان خود کمک کنند تا از پیشرفت درسی آنها اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین با شخصیت‌های مختلف، از جمله دانش آموزان شلوغ و تفرقه‌افکن نیز سروکار دارند.

۱۰. داور ورزشی

مشاغل پر استرس

ایستادن در کنار زمین، تصمیم‌گیری در مورد پنالتی‌ها و قضاوت در مورد برنده مسابقه، چقدر می‌تواند سخت و استرس‌زا باشد؟ داوران مدام با توهین‌های لفظی و حتی تهدید به مرگ مواجه هستند و همین موضوع شغل آنها را بسیار دلهره‌آور کرده است. در کنار مواردی که عنوان کردیم، بی‌خوابی‌های متعدد و رفت‌وآمد زیاد به اماکن ورزشی، شاغلان در این حرفه را با استرس زیادی مواجه کرده است.

۱۱. راننده کامیون

ممکن است فکر کنید که نشستن در کامیون و رانندگی با آن کار آسانی است، اما حمل یک وسیله نقلیه بزرگ در شهرها، گاهی اوقات کشورها، خسته کننده می‌شود، به خصوص زمانی که مجبور هستید سفرهای طولانی را روزانه و بدون وقفه انجام دهید.

۱۲. مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما

مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما، موتورهای هواپیما را نصب و نگهداری و همچنین هرگونه مشکل الکتریکی یا سیستماتیک هواپیما را برطرف می‌کند. از آنجایی که این کار بسیار فنی است، مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیما تحت فشار شدید هستند و مسئولیت ایمنی همه خدمه و مسافران را بر عهده دارند.

۱۳. راننده قطار

برای تبدیل شدن به یک راننده قطار، باید بینایی عالی و توجه به جزئیات برای کار با قطار داشته باشید. اگرچه این شغل در ظاهر ممکن است سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما مسئولیت زیادی دارد. رانندگان قطار مسئول سالم و به‌موقع رساندن مسافران خود به مقصد هستند.

۱۴. آشپز

نقش یک آشپز هنگام کار در یک آشپزخانه شلوغ و پرمشغله بسیار پر استرس است. شما باید مطمئن شوید که سفارشات را به بهترین شکل و در زمان مناسب می‌پزید تا مشتریانتان شکایت نکنند. در کنار گرمای کلافه‌کننده اجاق‌ها، فضای کاری آشپزان بسیار چالش‌برانگیز است.

۱۵. کارگر ساختمانی

مشاغل پر استرس

کارِ یدی، بسیار سخت، پرزحمت و البته استرس‌زا است. کارگران ساختمانی باید در شرایط آب‌وهوایی سخت کار می‌کنند و اغلب به آنها آموزش داده می‌شود که چه کاری انجام دهند. از حفاری تا ساختن خانه، کار کارگران ساختمانی عوارض روحی و جسمیِ بسیاری دارد.

۱۶. کارکنان فروشگاه‌ها

کارکنان فروشگاه‌ها اغلب خود را در موقعیت‌های چالش برانگیز با مشتریان قرار می‌دهند. آنها مسئولیت پخشِ محصولات در فروشگاه را بر عهده دارند و به شکایات مشتریان به‌موقع رسیدگی کنند و در نهایت مطمئن می‌شوند که مشتریان راضی فروشگاه را ترک می‌کنند.

۱۷. تحلیلگر مالی

از جمله مشاغل پرطرفدار در زمان کاریابی می‌توان به مشاغل مالی اشاره کرد. اما نمی‌توان برخی از این مشاغل را بدون استرس تصور کرد. تحلیلگران مالی داده‌های مالی را بررسی و کسب‌وکارها را در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری راهنمایی می‌کنند. با اینکه کار تحلیل‌گران مالی در مورد ارزیابی داده‌ها استرس‌زا نیست، اما مواجهه آنها با مشتریان ناراضی، زمانی که بازار در بدترین حالت خود قرار دارد، بسیار پر استرس است.

۱۸. مشاور ازدواج و خانواده

بازگرداندن هارمونی و کمک به زوج‌ها برای حل اختلافات خود، می‌تواند یک کار بسیار استرس‌زا باشد. هنگامی که تنش میان زوج‌ها افزایش پیدا می‌کند، این مسئولیت شما خواهد بود که اوضاع را آرام کنید. اما این شغل یک جنبه بسیار مثبت دارد و آن هم کمک به زوج‌ها در رفع مشکلاتشان و برگشت به زندگی مشترک است.

۱۹. دستیار شخصی

شغل دستیار شخصی به دلیل وظایف اداری بسیار و مدیریت آنها، بسیار پر استرس است. افراد در این شغل، همچنین مسئول انجام بسیاری از کارها (از جمله کارهای شخصی) برای رئیس خود خواهند بود و زمان کمی برای نفس کشیدن خواهند داشت.

۲۰. کنترل‌کننده ترافیک هوایی

کنترل‌کننده ترافیک هوایی، مسئول نظارت بر حرکت هواپیما و هدایت خلبان برای بلند شدن و فرود در باند فرودگاه است. در حالی که کاری این افراد ممکن است ساده و آسان به‌نظر برسد، اما کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی باید همیشه هوشیار باشند و آماده باشند تا در صورت بروز مشکل خلبان را راهنمایی کنند.

۲۱. فلبوتومیست

مشاغل پر استرس

فلبوتومیست‌ها برای آزمایش، انتقال خون یا اهدای خون، از بیماران نمونه خون جمع آوری می‌کنند. در حالی که این شغل ممکن است ساده به‌نظر برسد، اما فشار در گرفتن خون، ارسال نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل و برخورد با مشتریانی که مشکل دارند، فلبوتومیست را به یک شغل استرس‌زا تبدیل کرده است. فلبوتومیست‌ها باید از درست برچسب خوردن نمونه‌ها مطمئن شوند تا تشخیص بیماری در مراجعین اشتباه نشود.

۲۲. هماهنگ‌کننده رویداد

مسئولیتِ ترتیب دادن یک رویداد بزرگ می‌تواند بسیار پر استرس باشد. اطمینان از اجرای تمام کارهای هر رویداد، کار سختی است که نیاز به توجه و دقت زیادی به جزئیات دارد. علاوه بر این، اگر مشکلی پیش بیاید، باید سرعت عمل داشته باشند تا بتوانند خیلی سریع مشکل را رفع کنند. علاوه بر این، افراد به عنوان هماهنگ‌کننده رویداد باید ارتباطات خوبی داشته باشند و برای بقا در این صنعت، به عنوان مشکل‌گشا عمل کنند.

۲۳. مدیر روابط عمومی

مدیران روابط عمومی به شرکت‌هایی که در آنها کار می‌کنند اعتبار و شهرت می‌بخشند. آنها باید در تمام ساعات روز کار کنند تا مطمئن شوند که مشتریان بهترین خدمات را دریافت می‌کنند و در کنار آن، برای افزایش شهرت و اعتبار شرکت‌ها، برنامه‌ریزی می‌کنند. مطمئنا برخورد با مشتریان و مهارت در نشان دادن جلوه‌ای عالی از شرکت، می‌تواند کار بسیار استرس‌زایی باشد.

۲۴. خلبان هواپیما

خلبانان نه تنها مسئول ایمنی همه مسافران خود هستند، بلکه باید در شرایط آب‌وهوایی سخت هواپیما را هدایت کنند که خود این موضوع می‌تواند استرس‌زا باشد. علاوه بر مشکلات روزانه یک خلبان خطوط هوایی، تغییرات لحظه آخری در برنامه‌ها نیز می‌تواند سطح استرس را افزایش دهد، چرا که از عصبانیت مسافران باخبر می‌شوید و این می‌تواند روی شما اثر منفی بگذارد.

۲۵. آتش نشان

کار در میان شعله‌های آتش و شرایط ناشناخته، در کم‌ترین حالت می‌تواند به سلامت عاطفی یک آتش نشان لطمه وارد کند. آتش نشانان هر روز با عدم آگاهی از میزان شدتِ یک حادثه به محل مراجعه می‌کنند، چالش‌های جدیدی را تجربه می‌کنند و در نهایت نیز استرس فراوانی را متحمل می‌شوند. تغییرات لحظه آخری شیفت نیز می‌تواند به زندگی شخصی آنها فشار وارد کند، زیرا آنها نمی‌توانند از قبل برای این موارد برنامه‌ریزی کنند.

۲۶. کارمند بهداشت و درمان

کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز زمان زیادی را برای کار خود وقف می‌کنند و جان خود را برای اطمینان از سلامت دیگران به خطر می‌اندازند. همان‌طور که در طول همه‌گیری COVID-19 دیدیم، بسیاری از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی زندگی خود را به‌طور روزانه به خطر می‌انداختند تا در محیط‌های بسیار پر استرس با افزایش تعداد بیماران و کمبود کارکنان و منابع کافی، کار کنند. در واقع چنین موقعیتی، آنها را مجبور به اضافه کاری کرد و رفاه خود را برای کمک به دیگران به خطر انداختند.

۲۷. افسر پلیس

مشاغل پر استرس

افسران پلیس بسته به بخش یا رشته کاری خود، در موقعیت‌های پرخطر کار می‌کنند و با موقعیت‌های تهدید‌کننده مانند سرقت‌های مسلحانه یا شرایط خشونت‌آمیز مواجه می‌شوند. آنها ممکن است در کار خود، کارهایی مانند دستگیری مجرمان خطرناک را انجام دهند. این امر باعث استرس و سایر مشکلات سلامتی می‌شود.

۲۸. پرسنل نظامی

پرسنل نظامی نیز، شغل پر استرسی دارند. علاوه بر استرس دوری از خانه، کار در یک منطقه جنگی بسیار استرس‌زا است. ترس از تلفات و از دست دادن عزیزان، سطح اضطراب را بالا می‌برد که اغلب در برخی پرسنل نظامی می‌توان اختلالات پس از سانحه و مشکلات سلامت روان را مشاهده کرد.

سخن نهایی

به جرات می‌توان گفت که همه این مشاغل دارای عوامل استرس‌زا هستند، اما مزایای آنها بسیار بیشتر از معایب آنها است. اگر در مرحله انتخاب شغل از میان لیست آگهی شغلی هستید، حتما پیشنهاد می‌کنیم تا این مشاغل را بررسی کنید و در کنار آن تست شخصیت شناسی نیز بدهید، تا مطمئن شوید که آیا برای شغل انتخابی خود ساخته شده‌اید یا خیر. اما اگر در یکی از این مشاغل مشغول به کار هستید و تجربه اضطراب و استرس را پشت سر می‌گذارید، حتما به فردی حرفه‌ای مراجعه کنید تا بتوانید از مشکلات روحی در آینده پیشگیری کنید.

منبع careeraddict
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.